Навесні наступного року в Україні почне літати нова лоукост-авіакомпанія SkyUp. Авіаперевізник планує виконувати польоти по туристичних напрямках у межах України та за кордон. Експерти вважають правильним вибір стратегії виходу на ринок, але не очікують зниження цін на авіаквитки.
Через кілька місяців в Україні почне виконувати польоти нова авіакомпанія – SkyUp. 14 грудня відбулася її презентація в Києві. "Сьогодні я щиро радий оголосити про створення нового українського перевізника SkyUp, який буде працювати за моделлю лоукост на внутрішніх і міжнародних напрямках. Це був непростий шлях, але ми його долаємо, - заявив на презентації міністр інфраструктури Володимир Омелян. - SkyUp почне свою роботу з березня 2018 року (за даними самого SkyUp – квітень, - ред.). Це компанія з 100% українським капіталом і це надважливо. Ми хочемо активізувати внутрішні авіаційні перевезення. Розпочата модернізація регіональних аеропортів в Одесі, Чернівцях і Вінниці. На реконструкцію злітних смуг виділено 800 млн гривень. Я вірю, що це дозволить розширити географію польотів і залучити лоукости у регіональні аеропорти в тому числі. Я щиро хочу, щоб новостворений SkyUp посилив конкуренцію на ринку внутрішніх та бюджетних авіаперевезень".
За словами генерального директора авіакомпанії SkyUp Євгена Хайнацького, метою на 2018 рік є виконання чартерних, тобто для туроператорів, авіаперевезень на всі популярні курорти, відкриття внутрішніх регулярних українських та міжнародних напрямків. Зокрема, в 2018 році чартерні рейси будуть здійснюватися з Києва, Харкова, Львова, Одеси по 16 міжнародних напрямках, зокрема, в Анталію, Бодрум, Даламан (Туреччина), Шарм-ель-Шейх, Хургаду (Єгипет), Тіват (Чорногорія), Пальма-де-Майорка, Тенеріфе, Аліканте (Іспанія), Тирана (Албанія), Ріміні (Італія), Бургас, Варна (Болгарія) та ін.
Внутрішньоукраїнські регулярні рейси стартують в кінці травня - початку червня з напрямків Київ-Одеса, Харків-Одеса і Львів-Одеса. Як очікується, в 2018 році регулярні польоти за міжнародними напрямками здійснюватимуться на маршрутах Київ-Барселона (Іспанія), Київ-Дубаї (ОАЕ) і Київ-Ларнака (Кіпр).
"Вартість всіх регулярних авіаперевезень буде формуватися за лоукост-моделлю без багажу і додаткових послуг. Вартість буде залежати від напрямку обраної подорожі і від часу покупки квитків в залежності від того скільки днів залишається до подорожі", - сказав Євген Хайнацький на презентації. За його словами, приміром, квиток на рейс Київ-Одеса буде коштувати від 499 гривень в одну сторону.
Всього в наступному році нова авіакомпанія планує перевезти близько 650 тис. пасажирів. У 2018 році авіаперевізник має намір отримати в лізинг чотири літаки Boeing 737-800 NG ємністю 189 місць (2001, 2002 і 2011 років випуску). Євген Хайнацький сказав РБК-Україна, що деякі з цих повітряних суден раніше літали в парках інших лоукостерів.
За його словами, з 2019 року мережа маршрутів буде розширюватися разом зі збільшенням парку літаків. У SkyUp мають намір поповнювати флот щорічно на два-три літака Boeing-737-800 NG і Boeing 737 MAX, довівши їх число до 2022 року до 12 штук.
Акціонерами нової авіакомпанії виступили Юрій і Тетяна Альби – власники одного з найбільших туроператорів України Join Up! Обсяг інвестицій в компанії відмовилися озвучити. Авіакомпанія заснована в червні 2017 року. Для початку польотів авіаперевізник повинен отримати в Державній авіаційній службі сертифікат експлуатанта. Євген Хайнацький уточнив РБК-Україна, що авіакомпанія планує отримати цей документ до кінця лютого.
На тлі динамічного розвитку українського ринку авіаперевезень протягом останніх трьох років поява нового українського перевізника виглядає цілком логічно, вважає експерт авіаринку Андрій Ярмак. За даними Державіаслужби, за підсумками січня-вересня 2017 року українські авіакомпанії перевезли близько 8,2 млн пасажирів, що на 32,2% більше, ніж за аналогічний період попереднього року. При цьому темпи зростання чартерних перевезень більше, ніж регулярних. Зокрема, чартерні перевезення зросли на 52,1% до близько 3 млн пасажирів, а регулярні – лише на 23% до 5,2 млн пасажирів.
При цьому вихід на ринок авіаперевезень через виконання чартерних рейсів експерти називають правильним рішенням. Так, виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко вважає, що у випадку з авіакомпанією SkyUp краще починати свою діяльність з виконання чартерних авіаперевезень, оскільки її засновниками є власники великого туроператора Join UP! "І лише пізніше можна звернути увагу на вихід на ринок регулярних авіаперевезень. Регулярні рейси з комерційної точки зору дуже складний і ризикований процес", - відзначає він.
