Н.Шуфрич: "Вибухи під Новобогданівкою були не випадковими".

Нестор Шуфрич - одна з найекзальтованіших осіб в українському політикумі. Свою думку він звик відстоювати зухвало, шумно, а інколи й "з кулаками". Втім, це не тільки не заважало, а радше сприяло його політичній кар'єрі: армія прихильників Н.Шуфрича росла з такою ж швидкістю, як і кількість його ідейних супротивників. Н.Шуфрича називають одним з найпослідовніших політиків України - ось вже 10 років, як він є членом СДПУ(о), партії, що колись стояла біля керма всієї країни. Але сьогодні, тоді як українські соціал-демократи фактично повалені з політичного олімпу, політична крива самого Н.Шуфрича різко пішла вгору. На своє перше інтерв'ю в якості керівника МНС і члена уряду Н.Шуфрич зважився після деякого затишшя. Тепер, каже він, доводиться змінювати методи переконання політичних опонентів - посада міністра зобов'язує. Проте від всього, що говорив до призначення, Н.Шуфрич відмовлятись не збирається. Більш того, обіцяє нові викриття. Про це читайте в інтерв'ю Н.Шуфрича для РБК-Україна. РБК-Україна: Нестор Іванович, Ви порівняно недавно очолюєте Міністерство надзвичайних справ. Зазвичай, кожен новий керівник приводить свою команду разом із собою. Чи встигли Ви вже привести своїх людей на посади ваших заступників, керівників департаментів, керівників обласних управлінь МЧС? Н. Ш.: Безумовно, такі зміни будуть. Хоча, знаєте, я абсолютно проти будь-яких кадрових чисток. Коли після певних подій звільнили 18 тис. держслужбовців, які є фахівцями, а реально звільнили більше 100 тис., враховуючи лікарів, вчителів, працівників комунальної сфери та ін., то це були справжні чистки за політичною ознакою. Коли особисті охоронці ставали генералами, це я вважаю неприпустимим з точки зору захистів інтересів держави. Але у разі зміни політичного керівництва виключно за підсумками демократичних виборів, вважаю коректним, що міністри повинні приходити зі своєю командою. У даному випадку я б назвав міністрів, їх заступників, губернаторів. У кожного міністра є свій маленький губернатор в регіонах, якому міністр має довіряти. Незалежно, про яке міністерство йдеться, кожен керівник має довіряти і бути переконаним у своїх підлеглих РБК-Україна: Хто ці люди, які прийшли з вами? Н.Ш.: Частково повернуті ті фахівці, які в свій час були звільнені, яких вигнали з роботи. РБК-Україна: Ви натякаєте на часи так званої "помаранчевої люстрації"? Н.Ш.: Це ви сказали, а не я. Я можу тільки відповісти, що у мене жодна людина не звільнена. Кожен, хто був в системі МНС, той і залишиться на рівнозначній посаді. Хоча цих людей і не багато – біля десяти. РБК-Україна: До вас міністерство очолював ваш земляк, політичний опонент, а сьогодні голова Секретаріату президента Віктор Балога. Його призначення до Адміністрації було досить несподіваним, хоча чутки ходили давно. Чи багато незавершених справ він залишив вам у спадок? І як ви оцінюєте його діяльність на посаді міністра? Н.Ш: (сміється) Сподіваюсь, що “справи" він мені не залишив. Звертаю увагу на слово “справи". А щодо діяльності, то робота міністерства завжди продовжується, незалежно від того, змінилось його керівництво, чи ні. Я зараз не буду давати оцінку своєму попереднику. Хоча якщо відверто, сказати позитивного поки нічого не можу, а іншого казати не хочу. РБК-Україна: Одразу після вашого призначення, ваші політичні опоненти заявляли, що більшого лиха в МНС, аніж власне сам Шуфрич бути не може. Як прокоментуєте їх слова? Н.