Чи скасують депутати відповідальність за незаконне збагачення

Чи скасують депутати відповідальність за незаконне збагачення
Окремі парламентарії стверджують, що такий законопроект - це чергова атака на НАБУ (Фото: РБК-Україна/Віталій Носач)

Чинним законодавством за таке правопорушення передбачено позбавлення волі строком від двох до десяти років, конфіскація майна та заборона обіймати певні посади.

Минулого тижня депутати від коаліції зареєстрували у Раді законопроект, який пропонує внести зміни в Кримінальний кодекс і переписати статтю про "незаконне збагачення". За версією авторів документа, вона повинна відповідати принципу презумпції невинуватості. І щоб не чиновник повинен був доводити, що придбав майно законно, а правоохоронні органи доводили протилежний стан речей. Уже вчора депутати від "Народного фронту" відкликали свої підписи під проектом. А керівництво фракції пояснює, що їхні колеги внесли проект не порадившись, і, хоча документ виправляє правовий казус, проте таким змінам ще не час. Депутати-антикорупціонери навпаки б'ють тривогу, що почався черговий наступ на роботу Національного антикорупційного бюро. Як депутати пропонують переписати статтю Кримінального кодексу про "незаконне збагачення" і чи має шанс відповідна пропозиція бути прийнятою, розбиралося РБК-Україна.

18 січня група депутатів від коаліції: Владислав Данілін та Олександр Кірш від "Народного фронту", Геннадій Чекіта і Андрій Шинькович від "Блоку Петра Порошенка" зареєстрували в Раді проект закону 7499 про внесення змін до статті 368-2 Кримінального кодексу України з метою приведення її положень до вимог Конституції України.

Так, проектом пропонується прибрати з Кримінального кодексу відповідальність топ-чиновників за придбання активів у значному розмірі, якщо вони не можуть довести законність походження цих активів, а також відповідальність за передачу таких активів іншій особі. Натомість, законодавці пропонують прописати, що відповідальність буде наступати в разі незаконного придбання топ-чиновником активів у значному розмірі. Мова йде про активи, вартість яких перевищує одну тисячу неоподатковуваних мінімумів громадян. Станом на 1 січня 2018 року, це 881 тисяча гривень.

Якщо говорити про відповідальність за такі порушення, то чинним законодавством передбачено позбавлення волі строком від двох до десяти років, конфіскація майна та заборона обіймати певні посади.

Проект вже встигли розкритикувати, зокрема, громадська організація "Центр протидії корупції" (ЦПК). "Зараз чиновника чекає покарання від двох до десяти років позбавлення волі за придбання, наприклад, машини, вартість якої не відповідає офіційним доходам його сім'ї. В цьому і полягає злочин незаконного збагачення", - пояснює керівник юридичного відділу Центру протидії корупції Олена Щербан. "Разом з тим, законопроект пропонує встановити відповідальність чиновника виключно за незаконне придбання майна - наприклад, без належного договору або довіреності від власників майна. Таким чином, придбання державними службовцями, чиновниками автомобілів і квартир, які коштують в сотні разів більше їхнього офіційного заробітку, якщо це зроблено офіційно, скажімо, в автосалоні - не буде передбачати кримінальної відповідальності, якщо законопроект буде прийнятий парламентом", - додає вона.

До того ж, в ЦПК стверджують, що законопроект №7499 також легалізує приховування корупційного майна чиновників через оформлення його на третіх осіб. Причому нагадують, що за нинішнім законодавством чиновника чекає відповідальність навіть у випадку, якщо він "запише" власну дорогу нерухомість на родичів, скажімо, тестя або сестру, але буде залишатися її фактичним власником. Олена Щербан пояснила РБК-Україна, що норма про незаконне збагачення, яка діє сьогодні, була імплементована в Кримінальний кодекс з Конвенції ООН про запобігання корупції, де зазначається, що "мова йде про отримання активів, походження яких неможливо підтвердити офіційними, законними джерелами". Конвенція була ратифікована Україною.

Також в організації нагадують, що відповідальність за незаконне збагачення була введена в 2015 році. І що це було однією з вимог ЄС на виконання Плану дій з візової лібералізації, а також одним із зобов'язань України перед МВФ, закріпленого меморандумом.

