Марцин Свєнцицький: "Децентралізація не є кроком до сепаратизму"
Голова групи польських експертів-радників з питань реформи самоврядування і децентралізації в Україні, колишній мер Варшави Марцин Свєнцицький в інтерв'ю РБК-Україна розповів, на якому етапі перебуває реалізація адміністративно-територіальної реформи в Україні, хто з влади до неї залучений, а також як вона позначиться на Донбасі.
РБК-Україна: Раніше Президент Порошенко сподівався на те, що пакет законів щодо реформи місцевого самоврядування буде готовий ще до парламентських виборів, але зробити цього так і не вдалося. У чому причина?
Марцин Свєнцицький: Мені здається, що ми переоцінили наші сили. Крім того, ми могли тільки пояснювати польські закони, розповідати, як вони працюють, але ми не можемо написати закони для України. Ми не збиралися самі писати закони, але ми хотіли якомога ширше показати польський досвід.
Ми пояснювали деякі наші закони, але робота просувалася повільно. На це є кілька причин. По-перше, перешкодою є війна, уряд має інші справи. Крім того, парламент VII скликання з необхідного пакету прийняв лише закон "Про співробітництво територіальних громад". Не було ухвалено інших необхідних законів. Також навіть у першому читанні не був ухвалений проект змін до Конституції. Верховна Рада займалася бюджетом, іншими важливими речами, але не займалася реформою місцевого самоврядування.
Я думаю, що тепер, після виборів нової Верховної Ради, з'явилося набагато більше можливостей для такої синергії між урядом, парламентом, Президентом і громадянським суспільством, яке ці реформи чекає.
РБК-Україна: Відомо, що за реформу місцевого самоврядування виступав Президент Порошенко і віце-прем'єр Гройсман. Як до цієї реформи ставився прем'єр Арсеній Яценюк?
Марцин Свєнцицький: Віце-прем'єр Гройсман працював над цією реформою, у нас з ним було багато зустрічей. Але він також був зайнятий іншими справами, зокрема катастрофою рейсу МН17, енергобезпекою, коли Росія припинила постачати газ. Він очолював то одну комісію, то іншу, у нього постійно були якісь важливі справи.
Що ж стосується прем'єра Яценюка, то я чув, як він говорив у Верховній Раді, про те, що однією з причин того, що відбулося в Україні, є надмірна централізація і монополізація влади. На його думку, децентралізація є абсолютно необхідною. Я не маю жодних підстав думати про те, що Яценюк міг би якимось чином стримувати цю реформу.
РБК-Україна: А Яценюк зустрічався з вашою групою?
Марцин Свєнцицький: З нашою групою працювали тільки Володимир Гройсман та його перший заступник В'ячеслав Негода.
РБК-Україна: Представники коаліції вже заявили, що однією з ключових реформ буде реформа з децентралізації. Запрошують вони зараз вашу групу до співпраці?
Марцин Свєнцицький: Одного разу я брав участь у засіданні комітету Верховної Ради, на якому головував Давид Жванія. Крім того, у Львові і в Києві ми брали участь у дебатах, організованих громадськими організаціями.
Якщо ж говорити про високих чиновників, то в першу чергу ми співпрацюємо з радниками віце-прем'єра Гройсмана і його заступником В'ячеславом Негодою. Польські експерти не мали безпосереднього контакту з групою, яка працює над коаліційною угодою, що цілком зрозуміло. Але радники віце-прем'єра Гройсмана і заступник міністра Негода, як на мене, знаходяться в контакті з тією групою, яка готує коаліційну угоду. Вони знають, що там відбувається, і часом у них є хороші новини, а деколи вони хвилюються.
Я думаю, що все закінчиться добре, бо виглядає, що всі політичні партії, які увійдуть в коаліцію, виступають за глибоку децентралізацію. Я дуже рідко чую голоси тих, хто сумнівається в тому, що треба робити децентралізацію під час війни.
РБК-Україна: До речі, як робити децентралізацію під час війни і проводити реформу районах, що межують із зоною конфлікту?
