Виробництво світлих нафтопродуктів і дизпалива в Україні за січень-листопад 2011 р. знизилися на 22%. Про це сьогодні в ході VII щорічній конференції "Ринок нафтопродуктів України: структура, тенденції" заявив начальник відділу Міністерства палива та енергетики Вадим Запорожченко, передає кореспондент РБК-Україна.
Виробництво світлих нафтопродуктів і дизпалива в Україні за січень-листопад 2011 р. знизилися на 22%. Про це сьогодні в ході VII щорічній конференції "Ринок нафтопродуктів України: структура, тенденції" заявив начальник відділу Міністерства палива та енергетики Вадим Запорожченко, передає кореспондент РБК-Україна.
"Виробництво світлих нафтопродуктів і дизпалива вчинила величезне падіння - мінус 22%. У нас падало виробництво в країні. Єдине, що росло - це імпорт", - повідомив Запорожченко.
Так, за 11 місяців цього року придбання світлих нафтопродуктів України зросло майже на 5 млрд дол., а виробництво нафти знизилося на 24%, переробка знизилася на 20%.
"Імпорт світлих нафтопродуктів, зокрема дизпалива зріс на 40% ... Якщо подивитися на імпорт дизпалива, то 90% виробників в ньому - країни Митного союзу (МС)", - заявив начальник відділу.
Він зазначив, що якість палива, виробленого в ТЗ, відрізняється від якості провідних виробників України.
"Ми можемо тільки вітати такі кроки з розвитку внутрішнього виробника, як диференціація мит на експорт нафти і світлих нафтопродуктів", - сказав він.
Нагадаємо, Державною митною службою за 11 міс. 2011 р. при імпорті в Україну нафтопродуктів перерахувала до державного бюджету 15,9 млрд грн.
Основними країнами-постачальниками бензинів моторних в Україну є Білорусь - 40%, Литва - 22%, Румунія - 21%, Польща - 6%. Дизельне паливо в основному надходить в Україну з Білорусі - 49%, Росії - 42%, Туркменістану - 3%.
При цьому, 540,5 млн грн забезпечено за рахунок оформлення митним постом "Феодосія" світлих нафтопродуктів (дизельне паливо і бензини моторні).
Зокрема, у червні - вересні 2011 року підрозділом оформлено 304,7 тис. тонн світлих нафтопродуктів (172 тис. тонн бензинів моторних та 120,5 тис. тонн дизельного палива).
В режимі імпорту (зі сплатою податків) оформлено 889, 05 тис. тонн бензинів і 112, 85 тис. тонн дизельного палива.
Також 147,9 тис. тонн світлих нафтопродуктів пропущено під митним контролем до інших митниць та з метою транзиту через територію України до інших країни.
У листопаді надійшло 28 тис. тонн бензину, в режимі імпорту оформлено 2,2 тис. тонн бензину, до транзиту заявлено 26 тис. тонн (фактично вивезено із зони митного контролю Феодосійського морського торгівельного порту 11 тис. тонн, під митним контролем зберігається близько 15 тис. тонн бензину).
Зазначимо, за 9 місяців 2011 р. Україна в порівнянні з відповідним періодом 2010 р. скоротила імпорт нафти на 31,6% - до 4,1 млн т. У той же час за 9 місяців Україна експортувала 587,307 тис. т бензину, що на 61,1% більше, ніж за 9 місяців 2010 р. Середня ціна пального в 2011 р. склала 1003,9 дол./т, що на 39,4% більше, ніж відповідний показник 2010 р., його загальна вартість збільшилася на 124,6% - до 589,621 млн дол Нафтопереробні заводи зменшили випуск бензину за 9 місяців 2011 р. на 7,9% - до 1,9 млн т. У тому числі у вересні 2011 р. українські НПЗ скоротили випуск бензину в порівнянні з вереснем 2010 р. на 47,2% - до 143,9 тис. т.
Зазначимо також, що частка імпортних нафтопродуктів на українському ринку в серпні досягла 70%. Такі дані озвучив експерт консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко. На його думку, частина імпортних поставок спокійно могло б замінити українське пальне. Експерт вважає, що для вирівнювання ситуації на ринку необхідно ввести мита на ввезення нафтопродуктів. За його словами, українські підприємства цілком можуть забезпечити ринок, адже ще шість-сім років тому український бензин і дизель займали 80% в обсягах внутрішніх продажів.
6 вересня 2011 г, міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі провела слухання в рамках спецрозслідування щодо імпорту в Україну окремих видів нафтопродуктів.
Пізніше міністр енергетики та вугільної промисловості України Юрій Бойко заявив, що для стабільності на ринку нафтопродуктів необхідно зменшувати частку імпортних нафтопродуктів до 15%. Юрій Бойко також зазначив, що за останні півтора роки, завдяки вжитим заходам, вже помітні позитивні зрушення в бік зменшення імпорту і зростання власного виробництва пального.
Зазначимо, у проекті Меморандуму про економічну та фінансову політику (МЕФП), погодженого українською стороною та місією МВФ за результатами її роботи в Києві з 1 по 14 лютого 2011 р. закріплено обіцянку Кабінету міністрів України перед МВФ не допустити безподаткового ввозу нафтопродуктів.
Нагадаємо, на початку грудня 2010 р. Президент України Віктор Янукович доручив Антимонопольному комітету України (АМКУ) розібратися з безподатковим ввезенням нафтопродуктів в Україні.