Максим Гольдарб: "Сьогодні закупівлі в Міноборони здійснюються за нормальними цінами"

Директор Департаменту внутрішнього аудиту та фінансового контролю Міністерства оборони України Максим Гольдарб розповів в інтерв'ю РБК-Україна про те, як йому і його підлеглим працюється в умовах, близьким до війни, а також про необхідність реформування Держфінінспекції і свою готовність тісніше співпрацювати з депутатським корпусом Верховної Ради.

РБК-Україна: На армію зараз виділяються істотні гроші, а там, де є гроші, є і зловживання. Наскільки вибудувана в Міноборони модель аудиту ефективна, насамперед, у площині попередження злодійства?

Максим Гольдарб: На мій погляд, модель себе виправдала і виправдовує. Ми спочатку визнали вірним вибудувати систему попередження - і вона працює. Чому я в цьому впевнений? Я бачу, як сьогодні в кращу сторону змінилася фінансова дисципліна в армії.

В абсолютних цифрах: за 4 місяці в 2012 р. було виявлено збитків у Міноборони на 60 млн грн, в 2013 р. за такий же період -100 млн грн, а цього року -13 млн. При цьому, попереджено збитків на 40 млн грн. Раніше графи про попередження збитків не було.

Так от, по суті, попередження втрат - це чийсь запланований, але не отриманий незаконний заробіток, якісь ділки хотіли ці гроші вибачте, отримати з Міністерства - це з одного боку. А з іншого - це саме ті цифри, які раніше аудитори ставили в свої звітні графи «збитки».

Ці цифри говорять , що ми на правильному шляху, хоча до абсолютного порядку, звичайно, поки далеко. Проте вже на сьогодні можу стверджувати, що ми привчили чиновників до того, що є служба, яка уважно стежить за законністю проведених господарських операцій, в тому числі, за ціноуворенням. Ми маємо пряму вказівку від міністра, в разі якихось підозр і сумнівів, задавати будь-яким структурам неприємні запитання і вимагати від них відповіді.

РБК-Україна: Зараз Міносвіти ввело цікаву новацію - викладають у відкритий доступ всю бухгалтерську документацію. Чи замислюються в Міноборони над такою ж відкритістю? Зрозуміло, це не стосується державної таємниці .

Максим Гольдарб: Сьогодні в країні йдуть бойові дії і новий порядок опублікування фінансової звітності - не головне питання для керівника. Однак, прозорість, об'єктивність і знищення навіть самої можливості вибудовування корупційних схем - завжди в полі зору в.о. міністра. Всі запропоновані новації, які дадуть можливість нормально і оперативно контролювати витрати і доходи відомства, генерал Михайло Коваль підтримує і вони впроваджуються.

Зокрема, ми зіткнулися з тим, що всередині відомства працюють внутрішні регламенти, які перекривають можливість купувати продукцію за конкурентною ціною, створюючи лояльну середу фактично для одного постачальника, під якого, очевидно, вони і були раніше написані. У такі питання вникає міністр, за вказівкою якого вже переглянуте кілька пакетів технічної документації для ряду продукції, що дозволить надалі заощадити чималі суми, прибрати дискримінацію, допустити здорову конкурентність у господарські процеси . Зараз повним ходом йде зміна звужуючих конкурентне середовище нормативів.

В.о. міністра генерал Михайло Коваль доручив систематично публікувати в засобах масової інформації дані про отримані кошти в рамках допомоги Української армії і про їх витрачання, і Ви самі можете в цьому переконатися - така інформація періодично публікується.

РБК-Україна: Чи можете Ви об'єктивно оцінити глибину корумпованості апарату Міноборони? Міністри міняються, а творці корупційних схем, як правило, залишаються на місцях.

Максим Гольдарб: Не можна когось із колег необгрунтовано звинувачувати, тим більше, що я вже як рік не прокурор. Констатую тільки факти - сьогодні закупівлі в Міноборони здійснюються за нормальними цінами, а раніше, скажімо так, вони йшли по не зовсім нормальним. Те саме я можу сказати і про якість.