Марцин Свєнцицький: З реформою в деяких районах треба буде почекати, там запровадження таких законів відбудеться трохи пізніше. Зрештою, була спроба прискорити там децентралізацію, адже Верховна Рада ухвалила закон про особливий статус деяких районів Донбасу. На жаль, сепаратисти, хоча і підписали мінські домовленості, порушили ці домовленості.
РБК-Україна: Як Ви оцінюєте закон про особливий статус Донбасу? Треба було його брати і треба тепер скасовувати?
Марцин Свєнцицький: Я цього закону не вивчав, але знаю, що він був в рамках самоврядування, це не був закон про федералізацію, він не давав можливості відокремитися від України, а навпаки він надавав певну автономію в межах України та в рамках українського законодавства. На жаль, цей закон не був виконаний сепаратистами.
Щодо того, чи треба цей закон скасовувати, то я не знаю, як на це відреагують сепаратисти, місцеве населення, Росія. Я зараз не можу сказати, чи треба його скасувати, залишити або замінити чимось іншим. Я знаю точно, що незалежно від конфлікту, який відбувається на сході України, незалежно від анексії Криму, реформу децентралізації треба провести, тому що більша частина української території цієї реформи чекає і вона потрібна для того, щоб люди відчули себе господарями на своїй землі. Я б навіть сказав, що ця реформа є частиною рішення цієї кризи.
РБК-Україна: Реформа з децентралізації повинна мати певні особливості, враховуючи конфлікт на Донбасі?
Марцин Свєнцицький: Напевно, необхідні спеціальні положення, які б визначали, що робити з територіями, які не знаходяться під контролем української влади. Напевно, необхідні перехідні положення щодо частини Донбасу щодо того, коли саме там може бути проведена децентралізація. Але це не повинно стримувати реформу в цілому.
РБК-Україна: Чому Ви впевнені в тому, що децентралізація не призведе до нових розділень в Україні?
Марцин Свєнцицький: Я виходжу з того, що реформа не передбачає повноважень до виходу з України, проведення зовнішньополітичної діяльності або власної воєнної політики. Якщо хтось буде займатися сепаратизмом, то буде робити це нелегально, як це робиться зараз.
Реформа не є кроком до сепаратизму, бо вона не передбачає децентралізації військ, міліції або зовнішньополітичної діяльності. Реформа лише передбачає децентралізацію в комунальній сфері, залучення інвесторів, освітній, соціальній сфері, охороні здоров'я. На моє переконання, це дасть змогу краще задовольнити потреби людей, тому що чим менше грошей, тим краще треба ними розпоряджатися. З Києва не видно, що робиться на місцях і в чому саме люди найбільше потребують.
РБК-Україна: Віце-прем'єр Гройсман говорив, що вже бюджет 2015 р. вже буде готуватися з урахуванням реформи місцевого самоврядування...
Марцин Свєнцицький: Ми ознайомилися з проектами бюджету та Податкового кодексу, вони рухаються в тому напрямку. Але я б сказав, що вони ще не є остаточним рішенням. Це таке експериментальне рішення на рік. Але однозначно це відбувається в напрямку реформи.
РБК-Україна: Якщо б оцінювати підготовку реформи у відсотках, то яку частину роботи вже зроблено?
Марцин Свєнцицький: Вже майже готовий проект головного закону "Про місцеве самоврядування" з нашими зауваженнями. Є також інші закони. Що стосується законодавства, то я б сказав, що половина роботи зроблена.
Необхідно розмежування компетенцій між різними органами місцевого самоврядування та органами центральної влади. Великою проблемою, як я вже говорив, є об'єднання територіальних громад та районів. Ще однією проблемою є зміни в Конституцію. З цього приводу в Україні є гарячі дискусії щодо того, які зміни взагалі потрібні. Внесення змін до Конституції займе певний час.
Зрештою, однією з найбільших проблем буде приготування людей на місцях до цих реформ. В областях треба буде провести навчання людей, тому що після реформи зовсім по-іншому відбувається управління та адміністрування бюджету. Що стосується навчання, то ми маємо дворічну польсько-канадську програму, яка вже починає працювати.
Найважливіші речі, так званий критичний пакет треба буде реалізувати до найближчих виборів до місцевих рад.
Розмовляла Тетяна Шпайхер