ua en ru

як змінилися з початку року тарифи на мобільний зв'язок

як змінилися з початку року тарифи на мобільний зв'язок Мобільні оператори, боючись втратити дохід, намагаються підвищувати вартість зв'язку непомітно для клієнтов

Середній дохід з одного абонента мобільного зв'язку в Україні - один з найнижчих у світі. Це гарна новина для користувачів, але погана для телекомунікаційних компаній, які насилу окупають інвестиції в інфраструктуру. Не дивно, що оператори хапаються за будь-яку можливість підняти тарифи. І намагаються зробити це так, щоб абонент нічого не помітив. РБК-Україна з'ясувало, як з початку 2016 року змінилися тарифи українських операторів зв'язку, і наскільки відчутні будуть ці зміни.

Будь-який обсяг за ваші гроші

З появою зв'язку 3G в Україні мобільні оператори почали робити ставку на нові моделі отримання доходу. Якщо раніше голосові послуги були основним джерелом їх заробітку, то в останні півтори року фокус поступово почав зміщуватися у бік дата-трафіку. Старі "голосові" тарифи поступово виводять з ринку, а у нових оператори намагаються продати абонентам більше інтернет-трафіку.

Так, наприклад, робить найбільший мобільний оператор України "Київстар". З 12 січня він закрив ряд старих тарифних планів: національні та регіональні тарифи "Київстар Дзвінки", "Київстар Дзвінки+", "Смартфон Київстар", "Київстар Смартфон+", "Київстар Смартфон Екстра", "Вільний Київстар 50" і "Прості речі".

Абонентів, які обслуговувалися цими тарифами, оператор перевів на інші тарифні плани зі схожими умовами, але більш високою абонплатою та великим обсягом інтернет-трафіку, передбаченого тарифом. Виняток становлять абоненти національного тарифу "Київстар Дзвінки", які тепер обслуговуються на тарифі "Київстар Розмови" із збереженням абонплати у 35 гривень. "Ми розуміємо, що є клієнти, які ще не готові користуватися мобільним інтернетом. Ті, кому потрібен лише мобільний зв'язок, змогли безкоштовно перейти на обслуговування за умовами цього тарифу", - повідомили у прес-службі "Київстар".

Щомісячний рахунок абонентів інших архівних тарифів при переході на нові виріс на 4% - 63%, а обсяг наданого трафіку збільшився у два-чотири рази.

Наприклад, для абонентів тарифу "Київстар Дзвінки. Регіон 2" послуги зв'язку подорожчали вдвічі. На новому тарифі "Київстар Розмови+. Регіон 2" вони сплачують 40 гривень на місяць замість попередніх 20 гривень. При цьому кількість передбаченого тарифом інтернет-трафіку зросла з 50 Мб до 100 Мб на місяць. Аналогічно подорожчав зв'язок для абонентів тарифу "Смартфон Київстар. Регіон 2", де абонплата раніше становила 25 гривень. Тепер, згідно з новим тарифом "Київстар Онлайн. Регіон 2", вона складає 50 гривень. Замість 500 Мб трафіку на місяць абонентам надається 2000 Мб, а також 60 хвилин для дзвінків на мережі інших операторів.

Про майбутні зміни у тарифних планах "Київстар" повідомив абонентам ще у грудні 2016 року і, станом на лютий 2017 року, повністю завершив міграцію. Як повідомили у прес-службі "Київстар", абоненти могли вибирати пропозиції, які найбільш відповідали профілю їх споживання.

Крім того, "Київстар" з 1 лютого цього року закрив контрактні тарифи "Все за 40", "Все за 70", "Все за 95", "Все за 120" і "Все за 150", перевівши абонентів на "Все за 65", "Все за 90", "Все за 110", "Все за 125" і "Все за 175".

До побачення, МТС

Компанія "МТС-Україна" у 2017 році закриє 10 своїх тарифів під однойменним брендом. Все це тарифи, орієнтовані на високе споживання голосових послуг. Закриття тарифів буде відбуватися поетапно протягом усього року.

Абонентам пропонується перейти на тарифи Vodafone (під цим брендом "МТС-Україна" працює з листопада 2015 року). Першими мігрувати зможуть абоненти тарифів "Супер МТС без плати за з'єднання", "Супер безліміт", "Супер безліміт без контракту", "МТС без зобов'язань", які повинні будуть вибрати нові тарифи до кінця лютого.

Як повідомили у прес-службі Vodafone, абоненти скасованих тарифів у середньому витрачали від 35 до 160 грн на місяць. Абонплата діючих тарифів, на які здійснюється перехід, становить від 20 до 150 грн на місяць. Зокрема у тарифі Vodafone Light+ це 20 гривень, а у лінійці тарифів Vodafone Red 2016 (Red XS, S, M, L) - 35, 50, 70 і 150 гривень на місяць. Фактично оператор заробить на цих тарифах більше за рахунок переведення на постійну основу зимової промо-акції. Згідно умов акції, які діють до 28 лютого, абонентам нараховувався подвійний обсяг голосового та інтернет-трафіку без зміни абонплати. Для тарифу Vodafone Light+ необхідно було також поповнити рахунок на 40 гривень одним платежем та оплатити вартість акції у 20 гривень.

