В рамках закону "Про природні монополії" Мінінфраструктури пропонує створити нацкомісію - транспортного регулятора. Тим самим, міністерство відмовляється від низки повноважень на користь Президента. Бізнес не впевнений, що новація поліпшить становище і з тарифами, і з перевезеннями.
В рамках закону "Про природні монополії" Мінінфраструктури пропонує створити нацкомісію - транспортного регулятора. Тим самим, міністерство відмовляється від низки повноважень на користь Президента. Бізнес не впевнений, що новація поліпшить становище і з тарифами, і з перевезеннями.
Тарифи для всіх
Мінінфраструктури оприлюднило на своєму офіційному сайті законопроект "Про державне регулювання у сфері транспорту". Суть документа - створення Національної комісії, що здійснює держрегулювання у сфері транспорту, яка буде, по суті, встановлювати тарифи на залізниці і на деякі спецуслуги в портах і аеропортах.
"В аеропортах це буде, ймовірно, забезпечення авіаційної безпеки, робота диспетчерів, наднормативна стоянка повітряних суден, обслуговування пасажирів у терміналах, а в морських портах: лоцманські послуги, управління рухом суден, криголамні роботи, можливо, ще й якісь форми надання в користування портової інфраструктури", - сказав юрист юрфірми "Ільяшев і Партнери" Дмитро Шемелин.
"Створення Нацкомісії) має стати вагомим важелем забезпечення підвищення ефективності державного регулювання діяльності на ринках природних монополій та суміжних ринках у сфері транспорту, зокрема, з питань формування цінової (тарифної) політики", - повідомили РБК-Україна в прес-службі Мінінфраструктури.
Комісію формувати буде Президент, на підставі закону "Про природні монополії". Тобто, майбутня Нацкомісія не буде підкорятися Мінінфраструктури.
Підтримка ідеї
Необхідність створення такої комісії прописана в багатьох нормативно-правових актах, зокрема, в законі "Про морські порти України". Тому Адміністрація морських портів України підтримує створення такого державного органу, заявили РБК-Україна в прес-службі АМПУ.
Голова Федерації металургів України (ФМУ) Сергій Біленький теж підтримав ідею створення комісії, оскільки тарифи "Укрзалізниці" формуються суб'єктивно. "Вона ("Укрзалізниця") встановлює тарифи, виходячи не з економічних і об'єктивних умов, а з потреб, та погоджує їх з Мінінфраструктури, - сказав Сергій Біленький. - Мінінфраструктури, в свою чергу, погоджує тарифи з Мінекономрозвитку та Державною регуляторною службою, але у цих органів немає права вето. Якщо Мінінфраструктури дуже захоче, воно може протягнути будь-яке положення тарифів".
Брати менші
Закон "Про природні монополії" був прийнятий у 2000 році, і в ньому закладено створення таких комісій у всіх сферах природних монополій, в тому числі, на транспорті. Сьогодні найбільш відомою комісією є НКРЕ. "Її діяльність традиційно є предметом дуже живих спорів, наприклад, щодо справедливого тарифу на електроенергію, яку виробляє НАЕК "Енергоатом". Зрозуміло, що виробник хотів би отримувати тариф побільше, і, можливо, закласти в нього інвестиційні складові на розвиток виробництва, в той час як комісія зрізає тарифи в інтересах споживачів. Подібні конфлікти очікують і "Укрзалізницю"", - сказав Дмитро Шемелин.
Фактично, ці комісії контролюють через тариф всі істотні витрати природних монополій. "З одного боку, це підвищує прозорість бюджетів монополій, з іншого - ускладнює управління і фактично передає всі стратегічні рішення за межі підприємства. Реальний результат такої схеми можна буде побачити тільки на практиці", - пояснив юрист.
Все буде залежати від членів комісії, вважає Сергій Біленький. "Якщо створять цю комісію, то, як мінімум, під кожне чергове підвищення вантажних тарифів "Укрзалізниця" з Мінінфраструктури повинні будуть готувати глибоке економічне обгрунтування. А комісія, якщо буде володіти достатніми компетенціями і на неї ніхто не буде тиснути, буде приймати незалежне експертне рішення", - сказав глава ФМУ.
Втім, голова наглядової ради компанії "Укррічфлот" Сергій Головко вважає, що законопроект не є прогресивним, так як він дозволяє комісії втручатися в діяльність господарюючих суб'єктів транспортної галузі. "Оскільки у нас немає національної стратегії розвитку транспортної галузі, то прийняття такого законопроекту ставить під собою одну мету - мати прямий вплив на роботу господарюючих суб'єктів. Приміром, комісія отримає право впливати на формування вартості послуг комерційних структур. Судячи з законопроекту, тарифи будуть формуватися в умовах прозорості та відкритості, але це дуже розмиті поняття", - сказав РБК-Україна Сергій Головко.
Не все просто
Прийняття даного законопроекту також потягне за собою і політичні наслідки (посилення ролі глави держави в збиток повноважень Кабміну). Створення комісії може привести і до додаткових непередбачених витрат із держбюджету.
"Фінансовий контроль з боку комісії може стати додатковим аргументом для визнання формально незалежних монополій, таких як "Укрзалізниця", частиною української держави. Відповідно, борги УЗ, фінансування яких буде контролювати нова комісія, можуть на міжнародному рівні вважатися боргами держави", - резюмував Дмитро Шемелин.