Ш.: (Сміється) Оце вже був плагіат! Тому що саме такі слова я сказав про міністра Жванію. Але то був дружній шарж з мого боку, бо з Давидом я був в непоганих стосунках завжди. Хоча ми опонували один одному політично, людські стосунки між нами прийнятні, якщо не сказати більше. І коли Давида призначили на цю посаду, я сказав, що це буде надзвичайна ситуація в Міністерстві надзвичайних ситуацій. Всі з цього тоді посміхнулись. Але при моєму призначенні спробували це повторити. Та коли я натякнув, що не треба мене цитувати, то цей аспект, зверніть увагу, дуже швиденько зник. РБК-Україна: А ще стверджували, що міністерський портфель ви отримали за особисту відданість прем"єр-міністру Януковичу. Чи це так? Н.Ш.: Я б хотів, щоб це було насправді так. РБК-Україна: А як було насправді? Чому з"явилася Ваша кандидатура? Н.Ш.: Я б не хотів зупинятись на питанні “чому". Я хочу просто подякувати коаліції, своїм товаришам, народним депутатам - і чинним, і колишнім, а також особисто Віктору Федоровичу Януковичу. Безумовно, я вдячний фракції комуністів і особисто Петру Миколайовичу Симоненко, фракції соціалістів. Я думаю, був врахований і той досвід керівництва, який у мене є. Маю на увазі, керівництво бюджетним комітетом у першому скликанні, робота в якості заступника у дуже непростих голів комітетів. Спочатку Турчинов... Я скажу вам, було дуже непросто працювати в протистоянні. Але я впорався з цією роботою, ми завжди знаходили компроміс заради інтересів наших громадян. А потім була робота в протистоянні з Порошенком, фактичне його відсторонення від керівництва бюджетним комітетом і створення більшості в ньому, яка приймала рішення проти бажань Порошенка. До речі, це були кращі бюджети країни за роки незалежності. Саме в комітеті я вів напрямок міністерства, яке зараз очолюю. І досвід його роботи здобувався на моїх очах. На жаль, краще б цього досвіду не було, адже я працював з МНС під час повеней з 1998 по 2001 рр. РБК-Україна: Все-таки, погодьтесь, керівництво Міністерством - нова віха у вашому житті. Які пріоритети для МНС Вм визначили на 2007 р. ? Н.Ш.: Для мене головне все, що відбувається кожного дня. Роботу МНС дуже важко планувати наперед. Хоча, безумовно, ми розробляємо концепцію розвитку МНС. Із основних напрямків – це Чорнобильський блок питань і ті проекти, які зараз зупинили. Передусім, будівництво СВЯП (сховище відпрацьованого ядерного палива). І я б не хотів, щоб в цьому питанні були спекуляції. СВЯП2 – це сховище для відпрацьованого палива 1, 2 і 3 блоків Чорнобильської АЕС. І виключно для них. Будівництво фінансується міжнародною спільнотою. Рішення прийняла Асамблея країн-донорів. Це все робиться для виведення ЧАЕС з експлуатації. Тільки тоді, коли ми вивантажимо останнє паливо з третього реактору (він хоч і не працює, але паливо ще там залишилось), можна буде говорити, що на ЧАЕС реально розпочинаються роботи по зняттю з експлуатації. РБК-Україна: Про які спекуляції ви говорите? Н.Ш.За останні два тижні лунає дуже багато заяв про те, що в Україні, в Чорнобилі, хочуть побудувати під видом сховища нібито ще щось і щось будуть завозити. Це неправда, принаймні мені про це нічого не відомо. Жодних погоджень із міністерством на цю тему не було і не планується. А без такого погодження це в принципі не можливо. Будується виключно СВЯП2 для ЧАЕС. РБК-Україна: Хто сьогодні головний забудовник сховища? Н.Ш.: Будували французи. Зараз ведуться переговори з американською компанією про можливість добудови. РБК-Україна: Ви можете назвати цю американську компанію? Н.