Як ніяк, а 40 млн грн за 5 місяців ми не дали комусь «заробити». Минулого року ми не дали «заробити» понад 100 млн. Природно, це викликає реакцію, яка в тому числі, може виливатися і в упереджені і неправдиві публікації в ЗМІ, і в які то кулуарні спроби тиску, у тому числі, і на мене.

РБК-Україна: До речі, про публікації. Закупівля палива, яка пройшла по лінії Кременчуцького НПЗ, що входить до групи «Приват», була визнана як закупівля за цінами, що перевищують ринкові.

Максим Гольдарб: Не згоден. Згадайте, коли була проведена ця закупівля, ситуація в країні була тоді на дуже високому градусі напруги і паливо було потрібно негайно. Згадайте, що творилося з валютою - курс долара в той період змінювався кілька разів на день, а ціна на сировину прив'язана до вартості валюти. Згадайте, що творилося на заправках.

У нашому випадку на момент закупівлі ціна відповідала ринкової і міністерство отримало необхідне в потрібні для нас терміни - без передоплати. Грубо кажучи, на той момент мав місце товарний кредит. Якщо порахувати всі ці фактори разом узяті, то можна стверджувати, що операція була вигідна для відомства.

РБК-Україна: У світлі надзвичайної ситуації в країні, наскільки зросло навантаження на ваш департамент?

Максим Гольдарб: Оскільки алгоритм дій був уже збудований, то, незважаючи на збільшення оброблюваних чисел і кількості документів, система дає можливість без зволікання і перешкод під час аналізувати ситуацію і давати рекомендації розпоряднику коштів. Робота здійснюється без перебоїв. Координація служб здійснюється чітко і на всіх етапах. Міністр все контролює, система прозора і дає можливість побачити рух коштів на всіх етапах - від моменту запиту на товар до моменту його отримання.

РБК-Україна: І з контролем витрачання мільйонів від sms - теж справляєтеся? Багато, пам'ятаючи «Лікарню майбутнього» Віктора Ющенка, на яку теж кошти збирали за допомогою sms, не відчувають бажання знову наступати на ті ж граблі.

Максим Гольдарб: Особисто я теж не відправляв sms, а перерахував суму, яку зміг. Але ці гроші надходять строго на спеціальний рахунок у казначействі. Ви навіть уявити не можете, скільки там контролюючих шарів: департамент фінансів Міноборони, служба аудиту, казначейство, депутати зрештою. Жодна копійка з sms - грошей не буде витрачена даремно і понад норму - помилок або зловживань тут не буде.

РБК-Україна: Чи затребувана напрацьований Вами досвід для його поширення на інші відомства?

Максим Гольдарб: Я про таке не чув. Скажу більше. Згідно з Бюджетним кодексом, відомчих аудиторів курирує Держфінінспекція, в особі якої ми не бачимо донині партнера або союзника. Торік, коли ними проводилася оцінка якості, вони нічого не помітили з позитивних тенденцій у розвитку оборонного аудиту, їх рекомендації були дані з якогось глибокого минулого, а прохання пояснити нам, на чому базується така оцінка, не знайшла ніякого відгуку.

Доходило навіть до абсурду, коли нам вказали, що служба аудиту не повинна називатися службою, а проведення попереднього моніторингу господарських операцій, тобто, по суті своїй, попередження можливих порушень і втрат на етапі початковому, на їх думку, необгрунтовано. І це при тому, що Кабмін вимагає від аудиторів саме попереджати будь-які помилки, перешкоджати їх допущенню надалі.

