Якою буде Верховна Рада в 2012 р., – думки експертів
Верховна Рада, яка буде обрана у 2012 р., принаймі, на половину буде складатися з багатих людей. Про це свідчить небажання учасників української робочої групи, що веде діалог з Венеціанською комісією (ВК), обмежувати розміри матеріальних витрат, які кандидати у народні депутати можуть витрачати на виборчу кампанію. Вже зараз експерти прогнозують, що перемога на одномандатному виборчому окрузі коштуватиме до 5 млн дол. Крім того, є сумніви з приводу політичних сил, які зможуть подолати п`ятивідсотковий бар`єр, який закладений в проекті закону «Про вибори народних депутатів України».
На думку фахівців, три партії зможуть взяти більше, ніж 5% голосів виборців. «Крім Партії регіонів та послідовників Юлії Тимошенко, до парламенту може потрапити «Фронт змін» Арсенія Яценюка», - вважає голова Комітету виборців України Олександр Черненко.
Втім, перемога цих трьох політичних угруповань вельми ілюзорна, з точки зору змішаної системи виборців. Аналітики нагадують парламентські вибори 2002 р., коли за пропорційними списками перемогли Віктор Ющенко та Юлія Тимошенко (опозиція Президенту Леоніду Кучмі на той час), але більшість в Раді була сформована за рахунок мажоритарників, лояльних до глави держави.
«Застосування змішаної виборчої системи призведе до викривлення результатів виборів, подібного до того, яке було у 2002 р., коли на початку виглядало так, наче пройшла більшість з опозиційних партій, але через 2 тижні з'ясувалась, що є інша більшість у Верховній Раді», - наголосив в коментарі РБК-Україна голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко.
Колішуко впевнений, що саме для перекручення результатів виборів и буде застосована змішана - пропорційно-мажоритарна - виборча система. «Адже лише так ПР зможе взяти більшість голосів у ВР», - підкреслив експерт.
«Застосування мажоритарно-пропорційної системи відкине країну на 10 років назад. Адже змішана система - найгірша для використання, оскільки вона має недоліки як пропорційні, так і мажоритарні. Важко уникнути непропорційного нарізання мажоритарних округів та звинувачення в тому, що ніби є непропорційне представництво тих чи інших депутатів в парламенті», - сказав РБК-Україна заступник голови Центральної виборчої комісії (ЦВК) Андрій Магера. Він також наголосив, що великі питання виникають щодо участі виборців, які проживають за кордоном.
Втім 5% бар`єру, на думку Магери, можуть бути знижені - або Президентом Віктором Януковичем, або робочою групою разом з ВК. Бо інакше близько 40% виборців не матимуть своїх представників в законодавчому органі України. «Варто думати, чи не занадто дискримінаційний такий бар'єр буде в даному разі. На мою думку, там не все так просто, і тому треба бути просто уважним», - зазначив Магера.
Ще одне «за» на користь зниження прохідного бар`єру полягає в тому, що партії, заокрема, КПУ, представлені в нинішньому парламенті, не ухвалять закон, який перекриває їм шлях до повернення у ВР 2012 р. скликання. А це, у свою чергу, може затягнути процес узгодження норм документу и зірве термін прийняття закону про вибори народних депутатів. Одна з вимог ВК - прийняття цього закону не пізніше, ніж за рік до виборів. Невиконання цієї вимоги політично ускладнить стосунки Києва та Брюсселя. Нагадаємо, позачергові вибори народних депутатів відбулись в вересні 2007 р.
Загрозливою виглядає і норма, яка стосується заборони коментувати діяльність учасників виборчої кампанії за 20 хвилин до і після рекламного ролику кандидатів. Якщо взяти до уваги, що кількість роликів буде більшою ніж в минулі роки, а телевізійний ефір уже сьогодні існує скоріше в перерві між рекламними блоками, є ризик, що журналісти-телевізійники взагалі будуть позбавлені права слова. І вся критика кандидатів у депутати та партії існуватиме лише в друкованих та Інтернет-ЗМІ.
«Це надзвичайно небезпечна норма. Тим більш, що, за великим рахунком, її важко дотриматись. Якщо її розширено тлумачити, то вона взагалі заперечує можливість нормально працювати журналістам та ЗМІ. Тому в наших умовах така норма, записана в закон, швидше за все призведе до неоднакового застосування в залежності від того, кого це буде стосуватися», - зазначив Коліушко. Він переконаний, що до своїх влада буде застосовувати це з одним тлумаченням, до опонентів - з іншим. «І це потенційно дуже небезпечне джерело несправедливості на виборах», - підкреслив Коліушко.
Дивною виглядає й думка, що відсутність у виборчому бюлетені пункту «проти всіх» навряд чи становитиме загрозу об'єктивному волевиявленню. Попри те, що в разі виключення такого пункту не буде враховано думку від 17-25% виборців, Олександр Черненко стверджує, що останні місцеві вибори продемонстрували підтримку пункту проти всіх на рівні 5%. «На парламентських виборах таких буде ще менше, тому не обов'язково той, хто готовий зараз проголосувати проти всіх і за умови скасування цього пункту, нікого не підтримають. Звісно, більшість з них прийде і за когось проголосує. Тому, якщо це позначиться на зменшенні явки, то мінімально», - прогнозує Черненко.
Анна Писаренко, РБК-Україна