Вже через тиждень, 24 січня, двоє авторів проекту від НФ відкликали підписи під проектом. Так депутат Данілін стверджує, що відкликав свій підпис під законопроектом з метою приведення його положень до вимог Конституції. Депутат Кірш також відкликає свій підпис, проте відзначає, що робить це, рахуючись з думкою громадян, а від своєї ідеї не відмовляється. "Мене дуже здивували дивні звинувачення громадських діячів, які вважають себе прогресивними реформаторами. Але оскільки більша частина коментаторів з ними погодилася, я прийняв рішення відкликати свій підпис під законопроектом. Бажання народу для депутата закон, навіть якщо народу подобається фактично скасування презумпції невунуватості - з усіма наслідками. Нехай таке дике скасування поки зберігається, але особисто я залишаюся при своїй думці", - написав він у своєму блозі у виданні "Головне" 23 січня.

Проте, на сайті Верховної Ради Кірш досі числиться серед авторів проекту.

Також депутат додав, що, пропонуючи такі зміни в Кримінальний кодекс, керувався принципом презумпції невинуватості. "Чому ж, як тільки я згадав про цю Конституційну презумпцію невинуватості в одному із законопроектів, профборці з корупцією образилися на мене за те, що я опинився серед тих, хто підписав проект, згідно з яким карається незаконне! А було - якщо підозрюваний не зміг довести законність. Різниця в тому, що сьогодні людина за замовчуванням верблюд, поки не доведе інше, а в моєму варіанті йому повинні довести його верблюдність (незаконність)", - зазначає Кірш.

Варто відзначити, що статтею 62 Конституції дійсно передбачено, що "ніхто не зобов'язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину".

На дзвінки РБК-Україна, щоб обговорити детальніше причини їхніх дій, жоден з депутатів не реагував. Не вдалося виданню поспілкуватися і з авторами проекту від БПП, щоб зрозуміти, чи не збираються останні відкликати свої підписи. Адже відповідний проект 7499 автоматично буде включено до порядку денного наступної сесії Ради, яка стартує в лютому.

В НФ підтвердили виданню, що Кірш відкликав свій підпис. "Він (Кірш, - ред.) посилається на статтю Конституції, якою передбачається презумпція невинуватості. З юридичної точки зору він приводив у відповідність з чинним законодавством, але він побачив, що є реакція суспільства, яка налаштована по-іншому, тому він написав, що відкликає свій підпис", - каже лідер фракції НФ Максим Бурбак. Однак він додав, що такі зміни у Кримінальний кодекс зараз не часі. Також соратник Арсенія Яценюка Бурбак запевняє, що законопроект не має шансів бути проголосованим у сесійній залі. "Він не має шансів. Я впевнений, що цей законопроект не буде в порядку денному. У нас близько 4 тисяч законопроектів. Ви всі бачите на порядку денному?... Деякі депутати займаються юридичним спамом. Так що ми будемо це обговорювати?" - додав депутат.

Інший нардеп фракції НФ Антон Геращенко, близький до глави МВС Арсена Авакова, пояснив РБК-Україна, що його колеги не погоджували свій намір реєструвати законопроект з фракцією. "Що тоді коментувати, якщо законопроект колег з "Народного фронту", які не порадилися з фракцією, зовсім не порадилися, не отримали жодних думок своїх колег з незаконного збагачення, вони його відкликали. Так там і коментувати нічого", - говорить Геращенко.

У той же час, не під запис в НФ розповіли, що з депутатами були проведені виховні заходи, тому останні були змушені відкликати свої підписи. По-друге, такі ініціативи з обмеження діяльності роботи НАБУ пішли б не на користь іміджу фракції. "Конкретно в цьому випадку отримали по голові обидва цих кадри і відкликали законопроект. Тому що не можна бути ідіотами і реєструвати такі законопроекти. Тому що це зашкодить державі, іміджу фракції, їм особисто", - говорить співрозмовник. До того ж, співрозмовник стверджує, що ні Кірш, ні Данілін не розбираються в суті питання, особливо в питанні конституційності і в аспектах презумпції невинуватості. "Ноги ростуть з ідеї того, що є люди, яким ця норма муляє. І в нашій (фракції, - ред.), і в БПП. Не так важко їх виявити. Є кримінальні справи, які розслідуються за цією статтею. І замість того, щоб піти в суд і там доводити свою невинуватість, вирішили, що підуть таким шляхом і просто змінять положення", - додає джерело і стверджує, що таку ініціативу не вдасться провести через парламент, навіть якщо депутати з президентської фракції не відкличуть свої підписи. По-друге, за його словами, через парламент буде складно продавити таку норму, оскільки проти неї і міжнародні партнери, і українське суспільство.

