Олег Стрекаль: У низці країн ЄС заборонено реалізацію тютюнової продукції за цінами нижче собівартості
На тютюновому ринку України триває цінова війна "всіх проти всіх". Започаткована вона у жовтні лідером ринку, який нехитрим способом різкого зниження цін вирішив поправити своє положення, що похитнулося. Сигарети продаються за цінами нижче собівартості - на радість споживачам і контрабандистам.
І ось в розпал цінової війни "незалежні" експерти починають просувати ідею введення мінімальних роздрібних цін на сигарети. Під привабливою ідеєю залучення до бюджету додаткових коштів та боротьби з штучним заниженням цін на сигарети "проштовхується" мінімальна роздрібна ціна на рівні 17 грн за пачку.
Дану ситуацію прокоментував Олег Стрекаль, який є директором з корпоративних та правових питань Imperial Tobaccо в Україні, Молдові та країнах Кавказу.
На ваш погляд, хто стоїть за ідеєю введення мінімальних роздрібних цін на тютюнові вироби?
Олег Стрекаль: Ідея введення мінімальних роздрібних цін (МінРЦ) належить компанії "Філіп Морріс Україна". Концепція МінРЦ використовується як інструмент антиконкурентної боротьби - в чесній змагальності "Філіп Морріс", на жаль, програє і втрачає частку ринку. Офіційні результати роботи компанії в Україні за 3 квартал поточного року такі: "просіли" всі ключові бренди, "Філіп Морріс" втратив 3,5% частки ринку в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
Показовий статистичний приклад втрат компанії по бренду Bond. Частка ринку цієї марки впала на 1,1% за 9 місяців 2015 р. порівняно з аналогічним торішнім періодом.
Яким чином "Філіп Морріс" хоче повернути втрачене?
Олег Стрекаль: Спроба, на наш погляд, складається з двох частин. По-перше, різке зниження роздрібних цін на весь портфель брендів компанії (до 30% на окремі торгові марки). Шляхом лавиноподібного зниження цін "Філіп Морріс" намагається відібрати частку у конкурентів.
Друга частина антиконкурентних зусиль - це запропоноване введення мінімальних роздрібних цін. Розрахунок робиться на те, що при єдиній мінімальною ціною споживач буде вибирати більш розкручені міжнародні бренди.
Зазначу, що подібна стратегія з двох ходів вже реалізувалася на багатьох ринках, і Україна не стала винятком. Спочатку компанія обрушує ціни, нагнітає істерику, а потім виступає з пропозицією щодо МінРЦ, нібито для заповнення втрат держбюджету.
До речі, за останні два роки це вже третя спроба компанії впровадити протиправну концепцію МінРЦ на українському ринку. Все робилося кулуарно, шляхом внесення поправок у законодавчі акти в самий останній момент. Тому зараз ми хочемо зробити процес якомога більш відкритим.
Користуючись нагодою, прошу звернути увагу на питання "цінової війни" і мінімальних цін Антимонопольний комітет (обмеження конкуренції на ринку), Міністерство економіки (погіршення бізнес-клімату), Міністерство фінансів і ДФС (свідома продаж продукції нижче собівартості), профільні комітети Парламенту. Два перших рази народні депутати відмовилися підігравати незаконним ініціатив. Сподіваємося, що і в третій раз законодавець виявиться на висоті.
У скільки ж обходиться компанії подібні маніпуляції з цінами?
Олег Стрекаль: За нашими розрахунками, утримання цін на низькому рівні щомісяця обходиться "Філіп Морріс" в $10 млн прямих дотацій, адже частина портфеля реалізується нижче собівартості. Таким чином, у річному обчисленні "вливання" в збитковий бізнес досягнуть $120 млн. Не дивно, що компанія поспішає з просуванням ідеї МинРЦ, щоб якнайшвидше повернути собі й частку ринку, і прибутку. Адже це більш простий спосіб "піднятися", ніж чесно конкурувати, займаючись довгостроковим розвитком портфеля марок та бізнесу в цілому.
Наскільки інститут МінРЦ на тютюнові вироби узгоджується з європейською практикою?
Олег Стрекаль: В Євросоюзі мінімальні роздрібні ціни на тютюнові вироби заборонені як перешкоджають економічної конкуренції. З цього приводу є 6 рішень Євросуду (проти Ірландії, Бельгії, Люксембургу, Франції, Греції, Італії та Австрії). До речі, ідея МінРЦ суперечить і українському законодавству (Закону про ціни і ціноутворення, Господарському Кодексу, Закону про захист економічної конкуренції тощо). На жаль, в боротьбі за частку ринку ініціатори введення МінРЦ ігнорують і євроінтеграцію України, і національне законодавство.
Що, в такому разі, може зробити держава?
Олег Стрекаль: Ціни на сигарети і доходи держбюджету повинні регулюватися чіткої податковою та акцизною політикою плюс припиненням Антимонопольним Комітетом будь-яких порушень конкурентного законодавства.
Крім того, є й інші дієві інструменти протидії цінових війн. У ряді країн ЄС заборонено реалізацію тютюнової продукції за цінами нижче собівартості.
В інших країнах Євросоюзу зниження цін кваліфікується як цінове стимулювання. Держава зобов'язує компанії сплачувати податки (ПДВ, податок на прибуток, акциз), виходячи з оригінальних цін до початку "цінової війни". І логіка держави абсолютно зрозуміла: компанії можуть опускати ціни скільки завгодно, але податки доведеться платити "по повній". Україні варто було б перейняти такий досвід, а не обговорювати мертвонароджену і анти-конкурентну ідею мінімальних роздрібних цін.