Мінінфраструктури розробило план, який передбачає "поліпшення якості транспортних послуг, лібералізацію тарифної політики, впровадження європейської моделі безпеки" та інші декларації, що стосуються залізниці. Втім, експерти вважають, що ініціатива Андрія Пивоварського призведе до втрати "Укрзалізницею" прибуткових напрямків діяльності і може спровокувати різке подорожчання проїзду для пасажирів - як мінімум, вдвічі.
Мінінфраструктури розробило план, який передбачає "поліпшення якості транспортних послуг, лібералізацію тарифної політики, впровадження європейської моделі безпеки" та інші декларації, що стосуються залізниці. Втім, експерти вважають, що ініціатива Андрія Пивоварського призведе до втрати "Укрзалізницею" прибуткових напрямків діяльності і може спровокувати різке подорожчання проїзду для пасажирів - як мінімум, вдвічі.
Міністерство інфраструктури оприлюднило проект "Стратегічного плану розвитку залізничного транспорту на період до 2020 року". Сам документ не містить конкретики, але, на думку чиновників, його реалізація повинна привести до досягнення чотирьох цілей.
По-перше, в черговий раз передбачається створити ефективну модель управління та регулювання залізничного транспорту, що підвищить конкурентоспроможність галузі.
По-друге, у Мінінфраструктури планують побудувати європейську систему забезпечення безпеки перевезень по залізницях.
По-третє, чиновники хочуть покращити якість послуг "Укрзалізниці".
По-четверте, планується удосконалити логістику і інтегруватися в міжнародні транспортні системи.
На першому етапі реалізації плану, який відомство сподівається розпочати вже цього року і завершити до початку 2016 р. планується розділити функції господарського і державного управління галуззю, а також фінансові потоки за видами діяльності, і почати реформу тарифної системи.
На другому етапі - в наступні чотири роки, до 2020 р. - "Укрзалізниця" вже повинна стати вертикально-інтегрованою компанією. При цьому для всіх учасників ринку вводяться єдині правила. А "вишенькою на торті" реформи стане вільне ціноутворення.
На третьому етапі, після 2020 р., Мінінфраструктури планує ліквідувати перехресне субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних.
Експерти вважають, що відомству Андрія Пивоварського вдалося правильно визначити проблеми "Укрзалізниці" і визначити напрямок реформ. Однак запропонований відомством проект плану - не більш ніж декларація, впевнений керівник експертного спрямування "Центру транспортних стратегій" Андрій Шкляр.
За його словами, ключові зміни, які позначені в стратегії, реалізуються з прийняттям закону "Про залізничний транспорт України", а також повинні бути зафіксовані у статуті та правилах ж/д перевезень.
"На сьогодні у держави і бізнесу відсутній компроміс навіть по законопроекту, тому про яку-небудь вагому роль опублікованого стратегічного плану говорити не доводиться", - заявив він.
За останній час жоден з програмних документів щодо реформування залізниць серйозних наслідків для звичайних людей не мав, підкреслив експерт транспортного ринку Володимир Шемаєв. Адже, за його словами, головне для пасажирів - це ціна і комфорт, а про модернізацію рухомого складу та колійного господарства мова в плані не йде.
Також експерти скептично оцінюють можливість впровадження євродиректив, які передбачені документом і регулюють роботу залізничної галузі. За словами колишнього заступника міністра інфраструктури Олександра Кави, українські чиновники "не обтяжували себе необхідністю адаптувати європейські директиви під українську дійсність" і не врахували європейську практику їх застосування.
В першу чергу, Кава розкритикував поділ залізниці за видами діяльності. На його думку, існує небезпека, що в разі допуску до перевезень приватних локомотивів, вони заберуть собі найбільш прибуткові напрямки. Наприклад, "ласі" маршрути від ГЗК в порти. А інші, часто збиткові, напрямки залишаться державній "Укрзалізниці".
На думку учасників ринку, металургійні магнати Рінат Ахметов і Костянтин Жеваго, сплять і бачать себе ще й перевізниками, що дозволить їм істотно знизити транспортні витрати.
Як зазначив Кава, в Європі система залізничного транспорту ґрунтується на багатомільярдних державних дотаціях. Так, у Німеччині уряд виділяє залізниці щорічно 7-12 млрд євро, а в Іспанії - 5 млрд євро. Кава переконаний, що в Україні провести реформу залізниці, просто скопіювавши європейську модель, без наявності дотацій, неможливо. При цьому він підкреслив, що зараз в Європі активно обговорюється відмова від нинішньої моделі роботи. Наприклад, Франція в минулому році відмовилася від поділу на види діяльності, прийнявши відповідний закон, що йде врозріз з вимогою директив ЄС.
Олександр Кава заявив, що відсутність державних субсидій загрожує тим, що реформа призведе до недофінансування інфраструктури пасажирських перевезень, і галузь прийде в ще більший занепад (зараз рівень зношеності інфраструктури становить 80%). При цьому вартість пасажирських перевезень, які залишаться без перехресного субсидування з боку вантажних, доведеться підвищити в кілька разів. Зокрема, ціни на квитки в поїздах далекого прямування необхідно буде підняти в 4-5 разів, а в приміських електричках - в 8-15 разів.
Шемаєв також очікує подорожчання проїзду. "Якщо робочий механізм компенсації збитків від пасажирських перевезень не буде знайдений, ціни на квитки зростуть, як мінімум, удвічі", - зазначив він.
Кава вважає, що реформувати галузь необхідно іншим шляхом - залишити "Укрзалізницю" єдиним оператором інфраструктури та локомотивів. При цьому УЗ повинна буде збільшити тарифи, що дозволить закуповувати і модернізувати транспортний парк.
"Не можна допускати ситуації з неосмисленим і непрорахованим впровадженням директив, адже, наприклад, у Польщі умовний тариф на перевезення вантажів в 11 раз вище, ніж в Україні", - пояснив він.
У свою чергу Шемаєв вказав на кілька інших недоліків документа. За його словами, строк реалізації плану становить не 10 років, а всього 4 роки, тому стратегічним документом його назвати складно. Крім цього, експерт вважає, що за реалізацію планів повинен відповідати Кабмін.
"Питання інвестицій в інфраструктуру, компенсацій пільговиків і збиткових пасажирських маршрутів не можуть бути вирішені без участі Мінфіну, Мінекономрозвитку та Мінсоцполітики", - зазначив Шемаєв.
Крім цього у процес повинні бути включені гравці ринку і громадськість, оскільки без їх підтримки і розуміння такий план складно буде реалізувати.