Петро Белз: ми робимо ринок нафтопродуктів простим і зрозумілим, але не всім це подобається
Український ринок нафтопродуктів давно живе в стані турбулентності: особливо в сегменті великого опту. На відміну від роздрібного ринку великий опт став ареною цінових війн, зміни учасників ринку, скандалів.
Одна з компаній, що стрімко увірвалася на ринок за останній час – "Анвітрейд" (Wexler Group), відома тим, що поставляє в Україну до третини всього спожитого дизпалива по єдиному діючому в країні продуктопроводу.
"Анвітрейд" активно виступала за те, щоб найбільший покупець дизпалива в країні – "Укрзалізниця" постачала пальне за формульною ціною з прив'язкою до котирувань PLATT’S, чого, власне, і вдалося добитися. Буквально в понеділок залізнична компанія підписала перший такий договір.
Ще "Анвітрейд" звинувачували в монополізації ринку, в тому, що вона належить одіозному політику Віктору Медведчуку, а вийти на ринок їй нібито допомагала Служба безпеки України.
В інтерв'ю РБК-Україна на всі ці звинувачення відповів генеральний директор компанії Петро Белз, а також розповів про подальші плани "Анвітрейд" і про те, що очікує ринок нафтопродуктів.
- "Анвітрейд" і Wexler пов'язують з групою підприємця Нісана Моїсеєва і з проросійським політиком Віктором Медведчуком. Це ваші бенефіціари?
- У мене дружні та ділові стосунки з Нісаном Мойсеєвим. Що стосується Віктора Медведчука – ну, це просто казки та вигадки конкурентів.
- Але Моїсеєв постачає вам нафтопродукти...
- Так, Протон постачає паливо Векслеру. А ми це паливо купуємо по передоплаті. Протон Нісана Моїсеєва – великий самостійний міжнародний трейдер з мільярдними оборотами. "Анвітрейд" і група компаній Wexler – компанії, які почали працювати з відновленням роботи трубопроводу. Ось і вся конспірологія.
- Тим не менш у ЗМІ вас пов'язують з Медведчуком, відзначаючи ваше неймовірно швидке зростання на ринку.
- Ми на ринку з 2013 року. Ми швидко увійшли в ринок завдяки постійній і наполегливій роботі і чіткому виконанню всіх договірних зобов'язань.
- Але ринок не був порожнім. І тут раптом ви займаєте на ньому ключову частку. Як це вийшло?
- Ми більш гнучкі і працюємо з кожним покупцем, незалежно від його статусу та/або положення на ринку. Ціна у нас завжди конкурентна, якість стабільно добре. Образно кажучи, у нас, у "Анвітрейда" може придбати за великим рахунком паливо кожен, хто має гроші. Наприклад, ви захотіли займатися цим бізнесом, або оптимізувати постачання на свої підприємства або АЗС, прийшли до нас, підписали договір, що сьогодні-завтра ви заплатили, і завтра ж ми вам вже відвантажили. Це прозоро, доступно і дуже зручно для людей. Таким чином, ми отримали багато кінцевих споживачів. Тоді як раніше, до того, як запрацювало наше підприємство, для того, щоб купити, скажімо, у білорусів або росіян потрібні були довгі і складні процедури. Ми максимально спростили бізнесу доступ до ресурсу.
- Як взагалі так вийшло, що ваша компанія отримала доступ до "труби"?
-- "Труба" - ТОВ "Прикарпатзахідтранс", - підприємство, яке надає послуги щодо прокачування і транспортування дизельного палива. Ми в зв'язку з тим, що мали досвід роботи з нафтопродуктами, розуміли ринок, допомогли у відновленні роботи цього підприємства.
Наприклад, в перший рік роботи було знайдено та ліквідовано понад 200 врізок у трубопровід. Потім на кордоні з Білоруссю був встановлений контрольний вузол обліку; ліквідовано проміжні втрати продукту. Замінено технічну сировину в трубі на Євро-5.
Зрозуміло, після відновлення роботи підприємства, ми опинилися "ближче" до продукту, Протон став постачальником палива, а Wexler став першим покупцем.
Було прийнято рішення збільшити можливості автоналиву, проведені ремонти резервуарів, заміна труб очисних, тобто повністю відновлена робота підприємства. Зрозуміло, для нас були певні бенефіти в тому, що ми мали, скажімо так, першочерговий доступ до реалізації цього продукту.
Відповідно, запуск продуктопроводу, дав конкурентну ціну за рахунок логістики. Ні для кого не секрет, що трубопровідний транспорт є найдешевшим видом транспорту в світі.
Маючи кращу ціну, у нас стояло на порядку денному тільки питання реалізації нових можливостей. Крім того, ми не намагалися "з'їсти" все самі. Ми не тягнули на себе всі обсяги. Ми не монополісти. Ви подивіться які у нас контракти. На сьогоднішній день всі мають можливість працювати, купувати і працювати так само як і ми.
- Тим не менш у ЗМІ вас звинувачували в тому, що вам допомогла утвердитися на ринку Служба безпеки України?
- Брехня повна. Давайте факти: де, хто, кого. Я не чув жодного випадку, щоб СБУ здійснювала якийсь тиск на компанії, які займаються реалізацією дизпалива. Я вперше про це чую взагалі. Ми не використовуємо адмінресурс для тиску на конкурентів, це не правильно. Є ж старий добрий вираз "не рий іншому яму, бо сам туди можеш потрапити".
- Але, тим не менш, ви використовуєте ваше положення на ринку...