Тобто, я бачу нездатність деяких вищих чиновників Держфінінспекції правильно і своєчасно відгукуватися на сьогоднішні виклики і розуміти, що виявлення проблем постфактум, по суті, не дає особливого ефекту, адже те, що втрачено внаслідок незаконних або неефективних управлінських рішень, вже не повернеш. Коли проблема вже мала місце, це, крім усього іншого, удар по репутації відомства, держави. Ми ж пропонуємо модель попередження, обгрунтовано вважаючи її найбільш дієвою.

До речі сказати, саме ДФІ за законом відповідає за побудову і роботу державного внутрішнього фінансового контролю в країні, саме вона повинна була навчити топ-менеджерів держсектору правильно управляти держкоштами та майном, і контролювати виконання управлінських рішень в умовах сучасності, а державних внутрішніх аудиторів - оцінювати ефективність побудованої системи. Однак, з 2009 р. на цьому шляху не зроблено практично нічого. Хоча, звичайно, нам зараз можуть розповісти про проведення одного-двох, а може бути, навіть трьох семінарів з цього приводу.

Держфініспекція - це фактично ГоловКРУ, привіт з СРСР. Це вже неактуально. Весь світ йде шляхом аудиту. Я вірю, що ситуація зміниться, тому що нам потрібна інша Держфінінспекція, а не КРУ радянського зразка.

Нам, та й не тільки нам, а всьому державному сектору, потрібно, щоб вони допомагали топ-менеджерам побудувати ефективну систему управління державними ресурсами, швидко і правильно оцінювати ризики, вживати адекватних заходів для утримання найбільш важливих ризиків у допустимих межах, ефективно користуватися послугами внутрішнього аудиту. До речі, у розвинених країнах видані спеціальні закони окремо про фінансове управління та контроль і окремо - про внутрішній аудит, яких, на жаль, в Україні поки немає.

Наші внутрішні аудитори чекають від Держфініспекціі практичної допомоги в фокусуванні аудиторських перевірок на найголовніші аспекти та актуальних проблемах, у проведенні перевірок та звірок у контрагентів, чого ми самі робити не можемо, у виписуванні принципів та методології аудиторської роботи, у впровадженні в життя на державному рівні напрацьованої позитивної практики. А колеги з Держфініспекціі запропонували просто поламати нашу систему, не пропонуючи нічого натомість.

Причому навіть саме проведення оцінки якості Держфініспекція законодавчо не врегулювала, такі оцінки внутрішнього аудиту майже два роки проводяться ДФІ без затвердженого в установленому порядку документа, без будь-яких критеріїв - що вважати гарною практикою, що - середньою, а що - поганою. Відсутність критеріїв робить процес оцінки та її результати непрозорими, а також створює передумови для недотримання основоположних принципів Кодексу етики - об'єктивності, незалежності та професіоналізму. Думка перевіряючої сторони, як і думка практикуючих аудиторів, на жаль, ними до уваги не береться.

Саме тому ми вважаємо за необхідне проведення зовнішньої оцінки незалежними експертами.

РБК-Україна: Що Ви маєте на увазі під думкою практикуючих аудиторів?

Максим Гольдарб: У Міжнародних стандартах професійної практики внутрішнього аудиту йдеться, що зовнішні оцінки повинні проводитися кваліфікованими експертами, компетентними в двох сферах. А саме: у професійній практиці проведення внутрішнього аудиту, причому , бажано у вигляді досвіду такої роботи в організаціях, схожих за розміром, складності або галузі, тобто експерти повинні бути практикуючими аудиторами або мати достатній досвід такої роботи. І друге - вони повинні бути експертами у проведенні зовнішніх оцінок.

Крім того, в деяких країнах створені професійні органи з внутрішнього аудиту, з якими органи влади радяться і думка яких враховують. Ці органи, що не мають статусу юридичної особи, на третину складаються з представників Мінфіну, Рахункової палати і подібних державних інституцій, на дві третини - з представників практикуючих внутрішніх аудиторів державного сектора, вчених, викладачів та інших людей, що мають відповідний досвід і репутацію. На жаль, нормативні документи, що народжуються в ДФІ, з практикуючими аудиторами не узгоджуються, їх думка не враховується.

