ua en ru

як народності Іраку виживають при атаках "Ісламської держави"

як народності Іраку виживають при атаках "Ісламської держави" Головний храм какаі на півночі Іраку був підірваний джихадистами (фото Юрій Мацарський)

Північ Іраку, де зараз панує "Ісламська держава", - батьківщина десятків сект, культів і релігійних течій, на послідовників яких джихадисти розгорнули справжнє полювання. Одне з таких течій - народ какаі - благополучно уникнув знищення або поневолення, але виявилося повністю розорене силами "Ісламської держави". Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.

Какаі - стотисячний народ, що живе на півночі Іраку, своєю батьківщиною вважає декілька сіл, розташованих на під'їздах до Мосулу. Майже в кожній з них раніше був храм, званий джамхані - білий бетонний куб з багатокутним куполом нагорі. Тепер від більшості цих храмів залишилися лише руїни. "Ісламська держава", захопивши ці краї, знищилв святилища какаі. Для джихадистів ці храми - язичницькі капища, які їх трактування священних текстів наказує стерти з обличчя землі. Але навіть підірвані, джамхані залишаються священними місцями для какаі.

- Це одне з самих сакральних місць для нашого народу. Багато років тому один поважний чоловік був вкушений змією, і ніхто не міг його вилікувати. Люди вирішили віднести його вмирати в храм, в цей самий, який стояв на цьому місці, - голова одного з загонів какаі Газі Файзал показує на бетонні уламки на околиці покинутого села, серед яких на землі лежить купол джамхані, що дивом зберігся, з зеленим прапором на верхівці. - Вкушений чоловік вижив, і з тих пір храм став священним не тільки для людей. Сюди приповзають і змії, але тут вони не небезпечні. Навіть якщо вкусять - нічого не трапиться.

як народності Іраку виживають при атаках "Ісламської держави"Фото: голова одного з загонів какаі Газі Файзал (фото Юрій Мацарський)

Серед уламків і бетонної крихти дійсно повзають змії. Файзал стверджує, що вони жили в цьому храмі багато років і змогли залишитися неушкодженими після того, як джихадисти заклали всередину будівлі вибухівку, яка розкидала стіни джамхані на десятки метрів навколо.

Врятувати храм від руйнування какаі були не в силах. Наспіх організоване ополчення змогло лише прикрити відхід з сіл мирних жителів, які рятувалися від наступаючих сил "Ісламської держави". Рішення залишити села було прийнято після того, як стало відомо, як джихадисти обходяться з тими, хто потрапляє до них у руки, наприклад з єзидами - представниками ще одного етноконфесійної меншини півночі Іраку. Не бажаючи гинути або ставати рабами, як їх сусіди-езиди, яких ІГ застигли зненацька, какаі пішли з рідних місць.

Прийшовши до села какаі, джихадисти насамперед знищили джамхані і мавзолеї святих. Дивом уцілів лише головний храм у селі Вардак, в яке сотні років тому прийшов прабатько какаі - Саїд Хайас. Цей храм був збудований навколо гробниці вчителя, яка для какаі є головною святинею. Вони вірять, що Саїд Хайас зник з цієї гробниці на третій день після похорону, а місце, на якому покоїлося тіло, творить дива. Какаі розповідають, що у спокійні роки до порожньої гробниці з'їжджалися люди з усього Іраку. Головне диво, в якому, кажуть, Саїд Хайас не відмовляв ні какаі, ні єзидам, ні християнам, ні мусульманам, - лікування від безпліддя. Тому в паломництво сюди відправлялися, в першу чергу, жінки.

Зараз жінок у селі немає. Відверто кажучи, і самого села теж немає. Бойовики "Ісламської держави", відступаючи, не тільки зруйнували будинки, але й вирубали фруктові дерева, посаджені на околиці селища, поруч із цвинтарем. На самому кладовищі підірваний мавзолей з останками перших учнів Саїда Хайаса. Для какаі цей мавзолей - святиня, для "Ісламської держави" - місце забороненого Кораном ідолопоклонства.

як народності Іраку виживають при атаках "Ісламської держави"Фото: розорене бойовиками ІГ кладовищі какаи (фото Юрій Мацарський)

Видно, що джихадисти намагалися знищити все, що так чи інакше має відношення до релігії какаі. І тим неймовірніше порятунок головного храму. Вибухівку в нього закладали двічі. Перший раз - незабаром після окупації села, другий раз - перед відступом. Першого підриву виявилося недостатньо. У стінах храму вибухи пробили величезні діри, залізобетонний купол продірявлений руйнівною хвилею, але будова встояло.

Другий раз підірвати храм джихадисти просто не встигли - недооцінили швидкість контрнаступу курдських загонів пешмерга і змушені були тікати, не встигнувши встановити детонатори.

