ua en ru

Коломойський не буде вимагати від України 1 млрд грн

Коломойський не буде вимагати від України 1 млрд грн Ігорю Коломойському традиційно щастить в авіабізнесі
Авіакомпанія "Дніпроавіа" Ігоря Коломойського 3 серпня відновила польоти за маршрутом Дніпропетровськ-Москва. Авіакомпанія оскаржила в судах заборону Державіаслужби на виконання рейсів за цим напрямом, відмовившись від фінансових претензій до держави. При цьому, впевнені експерти, "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) не постраждають від відновлення рейсів "Дніпроавіа" - обидві компанії контролює дніпропетровський олігарх, отже, вони домовляться і будуть працювати консолідовано. У тому числі – у напрямку Івано-Франківськ – Відень.

Авіакомпанія "Дніпроавіа" Ігоря Коломойського 3 серпня відновила польоти за маршрутом Дніпропетровськ-Москва. Авіакомпанія оскаржила в судах заборону Державіаслужби на виконання рейсів за цим напрямом, відмовившись від фінансових претензій до держави. При цьому, впевнені експерти, "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) не постраждають від відновлення рейсів "Дніпроавіа" - обидві компанії контролює дніпропетровський олігарх, отже, вони домовляться і будуть працювати консолідовано. У тому числі - у напрямку Івано-Франківськ - Відень.

ВАСУ польоти дозволив

У понеділок, 3 липня, авіакомпанія "Дніпроавіа" відновила рейси з Дніпропетровська до Москви. За даними прес-служба перевізника, переліт виконаний за розкладом і пройшов штатно, а вільних місць у салоні літака практично не було.

Квитки на найближчі рейси вже є в продажу. Так, 6 серпня можна полетіти з Дніпропетровська до Москви в одну сторону за 4,03 тис. грн (на одну людину).

Нагадаємо, в кінці листопада Державна авіаційна служба України (Державіаслужба) з міркувань безпеки заборонила будь-які польоти з Дніпропетровська до Москви. В цьому напрямі виконували рейси "Аерофлот", "Трансаеро", "Ютейр", "Ютейр-Україна" і "Дніпроавіа". Але, по факту, літала тільки остання.

"Дніпроавіа" подала в суд на Державіаслужбу з вимогою визнати протиправною заборону і вимагала компенсацію на польоти за маршрутом Дніпропетровськ-Москва. Мова йшла про 3,5 млн грн збитків, 9 млн грн упущеної вигоди і 1 млрд грн моральної шкоди.

Окружний адмінсуд Києва та Київський апеляційний адмінсуд відмовили авіакомпанії в задоволенні вимог. Але 9 липня Вищий адмінсуд встав на бік перевізника. Перед цим авіакомпанія відмовилася від усіх матеріальних вимог, залишивши лише прохання скасувати заборону на польоти.

"Ми відмовилися, розуміючи, що нам нереально отримати компенсації від Державіаслужби. Тому ми знехтували цим, розуміючи свою майбутню вигоду в тому, що можемо отримати дозвіл проблеми в суді і далі завдяки виконанню рейсів (отримувати, - ред.) додаткові доходи", - пояснив РБК-Україна комерційний директор "Дніпроавіа" Сергій Посилаєв.

Примітно, суд скасував заборону на польоти тільки для "Дніпроавіа". Заборона для інших компаній залишилась в силі.

"Ми ж не можемо виступати адвокатами інших компаній", - пояснив Сергій Посилаєв.

Але загроза повернення заборони все ще залишається. "Ми виконуємо рішення Вищого адмінсуду України", - сказала РБК-Україна керівник юрвідділу Державіаслужби Катерина Капляр, додавши, що Державіаслужба оскаржила рішення ВАСУ у Верховному суді України.

Катерина Капляр не знає, коли Верховний суд розгляне заяву Державіаслужби.

В "Дніпроавіа" поки нічого не знають про звернення Державіаслужби у Верховний суд, сказав Сергій Посилаєв. Але він вважає, що в даному судовому процесі немає предмету спору, оскільки перевізник не порушував умови, через що авіакомпанії могли б заборонити польоти з Дніпропетровська до Москви.

За словами Сергія Посилаєва, причинами може бути відсутність дозволу на виконання рейсу, недотримання якихось підзаконних актів Державіаслужби, систематичне порушення правил перевезення або умов безпеки, позбавлення ліцензії і т. д.

Голова Державіаслужби ввів заборону, не обґрунтовуючи свого рішення, підкреслив Сергій Посилаєв: "Реально було висмоктано з пальця".

Авіакомпанії Коломойського один з одним домовляться

Експерт авіаринку Сергій Кадученко вважає, що відновлення прямого авіасполучення Дніпропетровськ-Москва з частотою два рази в день - це хороша новина, насамперед, для дніпропетровців.

