Миколаївський суднобудівельний завод "Океан" опинився в непростій ситуації: основні акціонери цілеспрямовано знищують підприємство. Що ж чекає один з найбільших суднобудівельних об'єктів країни.
Миколаївський суднобудівельний завод "Океан" опинився в непростій ситуації: основні акціонери цілеспрямовано знищують підприємство. Що ж чекає один з найбільших суднобудівельних об'єктів країни.
Не так давно всі інформаційні агентства України облетіла новина, що основним акціонерам миколаївського суднобудівельного заводу "Океан", за якими стоїть голова наглядової ради заводу Сергій Копилов, не вдалося провести збори через відсутність кворуму. Тоді представники НКЦПФР зафіксували цей факт. І, о диво, пізніше менеджмент заводу отримав повідомлення про рішення зборів-примар, зборів, які ніколи не проводилися. Наприклад, про обрання нових членів наглядової ради, серед яких згадуються такі цікаві особи, як директор Центру військово-стратегічних досліджень Національного університету оборони України ім. Черняховського. Ніхто навіть не замислювався, як представники державних органів можуть знаходитися в наглядовій раді приватної компанії.
Кому вигідне таке заплутування ситуації, хто робить все, щоб паралізувати органи управління заводом?
98,74% акцій ПАТ "Миколаївський суднобудівельний завод "Океан" контролює компанія Zonel Operations Limited (Кіпр), за якою стоїть голова наглядової ради заводу Сергій Копилов. Під його чуйним керівництвом впродовж 2010-2011 років завод умисне доводили до банкрутства. Заборгованість підприємства в цей період перевищувала 800 млн грн, з яких 50 млн грн - заробітна плата. Недаремно перший позов від Пенсійного фонду України був поданий саме в цей період.
Можливо, саме тому останні збори акціонерів були по суті свідомі зірвано? Так-так, відсутність кворуму зовсім не випадкова. Адже затвердити плачевні результати роботи - означає взяти на себе відповідальність за плачевний стан заводу. Торік його чистий збиток збільшився на 44,3% - до 160 млн грн, а загальна заборгованість досягла 889 млн грн.
Можливо, саме тому на реєстрацію 15 тисяч (!) акціонерів на порядку денному відводилося всього лише 20 хвилин. Зрозуміло, що в такий стислий термін провести цю процедуру неможливо фізично. Крім того, перелік питань був підготовлений свідомо з порушеннями, наприклад, містив звіт ревізійної комісії. Але ніхто не потрудився затвердити її склад на попередніх зборах. Не говорячи вже про те, що ніхто не визначив голови і секретаря загальних зборів, ніхто не підготував для виконавського органу проект рішень по питаннях порядку денного. Ну, а щоб голосувати за них, були потрібні як мінімум бюлетені, яких теж не було через невідомі причини. Керівництво заводу отримало їх наступного дня після запланованих зборів. "Вчасно", що сказати.
Словом, все робиться для того, щоб ситуація навколо підприємства ставала все більш заплутаною. У каламутній воді, як кажуть, і легше рибку зловити. А якщо врахувати, що з Копиловим пов'язаний один з найбільших кредиторів підприємства - Belmont Industries, - якою завод "винен" 625 млн грн, то все стає на свої місця.
Не треба забувати, що структури Копилова знаходяться в стані корпоративного конфлікту з колишнім акціонером "Океану" - бізнесменом Костянтином Жеваго. Він з 2012 року намагається всіма силами повернути завод під свій контроль. Видно, Копилову і людям, які стоять за ним, поки що нічого протиставити Жеваго в міжнародних інстанціях. Тому вони блокують роботу заводу, скликають і самі саботують збори акціонерів і недавно ініціювали його банкрутство. Це найпростіший шлях отримати при ліквідації солідну компенсацію у розмірі 625 млн грн. При цьому Копилов не замислюється про нелогічність своїх дій. Спочатку ініціює процедуру банкрутства, потім намагається призначити збори, які на той час вже нелегітимні, потім зриває збори (відсутність кворуму підтвердили в НКЦПФР), а врешті-решт Копилов присилає повідомлення менеджменту заводу про рішення зборів, які не відбулися. Партнер юридичної фірми "Правові партнери" Андрій Доманський підтверджує цю нелогічність і говорить, що згідно з законом України "Про банкрутство" після того, як суд ухвалив рішення, почати процедуру банкрутства компанія не може проводити зборів акціонерів і тим більше міняти наглядову раду і правління. "Будь-які рішення прийняті після початку процедури банкрутства можна вважати нелегітимними. У будь-якому суді їх не складно оскаржити, як і рішення ухвалені таким нелегітимним правлінням або наглядовою оадою", - говорить Андрій Доманський. Швидше за все, заплутування ситуації метод залишити завод під своїм контролем і потихеньку розпродати майно.
Правда, і тут доведеться постаратися, оскільки ліквідатором стала людина Костянтина Жеваго - Микола Хайло (він сам зі Стаханова - міста, в якому працюють підприємства молодого олігарха), якому навряд чи сподобаються плани Zonel Operations Limited.
Як складеться доля заводу, залежатиме від результату боротьби між Копиловим і Жеваго. Правда, у разі перемоги останнього, незрозумілі плани бізнесмена відносно "Океану". На жаль, приналежний йому суднобудівельний завод "Затока" поки що простоює, тобто його бізнес модель не конкурентна, а фахівців, які можуть розвивати суднобудування в бізнес-імперії Жеваго, немає. До ще більшого жалю, перемога Копилова - це банкрутство і розпродаж майна заводу. Не дивно, що на заводі незабаром може "повстати" колектив, який хоче від будь-яких власників простих речей - ясної стратегії розвитку і гарантії виплати заробітної плати.