Парламенту запропоновано ввести відповідальність за колабораціонізм. Тим, хто буде співпрацювати з російською окупаційною владою в Криму і на непідконтрольної державі частини Донбасу може загрожувати від 12 до 15 років тюремного ув'язнення. Формами колабораціонізму пропонують вважати не лише роботу в керівництві органів влади в ОРДЛО або в Криму, але і організацію, участь у мітингах на підтримку окупаційної влади, ведення бізнесу з підприємствами на підконтрольних територіях чи використання паспортів так званих ДНР/ЛНР. На думку експертів, такий жорсткий закон може відвернути від України багатьох людей, які вимушено тимчасово проживають на підконтрольних територіях української влади. Замість цього вони пропонують підходити диференційовано до тих, хто співпрацював з окупаційною владою: ті, хто входив у політичне або військове керівництво, повинні нести кримінальну відповідальність, інших можна обмежити в цивільних правах – вони не зможуть бути обрані або займати певні посади протягом певного часу. Детальніше у матеріалі РБК-Україна.
Автором законопроекту про боротьбу з колабораціонізмом є народний депутат Ігор Лапін ("Народний фронт"). Колабораціонізмом він пропонує вважати співпраця громадян України з російськими окупаційними властями в Криму, а також на непідконтрольних частинах Донецької та Луганської областей. При цьому колаборантами будуть визнані ті, хто організовують і беруть участь у мітингах на підтримку місцевої влади на окупованих територіях, а також у проведених там російською владою виборах і референдумах.
До них також пропонується віднести і тих, хто публічно закликає до співпраці з нелегітимними владою ОРДЛО і Криму, а також веде бізнес з російськими окупаційними властями і підприємствами на території Криму і в так званих ДНР/ЛНР, незалежно від їх місця реєстрації. Список на цьому не закінчується. Колаборантами пропонують вважати тих, хто отримав паспорт або інші документи так званих ДНР/ЛНР і користуються ними, а також тих, хто входить до складу окупаційних властей. За пособництво Лапін пропонує ввести кримінальну відповідальність - від 12 до 15 років в'язниці.
При цьому колабораціонізмом не визнають оприлюднення позиції офіційних представників України на переговорах щодо врегулювання військового конфлікту, якщо вона не шкодить суверенітету країни. Піти від відповідальності зможуть і ті, хто порушував заборону за завданням СБУ, Міноборони, МВС, Держприкордонслужби або української розвідки. Не покарають і тих, кого змусили співпрацювати з окупаційною владою, застосовуючи тортури, фізичне примушування або катування.
Ігор Лапін говорить, що основне завдання законопроекту - створити базу та ввести відповідальність за колабораціонізм, а підкоригувати ті чи інші статті закону завжди можна. "Україна повернеться на окуповані території, як ми будемо далі поступати з такими людьми? Ставити їм державну зраду? Держзраду можна вважати службовцем або чиновникам, а ось тим мітингувальників, плакальщицам за розп'ятим хлопчикам - що їм ми будемо інкримінувати? Адже у нас гібридна війна!" - заявив депутат.
Зазначимо, що на перший погляд ініціативи депутата суперечать пункту 5 Мінських угод, де йдеться про амністію "шляхом введення в чинність закону, що забороняє переслідування і покарання осіб у зв'язку з подіями, що мали місце в окремих районах Донецької і Луганської областей України". Однак Лапін підкреслює, що, хоча в ній і не зазначаються категорії, але така амністія не торкнеться особливо тяжких злочинів. "Дії колабораціоністів принесли війну в наш будинок, тому я вважаю, що це повинна бути категорія особливо тяжких злочинів. Покарання у 12-15 років потрапляє під це визначення, і амністія на колаборантів не буде поширюватися", - заявив РБК-Україна автор документа.
Заступник голови парламентського комітету з питань національної безпеки і оборони Андрій Білецький (позафракційний) вважає, що підходити до питання колабораціонізму необхідно диференційовано, і всіх, кого можна віднести до коллаборантам, саджати у в'язницю на термін від 12 до 15 років не можна. До того ж поняття колабораціонізм в чистому вигляді можна застосовувати поки що тільки до Криму. "Є люди, які організовували і фактично очолювали цей процес, є інші, які зі зброєю в руках свідомо підтримали окупацію. Але є абсолютно пасивні посібники таких процесів, і в більшій мірі сепаратизму. І якщо такі пасивні прихильники мають, умовно кажучи, проходити якийсь певний період громадянської реабілітації, вище керівництво і люди зі зброєю в руках, безумовно, повинні бути суворо покарані, не виключаю навіть для них і довічного ув'язнення", - заявив Білецький РБК-Україна.
