ua en ru

Леонід Косянчук: “Загроза введення мит на імпорт нафтопродуктів нікуди не поділася”

Автор: RBC.UA
Про модернізацію українських НПЗ, про ціни на нафтопродукти, підвищення рентабельності нафтопереробки і причини зупинки Одеського НПЗ розповів в інтерв'ю РБК-Україна президент Асоціації «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів Україна» Леонід Косянчук.

РБК-Україна: Який Ваш прогноз на найближче майбутнє в нафтовій галузі в Україні і в світі, якщо США все-таки оголосять дефолт?
Леонід Косянчук: Враховуючи, що сьогодні платіжні кошти на енергетичному ринку світу - це долар, нічого доброго не вийде, у випадку, якщо долар знеціниться. Також це спричинить істотні перекоси в ціноутворенні на інших ринках - в єврозоні, Росії та Україні. Якщо сьогодні барель нафти коштує в середньому близько 113-116 дол., то уявіть собі, якщо нафта буде коштувати 200 дол. Якщо курси національних валют вчасно не відреагують по відношенню до долара (а це, безумовно, відбудеться не відразу і не синхронно), то на цей період можливе дуже серйозне потрясіння в економіці. Наскільки долар знеціниться - настільки виростуть і ціни на всі інші послуги. Як би там не було, а енергоносії присутні у всіх послугах і товарах.
РБК-Україна: А сьогодні - чи можна вважати, що ціни на ринку нафтопродуктів стабілізувалися? І як довго ситуація залишатиметься без змін?
Леонід Косянчук: Сьогодні в Європі ціни на А-95 підвищилися на 50,7%, в той час, як ціна нафти підвищилися більш, ніж на 55% по відношенню до аналогічного періоду 2010 р. В Україні ж роздрібні ціни підвищилися всього на 35% .
Цінові коливання на внутрішньому ринку України не синхронні, але корельовані з енергоринком Європи, оскільки ми енергозалежна держава. У нас більше 80% нафти заходить по імпорту за світовими цінами, велика частка нафтопродуктів імпортується теж за світовими цінами. Причому, оператори перші п'ять місяців 2011 р. практично працювали в нуль і в збиток, а сьогодні працюють з мінімальним прибутком.
Уряд же надійшла частина податків (зменшило акциз на 50 євро/тонна). Ці 15% вдалося заощадити нашим споживачам.
РБК-Україна: Але все ж, ціни на нафтопродукти будуть змінюватися?
Леонід Косянчук: З початку року ми спостерігаємо тенденцію до зростання. Зростання цін триває, що може свідчити про початок виходу світової економіки з рецесії. І особисто я не бачу економічних передумов на міжнародному ринку до зниження роздрібних цін.
Сьогодні, ціни коливаються в районі 100 дол./бар. Така ціна дуже серйозно накладає обмеження на рентабельність навіть європейських НПЗ. Тому говорити про якусь ефективності переробки НПЗ з глибиною нафтопереробки менше 95-96%, не доводиться. Якщо тільки не підняти штучно ціни для споживача до необгрунтованих величин на внутрішньому ринку.
РБК-Україна: Як підвищити рентабельність нафтопереробки?
Леонід Косянчук: Рентабельність нафтопереробки можна підвищити двома способами. Перший спосіб правильний, але дуже дорогий - провести відповідну модернізацію своїх підприємств, щоб вони збільшили глибину переробки нафти.
Другий спосіб - пролобіювати, наприклад, питання про введення загороджувального мита на імпорт нафтопродуктів, а на нафтопродукти українського виробництва встановити ціни, зручні виробникам. Тобто, по суті, створити ту ж ситуацію, що й на ринку скрапленого газу.
Сьогодні на ринку скрапленого газу відпрацьований сценарій, який планувався для ринку нафтопродуктів, коли намагалися ввести імпортне мито: монополізоване виробництво і перекриті кордону під приводом необхідності проведення аналізу. Згідно із законодавством, аналіз може проходити до 20 днів. Що таке цистерна зі зрідженим газом 20 днів на кордоні? Це серйозні втрати. Цистерна із зрідженим газом - це не цистерна з дизельним паливом на запасному шляху. Відповідно, люди несуть серйозні збитки.
