ru ua

Операторам пропонують "скинутися" на послугу перенесення номерів

Операторам пропонують "скинутися" на послугу перенесення номерів За підрахунками УДЦР, на запуск цієї послуги не вистачає 69 млн грн
Чиновники хочуть, щоб мобільні оператори сплатили запуск MNP (Mobile Number Portability) - послуги, яка дозволить їх абонентам йти до конкурентів, не змінюючи номер. Цю послугу планують запровадити вже навесні 2016 р. Держава навіть оголосила тендер на створення основної частини системи, але грошей на це, як виявилося, немає.

Чиновники хочуть, щоб мобільні оператори сплатили запуск MNP (Mobile Number Portability) - послуги, яка дозволить їх абонентам йти до конкурентів, не змінюючи номер. Цю послугу планують запровадити вже навесні 2016 р. Держава навіть оголосила тендер на створення основної частини системи, але грошей на це, як виявилося, немає.

По секрету

У вівторок, 29 вересня, представників мобільних операторів зібрали для закритої презентації. Адміністратор MNP - Український державний центр радіочастот (УДЦР) - показав їм свої розрахунки, згідно з якими на запуск цієї послуги не вистачає 69 млн грн. Загальну вартість обладнання та програмного забезпечення, необхідного для побудови системи, УДЦР оцінив в понад 80 млн грн. З них 11,5 млн він готовий вкласти сам.

Ключевые затраты на внедрение MNP млн грн в год
Организационные расходы 0,3
Оборудование, ПО и его имплементация 80,5
Всего 80,8
Ключевые затраты на поддержку MNP млн грн в год
Обслуживание оборудования (вендор) 5,75
ФОП 0,688
Техподдержка дополнительного ПО 0,46
Непредвиденные расходы 0,78
Аренда (дата-центры) 0,598
Коммуникационные затраты 0,3
Амортизационные отчисления 8,08
Налог на прибыль 0,423
Норма рентабельности 1,926
Всего 19,005

УДЦР відноситься до сфери управління Національної комісії з питань регулювання зв'язку та інформатизації (НКРСІ) і на платній основі надає ряд послуг. Наприклад, видає дозволи на ввезення і використання різних пристроїв, або вимірює якість зв'язку. Причому, протягом багатьох років підприємство було прибутковим. У 2014 р. на його рахунках перебувало близько 200 млн грн оборотних коштів, але їх довелося перерахувати до бюджету.

Тож тепер підприємство шукає "спонсорів" на телеком-ринку. Кожному з операторів пропонується внести в проект певну суму, в залежності від кількості абонентів. Оператору з найбільшою абонбазой, компанії "Київстар", дістався найбільший платіж - 28,9 млн грн. Найменше грошей, 568 тис грн, потрібно від одеського "Інтертелекому", який надає послуги мобільного зв'язку в стандарті CDMA.

Операторам також доведеться щорічно платити адміністратору за ведення бази перенесених номерів. За оцінками УДЦР, така плата складе близько 0,3 грн на кожного потенційного користувача послуги. Це означає, що для різних операторів платіж складе від 0,1 млн грн до 7,9 млн грн, залежно від числа абонентів.

"Якщо оператори відмовляться платити, УДЦР залишиться тільки взяти кредит у банку. Так як доведеться виплачувати відсотки, кошторис проекту зросте. І адміністратор змушений буде підняти щорічну плату для операторів", - розповіло джерело в НКРСІ.

Операторы Количество абонентов, млн Разовый платеж, млн грн Ежегодный платеж, млн грн
Киевстар 26 28,961 7,947
МТС Украина 20,2 22,549 6,188
life:) 13,9 15,544 4,265
PEOPLEnet 0,9 1,001 0,275
Тримоб 0,57 0,634 0,174
Интертелеком 0,51 0,568 0,156
УГЦР 11,543
Всего 62,08 80,8 19,005

З двох зол

Представники операторів поки не визначилися, який з варіантів не подобається їм більше.

Начальник відділу зв'язків з громадськістю "МТС Україна" Вікторія Рубан заявила, що її компанія готова обговорювати різні варіанти фінансування.

"Але кращим буде той, який матиме найменший вплив на наші витрати і фінальну вартість послуги для абонента", - підкреслила вона.

У прес-службі "Київстара" повідомили, що оператор прийме рішення після додаткових консультацій всередині компанії і з УДЦР.

При цьому, за словами джерела РБК-Україна, з усіх операторів тільки "Київстар" намагався висловлювати критику під час презентації у вівторок. Як оператор з найбільшою і однією з найбільш "старих" абонбаз (працює з 1994 р.), він може втратити найбільше абонентів після впровадження MNP.

У той же час інформоване джерело розповів РБК-Україна, що зараз "Київстар" намагається домовитися з регулятором про MNP на своїх умовах. Наприклад, йому нібито вдалося додати в проект правил надання послуги пункт, згідно з яким при переході до іншого оператора у абонента повинен бути залишок на рахунку. Це дозволило б оператору, від якого йде абонент, заробити, водночас зробивши перехід менш комфортним для абонента.

У свою чергу оператор "Астеліт" (life:)), який зайшов на український ринок пізніше інших (у 2005 р.), навпаки, сподівається виграти від перенесення номерів.

"life:) готовий спільно з адміністратором вибрати найбільш ефективну модель фінансування, а також оплачувати його послуги, як це передбачено законодавством, для того, щоб послуга перенесення номера була запущена як можна швидше і стала доступною для всіх користувачів мобільного зв'язку", - сказано в повідомленні прес-служби оператора.

Представник американської компанії iConnective, яка впроваджує MNP по всьому світу, розповідає, що схожі моделі фінансування є і в інших країнах. Наприклад, у Бельгії оператори об'єдналися в консорціум, спільно обрали рішення, на базі якого буде надаватися послуга, і заплатили за нього. Але, на відміну від українських колег, їм не доводиться багато платити державі, цей же консорціум є адміністратором послуги. Причому, плата стягується не за всі номери, а тільки за перенесені.

Сумнівна інвестиція

Зазвичай оператори перекладають свої фінансові ризики на плечі споживачів і підвищують тарифи. Але в даному випадку, якщо їм доведеться спонсорувати створення системи, на абонентної плати за послугу це навряд чи позначиться. Адже її встановлює оператор, який приймає абонента, і йому вигідно, щоб перехід для абонента був комфортним. Підвищувати тарифи на інші послуги теж ризикне не кожен.

"Якщо процедура перенесення номера буде легкою та швидкою для абонента, то оператори не зможуть завищувати ціни на свої послуги, так як це відразу спричинить за собою відтік абонентів в іншу мережу", - вважають у прес-службі life:).

Причому, про повернення інвестицій поки мова не йде. Світовий досвід впровадження послуги показує, що в перші роки нею користується від 0,2% до 20,8% абонентів. У Росії, де послуга з'явилася відносно недавно, за півтора року свої номери перенесли всього 0,6% абонентів. На думку аналітиків компанії "Діпрозв'зв'язок", яка проводила дослідження для НКРЗІ, затребуваність послуги в Україні не перевищить 3-5% протягом перших двох років.