У 2016 році В Україні розпочнеться ремонт дороги, яка з'єднає захід і південь країни. Експерти сумніваються у доцільності подібних починань
У 2016 році В Україні розпочнеться ремонт дороги, яка з'єднає захід і південь країни. Експерти сумніваються у доцільності подібних починань
800 млн дол. навпіл
У 2016 році планується залучити у Світового банку, ЄБРР і ЄІБ 800 млн дол. кредиту на продовження ремонту дороги Київ-Харків на ділянці Полтава-Харків, а також початок ремонту траси Львів-Миколаїв-Херсон. Про це РБК-Україна повідомив директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури Роман Хміль.
800 млн дол. будуть порівну поділені між цими двома проектами, розповів минулої середи на засіданні парламентського комітету з транспорту перший заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер. Тоді ж він уточнив маршрут другого проекту - Львів-Тернопіль-Вінниця-Умань-Кіровоград-Миколаїв-Херсон.
Володимир Шульмейстер пояснив необхідність ремонту цієї дороги тим, що зараз вантажі із заходу країни на південь йдуть через Київ, що "дуже незручно". А після реалізації проекту в Україні будуть дві дороги на південь - Умань-Одеса, Кіровоград-Херсон.
Роман Хміль зазначив, що траса Львів-Миколаїв-Херсон повинна стати основним транспортним коридором, який проходить через всю центральну Україну і з'єднає захід країни з центром і півднем.
Трохи історії
800 млн дол. - кошти, які Україна повинна була отримати на продовження ремонту дороги М-03 в рамках нового проекту зі Світовим банком, який готувався не один рік, сказав експерт в сфері транспорту Володимир Шемаєв.
За його словами, проект міг стартувати влітку цього року. "За ці кошти планувалося капітально відремонтувати дві ділянки загальною протяжністю понад 263 км - Полтава-Харків та Дніпропетровськ-Решетилівка через Кобиляки", - пояснив Володимир Шемаев.
Екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава сказав, що продовження реконструкції траси М-03 Київ-Полтава-Харків - це давній проект, фінансування якого давно підтримують ЄБРР і Світовий банк.
"Вздовж цієї траси проживають майже 10 млн осіб і її реконструкція створює дуже сприятливі умови для розвитку економічної активності в регіонах, - повідомив РБК-Україна Олександр Кава. - Більш того, ця траса входить до складу найдовшого пан'європейського коридору - Е40 - і приваблює багато транзитного автотранспорту, який здійснює міжнародні перевезення. Це і пояснює інтерес міжнародних фінансових організацій до проектів, які включають трасу Е40. На нашій території це траси М-03 і М-06".
Неоднозначність проекту
Втім, в останні місяці "Укравтодор" і Мінінфраструктури змінили плани направити 800 млн дол. на М-03, стверджує Володимир Шемаєв.
"Чиновники відмовилися від ремонту ділянки Дніпропетровськ-Решетилівка і скоротили вдвічі ділянку Полтава-Харків до Полтава-Чутове, тобто, приблизно до кордону з Харківською областю, - розповів Шемаев. - На цю частину проекту, яка буде вміщати в себе 63 км від Полтави до Чутове та будівництво нової об'їзної дороги навколо Полтави довжиною 22 км, мають намір витратити 450 млн дол.".
Решта 350 млн дол., за словами експерта, піде на середній ремонт доріг другої категорії за маршрутом Львів-Тернопіль-Миколаїв-Херсон.
Володимир Шемаєв пояснив різницю двох проектів. "Полтавський" проект - це капремонт дороги першої категорії, тобто, по дві смуги в кожну сторону. А "львівський" - це ремонт дороги другої категорії, тобто, по одній смузі в кожну сторону з більш дешевою дорожньою інфраструктурою.
Експерт підтримав необхідність ремонту дороги Львів-Миколаїв-Херсон. Але він вважає, що для цього "Укравтодору" варто підготувати окремий проект і запропонувати його міжнародним фінансовим організаціям, щоб почати роботи з наступної весни.
