В Україні мають намір відмовитися від паперових квитків і оплачувати проїзд в громадському транспорті безконтактно - за допомогою електронної картки. Цю ініціативу Верховна Рада вже підтримала у першому читанні. Якщо закон все ж таки буде прийнятий, то для впровадження нової системи оплати муніципалітетам потрібно близько 100 млн євро для установки спеціального обладнання у трамваях, тролейбусах, метро та маршрутках. Місцева влада обіцяє, що з введенням нової системи вартість проїзду не збільшиться, оскільки завдяки їй з'явиться можливість вести чіткий облік пасажирів і вивести з тіні сегмент перевезень. Подробиці в матеріалі РБК-Україна.
Народні депутати мають намір змінити систему оплати за проїзд у громадському транспорті і ввести для пасажирів електронні квитки. Законопроект №4121, авторами якого є 14 народних депутатів, у минулий четвер, 17 листопада, Верховна Рада схвалила у першому читанні.
Якщо законопроект пройде, то через три місяці після вступу його в силу, українці зможуть розраховуватися за проїзд в автобусах, тролейбусах, трамваях, метрополітені та маршрутних таксі електронними картами. Для цього пасажиру не треба буде купувати паперовий квиток або жетон, а достатньо придбати накопичувальну картку, гроші з якої будуть списуватися на початку поїздки у спеціальних терміналах, встановлених у громадському транспорті.
Як будуть виглядати картки і яке обладнання для їх зчитування необхідно, місцева влада буде вирішувати самостійно. Муніципалітети також будуть регулювати, залишаться в наявності паперові квитки, і в якому виді транспорту будуть діяти електронні. Схожа система вже працює, наприклад, у київському метрополітені. "Наприклад, така система діє у Барселоні і Берліні. У багатьох європейських містах можна купити картку, якою можна розраховуватися за проїзд у різних видах транспорту. У Києві поки такої можливості немає", - нагадує радник начальника КП "Київський метрополітен" Наталя Макогон.
Якщо законопроект буде прийнятий, то місцева влада отримає право встановлювати електронні системи оплати проїзду у маршрутках, тобто, вони працюватимуть у міському транспорті, власниками якого є приватний бізнес, уточнив РБК-Україна начальник відділу кадрової та юридичної роботи "Тернопільелектротрансу" Семен Качур.
Директор комунального підприємства "Вінницякартсервис" (займається реалізацією проекту "Муніципальна карта вінничанина") Катерина Бабіна нагадує, що чинне законодавство вимагає, щоб у пасажира був паперовий квиток, який є публічним договором між ним і транспортною компанією про перевезення. "Тому необхідно ухвалення закону, який введе поняття електронного квитка", - уточнила вона.
Автори законопроекту розраховують, що впровадження нової системи оплати проїзду забезпечить електронний облік пасажиропотоку, а це дозволить "оцінити реальний оборот коштів, а відповідно - оцінити обґрунтованість тарифів на перевезення та можливості оновлення автопарку перевізника". "Система забезпечить можливість зручного, швидкого оплати та контролю проїзду, а також зменшиться час затримки громадського транспорту на зупинках. Це також дозволить впроваджувати різні гнучкі тарифні системи", - йдеться в пояснювальній записці до законопроекту.
Українці, що мають право на безкоштовний проїзд, пільги збережуть. Єдина новація для них полягатиме в тому, що вони отримають від місцевих органів влади електронні картки, які необхідно буде також підносити до зчитувальним пристроїв у громадському транспорті, щоб місцеві органи влади могли мати достовірну статистику проїзду (зараз при вході пред'являється тільки посвідчення, що дає право на пільговий проїзд). Отримані дані стануть підставою для розрахунків з транспортними компаніями за перевезення пільгових категорій населення.
У Міністерстві інфраструктури розраховують, що, якщо законопроект набуде чинності, українські міста зможуть залучити інвестиції на впровадження електронних квитків у розмірі 100 млн євро, а також знизять витрати на організацію збору на оплату проїзду на 25% і наростять дохід на 25%. Передбачається, що фінансування муніципалітети будуть шукати самостійно. При цьому законопроектом не встановлені терміни, протягом яких вони повинні забезпечити роботу електронної системи оплати проїзду.
Українські міста поступово починають готуватися до повноцінного запуску системи електронних квитків. Наталія Макогон розповіла РБК-Україна, що ті карти, які зараз працюють в столичному метро, можна перепрограмувати і на інші види транспорту, наявне програмне забезпечення це дозволяє. "Однак для повноцінного запуску, перш за все, потрібно забезпечити інфраструктуру у наземному транспорті від турнікетів до валідаторів (пристрій для перевірки наявності необхідної суми коштів на електронній карті для оплати проїзду - ред.)", - зазначає вона.
Часткове впровадження автоматизованої системи обліку пасажирів у тролейбусах планують найближчим часом почати і в Тернополі, зазначає Семен Качур. За його словами, цей проект буде реалізований за кошти місцевого бюджету. Де-юре це буде називатися електронний проїзний довгострокової дії на три місяці у формі електронної картки з різними кількостями сплачених поїздок, але де-факто це буде електронним квитком. "Таким чином, ми будемо забезпечувати облік поїздок. Кожен пасажир з такою карткою повинен буде прикласти її до спеціального пристрою, який буде знаходитися у кондуктора", - говорить він.
