Мін'юст: Президент України призначав суддів незаконно

Судді адміністративних судів, призначені після 16 травня ц.р. перебувають на свої посадах незаконно, а їхні дії на цих посадах всупереч Конституції України (зокрема, ч.2 ст.19) та законам України. Про це йдеться у юридичному висновку Міністерства юстиції, наданому Кабінету міністрів України на запит , щодо рішення Конституційного суду про неконституційність положення ч.5 ст.20 Закону України "Про судоустрій України". Відповідно до вказаної норми закону про судоустрій голови судів, їх заступники та судді призначаються на посаду та звільняються з посади Президентом України. Зазначене положення Закону України, що визнане неконституційним, втратило чинність з дня ухвалення Конституційним судом України цього рішення повідомляє прес-служба Мін"юсту . Судді адміністративних судів, призначені після 16 травня ц.р. перебувають на свої посадах незаконно, а їхні дії на цих посадах всупереч Конституції України (зокрема, ч.2 ст.19) та законам України. Про це йдеться у юридичному висновку Міністерства юстиції, наданому Кабінету міністрів України на запит , щодо рішення Конституційного суду про неконституційність положення ч.5 ст.20 Закону України "Про судоустрій України". Відповідно до вказаної норми закону про судоустрій голови судів, їх заступники та судді призначаються на посаду та звільняються з посади Президентом України. Зазначене положення Закону України, що визнане неконституційним, втратило чинність з дня ухвалення Конституційним судом України цього рішення повідомляє прес-служба Мін"юсту . Таким чином, згідно із юридичним висновком Мін"юсту та рішенням КСУ незаконними визнано дії 23 суддів загальної юрисдикції, 2 – господарських судів, 2 апеляційних і 15 суддів адміністративних судів, у тому числі 4 голів адмінсудів (у Волинській, Тернопільській, Хмельницькій та Черкаській областях), заступника голови Харківського апеляційного адміністративного суду і заступника голови та першого заступника голови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду, котрих президент В.Ющенко призначив на ці посади 21 травня ц.р. Ще раніше, 16 травня, глава держави підписав указ "Про кількісний склад суддів адміністративних судів", котрим постановив склад Вищого адміністративного суду України збільшити на 32 суддів, а штат місцевих адміністративних та місцевих апеляційних адміністративних судів збільшити на 743 суддів. В указі від 16 травня також вказано на скільки суддів більше має стати у кожній із областей України. Нагадаємо, КСУ 23 травня ц.р. у справі за поданням Вищої ради юстиції про офіційне тлумачення положення ч. 5 ст. 20 закону про судоустрій (про звільнення судді з адміністративної посади) прийняв рішення про неконституційність цієї норми. У рішенні також вказувалося, що положення про право президента призначати суддів визнається неконституційним і втрачає свою силу з дня прийняття рішення КСУ, тобто від 16 травня. Такий розрив у часі між винесенням рішення і його оприлюдненням у Конституційному суді пояснили відсутністю під документом підписів двох суддів. Тоді ж суддя-доповідач Павло Ткачук заявив, що це рішення стосується лише суддів загальної юрисдикції. Тобто, за президентом залишається право призначати суддів КС. 4 червня ц.р. Президент України Віктор Ющенко направив до КСУ листа, у якому зазначив, що рішення Конституційного суду щодо ч. 5 ст. 20 закону про судоустрій було прийняте з порушенням закону та Регламенту КСУ, оскільки у судових засіданнях брала участь звільнена з посади судді КСУ особа – при відсутності будь-яких рішень судів про поновлення її на посаді. Таким чином, голосування, прийняття та оприлюднення рішення КСУ відбувалося "на тлі порушення закону та Регламенту Суду", йдеться у листі В.Ющенка до КСУ. Раніше заступник глави Секретаріату Президента України Ігор Пукшин заявляв, що рішення Конституційного суду від 16 травня не матиме юридичних наслідків, оскільки під судовою ухвалою стояли підписи суддів Сюзанни Станік, Валерія Пшеничного та Володимира Іващенка, статус яких на той час був невизначеним, адже президентським указом їх було звільнено з посад суддів КСУ і тривали судові розгляди щодо поновлення їх на посадах. Таким чином, рішення КС з точки зору кримінального права не є правосудним, зазначав І.Пукшин. Тим часом, 15 червня ц.р. і Верховна Рада України прийняла закон "Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій України" щодо призначення суддів на адміністративні посади (реєстраційний номер 3586). Згідно із цим законом, до набрання чинності Законом України про внесення змін до законів України про судоустрій та статус суддів доцільно тимчасово запровадити порядок призначення суддів на адміністративні посади та звільнення з адміністративних посад, який запропонований в цьому законі. У законі також запропоновано заступника голови суду (окрім голови Верховного Суду і заступника голови Верховного Суду) призначати на посаду строком на 5 років з числа суддів відповідного суду і звільняти з посади рішенням Вищої ради юстиції на підставі рекомендацій Ради суддів України (а щодо спеціалізованих судів - відповідною радою суддів), голови Верховного Суду (а щодо спеціалізованих судів - голови відповідного вищого спеціалізованого суду), зборів суддів відповідних судів, члена Вищої ради юстиції. Президент В.Ющенко цей закон не підписав, адже документ був прийнятий нелегітимною ВР у період після 2 червня, коли сплив термін повноважень парламенту. Нагадаємо, після домовленості між президентом, прем"єр-міністром та головою ВР від 27 травня ц.р. про призначення дострокових парламентських виборів на 30 вересня, В.Ющенко для прийняття законів про забезпечення цих виборів призупинив дію свого указу про розпуск парламенту і ВР працювала у повному складі із 29 травня по 1 червня включно. У свою чергу, у Вищій раді юстиції повідомили, що не призначають суддів на адміністративні посади, адже відповідний закон не вступив в силу.
On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся