8 вересня 2017 року мер Дніпра Борис Філатов урочисто передав медикам міста ключі від п'яти новеньких автомобілів швидкої допомоги, укомплектованих якісним сучасним устаткуванням. Новину тут же підхопили ЗМІ, а міський голова не забув розповісти про досягнення на своїй сторінці в соцмережі Facebook.
"Міцні господарники", які кермували містом і країною останні роки, так і не спромоглися закінчити в Дніпрі жодного проекту: ні метро, ні об'їзну, ні навіть перехід на "Правді". Сьогодні, вперше за 6 років, ми придбали за рахунок міського бюджету нові автомобілі швидкої допомоги. І не просто "газелі" або "буханки", а нові Peugeot, укомплектовані обладнанням з США, Японії і Німеччини. Наступного року купимо ще 15. А взагалі всього 40. Такі справи", - написав мер Дніпра.
Закупівля нових "швидких", враховуючи плачевний стан медицини і медичного автопарку по країні – справа, безумовно, потрібна. Але якщо взяти до уваги той факт, що покупка техніки була здійснена за бюджетні гроші (тобто за гроші платників податків міста), то спроба Філатова пропіаритися особисто на купівлі "швидких" може комусь здатися не цілком доречною. Але враховуючи те, що українське суспільство вже давно відчуває гострий дефіцит хороших новин, навіть такі дії Борису Філатову можна було б пробачити.
Проте при найближчому розгляді можна зрозуміти, що ні міська влада Дніпра в цілому, ні мер Філатов зокрема, не дарували і не передавали медикам, з якими фотографувався Філатов, ніяких "швидких".
Почати слід з того, де територіально проходила церемонія передачі ключів від мера медикам. На фото з заходу Філатов стоїть у дворі комунального закладу "Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Дніпропетровської обласної ради. У довіднику читаємо: "Підприємство відноситься до Служби медицини катастроф. Надає екстрену та консультативну спеціалізовану медичну допомогу населенню Дніпропетровської області".
Даний центр не знаходиться у підпорядкуванні міста, не є міським медустановою, а тому сам факт вручення мером Дніпра "швидких" саме цьому Центру відразу викликав масу питань. Цей важливий момент варто відразу зафіксувати.
П'ять новеньких "швидких" Peugeot Boxer таки належать місту, дійсно куплені за кошти міського бюджету, а також перебувають на балансі комунального підприємства "Автопідприємство санітарного транспорту", яке в свою чергу підпорядковане Департаменту охорони здоров'я міськради Дніпра. Але чи справді вони дісталися обласному центру медицини катастроф? Швидше за все, ні. Працівники медцентру зможуть лише час від часу користуватися дорогою технікою. Та й то, якщо їх медзаклад буде справно платити за це.
Справа в тому, що, згідно зі статутом, основним предметом діяльності "Автопідприємства санітарного транспорту" є договірне та оплатне надання спецтранспорту лікувальним закладам міста. Говорячи простіше – це автобаза, на балансі якої знаходиться безліч одиниць медичного транспорту, який здається в оренду тим, кому потрібна така послуга.
Один з найбільших клієнтів комунальної автобази є якраз Обласний центр медицини катастроф. Між двома структурами навіть існує договір про "послуги швидкої допомоги", згідно з яким автобаза міської ради повинна надавати автомобілі швидкої допомоги за зазначеною замовником адресою.
Важливий момент №2, на який варто звернути увагу. "Швидкі" були придбані містом за бюджетні гроші і потрапили на баланс автобази, яка знаходиться у підпорядкуванні Департаменту охорони здоров'я Дніпровської міської ради. І вже далі дане міське КП "Автопідприємство санітарного транспорту" здає ці машини в оренду. Тобто Центр, в якому працюють медики, яким Філатов нібито вручив новенькі Пежо, насправді щодня виплачує Дніпру гроші за користування цими машинами. У чому ж подарунок лікарям від Філатова?
Це рівно така ж ситуація, якби міський голова перед телекамерами і в присутності репортерів вручив би, приміром, багатодітній родині ключі від новенької квартири, але з наступного місяця ця сім'я повинна була б платити місту орендну плату за це житло за цілком ринковими розцінками.
Але повернемося до машин швидкої допомоги Філатова. Як з'ясувалося, лікарі Обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, поруч з якими позував мер Дніпра, та й сам Центр, не отримували від нього ніяких новеньких машин.