Ш.: "Холтек". Власне, "Холтек" заявляла, що вона має намір пропонувати за власні кошти будувати сховище для відпрацьованого палива всіх АЕС. Мабуть тому і виникли якісь там припущення. Та все, що будується за кошти країн донорів, стосується виключно ЧАЕС. А те, що "Холтек" може бути виконавцем саме донорської програми, це співпадіння. Тому будь-які припущення не мають під собою жодних підстав. РБК-Україна: Чи відомо, коли відбудеться засідання країн-донорів щодо наповнення Фонду з ліквідації аварії на ЧАЕС? Яка сума передбачена в цілому на цю програму? Н.Ш.: Засідання відбудеться в березні. Сьогодні є 3 джерела фінансування цієї програми – з Рахунку ядерної безпеки, з рахунку Чорнобильського фонду (існують при ЄБРР- головного адміністратору цих рахунків), а також за рахунок програми технічної допомоги ТАСІС Комісії Європейського співтовариства. РБК-Україна: Яка частка України в цьому проекті? Н.Ш.: У кожному проекті своя. Загалом Україна витратила на ці програми вже кілька десятків мільйонів доларів як країна-донор. Ми також вносимо свою долю фінансування в межах програми ТАСІС. Це все державні кошти. Але в загальній вартості проекту ці кошти символічні. Близько 1/15 частини від загальної вартості, яка обраховується більш ніж мільярдом доларів США. РБК-Україна: У свій час країни ЕС наполягали на якомога швидшому закритті ЧАЕС, обіцяючи натомість чималу компенсацію. Однак сьогодні Україна практично самотужки виводить з експлуатації АЕС. Чи не має сенсу запустити ЧАЕС знову, адже у свій час вона виробляла близько 5% всієї енергії в державі? Н.Ш.: Безумовно, можна запитати, чи потрібно було виводити з експлуатації ЧАЕС. Але сьогодні це вже вирішено. Ми мусимо жити в сьогоднішніх реаліях. Чорнобильська АЕС зупинена. Її технічний запуск нехай теоретично і можливий, але дуже дорогий. Та про це навіть не варто говорити. Сьогодні треба думати про якомога швидшу можливість використання цих територій в народному господарстві. Безумовно, є логіка в тому, що допомога очікувалась під час добудови двох енергоблоків. Але ми зробили це самотужки. А компенсація тепер спрямована на будівництво згаданих чорнобильських проектів. Сьогодні у зоні є дуже важлива проблема мародерства. Ми ініціювали введення кримінальної відповідальності за незаконні дії в межах зони (до сьогодні існує тільки адміністративна). У цьому нас підтримало Міністерство Внутрішніх справ і Міністерство юстиції. Йдеться про вивезення будь-яких речей з зони відчуження. За незаконну присутність там буде в 10 разів піднята адміністративна відповідальність з конфіскацією засобів пересування. А за спробу вивезти щось із Зони – наступить кримінальна відповідальність. РБК-Україна: Яке максимальне покарання? Н.Ш.: Кримінальне - від 2 до 5 років. Якщо вчинок призведе до тяжких наслідків чи смерті - від 5 до 10 років. А адміністративне – до 100 неоподаткованих мінімумів. РБК-Україна: Ви пообіцяли до 2008 року ліквідувати всі боєприпаси 275 арсеналу ракет і боєприпасів Міноборони під Новобогданівкою. Підготовку проекту вже розпочато? Н.Ш.: Я гордий тим, що вирішив почати експеримент зі знищення боєприпасів там. Ця програма, до речі, була розроблена ще 2004 р., при уряді Януковича. Потім від неї відмовились, була спроба не знищити боєприпаси, а утилізувати їх. Тобто розібрати снаряди і щось на цьому заробити. Як наслідок ми отримали вибухи. Мабуть, символічно, що уряд Януковича і закриє цю проблему. Не можна було намагатись заробити на новобогданівській проблематиці. Ті снаряди, які вже пережили пожежу і були ушкоджені, не могли бути використані в подальшому. Це була помилка 2005 року, і в 2006 році такий висновок був зроблений. Зараз ми повернулись до старої стратегії. І сьогодні є сумніви щодо природного характеру тих вибухів, які були в Новобогданівці. РБК-Україна: Чому? Н.