Дякую, що доїхали:

які маршрутки випускають на рейси в Україні

Серед найпопулярніших скарг від пасажирів - техстан маршруток ( www.livejournal.com) Серед найпопулярніших скарг від пасажирів - техстан маршруток ( www.livejournal.com)

Останнім часом все частіше стали з'являтися новини про події з маршрутками. Так, у Києві на позаминулому тижні і вибухала система охолодження в автомобілі під час рейсу, і спалахувала вся машина. У Кропивницькому вумаршрутці під час руху, за словами очевидців, відпали колеса. У Державній службі України з безпеки на транспорті заявили, що найчастіше пасажири скаржаться на технічний стан автомобілів, відмову у безкоштовному проїзді пільговикам, невидачу квитків та відсутність системи вентиляції в салонах. РБК-Україна вирушили в рейд столичними маршруткам з інспекторами Укрбезпеки. Про те, які машини виходять у рейси на дороги столиці, які штрафи загрожують перевізникам-порушникам і чи варто їх підвищувати, а також чи може країна повністю відмовитися від маршруток - в матеріалі РБК-Україна.

В рейд

З інспекторами Державної служби з безпеки на транспорті Романом Цибенко та Дмитром Гаврилюком зустрічаємося біля Центрального автовокзалу. Усього на весь Київ і область лише вісім інспекторів, тому проводити масові рейди, годинами вичікувати маршрутників-порушників у різних районах міста неможливо. Вони жартують, що при виїздах в область місцеві перевізники їх взагалі сприймають, як "прибульців або НЛО". Це і не дивно – всього в Україні таких інспекторів до 250 осіб. За словами Романа Цибенко, вони отримують масу скарг від громадян, аж до того, що комусь не подобається, що на їхній вулиці вздовж дороги стоять маршрутки.

- Пише нам бабуся, що вона, стоячи на балконі, побачила у своєму дворі саме нелегального перевізника, - розповідає Цибенко. - А на все це нам треба реагувати і перевіряти.

У Дмитра Гаврилюка в руках папка, в якій зберігаються скарги від пасажирів на певну маршрутку через її технічний стан або, наприклад, щодо відмови водія безкоштовно перевозити пільговика. Скаргу інспектори зобов'язані відпрацювати протягом місяця. З самого початку рейду представники Укрбезпеки вирішують перевірити інформацію про те, що зі столичної станції метро "Васильківська" перевізник возить нелегально людей за маршрутом 49-К, який міська влада вже закрила. Але на зупинці нікого не виявилося. За словами місцевого диспетчера, протягом декількох тижнів маршруток з таким номером тут вже немає. Якби перевізник все-таки їздив нелегальним маршрутом, то власнику транспортного засобу загрожував би штраф у розмірі всього 1700 гривень. До речі, на лінії інспектори нікого не штрафують, а тільки фіксують порушення. Копія протоколу надсилається перевізнику, і його запрошують на розгляд справи в спеціальні комісії, на яких вже і приймається остаточне рішення штрафувати його чи ні.

Проїхавши кілька кілометрів, зупиняємося біля станції метро "Виставковий центр", біля якої завжди багато маршруток, як міських, так і приміських. І відразу ж інспектори фіксують порушення - маршрутка №718 зупинилася далі, ніж за півметра від бордюру. Але сам вигляд машини насторожує набагато більше - двері, поїдені іржею, старі невеликі колеса з потертими шинами і величезними тріщинами на них. Салон всередині також залишає бажати кращого - підлога прогинається в багатьох місцях, криві сходинки, на кермі одна з деталей придавлена великою пластмасовою штрикалкою, не позначені на склі місця для аварійного виходу і немає спеціального молотка біля них, з допомогою якого можна було б вибити скло у випадку аварії. У задній частині салону аварійний вихід перекрито дошкою, між якою і сидінням попереду чомусь засунули стару велику плюшеву мавпу.

- Вихід у мене не заблокований, він працює, - швидко повторює водій Валерій, метушливо розбираючи барикаду з дошок і іграшки, і намагаючись відкрити двері.

altalt
 

На прохання інспекторів він пред'явив розпаковану, всю у пилюці аптечку. Але набагато більше часу у нього зайняв пошук вогнегасника. Водій підняв всі крісла, килими, запаски і перегородки в своєму автомобілі.

- Ну, де ж він? - розгублено бурмотів Валерій.

