Українські фармацевтичні компанії намагаються закріпитися на європейському ринку. Для збільшення частки експортних продажів і виведення своєї продукції в ЄС, вітчизняні фармвиробники скуповують активи невеликих іноземних компаній. Слідом за одним із лідерів фармринку "Фармак", яка в лютому купила дистриб'ютора ліків в Польщі, корпорація "Артеріум" набула словенську фармкомпанію Marifarm. Крім створення додаткової експортного майданчика на європейському ринку, українські фармвиробники намагаються таким чином підвищити свою привабливість для іноземних інвесторів.
Українська фармацевтична копорация "Артеріум", що належить підприємцю Костянтину Жеваго, купила словенську фармкомпанію Marifarm. Про це на початку серпня повідомив продавець Marifarm - словенський банк Novi KBM. За даними словенського видання VEČER, Marifarm перейшла у власність банку Novi KBM після того, як не змогла виплатити фінустанові борг в 19,5 млн євро.
У словенському банку пояснюють необхідність операції для Marifarm і "Артеріум" як "нові можливості на ринках, обмін досвідом у сфері наукових досліджень, розробок і виробництва продукції". Сума угоди не розкривається. У компанії "Артеріум" поки не змогли підтвердити або спростувати факт здійснення операції.
Зараз виробничі потужності "Артеріуму" розташовані на двох майданчиках - столичному заводі "Київмедпрепарат" та львівському "Галичфарме". Крім того, компанія має представництва в Росії, Білорусі, Казахстані, Узбекистані та Азербайджані. Портфель препаратів "Артеріуму" включає 149 найменувань. За даними корпорації, у 2015 році чистий обсяг продажів "Артеріуму" склав 2,34 млрд гривень.
Marifarm представлена на словенському ринку з 2008 року. До переходу у власність банку вона належала мережі аптек Lekarne Maribor. На сайті Marifarm не вказано портфель препаратів компанії. Однак згідно з пропозицією про продаж компанії, розміщеному на сайті investinmaribor.eu, Marifarm орієнтована на контрактне виробництво ліків. Це означає, що компанія надає послуги з виробництва ліків стороннім фірмам під їх брендами. Виробничі потужності Marifarm дозволяють упакувати 750 млн таблеток у рік, випустити 400 тонн сиропів та інших рідких лікарських засобів.
Українські експерти та учасники ринку вважають, що основна причина угоди – бажання власників вивести "Артеріум" на європейський ринок. "У ЄС виробнику з України набагато складніше зареєструвати ліки, ніж місцевому виробнику. У нас навпаки - виробника з Європи простіше зареєструвати бізнес, ніж місцевим. Маючи словенську реєстрацію, а Словенія член Євросоюзу, простіше рухатися на ринки європейських країн", - говорить президент Асоціації "Виробники ліків України" Петро Багрій.
У цьому впевнені і конкуренти "Артеріуму". "Виходячи з даних на сайті, це контрактний виробник, це невелика фармкомпанія, яка виробляє тверді, м'які та рідкі лікарські форми і все виробництво сертифіковане. Тобто може використовуватися як невелика виробнича майданчик", - вважає директор з розвитку бізнесу компанії "Фармак" Олег Сяркевич.
При цьому, ключовим у питанні купівлі Marifarm була саме привабливість ціни, а не які-небудь виробничі особливості компанії, вважають експерти. "Навряд чи продуктовий портфель Marifarm збагатить продуктовий портфель "Артеріуму", управлінських ноу - хау там теж немає, а сама компанія збиткова", - зазначив директор "Агентства медичного маркетингу" Юрій Чертков. Він оцінив словенське підприємство в 3 млн доларів. Втім, за даними видання VEČER, сума угоди склала 6,8 млн євро.
Завдяки купівлі словенської компанії, на думку Петра Багрія, "Артеріум" буде ввозити нерозфасовані препарати в Словенію, а там вже упаковувати ліки і проводити контроль якості. ""Артеріум" буде мати дуже конкурентні ціни на європейському ринку. Вони будуть в рази нижче", - припускає експерт. За словами Багрія, ціни на українські ліки нижчі, ніж європейські за рахунок різних факторів, наприклад, більш дешевої робочої сили в Україні, вартості оренди землі. "Відповідно, нижче собівартість і, відповідно, продажна ціна нижча", - зазначив він. "Marifarm може стати додатковою експортної майданчиком для корпорації «Артеріум». Як відомо, "Артеріум" в принципі прагне активно розвивати експорт", - додав Юрій Чертков.
Петро Багрій нагадує, що подібним шляхом пішла недавно і компанія "Фармак", купивши в Польщі компанію-дистриб'ютора KWW Kotkowski Wierzbicki Wegrzyn sp. z o.o., яка допомогла зареєструвати ліки. "Зараз вони вивели перші п'ять або шість продуктів на польський ринок. Продають досить успішно. За перше півріччя продажі перевищили проектні очікування "Фармака"", - вважає Багрій. Втім, Олег Сяркевич відмовився прокоментувати результати угоди зараз, пообіцявши назвати їх в наступному році.
Нагадаємо, "Фармак" купив KWW Kotkowski Wierzbicki Wegrzyn sp. z o.o. у лютому поточного року. Компанія, за даними "Фармак", спеціалізується на маркетингу та продажу біологічно активних добавок на ринку Польщі. Тоді ж компанія у своєму повідомленні зазначила, що покупка "дозволить "Фармак" реалізувати експортну стратегію виведення препаратів на ринки Європейського Союзу".
Олег Сяркевич каже, що KWW Kotkowski Wierzbicki Wegrzyn sp. z o.o. і Marifarm - це різні компанії. "Ми купили більше маркетингову платформу для промоції, для виходу на ринок Польщі. Ми без виробництва купили", - уточнив Сяркевич.
Дані Державної служби статистики свідчать про зростання експорту ліків з України в країни Європи. За перше півріччя поточного року Україна продала до Європи ліків на 3,9 млн доларів, що на 29% більше, ніж за аналогічний період 2015 року. При цьому загальний експорт ліків збільшився лише на трохи більше ніж 1%.
Разом з тим, Юрій Чертков висуває ще одну версію покупки "Артеріуму": для підвищення інвестиційної привабливості "Артеріуму".
"Лідери українського фармринку "Фармак", "Дарниця" і "Артеріум" борються за те, у кого краща інвестиційна привабливість. "Фармаку" вдалося за рахунок органічного зростання закріпитися на першій позиції на ринку. "Дарниця", щоб обійти "Фармак" намагається отримати контроль над Борщагівським химфармзаводом, що дозволить їй трохи обійти "Фармак". Бачачи таку тенденцію, "Артериуму" також доводиться шукати шляхи підвищення своєї інвестиційної привабливості, зокрема купувати нові активи. По всій видимості, з цією метою корпорація купує Marifarm", - уклав експерт.