Мінфін зобов'язав ДПСУ і Держмитницю забезпечити в 2012 р. додаткові надходження до держбюджету на рівні 20 млрд грн
Мінфін вже позначив для Державної податкової служби (ДПС) і Держмитниці першочергові напрямки роботи в 2012 році, які можуть додатково принести бюджету понад 20 млрд грн. Про це повідомляє видання "Комерсант-Україна".
Контролюючі органи повинні будуть концентруватися на ліквідації схем мінімізації оподаткування, тіньових зарплат, нелегального ввезення та виробництва підакцизних товарів. Експерти відзначають, що в уряді помилково зробили акцент на фіскальної складової, приділивши менше уваги стимулам розвитку бізнесу.
Для обох контролюючих органів визначено до 20 завдань, але перше і основне, на думку Мінфіну, - виконання показників доходів держбюджету. ДПС повинна перерахувати до держбюджету не менше 155,5 млрд грн і 92,6 млрд грн до місцевих бюджетів, Держмитниця-майже 122 млрд грн. Чиновникам слід досягати цього, насамперед забезпечуючи добровільність сплати податків і декларування реальної митної вартості. Наприклад, за результатами року податкова служба повинна домогтися 100-відсоткових показників добровільної сплати серед великих платників.
"Це нереальний показник. Неможливо уявити, що ми досягнемо того результату, коли жодної копійки не буде донараховано", - упевнений директор департаменту Інституту бюджету і соціально-економічних досліджень Артем Рудик.
За кожним напрямками в міністерстві розробили "шляху досягнення цілей" і "індикатори успіху". Зокрема, стратегія для ДПС - ліквідація злочинних схем ("податкові ями"; щоквартально Мінфін очікує по 1,1 млрд грн), виведення з тіні прибутків підприємств (2,7 млрд грн) і зарплат (4,1 млрд грн), а також скорочення нелегального обігу підакцизних товарів (1,1 млрд грн).
Так, щоб компанії не мали можливості незаконно претендувати на відшкодування ПДВ, податківці вивчать відповідність нарахованих та заявлених до повернення сум з макроекономічною ситуацією в регіоні, галузі та країні в цілому. А для ліквідації такого явища, як "зарплати в конверті", ДПС створить у суспільстві "атмосферу негативного ставлення до роботодавця", який платить її таким чином.
Слід також зазначити, що в уряді розраховують на відсутність простроченого до повернення ПДВ (за даними ДПС, таких сум на 1 січня немає, законність заявок на відшкодування 4,6 млрд грн ще перевіряється, а в судах оскаржується 15 млрд грн) і доведення відшкодування в автоматичному режимі до 80%. Нагадаємо, ще в минулому році президент і керівництво податкової служби обіцяли оперативно повертати 90%. "Напевно, в Мінфіні почали більш реально оцінювати свої сили, - вважає Рудик.-Але, з іншого боку, незрозуміло, що буде, коли заявки на повернення" автоматом "перевищать ліміт".
У цілому виконання завдань ДПС має принести бюджету додатково 15,7 млрд грн. У центральному податковому апараті "видання" заявили, що і так працюють за вказаними напрямками. А експерти вважають очікувану суму занадто амбіційною. За словами економіста ІК Dragon Capital Олени Бєлан, детінізація зарплат - процес не одного року, тому моментального ефекту не буде. Більше того, незважаючи на обіцянки уряду, відповідні зміни в законодавство так і не були прийняті. На думку аналітиків, такі плани штовхають контролюючі органи на пошук нетрадиційних методів їх виконання: наприклад, не приймати декларації зі збитками.
Держмитниця отримала менше завдань, але за рахунок спрощення процедур митного контролю та протидії порушенню правил ввезення або незаконного імпорту їй потрібно додатково перераховувати в скарбницю понад 5 млрд грн. Крім того, суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності, що забезпечують 50% відрахувань, повинні перейти на систему електронного декларування. За підрахунками Мінфіну, це скоротить процедуру оформлення на 20%.
Найбільш цікавим пунктом є те, що Держмитниця повинна забезпечити прийняття нової редакції Митного кодексу (ветований Президентом). "Багато завдань без Митного кодексу складно виконати. І його прийняття залежить не від митниці", - упевнений старший економіст центру "CASE-Україна" Володимир Дубровський. "Про електронний декларуванні вже давно говорять, і все ніяк. Його можна ввести, було б бажання. Як зі стадіонами до Євро-2012 - потрібно було побудувати, і побудували", - додає Рудик.
В цілому, на думку Бєлан, документи носять фіскальний характер, тобто в них зроблений упор на додаткових відрахувань до бюджету і найменше йдеться про стимули для бізнесу, який би збільшив своє податкове навантаження і добровільність сплати. "Неправильно розставлені акценти. Бізнес каже, що багато часу витрачає на складання звітності або сплату податків, а в документах нічого не говориться про скорочення кількості платежів або документів для подачі в контролюючі органи", - резюмує вона.
Нагадаємо, 18 січня ц.р. Президент України Віктор Янукович призначив екс-голову Служби безпеки України Валерія Хорошковського міністром фінансів. Раніше Президент України прийняв заяву про відставку міністра фінансів Федора Ярошенка.
Хорошковського вже давно називали найбільш вірогідним наступником Ярошенко на посаду голови Мінфіну. Його призначення на посаду голови Мінфіну називали можливим, якщо буде реалізована реформа з перепідпорядкування міністерству Головної податкової служби України і Головної митної служби України.
Нагадаємо, в червні 2011 р. з'явилася інформація про те, що митну і податкову служби України можуть об'єднати в єдине відомство. Як тоді повідомлялося, у Кабміні існує два стратегічні підходи до реформи Державної митної служби і Державної податкової служби України. З одного боку, існують цілком консервативні проекти, подані самими ДМСУ і ДПС. Але є і зовсім революційні плани модернізації митниці та податкової шляхом створення єдиного фіскального органу на їх базі.
Таким чином, під егідою Мінфіну може бути створена одна структура, яка наділяється повноваженнями як планування бюджету, контролю всіх фінансових потоків країни, так і безпосередньо виконання поставленого перед собою плану. Слід нагадати, що в рамках адміністративної реформи до складу Мінфіну вже включена Державна фінансова інспекція.