- Ну це не адмінресурс. Ми не йдемо до чиновників, які не платимо їм гроші, не просимо податківців почати якісь справи або перевірки, що ми не йдемо в СБУ. Люди займаються своєю роботою, ми займаємося своєю. Ми купуємо паливо і продаємо. Не більше, не менше. Ми не приймаємо участі в політиці, не пов'язані з Віктором Медведчуком, Петром Порошенком або Дональдом Трампом. Ми робимо свою роботу.
- В Україні не буває бізнесу відокремленого від політики...
- Буває, коли ви займаєтеся бізнесом, а не політикою. Якщо ви отримаєте продукт хорошої якості і за гарною ціною - перед вами постане питання тільки правильної реалізації цього продукту.
- Так, але завтра може прийти податкова, СБУ, прокуратура....
- Ви думаєте, до нас не приходить податкова? Ви думаєте, до нас не приходить СБУ? Просто, ми не робимо з цього інформаційних кампаній і не використовуємо це для різного роду маніпуляцій зобов'язаннями за поставку або платежах перед партнерами, постачальниками, покупцями.
- Ну тим не менше вам дозволяють працювати, вас ніхто не зупинив...
- У нас немає контрабанди, ми не демпінгуємо, не підвищуємо ціни після тендерів, не зриваємо поставок. Ми платимо офіційні зарплати і не маленькі. Якщо ти бачиш, що працюєш правильно - правда завжди буде сильніша.
- Яка частка ринку у вас сьогодні?
- Ми бачимо, що частка наших поставок від загального споживання в Україні становить близько 15%. У розрізі різних місяців статистика може змінюватися. У січні "Анвітрейд" продав споживачам трохи більше 30 тисяч тон. Це при тому, що весь український ринок в січні склав близько 300 тисяч тонн.
- Яку частку ринку ви хочете зайняти в найближчі роки?
- Ми такі завдання перед собою не ставимо. Я вам розповім, який у нас підхід до роботи, яке в нас бачення. Наше завдання - правильно вибудувати робочий процес, від якого крім фінансової вигоди буде ще й моральне задоволення. Ми не ставимо собі за мету бути першими. Ми хочемо стати кращими: нормально працювати, отримувати задоволення від роботи, від спілкування з людьми, з партнерами.
- Ви плануєте виходити на роздрібний ринок?
- Плануємо, це логічний розвиток бізнесу. Обов'язково повідомимо, коли підійдемо до конкретики.
- За останній час ціна палива дуже зросла, як думаєте, чому?
- Росла нафта, зростав долар – зростала ціна палива. Зараз відбувається зворотний процес.
- Весною вас звинувачували у зриві формульного тендеру для "Укрзалізниці". З чим це пов'язано?
- Нічого подібного не відбувалося. Це така ж нісенітниця, як і те, що ми структура Медведчука. Я не здивуюся, якщо з'явиться там ще хтось. Я не знаю що це таке, це такі ходи журналістів, конкурентів, "доброзичливців", або це просто натура деяких людей, я не знаю. Хто тягне, того й поганяють.
На нашу думку "Укрзалізниця" - це стратегічне підприємство, від якого залежать всі, в тому числі і ми. Не розумію тих людей, які своїми інтригами намагалися довести "Укрзалізницю" до загрози зупинки через відсутність палива.
"Укрзалізниця" не має щодня бігати по ринку і шукати ресурс. Вони повинні бути забезпечені паливом, за правильною прозорою і всім зрозумілою формульною ціною, і все.
- Ви імпортер нафтопродуктів. Але імпорт створює загрозу залежності від одного постачальника і не дозволяє успішно розвиватися вітчизняному виробнику. Як ви оцінюєте це?
-- Коли в 2015 році ввели заборону на постачання палива вагонами по залізниці з Росії, почалася паніка. Але буквально за 2-3 дня її вдалося подолати і налагодити альтернативні поставки в Україну. Якщо ми хочемо подолати енергетичну залежність, паливну залежність від Росії, нам треба розвивати власний видобуток і переробку.
Сьогодні Україна купує дизель в Білорусії, який зроблений з російської нафти. Литва, Польща, Румунія, Болгарія все виробляють з російської нафти. Навіть Індія, і та переробляє російську нафту. Хіба ми готові заплатити на 30-40 доларів дорожче за тонну дизеля, який зроблений з тієї ж російської нафти? Може, й готові, але це вже не бізнес, а політика. А політикою, як я вам вже сказав, ми не займаємося, і займатися не збираємося.
- Про які 40 доларів ви говорите?
- До того, як почала працювати Прикарпатзахідтранс премія білорусів досягала, якщо не помиляюся 40 доларів. На сьогоднішній день білоруси пропонують ціну з премією 8 доларів на тонні. Чому Білорусь на сьогоднішній день пропонує з премією плюс вісім доларів? А раніше так не пропонувала. Чому? Тому що не було іншого джерела постачання. Україна завжди була і на сьогоднішній день залишається преміальним ринком для всіх нафтотрейдерів, паливних трейдерів. Україні обов'язково потрібно думати про власне виробництво нафтопродуктів. Немає іншого шляху, крім власного виробництва, для забезпечення незалежності.
- Якщо все-таки нафтопродуктопровід буде перекритий, наскільки на внутрішньому ринку подорожчає пальне?
- Відразу на 20 доларів, а загалом на 30-40 доларів в опті. Стелла - відповідно, ще більше. Збільшаться поставки з Білорусі та Литви, відновить постачання Польща. Збільшаться постачання водним транспортом з НПЗ Румунії, Греції та Туркменістану. Джерело сировини не зміниться. Тільки українці знову почнуть платити більше.