Ш. Цим вже займається СБУ. Правоохоронні органи могли б вам більше сказати. РБК-Україна: Ви когось звинувачуєте? Н.Ш.: Ні. Я хочу сказати, що це був один із найбільших складів в Україні. У нас виникли певні підозри. Якщо припустити, що там хтось щось вкрав, а потім заради того, щоб знищити сліди крадіжки, штучно створив пожежу, а є ознаки саме такого розвитку подій, то самі розумієте... Знаєте, краще, ніж під час пожежі, нічого не зникає, і зараз порахувати, що там було до пожежі, неможливо. Нам треба знищити те, що залишилось після пожежі. А що вибухнуло, що згоріло, ми вже ніколи не дізнаємось. Зараз цим займається СБУ, прокуратура. РБК-Україна: Повернімося до ліквідації боєприпасів. У який спосіб це робитиметься технологічно? Н.Ш.: Це будуть вибухи на невеликій глибині, в спеціально підготовлених місцях, які огороджені земляним валом, а зверху ще й очеретяним огородженням, яке стримує звук. Ця технологія вже перевірена. Було проведено 100 експериментальних підривів, причому перші 10 були проведені секретно. В присутності представників місцевої влади 20 грудня, якщо не помиляюсь, ми на відстані кілометра не те що не почули, майже не побачили цих вибухів. Ніхто про це не знав, щоб уникнути будь-яких провокацій. Навіть я приїхав туди таємно. А вже 29 грудня ми останні 10 підривів провели відкрито. З самого початку були присутні представники Міністерства екології, які запевнили, що жодної небезпеки в таких вибухах немає. РБК-Україна: В яку суму оцінюється цей експеримент? Н.Ш.: До кінця цього року 21 млн грн. Загалом - 43 млн. грн. Ми повністю повернемо територію Новобогданівки під народне господарство у 2009 р. РБК-Україна: Все ж до 2009 року ще чимало часу. Чи можете гарантувати, що, скажімо, влітку 2007 року не стануться такі ж вибухи, як були раніше? Н.Ш.: За декілька місяців ми зробимо дуже виважену, відповідальну, але, переконаний, радісну для всіх нас заяву. Давайте трохи почекаємо. РБК-Україна: Це інтрига? Н.Ш.: Це не інтрига. Це відповідальність за слова. Я сказав "кілька місяців", а до літа ще далеко. РБК-Україна: В Закарпатті на тижні виник паводок. Надходять дані про 250 підтоплених будинків. Ваші опоненти закидають, що, мовляв, Шуфрич досі в Києві, коли б у же мав бути на батьківщині в такий час. Що можете їм відповісти? Н.Ш.: Ну, по-перше, житлових будинків не 250, а 23, а дворогосподарств біля 500. На Берегівщині на 1 день проводилося евакуювання людей. У Перечині були відключені електричні водозабори, які належать водоканалу. День вони не працювали, те саме було в Ужгороді. У Берегівському районі є проблема з однією із дамб. Є підозри, що її будівництво було неправильно сплановане. Зараз туди виїхали експерти. Планую заїхати туди найближчими днями і я, під час відвідання Львівщини і Закарпаття. На Львівщині огляну Роздол і Яворів, а в Закарпатті треба вивчити ситуацію, що провокує такий розлив води на Берегівщині. Буде там проведена і нарада щодо “преміксу", який знаходиться в Берегівському районі. Рівень води піднявся минулого тижня у вівторок. Я з періодичністю в 30 хвилин отримував доповідь від відповідального заступника міністра і чергового щодо стану паводків на Закарпатті. Якщо ви звернули увагу, я чітко назвав масштаби і наслідки лиха. Затоплення дійсно було, але не в таких масштабах, як про це дехто говорить. Після того, як