Для аналізу є тільки один момент - знижений акциз для ШФЛВ (широка фракція легких вуглеводнів). Якщо я вводжу ШФЛВ - беріть аналіз. Але якщо я декларую скраплений газ з максимальним акцизом для цієї групи товарів, для чого аналізувати? Все зроблено для того, щоб обмежити доступ дешевшого імпортного зрідженого газу. Тому сьогодні в Криму скраплений газ коштує 7 грн/л. Та ж ціна скоро буде в центральних регіонах. Але якщо зріджений газ коштуватиме вище 7 грн / л, то ніякого економічного ефекту і сенсу переходити на нього споживачеві не буде, а вже тим більше - розвивати автомобілі, які використовують зріджений газ. Звичайно, зараз люди заробляють дуже серйозні гроші на це. Але це губить ринок.
Якби застосували цю ж схему до ринку нафтопродуктів, відбулася б його монополізація з подальшим зростанням цін. Дрібні мережі були б знищені. Нагадаю, що монополія - батіг для економіки. Тільки здорова і добросовісна конкуренція дає можливість розвиватися ринковим відносинам і економіці в цілому.
РБК-Україна: Сьогодні є тенденція до монополізації?
Леонід Косянчук: Сьогодні не запроваджено мито на імпорт нафтопродуктів і споживачі (поки) не оплачують з власної кишені небажання власників українських НПЗ проводити модернізацію власних підприємств. Якби мито введена, то протягом тижня ціни на нафтопродукти в Україну злетіли б, як на скраплений газ.
До речі, загроза введення мит нікуди не поділася - суди відкладені на серпень-вересень. І яким буде рішення суду - ми не знаємо.
РБК-Україна: Яка сума інвестицій необхідна для збільшення глибини нафтопереробки на окремо взятому НПЗ?
Леонід Косянчук: Наприклад, установка ізомеризації, що дозволяє випускати бензин європейської якості, для такого підприємства як Шебелинський НПЗ п'ять років тому коштувала 105 млн дол.
Якщо ми з глибини переробки 63% вийдемо на європейський рівень 94-97%, то з'явиться можливість говорити про економічно ефективної нафтопереробці навіть при ціні на нафту вище 100 дол./бар.
Але власники НПЗ не хочуть інвестувати в модернізацію. Набагато простіше і дешевше пролобіювати введення мит на імпорт, продовження застарілих стандартів і т.д.
Крім того в Україну знищена нефтепеработка, як держсектор. Сьогодні всі НПЗ, окрім Шебелинського, належать приватним особам, двоє з яких - резиденти Росії.
РБК-Україна: Чи розраховуєте Ви, що почнуть працювати Шебелинський і Одеський НПЗ?
Леонід Косянчук: Наскільки мені відомо, Шебелинський НПЗ зупинений на плановий ремонт. Це нормальна практика, особливо в період коли жнива ще не розпочалася повсюдно.
На «Лукойл-Одеський НПЗ» причини набагато складніше. З початком прокачування азербайджанської нафти на «Укртатнафту», підприємству спочатку поміняли маршрут, а потім і зовсім відрізали шляхи надходження нафти на НПЗ, оскільки нафтопровід Одеса - Броди почав прокачування в аверсному режимі. Працювати в таких умовах - збільшувати власні збитки.
Примітно, що це сталося за бажанням однієї комерційної структури, яка трохи раніше позбавила власності ще одного суб'єкта РФ. Уряд ніяк не реагує на цю ситуацію.
РБК-України: Одеський НПЗ буде запущений чи ні?
Леонід Косянчук: При збереженні такого становища шансів на запуск підприємства мало. Особливою трагедією для України в цілому тут немає ніякої, якщо не брати до уваги зарплату персоналу НПЗ і розмір відрахувань до бюджету Одеської області. Відсутній обсяг нафтопродуктів на ринку буде тут же заміщений поставками з імпорту. Взяти хоча б факт, що три місяці поспіль Лисичанський НПЗ (ТНК-ВР) до 85% своєї продукції, використовуючи толінгові схеми, експортує в Росію - і дефіциту палива на ринку оператори не допустили.