- Ми б вже всі тут згоріли в разі пожежі, - промовив Роман, спостерігаючи за тим, як протягом п'яти хвилин водій шукає по салону вогнегасник, який він так і не виявив.

Фото: Через відсутність вогнегаснику у маршрутці підприємству-перевізнику може загрожувати штраф у розмірі 170 гривень (РБК-Україна)

Документи на маршрут у водія були, але інспекторів відразу ж дивує документ про проходження обов'язкового техогляду автомобіля. До речі, для пасажирських перевезень транспортний засіб на техогляд треба віддавати двічі на рік. Як виявилося, незважаючи на її стан, ця маршрутка пройшла його всього кілька днів тому.

- Я взагалі не розумію, як станція техобслуговування могла дати вам документи на цей автобус, - сказав Дмитро.

Інспектори сіли виписувати попередження компанії, маршрутку якої і перевіряли.

- Може ми щось вирішимо? - з благанням у голосі промовив водій Валерій, присівши навпочіпки біля інспекторів, які переписували дані у формуляр. Але протокол заповнили

altalt
 

- Подивіться, нікого вже немає, порожньо! - посміхаючись, сказав Дмитро, вказуючи на майданчик навколо машини Укртрансбезпеки і перевіреної маршрутки. Дійсно, в радіусі 20 метрів навколо цього місця всі маршрутки миттю роз'їхалися.

Наступний за списком скарг - маршрут № 825, відходить від залізничного вокзалу. Але перед ним інспектори вирішили перевірити документи у одній з маршруток №198 біля залізничного вокзалу. Водій недбало, особливо не звертаючи уваги на інспекторів, передав їм документи, не відриваючись від підрахунків паперових купюр і монет з напарником. З таким же обличчям він передав аптечку, вогнегасник, під одним з сидінь лежав ще один запакований.

Фото: Інспектори Укртрансбезпеки перевіряють справність вогнегасника (РБК-Україна)

Але настрій у водія відразу ж змінився, як тільки в нього попросили квитково-касовий лист, в якому зазначають номери квитків, які водій повинен видати пасажиру.

- Немає? - перепитав Дмитро. - Я зрозумів: гроші рахувати навчилися, а фіксувати їх не навчилися.

Під час подальшої перевірки салону, в якому, як і в іншій маршрутці, прогиналася підлогу, водієві у вікно заглянув якийсь чоловік.

- Піднімай усіх на ноги! Чого ти сидиш? Дзвони! - почав він голосно переконувати водія маршрутки.

Почувши, що підприємству може загрожувати штраф у розмірі 1700 гривень, водій відмовився підписувати акт про виявлені порушення і почав кудись телефонувати.

- Давайте, ставте всіх на вуха, директора, - сказав Роман. - Щасливої дороги!

Вже вийшовши з маршрутки, інспектори нагадали, що тільки з квитком пасажир зможе розраховувати на будь-яку страхову компенсацію в разі аварії. Тому необхідно вимагати квиток на проїзд у водія.

Дорожні зведення

У стрічках новин часто з'являються повідомлення про події з маршрутками. Так, позаминулого тижня особливо "відзначився" Київ. 13 червня на проспекті Перемоги на зупинці в маршрутці №455 (Виноградар - Севастопольська площа) вибухнув розширювальний бачок системи рідинного охолодження. При цьому опіки отримав водій машини. Як розповів РБК-Україна перший заступник директора департаменту транспортної інфраструктури Київської міської держадміністрації Іван Шпильовий, це був не найгірший автомобіль компанії-перевізника ТОВ "ДМ-Київтранс", але так сталося, що виникла технічна поломка. "Ми викликали директорів всіх автопідприємств і дали команду провести додатковий інструктаж водіїв і механіків", - розповів Шпильовий, зазначивши, що розрив договорів з перевізниками через технічні неполадки все-таки рідкісний випадок.

Вже в неділю, 18 червня, близько 22:00 загорілася маршрутка №317 А, яка перевозить пасажирів у Бориспіль. За повідомленням Головного управління Держслужби з надзвичайних ситуацій міста Києва, машина загорілася при спробі водія завести двигун. Зараз автомобіль відправили на експертизу, щоб з'ясувати причини події. І в цьому випадку чиновники кажуть, що вони здивовані подією. За словами заступника начальника управління інфраструктури Київської обласної держадміністрації Олега Манушевича, у ПП "Автосервіс", який і обслуговує цей маршрут, хороша технічна база і механіки, водії офіційно влаштовані, а машини проходять техогляд.

