Недавнє рішення "Укрзалізниці" оголосити технічний дефолт викликало ажіотаж. Тому, зустрівши в комітетах Ради першого заступника, в.о. гендиректора "Укрзалізниці" Максима Бланка, кореспонденти РБК-Україна задали йому найбільш актуальні питання.
Недавнє рішення "Укрзалізниці" оголосити технічний дефолт викликало ажіотаж. Тому, зустрівши в комітетах Ради першого заступника, в.о. гендиректора "Укрзалізниці" Максима Бланка, кореспонденти РБК-Україна задали йому найбільш актуальні питання.
РБК-Україна: "Укрзалізниця" оголосила технічний дефолт. В двох словах - які наслідки прийнятого рішення?
Максим Бланк: Це означає, що було прийнято рішення призупинити виплати з погашення частини внутрішнього боргу. Про що ми, відповідно, повідомили наших кредиторів як всередині країни, так і за її межами.
Плюс - ми почали переговори про реструктуризацію, щоб зменшити боргове навантаження на "Українську залізницю" на найближчі кілька років.
РБК-Україна: Які ваші подальші кроки?
Максим Бланк: Переговори. Зустрічі з українськими банками починаються вже найближчим часом. А із зовнішніми кредиторами після процедури ідентифікації.
РБК-Україна: Про які суми в цілому йде мова?
Максим Бланк: Всього борг "Української залізниці" становить близько 37 млрд грн. З них під реструктуризацію потрапляє приблизно 32 млрд грн. У тому числі, близько 22 млрд грн внутрішнього боргу і 10 млрд грн зовнішнього боргу.
РБК-Україна: І на скільки років можна буде розбити реструктуризацію?
Максим Бланк: Про це поки рано говорити. Оскільки дана інформація становить комерційну таємницю переговорів.
РБК-Україна: Чи можна вирішити якимось чином питання боргів за рахунок приватизації?
Максим Бланк: Ні. Про це мова не йде. Приватизація не планується. Взагалі на залізничному транспорті ніяких операцій з приватизації наразі не планується.
РБК-Україна: А якщо в цілому говорити про реформування галузі?
Максим Бланк: Реформування галузі йде за планом. Зараз йде оцінка та створення акціонерного товариства.
РБК-Україна: Якщо говорити про оцінку, про який порядок цифр може йти мова?
Максим Бланк: Оцінка ще не завершена. Як тільки це буде зроблено, ми вийдемо з відповідною заявою.
РБК-Україна: І як скоро ви повинні отримати відповідь щодо оцінки?
Максим Бланк: Цим займається компанія Deloitte. Внутрішні процедури вони повинні закінчити до кінця травня. Але відповідні висновки ми зможемо опублікувати не раніше, ніж після узгодження з Фондом держмайна.
РБК-Україна: Що входить в умовний лот оцінювання? Судячи з усього, мова йде як про саму "Укрзалізницю", так і про ті об'єкти, які знаходяться у неї на балансі?
Максим Бланк: Є постанова Кабміну №200 минулого року, де дуже чітко визначено перелік підприємств, які входять у знову створюване АТ.
Зрозуміло, що в основі його - шість регіональних залізничних доріг, які працюють сьогодні, а також ряд суміжних підприємств, які обслуговують систему залізничного транспорту.
РБК-Україна: Яка доля непрофільних активів?
Максим Бланк: На перших порах вони всі будуть у складі АТ "Українська залізниця". Питання оптимізації структури в цілому - це питання найближчих двох-трьох років, коли буде визначено - які саме непрофільні активи повинні стати або не стати приватними.
РБК-Україна: У сформованих обставинах технічний дефолт став єдиним варіантом виходу з ситуації? Або на столі були ще варіанти? Якщо так, то чому зробили вибір на користь оголошення дефолту?
Максим Бланк: Проводилися консультації разом з урядом. Визначалася стратегія спільно з радниками Мінфіну - представниками компанії "Лазар", яка також є радником "Української залізниці" з питань реструктуризації зовнішнього боргу. І було вирішено, що варіант з технічним дефолтом буде кращою переговорною тактикою найближчого часу.
РБК-Україна: Хто основний кредитор "Української залізниці" на даний момент?
Максим Бланк: В Україні (на внутрішньому ринку, - РБК-Україна) російські банки складають близько 35% загального обсягу наданих ("Укрзалізниці", - РБК-Україна) кредитів. А найбільший інструмент - це єврооблігації на 500 млн євро, - РБК-Україна), випущені в 2012 році.
РБК-Україна: Наскільки легко чи складно вести переговори з російськими банками в контексті війни на сході України?
Максим Бланк: Мені здається, зараз всі банки будуть займати досить конструктивну позицію. Незважаючи на будь-які політичні обставини. Банкіри і фінансисти - набагато менш політизовані й переслідують переважно прості економічні інтереси. І російські банки намагаються тут убезпечити себе від загроз.
РБК-Україна: Хто конкретно найбільший кредитор "Української залізниці" на зовнішніх ринках?
Максим Бланк: Найбільший кредитор - це єврооблігації. Але на даний момент ще не визначені власники цих єврооблігацій. Йде процес ідентифікації.
РБК-Україна: Що з новими євробондами? Це може бути варіантом для вирішення питань по кредитах?
Максим Бланк: Найближчим часом нереально. Ринки закриті. Як для України, як держави, так і для субсуверенних позичальників.
РБК-Україна: Наскільки великі втрати "Укрзалізниці" у зв'язку з війною і в цілому?
Максим Бланк: Ми втрачаємо близько 15% вантажообігу (на рік, - РБК-Україна). Це досить чутлива для нас сума, і вона є однією з причин, які вимагають просто таки негайної реструктуризації боргів.
РБК-Україна: Які перспективи?
Максим Бланк: Поки економіка не почне розвиватися, я не бачу жодних підстав для відновлення вантажообігу.
РБК-Україна: Чи чекати нам до кінця року підвищення тарифів, як га вантажні, так і на пасажирські перевезення?
Максим Бланк: Зараз разом з Мінінфраструктури обговорюється підвищення тарифів на вантажні перевезення.
РБК-Україна: На скільки відсотків?
Максим Бланк: Ще не ухвалено жодного рішення. Сподіваюся, на цьому тижні буде на рівні міністра визначена остаточна позиція з даного питання. У даний момент не можна навіть говорити про мінімальну і максимальну планку можливого підвищення. Йде досить серйозна розмова з власниками (бізнесу, що використовує залізничні вантажоперевезення, - РБК-Україна).
РБК-Україна: А пасажирські перевезення?
Максим Бланк: Було заплановано підвищення на 21% в три етапи. Але зараз дане рішення не отримало позитивного відгуку від профспілок. І ми ведемо з ними діалоги для отримання погодження.
РБК-Україна: В цілому пасажирський потік за останній час збільшився або зменшився?
Максим Бланк: Збільшився. Але точно сказати наскільки - навскидку не можу. Просто не пам'ятаю.
РБК-Україна: Які три ключових завдання сьогодні стоять перед "укрзалізницею", крім реструктуризації?
Максим Бланк: Оптимізація структури. Може, в рамках АТ, або в рамках ще старої структури, але вона повинна бути оптимізована. В тому числі, мають бути прийняті рішення, непрості рішення по кадровому складу - це по-перше.
По-друге - побудова взаємин з державою. Держава повинна переглянути своє ставлення до "Укрзалізниці", як до дійної корови.
РБК-Україна: Особисто ви задоволені тим, як йде реформація "Укрзалізниці"? Були розмови про якусь нову концепцію реформування.
Максим Бланк: Ні. Нічого не змінювалося з моменту прийняття постанови №200 чинного Кабміну.
РБК-Україна: Щодо кадрових питань - ви плануєте когось змінювати, кого саме?
Максим Бланк: Говорячи про кадрові питання, я мав на увазі оптимізацію чисельності персоналу, який зараз неефективно працює.
РБК-Україна: Ви плануєте скорочення? На скільки?
Максим Бланк: Немає чіткої цифри, на скільки потрібно скорочувати прямо зараз. Ми активно займаємося цим питанням. Але по управлінському апарату, я вважаю, що ми повинні відсотків на 30 провести скорочення.
РБК-Україна: Кадрові призначення плануються в найближчому майбутньому?
Максим Бланк: Я не планую на найближчий час ніяких кадрових призначень.
Розмовляли Олексій Біловол та Тетяна Шпайхер