Найприкріше інше: тільки ці два НПЗ (Одеський та Лисичанський) здатні випускати моторні палива поліпшеної якості (практично Євро-4). Тому майже відсутні пропозиції в оптовому сегменті на моторні палива українського виробництва належної якості.
Хоча, з іншого боку, навіщо в Україну виробляти і продавати дорожче, але якісне моторне паливо, якщо продовжені дії стандартів минулого століття? Втім, це не заважає спікерам того ж ТНК-ВР наполягати на введенні мит на імпорт і дезінформувати громадськість і уряд про причини зупинки Одеського НПЗ.
РБК-Україна: Тобто, на збільшення глибини переробки розраховувати не варто?
Леонід Косянчук: Сприятливий момент для виробництва, модернізації та реконструкції НПЗ упущений. Сьогодні, при такій ціні на нафту, проводити модернізацію - значить, намагатися наздогнати потяг, що вже пішов. Це треба було починати робити хоча б з 2007 р. до початку 2011 р., як це і було передбачено Меморандумом.
РБК-України: 31 серпня закінчується період дії знижених ставок акцизного збору на нафтопродукти. Як це відобразиться на ринку нафтопродуктів?
Леонід Косянчук: Якщо ринок буде стояти на нинішньому рівні або продовжиться тенденція до зростання, ми отримаємо одразу в плюс 30-35 коп. на літрі. Думаю, це станеться не раніше вересня. До цього часу вичерпаються запаси у торгових мережах та оператори почнуть продавати продукт, вироблений або імпортований за новими акцизами.
РБК-Україна: Якими будуть ціни на нафтопродукти в Україну в серпні-вересні?
Леонід Косянчук: Тут дуже багато складових, тому не беруся прогнозувати ціни. По-перше, можливий дефолт США. По-друге, незрозуміло, яке буде ціноутворення на зовнішньому ринку сировини і нафтопродуктів. По-третє, як буде вести себе гривня по відношенню до долара?
РБК-Україна: Чому український нафторинок останнім часом слабо реагує на зниження світових цін на нафту і нафтопродукти?
Леонід Косянчук: Як сказав свого часу міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко «ціни на нафту на зовнішньому ринку поводяться, немов полохлива гімназистка в безмісячну ніч».
Подивимося на тенденції. Станом на липень нафта в світі, в порівнянні з минулим роком, зросла на 55,6%. Якщо ціна і просіла, то на день-два. А оборотність капіталу в нафтопереробці становить до 45 днів. Тому ринок не може відслідковувати і реагувати на ці коливання. Щоб ринок відчув падіння, потрібна тенденція на зниження ціни на більш тривалий період.
РБК-Україна: Скільки в середньому українських НПЗ отримують світлих нафтопродуктів?
Леонід Косянчук: В середньому - до 52%. Та й то - з урахуванням переробки вакуумного газойлю і нафти українського видобутку.
РБК-Україна: Деякі експерти стверджують, що А-95 менш якісний, чим повинен бути. Прокоментуйте.
Леонід Косянчук: Це твердження лжеекспертов. Якби вони були б дійсно експертами, то вони б Вам сказали, що в червні був унікальний випадок, коли якісний імпортний А-95 стандарту Євро-4, Євро-5 продавався ціною А-92. Бо TНК-ВР весь свій бензин вивіз до Росії - і утворився дефіцит низькооктанових бензинів. Тоді міністр палива, енергетики та вугільної промисловості вперше за всю історію дякував учасникам ринку за те, що вони за свій рахунок не допустили дефіциту палива на ринку.
РБК-Україна: Скільки коштів необхідно, щоб провести аналіз всіх українських АЗС?
Леонід Косянчук: Необхідно близько 400 грн за кожен аналіз на кожну АЗС. Усього в країні 6,5 тис. АЗС.

Спілкувалась Вікторія Юрчук