Але глава Державної служби з безпеки на транспорті Михайло Ноняк в коментарі РБК-Україна уточнив, що у маршрутки, яка загорілась, є протокол про те, що вона проходила технічний огляд 15 червня. "Тобто, три дні тому (до події, - ред.) якась станція провела її огляд і видала протокол відповідності, і це маршрутне таксі виїхало на лінію і зайнялося. Збіг? Не думаю. Думаю, що треба правоохоронним органам перевіряти, хто видає такі протоколи технічного огляду", - заявив Ноняк.

Як розповів Олег Манушевич, на сьогодні в місті та області близько 50% рухомого складу застаріло, але одночасно його неможливо замінити. Тільки в міру того, як проводитимуть конкурси на нові маршрути, чиновники прописуватимуть нові вимоги для перевізників. Наприклад, це і екологічний клас автомобіля не нижче ЄВРО-4 і ЄВРО-5, установка на машинах GPS-трекерів, за яким із спеціального центру відстежуватимуть, як вони перевозять пасажирів. Крім того, перевізників зобов'яжуть встановити тривожну кнопку в салоні, до якої матимуть доступ і водій, і пасажири. "На конкурс перевізники в цьому році вже повинні прийти з інвестиційним договором. У ньому повинні бути підписані зобов'язання перевізника з певною компанією щодо заміни старих машин на нові в певній пропорції протягом декількох років. Якщо у них такого договору не буде, тоді вони не отримають першочергове право на цей маршрут", - розповів чиновник.

Зараз же в Укрбезпеці розповіли РБК-Україна, що їх інспектори фіксує масу проблем, починаючи від технічного стану машин - до відсутності дозвільних документів. Серед основних скарг від пасажирів - технічний стан машин, відмова у безкоштовному проїзді пільговикам, відхилення від маршруту, невидача квитків, несправна система вентиляції, багато перероблених машин, в яких комфортно їздити неможливо.

"У нас підприємець не думає про розвиток свого бізнесу, він просто добиває автобус, ремонтує його так, що він ламається щодня, але все одно продовжує перевозити пасажирів. З одного боку, людям нікуди діватися, тому що їм треба їхати, а з іншого боку підприємець веде себе нахабно і не забезпечує той рівень необхідної безпеки для громадян", - зазначив Ноняк. Він нагадав і про третю сторону, а саме - про владу.

При виявленні порушення Укрбезпекою на певному маршруті, вони звертаються до органів місцевої або центральної влади. "Якщо, це наприклад, київський маршрут, ми відправляємо свої документи в КМДА. Якщо це в середині Київської області, то у КОДА. Якщо це маршрут між областями, то матеріали ми збираємо у себе і вирішуємо позбавити того чи іншого перевізника маршруту взагалі. Ми тільки можемо приймати подібні рішення по обласним маршрутами, а саме, забрати дозвіл на маршрут у перевізника. Місцеві ж органи влади можуть прислухатися до нашої пропозиції через системність порушень правил перевезень перевізником або можуть ігнорувати його. Але вони часто нам присилають відписки і ніяк не реагують", - розповів Ноняк.

Він також повідомив, що вони зараз хочуть підвищити розміри штрафів для перевізників. Зазначимо, що штрафи варіюються залежно від порушення. Наприклад, за необгрунтовану відмову в пільговому проїзді перевізнику може загрожувати покарання у сумі 170 гривень, а за перевезення пасажирів без дозвільних на це документів - 1700 гривень. При цьому в Укрбезпеці заявили, що слід взагалі змінювати підходи до штрафування. Наприклад, в Європі перевізника з поганою репутацією не допускають до ринку і конкурсів.

Європейський підхід

Однак безпека перевезень залежить не тільки від поліпшення системи штрафів. За словами голови київського відділення Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників Дмитра Лося, підходити тільки з позиції покарання неправильно. Через те, що бізнес з перевезень приносить зараз менше прибутку, відсутні в країні дешеве банківське кредитування на закупівлю нових автомобілів і система лізингу, а також тарифи на проїзд не перекривають всіх витрат з урахуванням підняття мінімальної зарплати, то чекати, що ситуація зі станом маршруток покращиться, не варто. "Перевізники змушені випускати на лінії машини не в дуже хорошому технічному стані. По-перше, вони повинні забезпечувати перевезення пасажирів на їхньому маршруті. А, по-друге, якимось чином виживати і підтримувати на плаву свої підприємства. Якщо не буде комплексного підходу, в тому числі і зменшення податкового тиску на бізнес, то у нас ніхто не займатиметься розвитком, а так і далі пасажирів перевозитимуть на "коритах"", - заявив РБК-Україна Дмитро Лось.