До речі, серед бійців, які звільняли Вардак, були і какаі. Газі Файзал - як раз один з них. Його штаб знаходиться в єдиному вцілілому будинку в селі. До війни тут розташовувалося те, що у нас зветься фельдшерським пунктом. У будинку немає електрики, тому чай, який Газі і його товариші п'ють склянку за склянкою, заварюють прямо на багатті, який горить у дворі пункту.

altaltaltaltalt

Фото: порожня гробниця Саїда Хайаса, руїни зміїного храму, річка Великий Заб (Юрій Мацарський)

Газі не без задоволення розповідає про свою релігію. Каже, що какаі вірять у реінкарнацію, але при цьому дотримуються всіх ісламських законів. Більш того, харчові обмеження у какаи навіть більш суворі, ніж в іншому мусульманському світі. Так, забороненим - харамним - є не тільки свинина і алкоголь, але і м'ясо кролика та лисиці.

Взагалі релігія какаі вивчена не дуже добре. Народ цей приховує свої таємниці від чужинців, а дослідникам часто брешуть про ті чи інші позиції віровчення, щоб не розкрити правду, доступну лише какаі. Достеменно відомо лише те, що релігія какаі ввібрала в себе елементи крайнього шиїзму, з його культом героїв і мучеників, фрагменти доісламських курдських вірувань, центральними фігурами яких були ангели і духи, і деякі риси християнства. У ряді робіт, присвячених какаі, вказується, що в їх богослужіннях цитується Євангеліє, а самі віруючі причащаються забороненим за будь-яких інших обставин вином.

Наводяться і порівняння віри какаі з релігіями єзидів і зороастрійців, з якими, на думку ряду вчених, какаі ріднить загальне уявлення про прояви - еманації - бога в ангелах, живих істотах і навіть природних явищах.

Але голова громади какаі Саїд Махді, прямий нащадок Саїда Хайаса, що вознісся, запевняє, що какаі - мусульмани. Просто не такі радикальні прихильники "Ісламської держави" або Аль-Каїди, яка на початку двохтисячних років руйнувала їхні святині.

- Ще до "Ісламської держави", в 2004 році сюди прийшли люди, які називали себе справжніми мусульманами, вони зруйнували наші будинки, наш головний храм. А через десять років, в 2014 році, прийшла "Ісламська держава" і знову пошкодила відновлений нами храм, - розповідає шейх какаі, стоячи в оточенні своїх онуків у джамхані. - При цьому какаі - послідовники ісламу, ми - мусульмани. Ми віримо в Аллаха, поклоняємося йому, заперечуємо інших богів. Але для ісламських екстремістів ми, напевно, не справжні віруючі - не такі радикали, як вони, тому вони знищують наші святині. Так, наші храми не схожі на мечеті, в чомусь розходяться з тими ж екстремістами, але це означає лише, що ми мислимо трохи інакше. Але ж, якщо ти поклоняєшся Аллаху, якщо дотримуєшся його заповідей: не брешеш, не крадеш, не вбиваєш, - ти вже мусульманин.

як народності Іраку виживають при атаках "Ісламської держави"Фото: голова громади Саїд Махді з онуком (фото Юрій Мацарський)

Саїд Махді (до речі, під ім'ям Махді в хадісах пророка Мохаммеда згадується останній його наступник на Землі, який з'явиться перед кінцем світу і здобуде перемогу над псевдомесією Даджжалем) запевняє, що будь-який мусульманин може стати одним з какаі, якщо цього захоче. Але розкривати секрети своєї віри комусь не з його народу шейх не може, навіть якби дуже захотів - покоління його предків зберігали цю таємницю і заповіли зберігати її і йому.

Така секретність вже вступає в протиріччя з ісламськими приписами, які наполягають на якомога більш повній посвяті всіх, хто прагне до віри, в основи релігії. Крім того, - і про це говорить сам шейх Махді - в молитвах какаі Саїд Хайас згадується нарівні з Мохаммедом, якого коран називає останнім і головним з тих, кому було доступно боже одкровення, "печаткою пророків".

Тобто, з точки зору мусульманина, какаі - невірні, кяфіри. Або навіть гірше того, - віровідступники. Однак какаі поколіннями виживали в не завжди приязному мусульманському оточенні, зберігаючи свою віру й свої традиції. Навіть тоді, коли Османська імперія, яка багато століть володіла цими краями, взялася у XVI-XVII століттях за звернення в традиційний сунітський іслам племен Іраку і Сирії, до какаі не відправляли ні місіонерів, ні яничарів, знищили чимало дуже релігійно близьких до какаі турецьких алевітов. Тоді какаи врятували добрі ділові відносини з османами. У селах какаі, розташованих в родючій долині річки Великий Заб, процвітало землеробство і скотарство, продукти яких були настільки потрібні і місіонерам, і яничарам, що на дивну віру постачальників продуктів просто закривали очі.

Але зараз цих сіл немає. Вони перетворені на купи уламків, що не підлягають відновленню. Шейх Саїд Махді каже, що з такими труднощами - повним руйнуванням і знищенням майже всієї власності - його народ не стикався ніколи раніше. Однак, упевнений він, запас чудес, які рятували какаі в колишні століття, ще не вичерпаний. І народ виживе всупереч всім спробам знищити його.