У Вінниці, за словами Катерини Бабиної, повноцінний запуск автоматичної системи оплати проїзду в муніципальному транспорті планується вже в наступному році. "Контроль оплати проїзду будуть здійснювати контролери, які мають спеціальні пристрої - при піднесенні транспортної картки до них на екрані пристрою буде висвітлюватися інформація про те, коли і де в останній раз був оплачений проїзд. Картки можна буде поповнювати через інтернет", - розповіла Бабіна. Вона уточнила, що кваліфікаційний етап тендера для постачальників обладнання автоматизованих систем оплати проїзду вже проведено. У ньому брали участь понад 125 компаній з більш ніж 20 країн світу. "Тендерний комітет затвердив 14 компаній, які найближчим часом будуть брати участь у конкурсі на поставку обладнання", - розповідає директор "Вінницякартсервис".
У прес-службі Львівської міськради повідомили, що запустити аналогічний проект у місті планують через 1,5-2 роки. "Електронний квиток - це не тільки зручність, але і можливість відстежувати пасажиропотоки, оскільки і в електротранспорті, і в маршрутках будуть встановлені GPS-навігатори. Ми зможемо краще планувати транспортні маршрути і вивести значну частину перевезень з тіні. При мінімальних розрахунках нам вдасться легалізувати, принаймні, 20% транспортних доходів. Світова практика показує, що цей показник може досягти навіть 40-50%", - цитує прес-служба керівника міського управління зовнішньоекономічних відносин та інвестицій Львівської міськради Ольгу Сивак.
Приблизно такий же термін розраховують і в Одесі. "Розглядається два варіанти залучення коштів для початку проекту електронного квитка. Ми розраховуємо на підтримку таких інституцій як ЄБРР. Вони надають не тільки кредити на подібні проекти, але і гранти на залучення консультантів, які займаються розробкою проекту електронного квитка. Другим джерелом залучення коштів можуть стати гроші з міського бюджету. Оскільки цей проект розтягнеться на кілька років, то це не матиме великого навантаження на наш бюджет. Однак і в цьому випадку нам доведеться залучати допомога консультантів", - повідомив РБК-Україна заступник директора департаменту економічного розвитку Одеської міськради Сергій Мельник.
За словами Семена Качура з Тернополя, є, як мінімум, три варіанти фінансування проектів з упровадження електронних квитків. Один з них - за рахунок коштів місцевих бюджетів. Другим джерелом можуть стати приватні інвестиції. "Орган місцевого самоврядування вибере інвестора, який купить устаткування і запустить його в роботу, а в майбутньому буде отримувати відсоток від надходять коштів за оплату проїзду. Ці відсотки, як один з варіантів, будуть вибиратися з планової рентабельності підприємств-перевізників, яка закладається в тариф на рівні до 10%. Це дозволить не підвищувати ціни на проїзд при виборі такого варіанту фінансування впровадження електронного квитка. По-третє, можна профінансувати за рахунок коштів безпосередньо перевізників. Який варіант ви оберете кожне місто - це справа кожного міста", - уклав він.
У Львові фінансувати проект по запровадженню електронної картки планують за рахунок позикових коштів. Місто 17 листопада підписав кредитну угоду з ЄБРР на суму 10 млн євро. Ці гроші будуть направлені на закупівлю, встановлення та експлуатацію необхідного апаратного та програмного забезпечення, а також електронних карток.
У Вінниці при реалізації проекту електронного квитка розраховують на кошти місцевого бюджету, а також гранти європейських фондів та ЄБРР. "Ми плануємо впровадження двох систем: обліку проїзду визначення місцезнаходження транспортних засобів. В залежності від зовнішньої інфраструктури (автомати поповнення, агентська мережа, табло на зупинках і в транспорті...) проект оцінюється до 8 млн євро", - повідомила Катерина Бабіна.
За її словами, використання електронного квитка не призведе до підвищення цін на проїзд. "Наша економічна модель передбачає, що впровадження автоматизованої системи збору плати за проїзд у порівнянні з нинішньою кондукторною системою дозволить нам оптимізувати витрати транспортної компанії на збір виручки до 25% і підвищити ефективність продажу квитків на 10%", - говорить вона.
За словами Сергія Мельника, ціна на електронні квитки буде нижче, ніж на паперові, щоб мотивувати пасажирів перейти на нову систему оплати. "Зараз у тіні залишається приблизно 40-50% коштів, які пасажири сплачують за проїзд у громадському транспорті. Введення електронного квитка дозволить вивести ці гроші з тіні, саме тому ця реформа не призведе до зростання тарифів. Мало того, ми розглядаємо варіант, що якщо людина буде купувати поїздки з допомогою електронного квитка, то для нього вартість поїздок буде менше, ніж для тих пасажирів, хто купує паперові квитки. Це буде робитися для популяризації електронних квитків", - впевнений Мельник.
Разом з тим, експерт транспортної галузі Олександр Кава звертає увагу, що впровадження електронного квитка може призвести до зловживань на рівні місцевих органів влади. "Існує ризик того, що передача купівлі обладнання для електронного квитка і, як наслідок, збору виручки приватним компаніям може призвести до того, що несправедливо велика частина доходів громадського транспорту буде осідати в руках цих посередників. Якщо в Європі, як правило, за такі послуги платять 2-3% від виручки, то в Україні такий показник може бути значно більше. Проконтролювати встановлення цього відсотка чиновниками складно - все залежить від їх сумлінності", - зазначив він.