Також стало відомо, що машини відтепер перебуватимуть на балансі міського КП "Автопідприємство санітарного транспорту" Департаменту охорони здоров'я міськради Дніпра. І що це саме КП буде стягувати з Центру екстреної медичної допомоги гроші за кожне користування такою машиною. Тепер же для повноти картини залишилося з'ясувати умови такої "оренди".
Коштують такі послуги, ні багато ні мало, 84 мільйони гривень. 6 лютого 2017 року Обласний центр медицини катастроф підписав з КП "Автопідприємство санітарного транспорту" договір про послуги на дану суму, яка згодом була зменшена до 63 млн 145 тисяч гривень. Сума в будь-якому випадку нечувана, але її в міськраді Дніпра можуть легко обґрунтувати, показавши відповідний наказ Департаменту охорони здоров'я, який затверджує тарифи на використання спецтранспорту.
Так, наприклад, доба роботи машини швидкої допомоги марки Peugeot обійдеться Обласному центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф в 1757 грн плюс тариф за пробіг: 5,44 грн за 1 км. Навіть якщо припустити, що одна машина швидкої допомоги в добу буде проїжджати 200 км (зазвичай набагато більше), то рахунок комунального підприємства міської ради поповниться ще на 2 845 грн. І це тільки за одну машину. Ця схема не просто прописана на папері – вона реально працює в Дніпрі.
За інформацією порталу e-data, з 6 лютого по кінець вересня 2017 року за використання медичної спецтехніки Обласний центр медицини катастроф вже заплатив КП "Автопідприємство санітарного транспорту" Дніпровської міської ради 49,2 мільйона гривень.
В сухому залишку отримуємо історію, в якій один з департаментів міськради Дніпра, що знаходиться в підпорядкуванні у Філатова, купив за бюджетні гроші машини, які тепер буде здавати в оренду за практично комерційним тарифом медустановам, включаючи Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Дніпропетровської обласної ради. Коштувати це все обласним медикам буде десятки мільйонів гривень в рік. При цьому Борис Філатов все-таки рапортує в соцмережах про "небачену перемогу".
До речі, про бюджетні гроші, за які були придбані дані п'ять автомобілів. На придбання цих машин "швидкої допомоги" з міського бюджету Дніпра було витрачено 12,5 мільйонів гривень. І те, як здійснювалась ця закупка, гідно окремої історії.
По-перше, дуже схоже, що машини були куплені з можливим порушенням закону "Про публічні закупівлі", адже озвучена сума в 60 разів перевищує граничну цифру, при якій можлива так звана "допорогова процедура". Як відомо, якщо вартість товару чи послуги не перевищує 200 тисяч гривень, то держструктура може купувати її за спрощеною процедурою. Саме такою процедурою, схоже, проігнорувавши всі норми і приписи, скористалися в міськраді Дніпра.
Пояснюється це, по всій видимості, гострим бажанням команди Філатова купити машини швидкої допомоги у певного продавця. Єдиним учасником закупівлі стало ТОВ "ВІДІ ЮНІКОМЕРС", з яким 13 червня 2017 року був укладений договір на поставку п'яти автомобілів швидкої допомоги класу В загальною сумою 12 492 000 гривень.
Виходить, міську владу Дніпра в цій ситуації не зупинили ні порушення закону, ні навіть той факт, що трохи раніше той самий "Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Дніпропетровської обласної ради купував абсолютно аналогічні автомобілі швидкої допомоги класу В Citroen Jumper і зробив це повністю в рамках закону – були проведені торги і центр отримав дві машини, кожна з яких коштувала на 500 тисяч гривень дешевше тих, на фоні яких фотографувався Філатов з медиками. На п'яти машинах – це 2 500 000 економії бюджетних грошей.
Мабуть, економити бюджетні кошти, про брак яких не так давно журився Борис Філатов, звинувачуючи в скороченні місцевих бюджетів уряд і центральну владу, в Дніпрі нині не прийнято.
Економія, точніше її відсутність, цікава, наприклад, міжнародній організації з моніторингу фактів корупції Transparency International, яка у своєму листі від 27 липня 2017 року вказала на порушення процедури закупівлі швидких і вимагала від комунального підприємства міської ради пояснити причини таких порушень.
На багато питань відповідей немає. Філатов і його підлеглі навряд чи зможуть пояснити, чому вони спочатку купують автомобілі за завищеною ціною, а потім здають ці автомобілі в оренду за десятки мільйонів, а на додачу ще й радісно рапортують про позитивні зміни жителям Дніпра, які вже сплатили покупку цих "швидких" своїми ж грошима.