В Україні минув рік після набрання чинності закону "Про національну поліцію". У Міністерстві внутрішніх справ досягненнями називають приплив нових людей до патрульної поліції і проведення атестації всіх співробітників. В ході роботи комісій майже шість тисяч поліцейських було звільнено. Проте волонтери кажуть, що ці цифри не відображають тієї величезної кількості силовиків, які відновилися через суд і повернулися до своїх "годівниць". Неналежні міри і відвертий саботаж, як, наприклад, із запуском поліцейських комісій для відбору нових співробітників за конкурсом, гальмує реформу поліції, стверджують експерти. Вони пропонують замість грузинського тепер використовувати досвід Польщі, де реформа поліції триває вже майже 20 років.
Закон "Про національну поліції" був прийнятий парламентом у липні 2015 року. Президент підписав його 4 серпня, і саме ця дата стала офіційним днем народження Національної поліції. Але документ вступив у законну силу тільки 7 листопада. Частина його положень запрацює лише з наступного року. Наприклад, всі співробітники на службу повинні вийти у новій формі. Щоб їх переодягнути знадобитися близько 1,3 мільярда гривень.
За словами керівництва МВС, за цей рік вони змогли залучити до рядів патрульної служби 12 тисяч нових поліцейських. За їх даними, майже кожен другий українець довіряє поліції. Голова Національної поліції Хатія Деканоїдзе називає однією з основних реформ всередині системи за цей рік - проведення атестації співробітників правоохоронних органів. "Ми зробили безпрецедентний крок, коли попросили товариство зробити атестаційний процес, - каже Деканоїдзе. - Було звільнено 5 600 осіб, понижено у посаді близько чотирьох тисяч осіб. Ми вже маємо 12 тисяч поліцейських, які вперше в історії України пройшли прозорий конкурс. Правоохоронна реформа є безпрецедентною в нашій країні". Вона ж наголосила, що Нацполіція працює у 32 містах.
За її словами, незважаючи на закінчення атестації, у поліції і далі продовжують "чистку" своїх рядів. Тільки за дев’ять місяців роботи система департаменту внутрішньої безпеки відкрила близько 935 кримінальних проваджень проти співробітників поліції.
Атестація пройшла успішно, вважає один із співорганізаторів волонтерського об'єднання Combat-ua Павло Кащук (члени цієї організації брали участь у комісіях представники громадськості). Він стверджує, що вже на етапі юридичного оформлення реформи були зроблені поступки старій системі. За його словами, колишні міліціонери скористалися погано прописаними нормами наказу та масово відновлюються через суди на колишні посади. Кащук вважає, що усунути ці лазівки в нормативних документах було легко, але на їх прохання ніхто не реагував, і він прямо називає це саботажем атестації владою. Нагадаємо, що велика група волонтерів вийшла з комісій на початку літа, коли набором громадських діячів для переатестації почали займатися представники старої міліційної влади. Павло Кащук стверджує, що в комісії спеціально заводили "кишенькові" організації, які тільки схвалювали всі рішення учасників від поліції.
"Ті цифри, які зараз називаються, до реальності не мають ніякого відношення: ці 26% звільнених начальників або відновлюються, або змінюють свої посади на службі, - повідомив РБК-Україна співорганізатор волонтерського об'єднання Combat-ua. - Але вони всі так само залишаються наглядачами біля своїх колишніх годівниць: проституції, "кришування", наркотиків.
Єдиним варіантом виходу з ситуації волонтер називає запуск нової переатестації, але вже з урахуванням колишніх помилок.
"Але на цей крок ніхто не йде, тому що гроші західних партнерів попилені, перед ними відзвітували про нібито успіх реформи і зараз ніхто не наважиться сказати, що це - нісенітниця, і все треба робити заново, - каже Кащук.
Багато новаторських пунктів прийнятого закону так і не запрацювали. Вони не вводилися в дію МВС свідомо: відомство не вжило необхідних положень і наказів для їх запуску, вважає член правління Центру політико-правових реформ Олександр Банчук. Так, роботу поліції повинні були оцінювати не за статистикою розкриття злочинів, а, вимірюючи рівень довіри до неї у визначеному місті. Такі виміри повинні були проводити незалежні соціологічні служби. У той же час порядок проведення опитувань МВС так і не випустило, і ніхто за цим принципом роботу поліції не оцінює. Крім того, залишилася можливість ручного управління поліцейськими.
"З кожним поліцейським повинні бути підписані контракти на певний термін, щоб забезпечити стабільність роботи працівника незалежно від того, хто перебуває при владі, - розповідає Банчук. - Наприклад, з керівником Нацполіції подібна трудова угода має підписуватися строком на п'ять років. Але форму цього договору у МВС досі не затвердили, і ніхто ніяких трудових контрактів не підписує, тим самим продавлюючи лояльність поліцейських до влади.
Одним з найбільших недоліків експерт назвав відсутність запуску повноцінної роботи поліцейських комісій. Таких комісій по всій Україні повинно було з'явитися 650, але їх створили тільки в кожному обласному центрі. Саме члени таких комісій, до яких входили б представники громадськості, повинні були через конкурс набирати нових співробітників, у тому числі і на керівні посади. Експерт нагадав про нещодавній конфлікт в Черкасах, де активісти протестували проти призначення новим керівником Головного управління Національної поліції Черкаської області Валерія Лютого. Конфлікт у Черкасах поки так і не вщух.
Нагадаємо, в кінці минулого тижня активісти зірвали подання Валерія Лютого особовим складом поліції у якості начальника ГУ НП Черкаської області. Активістів пропустили до приміщення тільки після того, як вони підпалили шини і вступили у протистояння з бійцями, які стояли в оточенні облуправління поліції. Як розповів голова громадської організації "Автомайдан-Черкаси" Сергій Яковенко, у неділю вони ходили до місцевий главк, щоб перевірити чи знаходиться Валерій Лютий на робочому місці. Його там не виявилося. Наказ про його призначення активістам показати відмовилися. Головна претензія у громади до Лютого, який раніше очолював поліцію у Кривому Розі: він не пройшов успішно переатестацію. За її результатами, його повинні були понизити у посаді. Але виходить, що, навпаки, його навіть підвищують, призначаючи керівником Національної поліції Черкаської області.
"Це профанація взагалі всієї атестації як такої, її дискредитують як інститут, - скаржиться Яковенко. - Я особисто брав участь в атестаційних комісіях, і, виходить, що витратив три місяці свого життя на це дарма!".
У Черкасах зараз очікують приїзду глави Нацполіції Хатії Деканоїдзе і намагаються скликати позачергову сесію Черкаської міськради, щоб депутати вже звернулися з вимогою не допустити до керівництва Лютого. В іншому випадку активісти погрожують блокувати його прихід на робоче місце.
У той же час вчора стало відомо, що міністр внутрішніх справ України Арсен Аваков і голова Національної поліції України Хатія Деканоїдзе вирішили призупинити рішення про призначення Валерія Лютюго. "Міністр внутрішніх справ і голова Нацполіції запрошують громадськість Черкаської області для обміну думками з цього приводу, представлення позицій і висловлювання аргументів, після чого і буде прийнято остаточне рішення про призначення керівництва ГУНП Черкаської області", - йдеться в повідомленні міністерства.
Нову "гарячу точку" член правління Центру політико-правових реформ Олександр Банчук прогнозує і в Одеській області. Вчора там у відставку подав керівник обласного управління поліції Гіоргі Лорткіпанідзе. Коментувати своє рішення РБК-Україна він відмовився. У той же час голова Одеської обласної держадміністрації Михайло Саакашвілі пов'язує відставку Лорткіпанідзе з тим, що у того відібрали більшість функцій, "а потім почали цькування з усіх сторін".
Повністю залишився не реформованим кримінальний блок поліції, кажуть експерти. Це відобразилося і на розкриття злочинів та зростання кількості правопорушень. Раніше міністр Арсен Аваков заявляв про зростання злочинності на 30-40%, порівняно з минулими роками.
Кримінальний блок не потрібно повністю міняти, а вдосконалити, вважає колишній глава Управління кримінальної розвідки МВС України Валерій Кур. За останні десять років слідчо-кримінального блоку пішли багато професіоналів, що перервали покоління слідчих. А також були втрачені зв'язки і з агентурними працівниками, інформація від яких дозволяла як розкривати злочини, так і їх попереджати.
"Визнаю, що в МВС розпочалася реформа, - погоджується Валерій Кур. - Але вона стартувала з представницьких функцій, а саме із змін у дорожньо-патрульній службі. Однак ця частина поліції глобально на рівень злочинності в країні не вплине. У підсумку й вийшло, що сьогодні найпростіша форма злочинності - бандитизм і злодійські шайки - захопила Україну".
Вина у таких прорахунки лежить і на керівництві Нацполіції і МВС у цілому, вважає директор Центру досліджень правоохоронної діяльності Олег Мартиненко. Ситуацію, за його оцінками, може виправити реформаторська інтернаціональна команда з іноземними експертами у якості радників, але не керівників Нацполіції. У якості орієнтиру експерт пропонує досвід Польщі, яка проводить реформу своїх правоохоронних органів з кінця 90-х і продовжує це робити досі.
"Вони розписали стратегію реформи на кілька років, а професійну підготовку поліцейських запозичили у німців, - розповів Мартиненко. - У Німеччині у майбутніх поліцейських виробляють практичні навички з мінімальним набором юридичних знань. Наприклад, йому потрібні для початку роботи знання, щоб правильно оформити місце ДТП, грамотно скласти протокол і розібратися з жертвами домашнього насильства".
У той же час у Нацполіції вже заявили, що вони починають превентивну кампанію із зниження злочинності в країні. "Це буде оперативно-профілактична робота, яку ми проведемо починаючи з міста Києва, і це буде тривати до кінця року. Це превентивна робота, щоб збити зростання злочинності по всій країні", - сказала Деканоїдзе 1 листопада на брифінгу.