Джерела в президентській фракції також запевнили видання, що парламент не проголосує за такі пропозиції. Хоча депутат з профільного парламентського комітету із законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Микола Паламарчук стверджує, що пропозиція його колег цілком раціональна і відповідає принципу презумпції невинуватості. Тому він буде підтримувати таку ініціативу. "Група депутатів пропонує дуже просте рішення. По кримінальному праву доведення, що людина скоїла злочин, лежить на державі, на правоохоронних органах, а не на громадянині. У цивільному праві навпаки - ви повинні довести право (власності, - ред.) на ту чи іншу річ. Я вважаю, що це правильний законопроект. Не можна скасовувати презумпцію невинуватості в кримінальному праві", - зазначає депутат.

Підтримує позицію депутата з президентської фракції і член комітету з запобігання корупції Ігор Луценко ("Батьківщина"). Він пояснює, що на сьогодні стаття КК про незаконне збагачення не працює в Україні через невідповідність її принципу презумпції невинуватості. "Доводити самій людині, що вона робила це законно, суперечить базовим принципам нашого права", - каже Луценко. "Це ініціатива тих, хто намагається конкурувати і боротися з НАБУ. Але ще є третя сторона - об'єктивна справедливість. І якщо НАБУ намагається кавалерійським наскоком в порушення базових принципів показати ефективність боротьби з корупцією, це рано чи пізно розвалиться в нормальних судах. Сподіваюся, що вони у нас коли-небудь будуть", - додав він.

Інший член антикорупційного комітету, депутат від Радикальної партії Ігор Попов стверджує, що стаття про незаконне збагачення не працює, і за три роки її дії не було жодного вироку у суді. "Ця стаття про незаконне збагачення не працює. Скоро буде рівно три роки, як вона набрала чинності. І я не знаю жодного вироку по цій статті. Єдина справа, яка більш-менш резонансна, яка перебуває на розгляді в суді, це справа прокурора Кулика, яка розвалюється на очах. Причина - стаття виписана як неробоча, декларативна", - пояснює депутат.

Разом з тим, Попов вважає, що для того, щоб стаття про незаконне збагачення працювала краще, потрібно чітко в законодавстві прописати дату, з моменту якої розслідуватимуться справи по незаконному збагаченню. Інше питання, що НАБУ повинно братися за розслідування справи про незаконне збагачення тільки після того, як НАЗК проведе повну перевірку декларацій чиновників і виявить певні невідповідності між доходами і витратами. Якщо чиновник не надасть належні пояснення про джерела походження його майна, тоді справа має передаватися за підслідністю НАБУ або Нацполіції.

Окремі парламентарі не бачать жодних суперечностей у законодавстві і стверджують, що цей законопроект - це чергова атака на НАБУ. "Коли це реєструють представники БПП і "Народного фронту", зрозуміло, що це скоординовані дії керівництвом фракцій. Через цю статтю злетить вся ідея контролю незаконного збагачення. Це подальші дії в атаці на всю антикорупційну політику. Якщо не вдається атакувати НАБУ, то давайте атакуємо предмет діяльності. Це головна стаття, за якою має працювати Антикорупційне бюро", - говорить член антикорупційного комітету, позафракційний нардеп Віктор Чумак. Депутат вказує, що загрозою прийняття відповідного проекту стане те, що ніхто не буде перевіряти, звідки чиновник взяв гроші, щоб придбати те чи інше майно. Натомість правоохоронці будуть зобов'язані перевіряти, чи отримав чиновник майно способом, не передбаченим законом. Тобто "вкрав", "рейдернув" і так далі.

Ще один член антикорупційного комітету, народний депутат від БПП Сергій Лещенко стверджує, що, у разі схвалення проекту, всі справи про незаконне збагачення, які веде зараз НАБУ, будуть закриті. "Справи будуть закриті. Всі зміни до законодавства, які покращують становище людини, трактуються на його користь. У разі прийняття цієї статті відбудеться фактично декриміналізація цих злочинів і справи будуть закриті відносно тих, хто вже під слідством. Я це розцінюю як черговий напад на Антикорупційне бюро, однак тепер в частині не взяття під контроль самого відомства, а вибивання з-під нього законодавчої бази, тобто декриміналізації злочинів, що розслідуються цим відомством", - говорить депутат.

On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся