Уряд заплутався в механізмах оптимізації соціальних виплат. Ще в грудні минулого року прем'єр-міністр Арсеній Яценюк мав намір скасувати низку пільг як пережиток радянської системи. Тоді для цього парламент прийняв законопроект, положення якого набули чинності з 1 червня 2015 року і скасовували пільги на проїзд для окремих категорій громадян, які мають на них право.
Уряд заплутався в механізмах оптимізації соціальних виплат. Ще в грудні минулого року прем'єр-міністр Арсеній Яценюк мав намір скасувати низку пільг як пережиток радянської системи. Тоді для цього парламент прийняв законопроект, положення якого набули чинності з 1 червня 2015 року і скасовували пільги на проїзд для окремих категорій громадян, які мають на них право. Втім, минулого тижня міністр соціальної політики Павло Розенко пообіцяв українцям, що в цьому році пільги на проїзд скасовуватися не будуть. Експерти відзначають, що для забезпечення удосконалення соціальної системи необхідно відмовитися від ручного управління і монетизувати пільги для більшості категорій громадян.
З 1 червня втратили право на безкоштовний або пільговий проїзд у громадському та залізничному транспорті близько восьми категорій громадян, які досі потрапляли під соціальне забезпечення.
28 грудня 2014 року Верховна Рада прийняла урядовий законопроект №76-VIII, якими визнаються нечинними ряд законодавчих актів, а також були змінені кілька нормативно-правових документів, що регулюють процес соціальних виплат.
Так, згідно з положеннями закону, з 1 червня втратили право на безкоштовний проїзд у транспорті приміського сполучення, поїздах і метрополітені близько восьми категорій громадян. Крім того, були також скасовані пільги, що надавали 50% знижки на послуги "Укрзалізниці" і право на безкоштовний проїзд один раз на два роки.
Перш за все, скасування пільг на проїзд торкнулося ветеранів війни, які підпадають під дію ст. 9 закону "Про статус ветеранів війни, гарантії соціального захисту". Тобто, втратили право на пільговий проїзд військовослужбовці, які проходили службу у воєнний період ЗС СРСР, громадяни, які отримали статус "трудівники тилу".
Хто має право користуватися пільгами на проїзд?
Згідно із законом, не зможуть їздити безкоштовно і Герої України, і жертви політичних репресій. Скасовуються пільги на поїзд і для повних кавалерів ордена "Трудової слави", Героїв Соцпраці, колишніх неповнолітніх в'язнів концентраційних таборів та інших місць примусового тримання, створених фашистською Німеччиною та її союзниками в період Другої світової війни, а також для дітей, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків, подружжя померлих жертв нацистських переслідувань, визнаних за життя інвалідами III групи.
Оплачувати проїзд будуть громадяни, які мають статус "діти війни", "діти партизанів-підпільників", та особи, що супроводжують хвору дитину до місця лікування (реабілітації), оздоровлення та назад.
Користуватися послугами приміського залізничного транспорту безоплатно більше не зможуть особи, нагороджені Орденом Героїв Небесної Сотні, Герої Радянського Союзу, повні кавалери Ордена Слави, особи, нагороджені чотирма і більше медалями "За відвагу". А метрополітени не будуть пропускати безкоштовно за посвідченнями "чорнобильців", а також дітей, які постраждали під час Чорнобильської катастрофи.
Прийняття закону, що скасовує пільги на проїзд, ще в грудні пояснювали "необхідністю реалізації заходів щодо економічного та раціонального використання державних коштів і приведення у відповідність з фінансовими можливостями дій окремих положень законів України", пояснюється в пояснювальній записці до набрав чинності закону.
Неефективні пільги успадковані від радянської системи, і інші виправдання політиків
Прем'єр-міністр Арсеній Яценюк, представляючи програму уряду наприкінці минулого року, заявляв, що Кабмін "бореться з неефективними пільгами, успадковані від радянської системи" і анонсував зміни в 25 законодавчих актів. Будувати нову соціальну політику глава уряду планував з оптимізації соціальних виплат.
"Той, хто повинен отримувати пільги, їх отримує, а той, хто їх собі незаконно привласнив і отримує їх за рахунок інших, - ні", - запевняв тоді Яценюк, обіцяючи при цьому скоротити витрати на адміністрування соціальних фондів на 600 млн грн і перейти до адресної монетизації пільг.
Чи вдалося виконати ці поставлені прем'єром завдання, українці дізнаються лише до кінця поточного року. Однак, скасування червня пільг на проїзд вже викликало соціальне невдоволення.
"Хочу сказати, що пільги на проїзд залишаться, - спробував заспокоїти українців міністр соціальної політики Павло Розенко. - В цьому році ми обійдемося без скорочення: виділеного фінансування для цього достатньо. Згодом будемо змінювати принцип надання пільг на проїзд. Вони збережуться і надалі, але будуть працювати в іншому вигляді".
Експертна оцінка
Експерти відзначають, що ситуація навколо скасування пільг неоднозначна, оскільки, з одного боку, є обіцянка Мінсоцполітики уникнути таких радикальних заходів, а з іншого боку - закон ніхто не відміняв.
"У більшості європейських країн, громадяни оплачують проїзд в повному обсязі. Якщо ми говоримо про інтеграцію в європейський простір, то треба спочатку збільшити прожитковий мінімум, індексувати на рівень інфляції доходи українців, а не займатися скасуванням пільг на проїзд, без яких багатьом громадянам буде непросто", - впевнена провідний науковий співробітник Інституту демографії та соціальних досліджень НАН України Лідія Ткаченко.
Експерт також відзначила необхідність скасування ручного управління в системі соціального забезпечення. "Перш за все, потрібно змінити законодавчу базу і неухильно її дотримуватися. Між іншим, соціальні виплати гарантовані Конституцією і не підлягають скасуванню. А у нас за багато років нічого не зроблено для прозорості системи відшкодувань і пільг. Не запроваджено системи обліку пільговиків, а це - благодатний грунт для корупції. Крім того, потрібно дійсно зайнятися монетизацією і адресними виплатами", - пояснила Ткаченко.