"Занадто радикальним" назвав запропонований законопроект заступник міністра з питань тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб України Юрія Гримчака. За його словами, люди повинні відповідати за злочини, а не за свої погляди". "Якщо йти таким шляхом, то треба посадити і нардепа Насіння Семенченко, який був чи всередині, то поруч з Донецької облгосадминстрацией під час її захоплення. І мене можна посадити, тому що я тоді час від часу стояв неподалік і спостерігав, що за люди приходили на мітинги під ОДА навесні 2014 року. Це неадекватна реакція на події цих усіх трьох років, і фактично людей, які в силу тих чи інших своїх уподобань, брали участь у мітингах, оголошуємо їх ворогами і потім не зможемо з ним далі говорити", - заявив Гримчак РБК-Україна. У той же час він повідомив, що його відомство не розробляє жодних альтернативних законопроектів щодо колабораціонізму, тому що їх робота спрямована на реінтеграцію людей на територію України, а не на те, щоб когось посадити за їх помилкові погляди".
За словами представника громадських організацій "Платформа спільних дій" Віталія Овчаренка, запропонованим законопроектом Україна може відштовхнути людей, що проживають на окупованих територіях, "ставлячи на них печатку зрадників і колаборантів". Тому до покарання за лояльність і співробітництво з окупаційною владою потрібно підходити вибірково. "Наприклад, норма про участь у мітингах. Те, що люди приходять на якісь акції, особливо зараз, не означає, що вони підтримують окупацію. Людей, які там залишилися, часто використовують як ресурс, не питаючи особливо їх згоди. Але навіть вони потім не захочуть повернення української влади, бо будуть знати, що за участь у мітингу їх буде чекати як мінімум 12 років в'язниці", - пояснив РБК-Україна Овчаренко.
Він повідомив, що з кінця минулого року ряд громадських організацій напрацьовує законопроект про колабораціонізмі. Голова громадської організації "Простір можливостей", юрист Ірина Лоюк зазначила в коментарі РБК-Україна, що результати досліджень військових конфліктів показали - зруйнувати певні сепаратистські настрої силою не можна, і рекомендуються "м'які методи зближення". Але з іншого боку, необхідно захищати державу. "Використовуючи рекомендації Венеціанської комісії, ми пропонуємо обмежити в певних правах людей, які були лояльні до окупаційній владі, але не брали активну участь у бойових діях. Наприклад, вони не зможуть бути призначені на державні посади протягом певного терміну з-за своєї нелояльності до України", - говорить Лоюк.
Також активісти пропонують заборонити таким людям висувати свої кандидатури на виборах. Однак представники так званої політичної верхівки окупаційної влади - їх керівники, депутати їх "рад", а також члени незаконних збройних формувань повинні нести кримінальну відповідальність. До деяких з них можна застосувати ст. 111 КК про державну зраду, тому що вони не тільки співробітничали, а й цілеспрямовано з умислом шкодили Україні. Хоча юрист зазначила, що вироки по цій статті - поодинокі, але це вже недолік правоохоронних органів і судової влади.
Крім 111 ст. можна застосовувати і статті про пособництві тероризму, наприклад, ст. 258-1 "Втягнення у вчинення терористичного акту", ст. 258-2 "Публічні заклики до вчинення терористичного акту", ст. 258-3 "Створення терористичної організації". "Цим людям питань не повинно виникати - вони повинні сидіти. Але прописувати окрему статтю про колабораціонізм в Кримінальний кодекс не варто, тому що під неї може потрапити дуже багато людей з-за гібридного характеру конфлікту і інформаційних війн, а також ті, хто вимушений був залишитися на тих територіях і як там виживати, тому що Україна не запропонувала їм адекватної альтернативи. У нас нормально прописаний Кримінальний кодекс, залишилося тільки реформувати судову систему і правильно застосовувати кримінальні норми " - зазначає Лоюк.