Колишній голова Державіаслужби Денис Антонюк вважає, що завдяки тому, що у нової авіакомпанії Sky Up і туроператора Join Up!, який контролює суттєву частку туристичного ринку, одні і ті ж власники, то проблем із заповненням двох-трьох літаків бути не повинно. "Власники і керівники авіакомпанії - люди, які добре знають і розуміють український туристичний бізнес, - каже Денис Антонюк. - Не думаю, що метою нової авіакомпанії є класичні лоукост-перевезення. На мій погляд, у даному випадку вимальовується модель схожа з тим, як працюють туроператор Anex Tour і авіакомпанія Azur Air Ukraine, які належать одним і тим же власникам. Azur Air Ukraine працює на чартерному ринку, перевозячи туристів в першу чергу Anex Tour".
У Sky Up називають партнерство з Join Up! стратегічним, але не відмовляються від продажу місць на своїх рейсах іншим туроператорам. Євген Хайнацький підтвердив РБК-Україна, що зараз проходить переговорний процес з іншими учасниками туристичного ринку, які хочуть викупляти як блоки місць, так і цілі рейси під свої туристичні програми. "Я впевнений, що ми домовимося з усіма і буде кілька туроператорів, які будуть виконувати рейси з нами", - сказав він.
В Україні чартерними авіаперевезеннями займаються авіакомпанії МАУ, Windrose, Azur Air Ukraine, Bravo, Yanair, Dart, Khors, розповідає комерційний директор з авіаційної діяльності аеропорту "Харків" Владислав Ільїн. Він вважає, що новій авіакомпанії SkyUp цілком по силам зайняти своє місце на ринку чартерних авіаперевезень. "Туроператор Join Up! формує більше 30% ринку вихідного туризму. В моєму розумінні цих обсягів цілком достатньо, щоб забезпечити необхідне завантаження нової авіакомпанії, тим більше, якщо вони планують пропонувати місця на своїх рейсах ще й іншим туроператорам", - зазначає Владислав Ільїн.
Разом з тим Анатолій Мазуренко вважає, що є ризик того, що нова авіакомпанія SkyUp залишиться в сегменті чартерних польотів, як зараз працює Azur Air Ukraine, тобто не буде займатися регулярними авіаперевезеннями. "Регулярні рейси - це зовсім інший рівень роботи авіакомпанії, зі значно більш високою відповідальністю, особливо фінансовою", - говорить він.
Мало того, експерт авіаринку Сергій Хижняк називає презентацію нової авіакомпанії розчаруванням і невиправданими очікуваннями. "Адже, по суті, SkyUp буде звичайним чартерним рейсом. Більшість заявлених напрямів будуть виконуватися для туроператорів. І навіть озвучені плани з відкриття регулярних рейсів в Барселону, Ларнаку і Дубаї це будуть фактично чартерні авіаперевезення, - розповідає він. - Згідно діючої в Україні нормативно-правової бази, якщо за яким-небудь з міжнародних напрямків на регулярній основі літає хоча б одна авіакомпанія, то на цих маршрутах неможливе виконання чартерних рейсів. Така ситуація склалася саме за цими трьома маршрутами, куди вже літають на регулярній основі авіаперевізники, зокрема, "Міжнародні авіалінії України". Тому SkyUp виводить на ринок виконання польотів за цими маршрутами під виглядом регулярних. Але, по суті, місця на цих рейсах будуть продаватися, в першу чергу, туроператорам".
Приблизно такої ж думки в даному випадку дотримується і Андрій Ярмак. "Міжнародне регулярне сполучення заявлено з Ларнакою, Барселоною і Дубаєм. Я думаю, що і на цих маршрутах авіакомпанія літала б в чартерному режимі, але чинне українське законодавство не дозволяє цього зробити. Так, якщо на певному маршруті вже є регулярне перевезення, то виконання чартерів забороняється в радіусі 200 км від пункту призначення. Базове завантаження за цим напрямки знову ж будуть забезпечувати туристи, а залишкові ємності будуть продаватися у вільному продажу. При цьому загальнодоступні тарифи будуть пропонуватися без багажу і додаткових послуг, що і дозволило авіакомпанії асоціюватися з лоукостами", - говорить він.
Сергій Хижняк говорить, що єдиним плюсом для пасажирів можна назвати відкриття внутрішньоукраїнських рейсів за досить низькими цінами. "Але, швидше за все, це вимушена міра для перегонки літаків з одного аеропорту в інший для подальшого виконання чартерних міжнародних рейсів. Або ж це якийсь реверанс у бік уряду, який свідчить про те, що ми соціально відповідальна авіакомпанія, яка готова виконувати рейси за низькими цінами", - відзначає він.
Але літати по заявлених внутрішньоукраїнських маршрутах досить ризиковано. "Говорити про довгостроковий вихід перевізника на ці маршрути передчасно, оскільки попередній досвід на прикладі інших авіакомпаній, зокрема, "Браво" з Києва в Одесу або МАУ з інших регіонів в Одесу, говорить про відсутність постійного платоспроможного попиту. Тому їх плани на внутрішньому ринку виглядають амбіційно, за що їх потрібно похвалити", - зазначає Андрій Ярмак.
Таким чином, на думку Сергія Хижянка, вихід SkyUp не принесе конкуренцію на ринок регулярних авіаперевезень, тобто не призведе до зниження цін на квитки для простих пасажирів. "Він принесе конкуренцію на інший ринок – між авіакомпаніями та туроператорами. Швидше за все, туроператор Join Up! заощадить на своїх витратах при продажі турів, але не факт, що це позначиться на зниженні цін на відпочинок для туристів, - каже він. - Навряд чи SkyUp буде лоукостом, тим більше національним. Його поява позитивно вплине тільки на ціни на внутрішньоукраїнських рейсах. І то, швидше за все, не всі квитки на ці рейси будуть продаватися за 499 гривень".