рівень води спав, необхідність мого вильоту на місце відпала. Хоча, зізнаюся, літак уже був готовий, частини на Івано-Франківщині і Львівщині вже були готові до реагування. Вже не кажу про те, що в межах необхідного на той час вже відреагували Закарпатські підрозділи МНС. Тому я хотів би наголосити, що виїзд міністра у багатьох випадках сам по собі може стати причиною якщо не паніки, то зайвої напруги. А для мене головне уникнути перебільшення проблем. Бачите, зараз розбіжність в цифрах та інформації в декілька разів. РБК-Україна: Чи задоволені ви рівнем підготовки фахівців МНС України? Н.Ш.: На етапі знайомства – так. Принаймні ті ситуації, які були при мені, вирішувались чітко. Наприклад, відновлення водопостачання в м.Рені, ситуація з “Кирилом", "Одіском". Були ще декілька ситуацій, які були вирішені та не стурбували громадськість. Саме так вони і мають вирішуватись. Навколо проблеми треба працювати, а не галасувати. Я хотів би наголосити, що наше відомство – це не лише департаменти, які вирішують проблеми наслідків Чорнобильської катастрофи та Новобогданівки, це й департамент пожежної безпеки, авіаційна пошуково-рятувальна служба, гідрометеорологічна служба, управління освіти й науки, департамент охорони здоров"я та медико-біологічного захисту, словом, ціла низка відділів, які працюють на безпеку наших громадян. РБК-Україна: Нещодавно відбулося призначення Володимира Радченка на посаду віце-прем"єр-міністра. Чи підпадає ваше міністерство під його компетенцію? Н.Ш.: Ні, моїм куратором є Андрій Петрович Клюєв. Але я системно у разі якихось нештатних питань доповідаю і Володимиру Івановичу Радченку. РБК-України: Експерти стверджують, що призначення Радченка – це своєрідна спроба Кабміну перетягнути на себе ковдру з Ради Національної безпеки і Оборони. Чи це так? Н.Ш.: Вибачте, але є Уряд, а є Рада національної безпеки. І ніхто нічого не перетягує. Уряд має, як мінімум, Міністерство внутрішніх справ. Уряд повинен, як мінімум координувати дії з Генпрокуратурою України, зі Службою Безпеки України, з Міністерством оборони України. Безумовно, це є зоною відповідальності людини за рівнем не нижче, аніж віце-прем"єр-міністр. РБК-Україна: Ким Ви себе сьогодні відчуваєте більше: урядовцем, призначеним згори, чи все ж депутатом кримського парламенту, обраним народом? Особливо зважаючи на те, що обидва ці статуси Ви можете поєднувати. Н.Ш.: Закон мені дозволяє це робити. І це нормальна практика. Дуже багато депутатів різних рівнів є або керівниками регіонального рівня, або працюють в органах центральної влади. Хоча все-таки зараз абсолютну більшість часу забирає в мене робота в Міністерстві. Але й навантаження в Кримському парламенті значно менше. Я приїжджаю в міністерство близько 8.20- 8.30 ранку, а від"їжджаю коли як вийде. Вихідних взагалі немає. РБК-Україна: З моменту призначення на посаду міністра Ваша публічність не така відверта, як раніше. Хоча Ви завжди вважались улюбленцем журналістів за свою епатажність, певну різкість у висловлюваннях. Це сьогодні так статус Шуфрича-урядовця впливає на статус Шуфрича-політика? Н.