Про те, що технічний стан багатьох маршруток поганий, підтверджують й водії автобусів. Сергій, який працював на приватних перевезеннях в Києві, порівняв маршрутки з "інвалідом, якого підпирають на милицях, щоб він хоч якось пересувався". Чоловік розповів, що власники підприємств не хочуть вкладатися в закупівлю дорогих запчастин і економлять буквально на всьому, незважаючи на прохання механіків і водіїв, які виходять на маршрут. "Не вистачає коштів, щоб зробити все так, як належить, вся Україна в такому положенні, - скаржиться водій. - Тарифи на проїзд не ті, у Києві їх слід підвищити мінімум в два рази. Тільки тоді можна очікувати на якесь покращення якості обслуговування".

До речі, в минулому році по всій Україні і на різних маршрутах, в тому числі і на міжобласних, з вини водіїв автобусів сталося 1081 дорожньо-транспортних пригод, в яких 37 осіб загинули і 789 отримали травми. Якщо говорити про міські маршрути, то водій Сергій зазначає, що часто маршрутники порушують правила дорожнього руху "в гонитві за гривнею". Справа в тому, що на один і той же маршрут або центральні магістралі можуть наставити дуже багато автобусів. Щоб забрати велику кількість пасажирів і тим самим заробити більше грошей, водії можуть влаштовувати перегони на дорогах. "У нас водії в тій же гонитві за грошима працюють по 16-18 годин на добу, хоча вони не мають права так переробляти", - додав Сергій.

Але якщо говорити про європейську систему міських перевезень, то маршруток, як таких, немає. В Україні ж вони залишилися як пережиток середини 90-х, заявив РБК-Україна екс-заступник міністра інфраструктури України Олександр Кава. У деяких наших містах раніше чиновники спеціально знищували і списували муніципальний транспорт, щоб зачистити ринок перевезень під приватні маршрутки. У той же час у столицях Європи, наприклад, у Будапешті, Варшаві, Берліні, перевезеннями переважно займаються саме муніципальні компанії. У Берліні це взагалі муніципальна монополія.

До речі, у Варшаві, на цьому ринку тільки дві приватні компанії, які володіють близько 20% автобусів, а 80% автобусів належать місту. У той же час дохід приватні компанії отримують не безпосередньо від пасажирів, що оплачують проїзд. Виручку від продажу квитків вони передають в муніципальну компанію. З бюджету їм оплачують надані ними транспортні послуги, при яких враховується кількість виконаних рейсів, дотримання графіка руху, технічний стан рухомого складу і відсутність скарг пасажирів.

Щодня у Варшаві на міські маршрути випускають близько 2800 автобусів і трамваїв. Для порівняння - у Києві на дороги виїжджає близько 1200 автобусів, тролейбусів і трамваїв, і близько 1500 маршруток. "Київ може відмовитися від маршруток. Для цього потрібно закупити додатково 1200 одиниць нового сучасного рухомого складу. Але також потрібно нормально утримувати наявний рухомий склад і обслуговувати його. Наприклад, у Будапешті ще можна зустріти на вулицях Ікаруси-280, у Варшаві від них відмовилися два роки тому, в Києві ж вони зникли в середині 2000-х років. У столиці ви майже не зустрінете в рядах муніципального транспорту автобуси або тролейбуси, яким більше десяти років. В Європі – це повсюди", - заявив Олександр Кава. Нагадаємо, що РБК-Україна вже писало, що в поточному році комунальне підприємство "Київпастранс" планує придбати 47 трамвайних вагонів, 80 тролейбусів і 100 автобусів.

Поки ж щоб хоч якось навести порядок у сфері перевезень маршрутками, експерт наполягає, що необхідно чітко прописати правила конкурсу з визначення перевізника-переможця на той чи інший маршрут. За його словами, те, що існує зараз, це "правила для маршрутників, прописані самі ж маршрутниками". Крім того, зараз немає жорсткої прив'язки транспорту, який подається на конкурс перевізником і тим, який їздить на маршрутах після перемоги в них. "Це знову ж таки недосконалість законодавства та Міністерство інфраструктури повинно було ці правила давно переглянути. Тим більше, що це не закон, а рівень підзаконного акту", - зазначив Кава.

Нагадуємо, не забудьте обрати свій спосіб читати новини.
On Top