Державіаслужба має намір посилити контроль за фінансовим станом українських авіакомпаній. Для цього відомство планує розширити перелік документів, які авіаперевізники повинні будуть подавати в Державіаслужбу. Крім того, передбачається, що регулятор зможе позбавити компанію ліцензії на польоти, якщо учасники ринку нададуть йому неправдиву або сумнівну інформацію. В Державіаслужбі впевнені, що нововведення дозволять убезпечити пасажирів від раптового банкрутства авіакомпаній. Учасники ринку ініціативою не ради і бачать в ній корупційні ризики. Подробиці в матеріалі РБК-Україна.
Державна авіаційна служба розробила законопроект, норми якого посилюють контроль за фінансовим станом авіакомпаній. Документ оприлюднено на сайтах цього відомства, а також Міністерства інфраструктури.
У пояснювальній записці до законопроекту вказано, що він підготовлений з трьох причин. Одна з них виконання урядом вимоги РНБОУ, який доручив Кабміну прописати вимоги до фінансового забезпечення авіаперевізників. Дві інші – необхідність відповідності українського законодавства європейським нормам та захист прав споживачів.
"В Європі діє регламент 1008/2008, який містить вимоги до роботи авіаперевізників. У ньому велика увага приділяється фінансовому стану авіакомпаній, щоб, приміром, на випадок форс-мажорів авіакомпаніям вистачило ресурсів на продовження діяльності", - пояснила РБК-Україна прес-секретар Госавислужбы Ірина Кустовська.
Зараз у авіакомпаній входять такі фінансові документи як бізнес-план та підтвердження платоспроможності компанії на етапі отримання сертифіката експлуатанта. Тобто документа, який підтверджує, що авіаперевізник дотримується норм безпеки. Ці документи авіаперевізники подають в Державіаслужбу кожні два роки.
"Зазвичай в якості таких документів авіаперевізники надавали саме бухгалтерську та фінансову звітність за останній звітний період. Регулятор мав право перевіряти стан перевізника в ході планових або позапланових перевірок", - розповідає експерт з авіаційного права, партнер юридичного бюро ECOVIS "Бондар і Бондар" Олег Бондар.
За його словами, в ході таких перевірок регулятор перевіряє відповідність перевізника ліцензійним вимогам. "Але зараз ліцензійні умови концентруються, в основному, на виконанні авіаційних правил, приміром, технічного стану флоту тощо. Тепер ліцензійні умови діяльності авіаперевізників будуть розширені у питанні фінансового стану авіакомпаній. Відповідно, у Державіаслужби з'являються нові повноваження для можливості перевірки фінансів авіаперевізників - будуть зобов'язані періодично оновлювати і надавати установі таку інформацію", - уточнив партнер юрфірми "Анте", спеціаліст з авіаційного праву Андрій Гук.
Законопроектом пропонується суттєво розширити перелік фінансової, економічної та комерційної інформації, яка подається в Державіаслужбу. "При отриманні ліцензії необхідно подати детальний бізнес план на кілька років, розрахунки, аналіз ринку, фінансову звітність з розшифровками, дані про розрахунки з контрагентами та ін. Цю інформацію потрібно подавати кожні два роки, а також при найменшій зміні в діяльності перевізника (зміна найменування, флоту, географії польотів та інше)", - говорить Олег Бондар.
Крім того, перевізник зобов'язаний щокварталу та щороку подавати нбу фінансову звітність та дані про стан розрахунків. "Ну і, звичайно, при проведенні перевірки Державіаслужба може вимагати будь-які документи та дані, щоб підтвердити фінансову спроможність перевізника", - підсумував юрист.
Нові повноваження дозволять Державіаслужбі більш пильно стежити за фінансовим станом авіакомпаній. "Це дозволить уникнути ситуацій на зразок виходу з ринку авіакомпанії "Аеросвіт", коли з-за відсутності "подушки" ліквідності в авіаперевізника залишилися борги перед контрагентами. Таким чином, нові повноваження Державіаслужбі дозволять пасажирам відчувати себе більш захищеними на випадок форс-мажорних ситуацій з авіакомпаніями", - уточнила Ірина Кустовська.
Нагадаємо, що один з лідерів українського авіаринку авіакомпанія "Аеросвіт" раптово припинила польоти на початку 2013 року. Минулого року Госпсуд Київської області затвердив реєстр вимог кредиторів до авіаперевізника. У сукупності боргів назбиралося на суму приблизно 8,4 млрд гривень.
Якщо проект буде схвалений парламентом, він набере чинності через шість місяців після його опублікування. При цьому ліцензії на авіаперевезення, які були отримані до цього, будуть анульовані з 1 січня 2018 року.
Якщо у наданій авіакомпанією інформації будуть виявлені неправдиві або сумнівні дані, то Державіаслужба зможе позбавити перевізника ліцензії.
Втратять право на польоти і ті учасники ринку, у фінансових документах яких регулятор виявить ризики для фінансової ліквідності компаній. "Такі жорсткі вимоги обумовлені, в першу чергу, історією з "Аеросвітом". Тому цілком прийнятні для українського ринку, адже, по суті, фактично державного контролю над фінансовим станом перевізників в Україні немає. Ми можемо тільки на кавовій гущі ворожити - на межі банкрутства перевізник в Україні чи ні", - зазначив Андрій Гук.
"Фактично тепер регулятор не просто має право, а зобов'язаний позбавляти ліцензії за будь-яке, навіть незначне порушення ліцензійних умов", - каже Олег Бондар.
Втім, на думку експерта авіаринку Андрія Ярмака, Державіаслужбі буде складно ефективно і якісно використовувати нові інструменти для контролю за фінансовим станом авіакомпаній зважаючи постійного кадрового дефіциту і необхідність додаткового навчання співробітників.
"Відомству потрібно буде дуже напружитися, щоб якісно все контролювати у відповідності з новими вимогами до финсостоянию авіаперевізників. Щоб ефективно користуватися новими методами контролю службі, швидше за все, буде потрібно додатковий людський ресурс. Крім того, співробітникам Державіаслужби доведеться пройти додаткове навчання, або обмін досвідом з європейськими колегами", - говорить він.
Але не всі на авіаційному ринку вірять, що новий законопроект матиме позитивний вплив. На думку виконавчого директора авіакомпанії "Аероджет" Анатолія Мазуренко, не можна жорсткими вимогами обмежувати підприємницьку діяльність. "У різних авіакомпаній різні завдання. Не можна підганяти всіх під однакові вимоги. При одному і тому ж фінансовому стані одні авіакомпанії будуть успішно досягати своїх цілей, а інші навіть при значно більшому фінансуванні можуть потрапити в банкрутство. Особисто я проти обмежень, у тому числі фінансових. В наших умовах такими обмеженнями тільки розширять поле корупційної діяльності", - зазначає він.
Мазуренко Анатолій припускає, що вимагаючи надання великої кількості фінансових документів, чиновники, наприклад, можуть спробувати встановити який-небудь мінімум, з якого, на їхню думку, можна буде починати діяльність авіакомпанії. "Я проти цього. Такий мінімум можна охарактеризувати як обмеження підприємницької діяльності. А якщо мінімум не встановлювати, то всі перевірки будуть мати формальний характер, як і раніше", - підсумовує він.