ua en ru

Кабмін породжує нового монстра в сфері енергонагляду

Кабмін породжує нового монстра в сфері енергонагляду Уряд Яценюка, всупереч політиці дерегуляції, створює ще один контролюючий орган
Уряд Арсенія Яценюка має намір створити новий орган у структурі Міністерства енергетики та вугільної промисловості, який буде курирувати питання енергетичної безпеки всього енергетичного сектору.

Уряд Арсенія Яценюка має намір створити новий орган у структурі Міністерства енергетики та вугільної промисловості, який буде курирувати питання енергетичної безпеки всього енергетичного сектору.

Нове відомство буде наділене широкими повноваженнями по безперешкодному доступу на підприємства, проведенню перевірок та накладенню штрафів на учасників енергетичної галузі. Гравці ринку і експерти говорять, що в країні вже є декілька органів з аналогічними повноваженнями, які контролюють енергосектор. Створення нової інспекції стане причиною посилення тиску на енергопідприємства з боку уряду, побоюються експерти.

Надзирай і володарюй

Міністерство енергетики та вугільної промисловості розробило проект урядової постанови "Положення про Держінспекцію з енергетичного нагляду України" (копію документа див. в кінці статті).

Документом передбачається створити нову структуру, в компетенцію якої увійдуть перевірка готовності теплоенергетичних, газо- та електропостачальних підприємств до опалювального сезону. Відомство буде стежити за дотриманням технологічних регламентів виробництва, транспортування та постачання енергоресурсів, а також за проведенням протиаварійних, профілактичних заходів учасниками енергоринку.

У разі затвердження нового положення про Держенергонагляд, інспектори зможуть контролювати практично весь виробничий цикл підприємств, починаючи від належної роботи протиаварійної автоматики і закінчуючи виконанням завдань мобілізаційної підготовки.

Також інспектори отримають право вирішувати питання переведення підприємств на технологічний мінімум. При виявленні недотримання технічних регламентів, відсутності резервних автономних джерел живлення, приладів обліку, неефективної роботи, а також невиконання протиаварійних заходів, на енергокомпанії очікують штрафи. Розміри санкцій в документі не називаються.

Інспектори енергонагляду отримають безперешкодний доступ на підприємства. Вони отримають право безкоштовно запитувати необхідну їм інформацію не тільки у енергетиків, але і у Кабміну та місцевих органів влади.

Також рішення Держенергонагляду будуть обов'язковими до виконання. Тому інспекція зможе добиватися припинення постачань енергоресурсів учасникам ринку. Для цього достатньо буде визнати ситуацію на підприємстві небезпечною та техногенною. Однак остаточне рішення у цьому питанні прийме суд.

Повноваження інспекції поширюються і на споживачів. Але положення не вказує, яких категорій абонентів воно торкнеться.

Держенергонагляд також зможе піддавати енергосектор позаплановим перевіркам. Аварійні випадки та пожежі будуть розслідуватися на засіданні спеціальної комісії.

Передбачається, що главу інспекції буде затверджувати Кабмін, а її діяльність курирувати Міненергетики.

Занадто багато контролерів

Це далеко не перший виконавчий орган в Україні, що здійснює контроль і нагляд за енергобезпекою.

Положення про Держенергонагляд було затверджене Кабміном у лютому 2006 року. Зміни в цей документ вносилися аж до 2010 року. Зараз Держенергонагляд входить в структуру Міненерговугілля. Раніше цей орган був інтегрований в роботу НАЕК "Укренерго".

Всього за період незалежності в Україні працювали вісім інспекцій і комісій з подібними повноваженнями.

Зараз питання технічних регламентів та безпеки знаходяться в сфері компетенції Державної екологічної інспекції. Також функції по энергоконтролю покладено на ряд урядових відомств профільними законами "Про теплопостачання", "Про електроенергетику".

У 2012 році указом Президента Віктора Януковича №685 Держкомітет з питань промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду було перетворено в окрему службу - Держгірпромнагляд. У компетенції цього відомства - контроль за дотриманням норм безпеки на виробництвах у всіх галузях економіки.

