Мінінфраструктури має намір зібрати всі аеродроми України в єдине держпідприємство
Міністерство інфраструктури України повернулося до ідеї створення державного підприємства, яке об'єднає всі аеродроми країни. Експерти вважають, що тема не дуже своєчасна і може спрацювати тільки після закінчення кризи в авіагалузі.
Ініціатива старого Кабміну знову в роботі
У 2013 році Кабмін Миколи Азарова ухвалив концепцію програми розвитку аеропортів до 2023 року. Згідно з цим розпорядженням, Мінінфраструктури має розробити і подати на затвердження уряду програму об'єднання аеродромів в єдине держпідприємство.
Після річної перерви у міністерстві повернулися до реалізації цього доручення. За словами в. о. начальника відділу авіаперевезень Мінінфраструктури Андрія Ярмака, ця ініціатива буде закладена в програму розвитку українських аеропортів.
Якщо цей документ буде прийнятий, в єдине держпідприємство увійдуть всі аеродроми (льотне поле з комплексом управління повітряним рухом), в тому числі ті, що знаходяться в комунальній власності. Держпідприємство буде підкорятися Мінінфраструктури.
"Зроблено це для того, щоб більш ефективно управляти аеродромами, оптимізувати бізнес-процеси, реалізовувати інвестиційні проекти, адже багато з них були побудовані ще в 60-70 роках", - зазначив Андрій Ярмак.
Також, за його словами, програмою передбачено розвиток механізму державно-приватного партнерства (ДПП): бізнес буде інвестувати в будівництво термінальних комплексів, а держава в будівництво або модернізацію аеродромів.
"Аеродроми - це стратегічно важливі активи держави, які не можуть бути передані у приватну власність, - пояснив Андрій Ярмак. - Приватному бізнесу не цікаво інвестувати в аеродроми. Термін окупності інвестицій займає 20-30 років".
Чиновник додав, що після модернізації інфраструктури аеропортів планується створення управляючих компаній, які будуть ними керувати.
Включити відразу всі аеродроми в одне держпідприємство буде непросто, впевнений Андрій Ярмак. Тому процес включення в держпідприємство буде йти поступово - у міру проходження всієї юридичної процедури переведення майна. В держпідприємство, в першу чергу, повинні бути включені стратегічно важливі аеродроми, додав чиновник Мінінфраструктури.
Крім того, у програмі розвитку аеропортів буде передбачена можливість включення аеродромів, які зараз знаходяться в зоні конфліктів - після врегулювання ситуації, що склалася.
І знову Євро-2012
Згідно з проектом, першими в майбутнє держпідприємство повинні були увійти основні аеродроми, в тому числі, - модернізовані перед Євро-2012, повідомив РБК-Україна екс-начальник відділу авіатранспорту Мінінфраструктури Валентин Згурський. Він в 2013 р. брав участь у розробці концепції розвитку аеропортів та ідеї створення єдиного держпідприємства.
"Кошти були вкладені, приміром, у київські "Жуляни" (300 млн грн), аеродром Харкова (1,4 млрд грн), але ніхто так і не приступив до впровадження механізму їх повернення", - сказав Валентин Згурський.
Він додав, що перед вкладенням інвестицій під Євро-2012 уряд Миколи Азарова підписав з облдержадміністраціями меморандум, згідно з яким аеродроми будуть передані в держвласність. "Аеродром "Жулян" і харківський аеропорт зараз перебувають у комунальній власності", - уточнив Згурський.
Планувалося, що нове держпідприємство виступить замовником модернізації аеропортів Запоріжжя, Одеси, Дніпропетровська, пояснив екс-чиновник Мінінфраструктури. "Для цього планувалося залучати кредити, розробляти інвестиційні проекти", - сказав Валентин Згурський.
Буде актуальним після кризи
Але проект створення держпідприємства був актуальний рік-два тому, але не зараз, уточнив Згурський.
"В умовах кризи авіаринку немає сенсу створювати таке держпідприємство, щоб збирати ренту за використання аеродромів, - вважає він. - З цієї ж причини немає потреби і у розмежуванні двох державних аеропортових комплексів, "Борисполя" і "Львова", окремо на термінали та аеродроми. Зароблених грошей аеропортів ледь вистачає на операційну роботу, але точно не на віддачу інвестицій".
Зі Згурським згоден екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава. "Повинен бути озвучений очікуваний результат від впровадження (реформи). Для такого проекту повинні готуватися обґрунтування з прогнозом грошових потоків на 10 років і джерелами його фінансування", - сказав РБК-Україна Олександр Кава, висловивши побоювання, що даний проект може не мати економічного обґрунтування.
Експерт авіаринку Сергій Кадученко теж скептично налаштований по відношенню до планів створення єдиного держпідприємства по аеродромах. "Я не зовсім розумію, як створення єдиного держпідприємства практично може допомогти розвитку аеродромного господарства. Якщо мова про встановлення сертифікаційних вимог до аеродромів і контролю їх виконання, то цими питаннями вже багато років займається одне з підрозділів Державіаслужби. Якщо мова про практичні заходи щодо будівництва, переобладнання, підтримання працездатності аеродромів, то за них відповідають директори відповідних аеропортів", - сказав експерт.
Якщо ж мова про залучення інвестицій для будівництва аеродромів, які при цьому залишаться в держвласності, то Мінінфраструктури може встановити обов'язкові вимоги до інвесторів або концесіонерів, вважає Сергій Кадученко.
"Створення особливого держпідприємства, керуючого аеродромами, наводить лише на одну думку - очікується бюджетне фінансування цього виду діяльності, і на розподіл бюджетних потоків необхідно посадити свою людину", - підкреслив експерт.
Втім, Валентин Згурський вважає, що не варто повністю відкидати ідею створення подібного держпідприємства.
"У найближчі роки криза на авіаринку пройде, держава зможе повернутися до ідеї повернення інвестицій у вже модернізовані аеропорти і залучення коштів у модернізацію інших. Тому бюрократичну роботу по створенню механізму функціонування ДП варто продовжувати", - резюмував Валентин Згурський.