Законопроект про продаж капіталізованих банків, на відміну від чинного приватизаційного законодавства, допускає можливість продажу акцій за ціною нижче номіналу, якщо їх не вдасться реалізувати дорожче на першому етапі. Про це повідомила директор департаменту фінансової політики Міністерства фінансів України Тетяна Сисоєва, передає Reuters.
Законопроект про продаж капіталізованих банків, на відміну від чинного приватизаційного законодавства, допускає можливість продажу акцій за ціною нижче номіналу, якщо їх не вдасться реалізувати дорожче на першому етапі. Про це повідомила директор департаменту фінансової політики Міністерства фінансів України Тетяна Сисоєва, передає Reuters.
"Треба бути реалістами і, відповідно, не можна виключати, що ринкові умови в найближчій перспективі - 3-5 років - не сприятимуть реалізації такої мети. Але продовжувати керувати цими банками з ризиком додаткових витрат держбюджету - неправильно", - сказала Сисоєва.
Також вона повідомила, що прийняття законопроекту про продаж капіталізованих банків не призведе до приватизації "Укрексімбанку" і "Ощадного банку", спочатку створених як державні установи.
"Ніде в Кабінеті міністрів не розглядалося питання про приватизацію або продажу частки цих двох банків", - сказала вона.
Нагадаємо, раніше комітет Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової і митної політики вирішив рекомендувати парламенту прийняти в першому читанні законопроект "Про особливості продажу пакетів акцій, що належать державі у статутному капіталі банків". На сьогоднішній день таких банків в Україні три - "Укргазбанк", "Банк Київ" і "Родовід банк".
Як зазначив заступник міністра фінансів України Сергій Рибак, необхідність прийняття цього документа викликане тим, що на сьогоднішній день існує необхідність у правовому врегулюванні порядку виходу держави з капіталу банків, в капіталізації яких в 2009 р. взяла участь держава з метою подолання негативних наслідків світової фінансової кризи.
"Таким чином, прийняття даного законопроекту створить правові підстави для виходу держави з капіталізованих банків, дозволить здійснювати продаж пакетів акцій відкритих і конкурентним чином, створить підстави для досягнення найвищої ціни продажу пакетів акцій капіталізованих державою банків, забезпечить подальшу стабільну діяльність банків після їх продажу", - сказав Рибак.
Нагадаємо, законопроект № 9362 про особливості продажу пакетів акцій, що належать державі у статутному капіталі банків, в капіталізації яких взяла участь держава, був зареєстрований у Верховній Раді (ВР) 31 жовтня 2011 р.
Законопроектом передбачається врегулювати принципи продажу банків, визначити об'єкт і суб'єктів продажу банків, інших учасників цього процесу, визначити порядок і спосіб продажу банків, розкрити зміст й особливості окремих етапів продажу банків, які, зокрема, повинні бути врегульовані підзаконними нормативно-правовими актами, а також врегулювати фінансові і договірні відносини продажу банків.
Так, основним принципом, який визначає особливості продажу банків, є недопущення до участі у продажу банків, зокрема, в конкурсі з елементами аукціону осіб, які на час капіталізації банків державою володіли істотною частиною в цих банках. Це обумовлено тим, що дії або бездіяльність таких осіб спричинили істотне погіршення фінансового стану банків й загрозу банкрутства і, як наслідок, необхідність направлення державою значних коштів на капіталізацію банків в цілях захисту їх інтересів вкладників та інших кредиторів.
Також одним із принципів продажу банків законопроект визначає застосування відкритого і конкурентного способу продажу пакетів акцій банків, який повинен дозволити досягти високої ціни продажу пакетів акцій банків, визначені однією з цілей цього закону.
Також в проекті закону регулюються питання процедури залучення та оплати послуг радника з продажу банків, який повинен бути обраний Мінфіном. Також законопроектом визначається, з яких питань радник повинен надати рекомендації, а саме: про порядок проведення процедури продажу банків, підготовки плану продажу пакетів акцій банків, відбору стратегічних інвесторів та інших питань, пов'язаних з продажем банків. Окремо врегульовані особливості оплати послуг радника з продажу банків та інших витрат, пов'язаних з заходами по продажу банків, якщо термін їх виходить за межі одного бюджетного року. Вартість послуг радника може становити від 14,8 до 20,2 млн грн, з якої послуги фінансового радника оцінюються від 10,2 до 14,5 млн грн, а юридичного радника - від 4,6 до 5,7 млн грн.
Крім того, проектом закону визначається коло осіб, які можуть бути потенційними покупцями корпоративних прав держави в статутних капіталах банків, та необхідність їх відповідності вимогам бездоганної ділової репутації і задовільного фінансового стану, установленим Нацбанком. Так, потенційні покупці пакетів акцій банків зобов'язані отримати узгодження Нацбанку на придбання ними істотної участі у відповідному банку в порядку, встановленому законом України "Про банки і банківську діяльність".
Проектом Закону визначаються вимоги щодо визначення початкової вартості пакетів акцій банків. Проектом передбачено, що первісна вартість визначається Мінфіном з урахуванням незалежної оцінки, яку за замовленням банків повинні здійснити суб'єкти оціночної діяльності згідно з чинним законодавством.
При цьому, законопроектом визначено, що у разі, якщо вартість пакетів акцій банків, визначена в результаті проведеної незалежної оцінки, є нижче номінальної вартості всіх розміщених акцій банків, Мінфін не робить пропозицію про продаж банків. У такому разі проектом закону зобов'язує банки вжити заходів з підвищення вартості пакетів акцій банків на основі рекомендацій радника з продажу банків.
Проект Закону передбачає, що порядок проведення конкурсу з елементами аукціону визначається Кабінетом міністрів України, а також встановлює які питання цей порядок повинен врегулювати.
Нагадаємо, раніше повідомлялося, що згідно останньої версії проекту закону, націоналізовані в 2009 р. "Родовід банк" (зараз уряд володіє 99,99%), "Банк Київ" (99,94%) і "Укргазбанк" (92%) буде заборонено продавати особам, які володіли ними раніше, а також зареєстрованим в офшорах і країнах з чорного списку FATF.
Зазначимо, подібне введення може виявитися більш ніж справедливим на тлі неодноразових прикладів прагнення до повного контролю над банківськими установами власників великих пакетів акцій.
Так в кінці 2008 р. українські бізнесмени Андрій і Сергій Клюєви, викупивши 34% акцій "Промінвестбанку" і ще 34% отримавши в управління, прагнули до отримання контролю над всією структурою. Завадило йому тільки рішення про націоналізацію банку. У свою чергу, в той же період власника українського банку "Надра" Дмитра Фірташа, власника великого пакета акцій "Укргазбанку" Василя Горбаля і ряд інших банкірів Юлія Тимошенко, яка обіймала тоді посаду прем'єр-міністра України, звинувачувала у валютних спекуляціях, що призвели до різкого падіння курсу гривні.