"Вперше чую, що створюється якась нова інспекція. Нам ніхто не повідомляв й до сьогоднішнього дня мова про те, що у нас можуть забрати повноваження з контролю за энергосектором не велася", - повідомило РБК-Україна на правах анонімності високопоставлене джерело в Держгірпромнагляді.

Втім, мораторій на проведення перевірок підприємств, в тому числі, високоаварійних, не дає службі реалізувати свої повноваження у повному обсязі. Цією ситуацією незадоволені в уряді.

Якщо Верховна Рада продовжить заборону на проведення перевірок роботи бізнесу, Кабмін повинен дозволити Держекоінспекції перевіряти потенційно небезпечні об'єкти. З такою пропозицією виступив 6 липня віце-прем'єр-міністр Валерій Вощевський.

При цьому, у Кабміні розуміють, що нова інспекція може дублювати роботу інших відомств з аналогічними повноваженнями.

"Створити Держенергонагляд нас зобов'язує закон "Про оптимізацію системи центральних органів влади". Втім, проект положень проходить узгодження з іншими відомствами, і вони висловили серйозні зауваження. Поки вони не будуть усунені, документ не буде прийнятий", - так джерело РБК-Україна в Кабміні пояснило причини, з яких на засіданні уряду 8 липня положення про Держенергонагляд не були затверджені.

Найбільша кількість зауважень до урядової ініціативи по енергонагляду міститься у висновках Мін'юсту. Він вказав на істотне дублювання функцій і повноважень нової інспекції з вже існуючими відомствами.

Також в Мін'юсті сумніваються, що інспекція має право створювати у своєму складі колегії та слідчі комісії.

І, головне, міністерство зазначає, що закон "Про оптимізацію системи центральних органів влади" передбачає створення інспекції з енергонагляду лише у сфері газопостачання, а не у всій енергетичній галузі.

Енергетика - одна

Учасники ринку не просто не схвалюють створення нової інспекції, але вбачають у цьому загрозу для своєї діяльності.

Представники сектора атомної енергетики впевнені, що свої повноваження Держенергонагляд буде використовувати лише для системного стягнення штрафів з будь-якого приводу.

"Нас регулярно перевіряють органи енергонагляду. Знаходять неіснуючі приводи для штрафів. Тобто, наприклад, нас раніше штрафували за нібито системне скидання води у Південний Буг, накладали багатомільйонні штрафи. Нам немає потреби це робити - у нас на території свій резервуар з водою, - поскаржився РБК-Україна на правах анонімності один із співробітників Південно-Української АЕС. - Тепер хочуть створити ще одну структуру з наповнення бюджету за рахунок штрафів. Таке враження, ніби є якийсь план, наскільки і кого треба оштрафувати, ось вони цей план і виконують".

Засмутила урядова ініціатива і теплоенергетиків. "Монстр породжує нових монстрів. Нашу галузь і так обклали з усіх сторін штрафами і регулюючими органами. - сказав президент Міжгалузевої Асоціації "Укртеплокомуненерго" Арсентій Блащук. - Зараз теплоенергетиків регулярно перевіряє Держміськпромнагляд, навіщо ще одна інспекція - незрозуміло".

Експерти також впевнені, що немає потреби створювати ще один орган технологічного контролю.

"Коли я очолював Нацагентство з питань енергоефективності (2009-2010 рр., - РБК-Україна), існувала Держінспекція, що контролювала нібито енергоефективність в секторі енергетики. По факту - це був орган, який просто тиснув на енергетиків штрафами і перевірками, - сказав РБК-Україна екс-міністр палива і енергетики, директор Інституту проблем екології та енергозбереження Сергій Єрмілов. - Наприклад, це відомство примудрилося знайти порушення на одному обленерго на 200 млн грн і передали цю інформацію в компетентні органи. Правда, за 10% від інкримінованої суми обіцяли закрити очі на виявлені так звані порушення. Я довго боровся з тодішнім віце-прем'єром Олександром Турчиновим, щоб цю інспекцію скасували. Тепер влада в дещо іншому вигляді реанімувала ідею створення наглядового органу, який дозволить викачувати гроші енергопідприємств".