Стратегічне реформування газовидобувної галузі полягає у реалізації двох ключових задач: створенні вільного ринку газу та запровадженні спеціального режиму оподаткування.
Стратегічне реформування газовидобувної галузі полягає у реалізації двох ключових задач: створенні вільного ринку газу та запровадженні спеціального режиму оподаткування.
З 1 жовтня 2015 року вступив в дію Закон України "Про ринок природного газу". Цей закон визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, основаного на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу.
Окрім того, цей закон дозволить забезпечити ціни на газ нижче міжнародного паритету протягом перехідного періоду до 2017 року і надати субсидії вразливим групам споживачів, що повністю відповідає п. 27 Меморандуму про економічну і фінансову політику між Україною та МВФ.
Починаючи з 1 квітня 2017 року планується повний перехід на вільний ринок газу, що передбачає відміну:
Таким чином, політика поступового приведення цін на природний газ для побутових споживачів до ринкового рівня та скасування обов'язку державних підприємств реалізовувати газ для потреб населення надасть можливість встановити єдиний підхід в оподаткуванні (ставки та базу оподаткування) незалежно від напрямків подальшої реалізації газу.
Усвідомлюючи необхідність створення перспективних умов для розвитку та підвищення інвестиційної привабливості видобувної галузі, розробка положень щодо ренти на видобуток газу розроблялася, виходячи з діючих на цьому ринку умов.
Очевидно, що видобувна галузь потребує спеціального режиму оподаткування. Такий режим повинен бути співставним з тими режимами, що діють в країнах аналогічної перспективності, сприяти розробці усіх життєздатних покладів, простим в адмініструванні (для фіскальних органів) та в дотриманні (для платників податків).
Такий режим повинен забезпечити уряд стабільними надходженнями до бюджету упродовж усіх експлуатаційних періодів, а також сприяти збільшенню частки доходів в умовах зростання прибутковості.
Тобто, забезпечити надійність та стабільність, нарощування обсягів газу власного видобутку, а отже підвищити енергетичну незалежність України. Окрім того, спеціальний режим повинен бути достатньо привабливим для сприяння інвестиціям на поточний момент та в довгостроковій перспективі.
Тому уряд разом з представниками видобувної галузі, світовими експертами та МВФ розробив спеціальний режим оподаткування видобувної галузі, що має на меті удосконалити оподаткування суб'єктів господарювання, що провадять діяльність з видобутку газу. Саме ці напрацювання були включені в основу урядового законопроекту "Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні" (№3630).
Відповідно до запропонованих норм, передбачено визначення бази оподаткування газу природного для комерційних потреб за фактичною ціною реалізації, яка визначається як середня митна вартість імпортованого газу природного, що склалася у процесі його митного оформлення під час ввезення на територію України за податковий (звітний) період. База оподаткування для газу для потреб населення буде визначатися за фактично ціною, встановленою Кабінетом Міністрів України.
Остаточний варіант оподаткування видобувної галузі, який було узгоджено 8 грудня, під час засідання Нацраді реформ за участі Президента, є результатом роботи органів виконавчої влади, депутатських фракцій, видобувних компаній та міжнародних експертів. Робота була проведена, враховуючи, рекомендації МВФ щодо варіантів моделей оподаткування видобутку природного газу.
Компромісний варіант податкової реформи передбачає зниження ставки ренти з 1 квітня 2016 року для комерційних та підприємств державної форми власності з 70% до 29% і 14%
Для суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність з видобутку газу для комерційних цілей, з 1 січня 2016 року ставки рентної плати за користування надрами знижуються з 55% (з покладів до 5 тис. м) та 28% (з покладів понад 5 тис. м) до 29% та 14% відповідно. Наступний етап зниження - з 1 січня 2018 року ставки рентної плати за користування надрами, залежно від глибини видобутку газу та напрямів їх подальшої реалізації, становитимуть 20% та 10%.
Додатково, починаючи з 1 січня 2018 року, для платників, які здійснюють видобуток газу, буде запроваджено нові умови оподаткування. Зокрема, пропонується, залишити незмінною загальну ставку податку на прибуток підприємств та запровадити надбавку до податку на прибуток - 15% із розширенням бази оподаткування.
Передбачається залишити незмінною ставку оподаткування рентною платою видобутку газу за договорами про спільну діяльність у розмірі 70% на рівні ставки, за якою оподатковується газ для потреб населення, як механізм спонукання підприємств з часткою держави реалізовувати газ саме для ресурсу природного газу для потреб населення, а не на інші цілі.
Ми переконані, що зазначений спеціальний режим оподаткування видобувної галузі стимулюватиме подальшу розбудову потенціалу газовидобувної галузі України шляхом нарощування обсягів для забезпечення населення газом власного видобутку, сприятиме залученню нових інвестицій в галузь, гарантуватиме стабільні надходження бюджету та сприятиме підвищенню енергетичної незалежності України.
Під час розгляду законопроекту №3630 у Верховній Раді ми уточнимо, що саме з 1 січня 2018 року підприємства почнуть сплачувати додаткову надбавку до податку на прибуток на рівні 15%. Визнаємо, це повинна бути пряма норма закону. Разом з тим хочу зазначити, що надбавка до податку на прибуток не є новим податком або збором. Надбавка до податку на прибуток є частиною самого податку на прибуток, та запроваджується виключно для підприємств газовидобувної галузі.
Варто зазначити, що для прозорості визначення об'єкта оподаткування з податку на прибуток пропонується запровадити податкове огороджування діяльності підприємств з розвідки та видобутку газу природного за міжнародними стандартами фінансової звітності. При визначенні бази оподаткування надбавкою до податку на прибуток у складі витрат будуть враховані капітальні інвестиції в необоротні активи, пов'язані з розробкою, розвідкою, дорозвідкою та облаштуванням родовищ.
Результат зниження ставок для газовидобувних компаній - привабливий інвестиційний клімат, і, як наслідок, нарощування об'ємів видобутку газу власного виробництва. Збільшення таких об'ємів та поступовий перехід до вільного ринку природного газу в Україні дозволить компенсувати втрати по зниженню ставок.
При цьому, в подальшому надходження до бюджету будуть збалансовані за рахунок зміщення акцентів у бік оподаткування прибутку, а саме, набуття чинності з 1 січня 2018 року 15% надбавки до податку на прибуток.
Сподіваємося, що у створених (прозорих, зрозумілих та привабливих) умовах видобувна галузь отримає необхідний поштовх для успішного розвитку, а інвестори отримають перспективні та високорентабельні проекти. І зрештою, як приватний бізнес, так і українська держава отримають прибуток від цього нового партнерства.