Ш.: Безумовно, впливає. Сьогодні, коли я даю оцінки, я змушений витримувати певну етику члена уряду. Безперечно, я висловлююсь виключно у фарватері позицій уряду. Іншого бути не може. Бо якщо в тебе думка відрізняється від позицій уряду, то ти не маєш працювати в такому уряді. Ти повинен вийти з нього і давати йому оцінку за його межами. У моєму випадку є два аспекти: робота міністра і робота члена Кабінету міністрів. З одного боку я реалізую свої прагнення у вирішенні тих чи інших проблем, пов"язаних з роботою мого міністерства, а з іншого боку загальну концепцію роботи уряду. Вона для мене прийнятна і зрозуміла, я за неї боровся. Хоча дискомфорту я не відчуваю. При цьому хочу додати: у всьому, про що я говорив до 12 грудня, не змінив і тепер своєї точки зору. Щоправда, сьогодні не можу говорити так, як сказав би за інших умов. РБК-Україна: Як часто вам доводиться спілкуватись із прем"єр-міністром Януковичем в позаробочий час? Н.Ш.: На жаль, майже не спілкуюсь. Виключно в питаннях роботи. РБК-Україна: Чи легко Ви - людина імпульсивна - знаходите спільну мову з прем"єром, у котрого теж далеко не легкий характер? Н.Ш.: А інакше не можна керувати державою. Тобто, має бути твердість у прийнятті рішень. Якби в мене були сумніви щодо того, що Віктор Федорович може керувати державою, я б його не підтримав як кандидата в Президенти України. Я вірив у нього тоді, вірю і зараз. РБК-Україна: Коли, на вашу думку, закінчиться протистояння президентської і прем"єрської команд? І чи зможе цьому сприяти прийняття закону про Кабмін? Н.Ш.: Протистояння закінчиться тоді, коли в Секретаріаті Президента зрозуміють, що нова Конституція діє, і її треба поважати. РБК-Україна: Зважаючи на рішення Мукачівського суду, протистояння лише посилилось… Н.Ш. Я все ж переконаний, що закон про Кабмін буде опублікований. Це пряма вимога Конституції щодо голови Верховної ради на даному етапі. Прикро, що Ющенко не виконав своїх зобов"язань, яких від нього вимагає Конституція. Переконаний, що це зробить Мороз як голова Верховної Ради. І заборонити виконання вимог Конституції жоден суд голові парламенту не зможе. А рішення Мукачівського райсуду ще отримає свою оцінку. РБК-Україна: Минулої п"ятниці радник Президента Анатолій Ткачук заявив, що у разі, коли закон про Кабмін таки буде опублікований, О.Мороз підпадає під кримінальну відповідальність за перевищення службових повноважень на посаді голови парламенту. Чи можливий такий варіант розвитку подій? Н.Ш.: Я його виключаю. Чесно кажучи, не знаю, хто такий Ткачук. Можливо, у Президента є і такий радник. Але погрожувати голові Верховної Ради кримінальною справою - річ дуже невдячна. РБК-Україна: Який ваш варіант розвитку подій? Н.Ш.: Є Конституція, і її треба виконувати. Іншого розвитку подій я не знаю. Бо за невиконання Головного закону України дійсно може наступити відповідальність. РБК-України: Зрештою, в Секретаріаті не виключають можливість розпуску парламенту. Натомість в коаліції, зокрема, лідер фракції КПУ, натякають на ліквідацію інституту Президентства і власне імпічмент В.Ющенка. Що можете сказати з цього приводу? Н.Ш.: Я можу давати оцінку тільки фактам. Підстав для нових виборів я не бачу. І такі факти не задокументовані. Так само, як і не задокументовані (зверніть увагу, я не кажу, що їх не може бути) обставини, які б могли стати предметом для голосування щодо створення комісії з питання початку імпічменту. РБК-Україна: Вас називають найпослідовнішим політиком України. У лавах партії СДПУ(о) Ви з 1996 р. Чи не думали ви сьогодні як член урядової команди стати членом Партії регіонів? Н.Ш.: Я про це не думав і таке питання ніколи не піднімалось. Гадаю, об"єднані соціал-демократи завжди були і будуть надійними партнерами і друзями регіоналів. Як буде в перспективі, покаже життя. Я не виключаю, що наше зближення буде ще тіснішим. Але нехай краще визначаються щодо цього лідери партій. Розмовляла Антоніна Дерев"янко.
On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся