Красива казка, або куди заведе реформа "Укрзалізниці"
В Україні стартує реформа управління "Укрзалізниці". Поки ніхто не може назвати конкретні результати, які очікуються від новацій. Деякі експерти вважають, що реформа зведеться до перейменування наявних департаментів в "Укрзалізниці".
Реформа стартувала
Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський анонсував старт реформування організаційної структури "Укрзалізниці". Розпочнеться вона із верхівки підприємства.
На самому верхньому рівні управління будуть перебувати де-факто, як і зараз, Кабмін і Мінінфраструктури. Наступною управлінською ланкою стане спостережна рада, членами якої будуть, зокрема, незалежні експерти, якими можуть стати іноземці. За словами Андрія Пивоварського, вже ведуться співбесіди з претендентами з Польщі, Німеччини та Литви.
Істотні зміни торкнуться операційної ланки управління. Зараз одноосібним керівником УЗ є гендиректор. У новому ПАТ "Укрзалізниця" цей пост буде скасований.
Управління УЗ буде віддане правлінню з 11 чоловік: голова правління і два блоки по п'ять чоловік. Передбачаються блок бізнесу (вантажні, пасажирські перевезення, інфраструктура, рухомий склад, зв'язок з підприємствами УЗ) і забезпечення (техполітика і закупівлі, фінанси, персонал, IT, реформування і управління майном).
Андрій Пивоварський нагадав, що зараз в керівництві УЗ немає як такої комерційної складової. А деякі департаменти, не маючи відповідального за них заступника гендиректора, безпосередньо підпорядковані йому. І це призводить до того, що в усьому винен гендиректор, а конкретної відповідальної людини немає.
"Сьогодні діє система колективної безвідповідальності. Важко знайти відповідальну людину", - зазначив міністр.
Після реформи в керівництві УЗ з'являться менеджери, які будуть відповідати за конкретні функції. "Це (на прикладі з пасажирськими перевезеннями, - РБК-Україна) буде чітка відповідальність члена правління, який відповідає за пасажирські перевезення. Якщо будуть створюватися такі штучні ажіотажі, то людина буде звільнена", - підкреслив Пивоварський.
Він висловив жаль, що організаційна реформа не призведе до поліпшення технічного забезпечення. Для цього необхідно прийняти закон про залізничний транспорт, який змінить систему координат, уточнив міністр.
Він сподівається, що після прийняття норми про соціальні перевезення, УЗ отримає від "регіонів" гроші на компенсацію тарифів, які будуть інвестовані в новий рухомий склад.
Імплементація нової оргструктури дозволить заощадити на адміністративних витратах. Директор з реформування, корпоративного розвитку та майнової політики "Укрзалізниці" Євген Кравцов сказав, що, в сукупності з майбутнім створенням ПАТ, УЗ дозволить скоротити управлінський персонал і це дасть 30% скорочення адміністративних витрат.
Те ж м'ясо, соус інший
Експерт у сфері транспорту Володимир Шемаєв сказав, що Україні необхідно переймати європейський досвід створення нормальної корпоративної структури залізниці, як у Deutsche Bahn або французької SNCF. У цих компаніях (з держвласністю на залізниці) є наглядова рада, правління і CEO (головний виконавчий директор).
"Необхідно створити в УЗ наглядову раду, до якої увійдуть експерти і незалежні директори як з Європи, так і з українського бізнесу. CEO повинен призначатися спільнот- Кабміном за поданням наглядової ради, щоб враховувати і інтереси підприємства, та політичні уподобання коаліційного уряду", - зазначив експерт.
Володимир Шемаєв уточнив, що пасажирські та вантажні перевезення, а також інфраструктуру варто вивести зі складу материнської компанії в окремий бізнес. Тоді члени правління будуть відповідати не за роботу одного департаменту, а координувати роботу окремих компаній.
"Це була б субхолдингова структура. Я думаю, що це було б більш правильно і відповідало б європейським та американським стандартам корпоративного управління", - пояснив експерт.
Колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава налаштований більш критично. На його думку, принципи побудови правління ПАТ "УЗ" повторюють існуючу структуру управління.
"По суті, ми будемо мати тільки зміну назви тієї управлінської структури, яка вже давно існувала на залізниці, - сказав Олександр Кава. - Тобто, нічого принципово нового у створенні правління немає".
А пошук відповідального завжди був складним завданням, підкреслив колишній заступник міністра.
Він також не очікує великого ефекту економії від реформи. "Адміністративні витрати в загальній структурі витрат залізниці багато не займають. Основна частина витрат на зарплату в УЗ - це зарплата лінійного персоналу, а не управлінського", - пояснив Олександр Кава.
Експерт вважає, що через неправильну розстановку пріоритетів і непрофесійну організацію реформування УЗ, не вирішуються критичні проблеми, які суттєво впливають на безпеку та ефективність операційної роботи системи перевезень.
"Технічний стан рухомого складу і верхньої частини колії знаходиться на межі безпеки", - підкреслив Кава, додавши, що кожен третій електровоз і два з трьох тепловозів їздять з простроченими ремонтами.
"Поки ми не бачимо будь-яких рішень у цьому напрямку. Нам, по суті, розповідають казки, які ніяк не відбиваються на ефективності залізниці, від роботи якої залежить робота економіки та можливість громадян їздити по країні", - резюмував колишній заступник міністра інфраструктури.