РБК-Україна: Коли була остання комунікація з Держфінінспекцією?

Максим Гольдарб: Останній папір ми отримали на початку травня, притому - зі старим текстом. А перший раз такий текст ми отримали в листопаді минулого року.

РБК-Україна: Нардеп від «Свободи» Юрій Сиротюк недавно направив лист в.о. міністра оборони, а також генпрокурору Махніцькому та начальнику ГУБОЗ щодо Ваших зловживань у міністерстві? Що в цьому листі є правдою, що ні?

Максим Гольдарб: Моє матеріальне становище і матеріальне становище членів моєї сім'ї відображені в деклараціях, що подавалися до відповідних органів у встановленому порядку. З усіх сум доходів сплачені всі податки, про що є підтверджуючі документи.

Що стосується мого, нібито, впливу на призначення тих чи людей на ті чи інші посади в Міноборони, то це апріорі неможливо, такі питання відпрацьовуються в інших структурних підрозділах. Як директор Департаменту внутрішнього аудиту та фінансового контролю я відповідаю за кадрову політику виключно в межах Служби внутрішнього аудиту ВСУ.

Правда, що за рік моєї роботи в Міноборони вдалося створити систему, яка дозволяє контролювати операції і процеси від їх початку на центральному рівні, коли аналізуються фактичні та документальні обгрунтування для прийняття управлінських рішень з планування, закупівель, оплаті рахунків, умов проектів договорів і т. д., до їх завершення на рівні конкретної військової частини, де ми перевіряємо реальність і обгрунтованість планових показників, виконання договорів, відображення операцій в обліку та звітності, виробляємо фактичний контроль за кількістю, ціною і якістю поставлених ресурсів і послуг.

Завдяки цьому, за період з 20 травня 2013 р., тобто, трохи більше року, Службою внутрішнього аудиту попереджено 168 млн грн втрат і збитків. Так, за результатами попереднього моніторингу не допущено централізоване фінансування заходів, в проведенні яких не було обгрунтованої потреби або вартість яких була невиправдано завищена внаслідок завищення обсягів, цін або вартості, - на суму майже 50 млн грн.

Також ми допомогли зберегти більше 28 млн грн, які могли бути використані на закупівлі за завищеними цінами. Аудитори не допустили майже 60 млн грн втрат надходжень через необгрунтовано заниження цін на продається майно . Наслідком впровадження раптового контролю не допущено поставки у війська неякісних паливно-мастильних матеріалів вартістю понад мільйон гривень. І цей список я можу продовжувати

Цього року в.о. міністра оборони, генерал Михайло Коваль визнав за необхідне впровадити попередній моніторинг вже на територіальному, децентралізованому рівні, тобто на рівні конкретної військової частини. Таким моніторингом децентралізованих платежів і децентралізованих закупівель вже не допущено близько 6 млн грн втрат і збитків.

Таким чином, ці заходи дійсно дозволили позитивно впливати на ефективність управління державними ресурсами на стадії планування. Однак, з незрозумілих мені причин у зазначеному листі народного депутата ці дії оцінені негативно, причому абсолютно безпідставно і бездоказово .

Що стосується присвоєння мені військового звання «полковник» то це передбачено законодавством та проведеним службовим розслідуванням в діях посадових осіб Міноборони порушень законодавства не встановлено, про що проінформовано Генеральну прокуратуру. Щодо, нібито, відкриття Генпрокуратурою кримінальної виробництва за фактом привласнення мені військового звання «полковник» мені нічого не відомо і в установленому Кримінальним кодексом порядку мене не поінформовано.