Разом з тим, додав Шемаєв, не варто змінювати плани по залученню 800 млн дол., частину з яких Україна вже могла отримати 1 червня ц. р. і почати ремонт запланованих ділянок. "Вийшло, що гроші в цьому році вже втрачено. В цьому є певний рівень непрофесіоналізму", - підкреслив експерт.
Олександр Кава критично налаштований щодо проекту реконструкції траси Львів-Миколаїв-Херсон. "Говорити про коридор Львів-Миколаїв-Херсон недоречно, оскільки такої єдиної траси на території України ніколи не існувало. Це свідчить про дилетантський підхід, який зараз, на жаль, дуже часто помітний в діях нашого транспортного відомства", - підкреслив колишній заступник міністра.
Також, вважає він, запланована до ремонту траса Львів-Херсон не зможе функціонувати як єдиний коридор, оскільки не прокладений оптимальний маршрут. "Наприклад, при поїздці з Миколаєва до Умані, маршрут через Кіровоград на 30% довший (на 75 км), ніж пряма траса Р-06 через Первомайськ і Южноукраїнськ, на яку припадає традиційний потік транспорту з Києва і західних областей в Миколаїв і Херсон. З Умані автомобілісти можуть далі їхати або до Києва по одеській трасі М-5 (Е95) або до Львова по трасі М-12 (Е50)", - сказав Олександр Кава.
У цій ситуації, вважає фахівець, доречно говорити про реконструкцію траси Львів-Тернопіль-Хмельницький-Вінниця-Умань, яка покриває дорогу національного значення Н-02 Львів - Тернопіль та значну частину автомобільної дороги міжнародного значення М-12 на ділянці Тернопіль-Умань. "Траса М-12 збігається з другим за довжиною пан'європейським коридором Е50", - пояснив Олександр Кава.
"Упевнений, що проект реконструкції траси Львів-Умань - це адекватне вкладення, оскільки дорога стане хорошим стимулом для залучення додаткових вантажів до портів Великої Одеси в/з країн Східної Європи. В Умані траса М-12 (Е50) перетинається з трасою М-5 (Е95) Київ-Одеса, яка забезпечує основне вивезення вантажів з портів регіону на північ та захід, - сказав експерт. - Вздовж траси Львів-Умань проживає близько 6 млн громадян, що також стане хорошим стимулом для підвищення їх економічної активності".
При цьому Олександр Кава розкритикував плани чиновників включити в цей проект ділянку Кіровоград-Миколаїв. "Траса Н-14 Кіровоград - Миколаїв не входить у мережу міжнародних коридорів і використовується переважно для доставки агропродукції в порти Миколаївської області. Траса важлива для розвитку агропромислового комплексу, але за своєю значимістю істотно поступається іншим згаданим дорогам. Наприклад, по цій трасі можна буде возити соняшникову олію з Кіровограда в Миколаївський порт", - підкреслив він.
Замість реконструкції Кіровоград-Миколаїв було б доцільніше й ефективніше для економіки витратити кошти на ремонт траси від Одеси до Миколаєва і Херсона (ділянка траси М-14 і єврокоридорів Е58) з доведенням її до першої категорії, тобто до чотирьох смуг, впевнений Олександр Кава.
"Ця дорога традиційно була перевантажена, оскільки на неї сходилися два потоки - з портів Великої Одеси на східну Україну і в Росію, а також потік автомобілів з Києва в Крим", - пояснив фахівець.
Це стало б чудовим стимулом для розвитку економіки Одеської та Миколаївської областей, а також розвитку туристичного бізнесу в цьому регіоні, впевнений Олександр Кава.
А Володимир Шемаєв вважає, що різкі зміни планів чиновників свідчать про те, що ні в уряду, ні в Мінінфраструктури з "Укравтодором" немає чітких довгострокових планів по середньому і капітальному ремонту доріг.
"Виділених "Укравтодору" в цьому році коштів з держбюджету 3,4 млрд грн вистачить лише на ямковий ремонт, термін гарантії якого - один рік. Тобто, через рік необхідно буде знову ремонтувати ці ж ділянки доріг", - резюмував Володимир Шемаєв.