За оцінками Vodafone, після підключення акції абоненти збільшили споживання інтернету на 80%, а кількість дзвінків на інші мережі зросла на 70%. Тому оператор вирішив із закінченням зими не відключати додаткові обсяги послуг, але з 1 березня збільшити абонплату по всіх цих тарифах, крім Vodafone Light+, на 10-20%. Абонентам, яким не потрібні додаткові хвилини і мегабайти, оператор пропонує перейти на інші тарифи.

З 1 січня Vodafone також підвищив вартість послуги "Мобільне ТБ". Якщо раніше пакет "Ефір" коштував 21 гривню на місяць, то зараз - 8 гривень на тиждень. Пакет "Футбол" коштував 11 гривень на тиждень, а тепер - 15 гривень. Як пояснюють у компанії, з нового року в Україні набув чинності закон про виключення національних телеканалів зі складу універсальної програмної послуги. Телеканали, які раніше транслювалися безкоштовно, стали брати гроші з операторів. У тому числі, і з Vodafone. Це і спричинило підвищення ціни для абонента.

З 1 березня Vodafone також підвищить абонплату у тарифах Red S, M Red і Red L у рамках послуги "Роумінг як вдома". Зараз абоненти цих тарифів за пакет послуг на сім днів платять 100, 140 і 300 гривень відповідно. Пакет включає 100,140 і 300 Мб інтернет-трафіку, по стільки ж хвилин для дзвінків на мережі "МТС-Україна" і Vodafone Україна, SMS і MMS. Після підвищення абонентська плата цих тарифів складе 120, 180 і 360 гривень за сім днів. Обсяг передбаченного інтернет-трафіку збільшиться до 120, 180 і 360 Мб, а обсяг хвилин, повідомлень складе 100, 140 і 300 відповідно.

lifecell вичікує

Мобільний оператор lifecell почав рік обережно і без підвищень. Напередодні його материнська компанія Turkcell надала звіт за 2016 рік, з якого випливає, що минулого року lifecell втратив 1,4 млн абонентів. Однією з причин оператор називає падіння інтересу українців до користування двома SIM-картами. Тому у 2017 році одним з основних завдань оператора стане утримання абонентської бази. Тим більше що наприкінці 2016 року компанія вже здійснила кілька великих тарифних змін. З 16 листопада вона закрила, розрахований на жителів Київської області, тариф "Дзвінки всім+" з абонплатою у 20 гривень. Також були закриті тарифи "3G+ Вільний", "Вільний Ultra" та "Легкий".

У оператора було два тарифи для масового ринку: "3G Смартфон" і "Дзвінки всім". У першому абонплата для Київської області становила 60 гривень, а для решти території України - 50 гривень на місяць. Абонплата у тарифі "Дзвінки всім" до середини листопада становила 15 гривень, але у результаті зросла до 40 гривень на місяць.

Одночасно lifecell вивів на ринок нову лінійку тарифів "3G+Свобода" з абонплатою у 60, 100 і 175 гривень на місяць і об'ємом передбаченого трафіку у 2, 5 і 10 Гб. Також з'явився тариф "Пільговий" з абонентською платою у 25 гривень. Але підключитися до нього могли тільки нові абоненти. Таким чином, абоненти змушені були мігрувати на більш дорогі тарифи або купувати нову SIM-карту.

Роумінгова Європа

Представники операторів стверджують, що, змінюючи ціни на зв'язок всередині України, вони працюють над зниженням вартості на міжнародних напрямках і у роумінгу, зокрема, зниження ставок доступу на мережі європейських операторів. "Результати переговорів є комерційною таємницею, але практично завжди відображаються у вигляді зниження вартості дзвінків для абонента", - повідомили у прес-службі lifecell. "Ставки інтерконекту українських операторів вже значно нижчі, ніж ставки, які застосовуються більшістю операторів країн СНД", - додають у прес-службі "Київстар".

Однак українським операторам складніше домовлятися з європейськими операторами, оскільки вони потрапляють під різне регулювання. Під тиском Єврокомісії, Ради Європейського Союзу та Європарламенту ціни на роумінг усередині ЄС поступово знижуються. З 15 червня європейці зможуть спілкуватися у загальноєвропейському роумінгу практично, згідно своїм "домашнім" тарифами. Націнка, яку зможуть робити оператори за обслуговування абонентів один одного, не зможе перевищувати 3,2 євро центи за хвилину дзвінка і 1 євроцент за текстове повідомлення. Тарифи на мобільний інтернет знизяться не відразу. 2017 року встановлена межа у 7,7 євро за 1 Гб, а до 2022 року Єврокомісія сподівається знизити його до 2,5 євро за 1 Гігабайт.

У lifecell вважають, що у майбутньому, з урахуванням перспективи входження України до ЄС, зниження ставки позитивно позначиться як на витратах операторів, так і на цінах для абонентів. Але поки Україна не є членом Євросоюзу, ефект зворотній: європейські оператори можуть спробувати компенсувати втрату доходів усередині ЄС за рахунок підвищення ставок для країн, що не входять туди. "Коли у Євросоюзі кілька років тому було ініційовано регулювання граничних тарифів на роумінг і інтерконект, деякі європейські оператори підняли плату за доступ на свої мережі для абонентів з країн, які не входять до єврозони, до рівня 20-30 євро центів за хвилину", - нагадують у прес-службі "Київстар". Тому ставки доступу залишаються предметом постійних переговорів між операторами.