Те, що я народився в Тульській області і у віці приблизно двох років з сім'єю переїхав в Донецьку область, це факт. Але, поміркуйте самі - мій вік на момент переїзду навряд чи давав можливість спецслужбам Росії (на той час - РРФСР) завербувати мене як агента, до речі, ще тоді не існуючої тоді окремої країни - РФ. Крім того, ці спецслужби повинні були завчасно передбачити розкол СРСР і переконати мене працювати проти України як незалежної суверенної держави, якій тоді теж ще не було. Ці звинувачення абсурдні.

У зверненні піднімалося питання про мої закордонні відрядження. За рік роботи я перебував у закордонних відрядженнях двічі, їх загальна тривалість - 11 днів, включаючи 4 дня приїзду та від'їзду. У липні я їздив у Тбілісі, в грудні - до Лондона. Обидва відрядження ініціювали наші зарубіжні партнери, рішення про моє відряджанні брав міністр оборони, причому ні копійки бюджетних грошей витрачено не було.

Метою відряджень був обмін досвідом та обговорення питань, пов'язаних з розвитком внутрішнього аудиту, попередженням та виявленням корупції. До речі, іноземні партнери, такі як Офіс зв'язку НАТО в Україні, міжнародна організація Transparency International, Міжнародний секретаріат НАТО, Міноборони Грузії та інші, позитивно оцінюють наш досвід і вважають його гідним для впровадження в інших країнах.

Починаючи з минулого року, міжнародні організації розглядають Департамент внутрішнього аудиту та фінансового контролю не тільки як реципієнта, але і як донора, здатного надати кваліфіковану експертну допомогу іншим країнам. Наприклад, директор Офісу зв'язку НАТО в Україні Марчін Кажіел констатує позитивні досягнення в інституційному становленні та розвитку компетенції внутрішнього аудиту і розглядає їх як внесок у побудову доброчесності.

Тому я маю підстави вважати, що моя діяльність, спрямована на попередження порушень фінансової дисципліни та корупційних проявів, а також на виявлення фактів порушення законодавства та притягнення до відповідальності винних у їх допущенні осіб (у тому числі, шляхом ініціювання звільнення з займаних посад та передачі матеріалів аудитів в правоохоронні органи) заважає деяким особам продовжувати неправомірне використання державних коштів і майна та загрожує їх «економічним» інтересам.

Саме це і є причиною звернень та публікацій, які містять необгрунтовані звинувачення на мою адресу. Якщо ж до мене є питання по роботі - я завжди відкритий, тим паче, для спілкування з депутатським корпусом.

РБК-Україна: Тобто, департамент аудиту готовий до тіснішої співпраці з депутатським корпусом?

Максим Гольдарб: Абсолютно готові. Народні депутати мають повне право цікавитися нашими фінансами і кожен день, навіть в режимі онлайн я готовий надавати їм таку інформацію, звичайно, з урахуванням вимог законодавства щодо інформації з обмеженим доступом.

РБК-Україна: Ви пов'язуєте таку ефективну систему роботи вашої матриці зі своєю поїздкою на стажування в Міноборони Великобританії? Ви почерпнули звідти якийсь корисний досвід?

Максим Гольдарб: Досвід корисний, безсумнівно, проте в ряді питань ми їх випереджаємо. Про що вони нам говорили.

РБК-Україна: Зараз міністерство очікує приїзду аудиторів з Великобританії також для обміну досвідом?

Максим Гольдарб: Вони, тобто аудитори британського військового міністерства та фахівці однієї з найбільших аудиторських компаній світу, що входять в «велику четвірку», приїжджають для вивчення того, чи відповідає наша система аудиту міжнародним стандартам. Міністр цю тему ініціює, йому самому цікаво перевірити, наскільки високі наші стандарти в цьому питанні.

Приїзд фахівців очікується в червні, більш точно я поки не можу сказати. Коли буде відомо час, ми повідомимо деталі і зробимо відкриту зустріч для ЗМІ за результатами. Ми розуміємо, що помилки будуть, але сподіваємося, що напрямок роботи нами вибрано вірно.

Спілкувався Антон Подлуцький

On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся