Верховна Рада законопроектом Сергія Тарути №3371-1 призначила вибори у Маріуполі та Красноармійську на 29 листопада 2015 р. Таким чином другий тур виборів мера у цих містах може відбутися вже 20 грудня. Однак в Маріуполі і Красноармійську може не відбутися ані першого, ані другого туру, так як прийнятий законопроект не усуває причини, з яких вибори у Маріуполі були зірвані.
Верховна Рада законопроектом Сергія Тарути №3371-1 призначила вибори у Маріуполі та Красноармійську на 29 листопада 2015 р. Таким чином, другий тур виборів мера у цих містах може пройти вже 20 грудня. Однак в Маріуполі і Красноармійську може не відбутися ані першого, ані другого туру виборів, так як прийнятий законопроект не усуває причини, з яких вони були зірвані.
Нагадаємо, що 25 жовтня не відбулося голосування у Маріуполі та Красноармійську через те, що бюлетені були надруковані із порушенням виборчого законодавства. Таким чином виборчий процес у цих містах був перерваний. Центральна виборча комісія двічі розпускала ТВК у Маріуполі, один раз в Красноармійську. Врешті ЦВК на початку листопада звернувся до парламенту з проханням призначити голосування у Маріуполі та Красноармійську на 15 листопада, але на минулому пленарному тижні (4-7 листопада) Рада так і не проголосувала за жоден із законопроектів, підготованих нардепами.
На початку цього пленарного тижня стало зрозуміло, що встигнути підготувати голосування у Маріуполі та Красноармійську на 15 листопада не вдасться. Відповідно до підготованого народним депутатом Сергієм Тарутою (позафракційний) законопроекту, кошти на друк бюлетенів від уряду до ЦВК повинні надійти протягом трьох робочих днів з дня набрання законом чинності.
Таким чином, якщо законопроект був би прийнятий 10 листопада, а голосування призначене на 15 листопада, то в цей день виборчі дільниці знову могли б залишитися без бюлетенів. Суму, необхідну для завершення виборчого процесу в цих містах, ЦВК оцінив в 5 млн грн.
Тому в кінці минулого і на початку цього тижня депутати заговорили про те, що до законопроекту Тарути під час його розгляду буде внесена з голосу правка про те, щоби датою голосування визначити 22 або 29 листопада. Врешті після консультацій спікера Володимира Гройсмана з лідерами парламентських фракцій і груп було прийнято рішення зупинитися на даті 29 листопада, що і було проголосовано.
Крім того, якщо у Маріуполі кандидат в мери не отримає підтримки більше 50% виборців, то в цьому місті через три тижні, 20 грудня, відбудеться другий тур виборів міського голови. В той же час в Красноармійську не передбачено другого туру виборів мера, оскільки у місті проживає менше 90 тис. виборців.
Не завадить додати, що за законопроект Тарути загалом не голосували фракції "Самопоміч" (тільки 1 голос) , Радикальної партії (0 голосів) та "Батьківщини" (0 голосів), які вимагали призначення у Маріуполі нових виборів. В свою чергу крім "Блоку Петра Порошенка" (БПП) і "Народного фронту" його підтримали "Опозиційний блок", "Воля народу" та "Відродження".
Зазначимо, що раніше, заступник голови фракції БПП Ігор Кононенко запевняв журналістів, що голосування за законопроект не відбудеться, якщо він не буде підтриманий всіма фракціями коаліції.
Законопроект Сергія Тарути був зареєстрований у парламенті останнім. Він є альтернативним до законопроекту №3371, зареєстрованого Юрієм Бойко та ще шістьма нардепами. У законопроекті Тарути всього дві статті: в одній йдеться про дату голосування, а в іншій - про те, що виборчі бюлетені виготовляються Центральною виборчою комісією. В цьому законопроекті немає жодних положень, які би запобігли повторному зриву виборів в Маріуполі та Красноармійську.
Фактично законопроект Тарути - це документ разової дії, який не тільки не усуває причини зриву виборів в цих містах, але також не запобігає зриву виборчого процесу за схожих обставин у інших містах в майбутньому. Нагадаємо, що перелік причин через які вибори можна було б визнати такими, що не відбулися, згідно діючого закону не включає друк бюлетенів із порушенням виборчого законодавства.
Водночас закон зворотної дії не має, і тому, якщо б депутати внесли зміни до закону про місцеві вибори і розширили перелік підстав, то вони не повинні були б стосуватися випадків у Маріуполі та Красноармійську. Тому жодне із пропонованих депутатами від різних фракцій рішень в цій ситуації не було б юридично правильним.
Отже прийнятий парламентом законопроект тільки частково вирішує ситуацію, фактично переносить дату голосування, але зовсім не дає гарантій того, що вибори в цих містах не будуть зірвані з якихось інших причин. Тепер друком бюлетенів займеться безпосередньо ЦВК, але це жодним чином не гарантує того, що не відбудеться інших порушень. Перед тим, як звернутись до парламенту з проханням призначити голосування на 15 листопада, Центрвиборчком розпустив тамтешні виборчі комісії. Але варто нагадати, що ще на початку жовтня ЦВК розпускав Маріупольський ТВК, однак це не запобігло зриву виборчого процесу.
В той же час ситуація в Маріуполі та Красноармійську є вкрай напруженою. В день, коли в парламенті призначили вибори в цих містах, в будівлі Ради було неспокійно. Активісти, які приїхали з Маріуполя, просто накинулись на нардепа Таруту із криками: "Навіщо ви це зробили? Це зрада! У виборчих комісіях залишились ті самі люди". Сергій Тарута спочатку виправдовувався, а потім поспіхом покинув будівлю парламенту.
Водночас, якщо б депутати вирішили заново запустити виборчий процес у цих містах, то це зайняло б не три тижні, а як мінімум два місяці, відповідно до закону про місцеві вибори. Ще одним виходом із ситуації могло б бути підпорядкування цих міст військово-цивільним адміністраціям.
"Їх можна було б підпорядкувати військово-цивільним адміністраціям, але через велику кількість населення в них наші західні партнери наполягли на тому, щоби місцеві вибори там відбулися", - зазначив РБК-Україна один із нардепів від БПП.
Крім усього іншого, ситуація в Маріуполі показала недосконалість нового закону про місцеві вибори. Депутати просто зобов'язані не лише "розрубати Маріупольський вузол", але запобігти таким ситуаціям на місцевих виборах в майбутньому. Для цього треба внести зміни до закону "Про місцеві вибори" і розширити перелік підстав, з яких вибори можна визнати такими, що не відбулися. Крім того, депутати мусять подумати про те, чи справді друком бюлетенів мають займатися територіальні виборчі комісії, адже порушення закону в цій частині відбулися не тільки в Маріуполі, але і в інших містах України.