У Верховній Раді України (ВР) зареєстрований урядовий законопроект № 9337 від 24 жовтня 2011 р. Про особливості формування державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування. Текст законопроекту опубліковано на сайті ВР.
У Верховній Раді України (ВР) зареєстрований урядовий законопроект № 9337 від 24 жовтня 2011 р. Про особливості формування державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування. Текст законопроекту опубліковано на сайті ВР.
Так, згідно з проектом закону створення, реорганізація та ліквідація товариства здійснюються за рішенням Кабінету міністрів України. Товариство створюється як публічне акціонерне товариство, 100% акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, що реорганізовуються шляхом злиття.
У статутний капітал створюваної компанії вноситься майно залізничного транспорту загального користування, 100% акцій підприємств з ремонту рухомого складу, право користування земельними ділянками "Укрзалізниці", магістральні залізничні лінії, станції, енергопідстанції та інше профільне майно.
Проект закону забороняє відчуження акцій створюваної компанії: "У держвласності знаходяться 100% акцій товариства, що заборонено відчужувати, передавати в управління, заставу".
Закон забороняє приватизацію або відчуження магістральних залізничних ліній, станцій, споруд, які прямо залучені до процесу забезпечення перевезень, контактної енергомережі, систем контролю перевезень.
Актуальність розробленого проекту закону обумовлена необхідністю прийняття кардинальних заходів щодо вдосконалення системи управління залізничним транспортом, розмежування функцій державного і господарського управління галуззю, що на сьогоднішній день виконуються Державною адміністрацією залізничного транспорту України.
Метою законопроекту є створення умов щодо підвищення ефективності його функціонування для задоволення потреб національної економіки і населення в перевезеннях.
Про реформування «Укзалізниці» говорять уже давно. Ще в 2009 р. тодішній гендиректор Михайло Костюк заявляв, що найкращою формою реформування "Укрзалізниці" є її акціонування. Він зазначав, що реформування "Укрзалізниці" може здійснюватися через поступове акціонування 6 залізниць, що входять до її складу як окремі держпідприємств.
3 серпня ц.р. віце-прем'єр, міністр інфраструктури Борис Колесніков заявив, що Закон про реформування "Укрзалізниці" може бути прийнятий в 2011 р. Раніше Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) заявляв, що готовий до співпраці з "Укрзалізницею" і готовий подвоїти фінансування своїх проектів за умови реформування залізничного транспорту України. Про напрями реформування тоді не повідомлялося.
Зазначимо, за 9 місяців 2011 р. витрати "Укрзалізниці" на пасажирські перевезення перевищили доходи в 1,9 рази. Прес-служба «Укрзалізниці» 20 жовтня повідомляла, що доходи від пасажирських перевезень становлять 4,7 млрд грн., витрати - 9,2 млрд грн. Загальні збитки від пасажирських перевезень - 4,5 млрд грн, у тому числі в приміському сполучені 2,4 млрд грн. За 9 місяців 2011 р. послугами залізниць скористалися 382,1 млн пасажирів, що більше запланованого на 0,7% і торішнього рівня на 0,8%.
Також зазначимо, вчора повідомлялося, що «Укрзалізниця» повністю розрахувалася за кредит у розмірі 700 млн дол, що був наданий Deutsche Bank AG.
Нині до структури "Укрзалізниці" входять шість регіональних залізниць, 22 тис. км залізничних шляхів, 7 заводів з ремонту складу і виробництва шпал і близько 20 інших підприємств та центрів. "Укрзалізниця" є монополістом у сфері залізничних перевезень. Державна адміністрація залізничного транспорту України була створена в 1991 р. і є органом управління залізничним транспортом загального користування.