Через відсутність прямого авіасполучення між Дніпропетровськом і Москвою частина пасажирів літала трансфером через Київ - і в багатьох випадках вибирала для цього МАУ. "Зараз МАУ цих пасажирів, швидше за все, втратять", - сказав Кадученко.

МАУ (також належить Ігорю Коломойському) не вважає себе постраждалою стороною в цій історії, запевнив РБК-Україна віце-президент з комерції МАУ Сергій Фоменко.

"Перевезення МАУ з Дніпропетровська в Росію за трьома напрямками виконуються по транзитній моделі, тому прямі перевезення "Дніпроавіа" знайдуть свого пасажира, - упевнений Сергій Фоменко. - Пасажири, в залежності від зручності розкладу, конкурентних цін, наявності програм лояльності будуть вибирати між авіакомпаніями. У кожної авіакомпанії буде свій пасажиропотік".

Експерт авіаринку Євген Хайнацький теж вважає, що програвших в цій історії немає.

"Дніпроавіа" виконує рейси з Дніпропетровська до Москви на Embraer ERJ-145 місткістю 49 місць. Раніше вони возили частину цього потоку самостійно через столичний аеропорт "Київ", а тепер будуть літати на прямому маршруті", - сказав експерт.

Директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко підтримав думку, що історія склалася добре для всіх сторін.

"На цьому напрямку традиційно літали саме "Дніпроавіа". Вони нікому не створюють проблем цим рейсом. МАУ і "Дніпроавіа" - споріднені компанії, вони все узгодили. Тим більше, що в сумі вони більше перевезуть пасажирів, адже не всі дніпропетровці літають через Київ. А з Києва рейси МАУ на Москву і так добре завантажуються", - пояснив РБК-Україна Анатолій Мазуренко.

З Віднем теж все вирішать

Ще одним напрямком, де перетнуться інтереси "Дніпроавіа" і МАУ, може стати Івано-Франківськ - Відень. За даними Сергія Посилаєва, "Дніпроавіа" має намір почати літати в цьому напрямі з зимового розкладу.

Минулого тижня комісія з розгляду питань щодо прав на експлуатацію повітряних ліній Державіаслужби рекомендувала анулювати права "Дніпроавіа" на даний напрямок.

Від цього рішення могла б виграти МАУ. Нещодавно голова наглядової ради МАУ Арон Майберг розповів про те, що перевізник планує перенести свій хаб в західній Україні зі Львова до Івано-Франківська. Перевізник має намір літати звідти за так званою схемою W.

Арон Майберг навів як приклад такої схеми маршрут з Івано-Франківська до Відня. Схоже, в МАУ розраховують також літати з Івано-Франківська до столиці Австрії. Поки ж з зимового сезону МАУ почне літати по напрямку Івано-Франківськ - Київ.

Але, за словами Катерини Капляр, в. о. голови Державіаслужби Микола Мельниченко прийняв рішення не анулювати права "Дніпроавіа" на маршрут Івано-Франківськ - Відень.

Сергій Фоменко наголосив, що МАУ і тут не вважає себе постраждалою стороною. "Рейси МАУ в цьому напрямі, швидше за все, будуть мати точковий характер - для перевезення особливих категорій пасажирів, яким необхідно потрапити або в Івано-Франківськ або у Відень", - сказав представник МАУ.

Анатолій Мазуренко не бачить нічого дивного у можливому майже одночасному заході "Дніпроавіа" і МАУ напрямок Івано-Франківськ - Відень. "Робиться це для того, щоб у інших перевізників вже не було бажання заходити на зайнятий напрямок відразу двома авіакомпаніями. А між собою вони все узгодять", - вважає він.

"Дніпроавіа" і МАУ не будуть кожен самостійно виконувати рейси з Івано-Франківська до Відня, вважає Євген Хайнацький.

"Заявити і літати - це різні речі. Припускаю, що все закінчиться код-шерінговою угодою (угода між авіакомпаніями про спільні продажі авіаквитків на одному і тому ж рейсі, - ред. РБК-Україна), а оперуючим перевізником буде МАУ. "Дніпроавіа" буде дуже навіть активно підживлювати ці рейси з Харкова, Дніпропетровська, Одеси і т. д. Тим самим, виконуючи роль фідерного перевізника (невелика авіакомпанія для підвозу пасажирів більш крупної в її хаб, - ред. РБК-Україна) для МАУ", - резюмував Євген Хайнацький.

Нагадаємо, майже 100%-м власником "Дніпроавіа" є компанія "Галтера", яку прийнято відносити до групи "Приват" (ключовий бенефіціар - Ігор Коломойський).