Уряд розробив нову формулу розрахунку ціни на газ для населення і посилив спецобов'язки НАК "Нафтогаз України".
Кабінет Володимира Гройсмана нарешті придумав, як змінити формулу ціни на газ для населення таким чином, щоб уникнути значного підвищення вартості палива. Втім, вже оприлюднений для обговорення проект постанови все ще не узгоджений з Міжнародним валютним фондом. Оскільки методика розрахунку ціни на газ - один з пунктів зобов'язань України перед основним кредитором. МВФ регулярно наполягає на необхідності їх неухильного виконання. Але тоді уряду доведеться підвищити ціну на газ для українців приблизно на 17-18%.
В новий документ чиновники заклали практично всі свої ключові пропозиції щодо зміни формули, які вони майже півроку обговорюють з Фондом в ході консультацій. Зокрема, Кабмін пропонує зберегти прив'язку ціни до вартості газу на європейському ринку, але при розрахунку враховувати період, коли вона максимально низька. З'явилися у формулі і нові складові. Від прийняття цієї постанови в чому залежать подальші відносини України з Фондом і перегляд програми фінансування. Подробиці – в матеріалі РБК-Україна.
Ранок середи, 17 січня, міністр енергетики та вугільної промисловості Ігоря Насалика почалося напружено. Все із-за того, що за два дні до цього, 15 січня, на сайті очолюваного ним відомства був оприлюднений проект постанови, яким пропонується змінити чинне положення про спеціальні зобов'язання гравців газового ринку. За інформацією РБК-Україна, після того, як в українських ЗМІ, які проаналізували ініціативу міністерства, стали з'являтися новини про те, що Кабмін планує підвищити тарифи на газ" Ігор Насалик готовий був зняти проект з громадського обговорення. "Прем'єр зажадав пояснень, чому медіа "неправильно" сприйняли меседжі уряду", - поділився з РБК-Україна джерело, знайоме з ситуацією зсередини.
Занепокоєння Володимира Гройсмана зрозуміло – глава уряду з серпня регулярно обіцяє українцям, що ціна на газ залишиться незмінною. Ці заяви звучать навіть всупереч позиції Міжнародного валютного фонду, який постійно нагадує уряду про зобов'язання України синхронізувати ціну на газ з європейським ринком. Втім, проект з сайту Міненерговугілля не зник, а Володимир Гройсман зажадав від Ігоря Насалика публічних пояснень в ході засідання уряду в середу. Міністр запевнив, що заяви про підвищення ціни на газ – "абсолютна нісенітниця", забувши уточнити, що його відомством розроблений проект передбачає зростання вартості палива як мінімум на 8%. "Для прем'єра питання газу – вкрай чутливий. Через нього у нас загострилися відносини з МВФ, з ними ще треба порозумітися з приводу цієї ініціативи, у нас передвиборний рік, грошей на виплату субсидій – обмежена кількість, траншу МВФ поки чекати не доводиться, а тут ще ЗМІ "підлили масла у вогонь", - розповів РБК-Україна джерело в уряді.
Як відомо, у березні 2017 року на НАК "Нафтогаз України", ПАТ "Укргазвидобування", "Чорноморнафтогаз" і постачають компанії (облгази) уряд поклав спеціальні зобов'язання щодо забезпечення газом населення, а також релігійних організацій і теплогенеруючих компаній, що використовують газ для виробництва теплової енергії для побутових абонентів Ці зобов'язання закріплено постановою уряду №187 від 22 березня минулого року. В ньому прописана методика розрахунку вартості газу для населення з урахуванням її прив'язки до цін на європейському ринку, а саме – цінами на найближчому для України ліквідному німецькому газовому хабі NCG, тобто до так званого "імпортного паритету". Розрахунок внутрішніх цін на газ на його підставі – одне із зобов'язань України перед МВФ, закріплене у Меморандумі співпраці з Фондом, після підписання якого країна в квітні отримала черговий транш позики.
Втім, до літа минулого року український уряд усвідомило, що виконати умови Меморандуму щодо газу воно не зможе. Адже тоді, відповідно до закладеної в постанову №187 формулою, з 1 жовтня 2017 року ціна на газ для побутових споживачів мала б зрости з 4942 гривень за тис. кубометрів на 17-18%. Володимир Гройсман поспішив публічно запевнити українців, що "ніякого підвищення вартості газу не буде". Щоб не допустити зростання, енергетичний блок Кабміну розробив кілька варіантів зміни методики розрахунку ціни газу для побутових споживачів, але в ситуацію втрутився МВФ. І чиновникам довелося розпочати консультації з представниками Фонду, пояснюючи, чому Україна повинна відступити від пункту Меморандуму. "Ми вважали переговори конструктивними. Фонду були надані аргументовані розрахунки, чому ми не можемо допустити подорожчання газу, а також направлені пропозиції щодо коригування формули. Ці пропозиції більш економічно доцільні, ніж діюча методика. МВФ нас вислухав, сказав, що вивчить наші пропозиції, але під час наступних консультацій представники Фонду знову наполягають на виконанні Меморандуму", - розповів виданню джерело в енергоблоці уряду.
Як раніше повідомляло РБК-Україна, в МВФ неодноразово підкреслювали необхідність неухильного виконання нашою країною зобов'язань, під реалізацію яких Україна отримала транш Фонду. Більш того, перегляд програми і виділення чергового траншу уряд чекало восени минулого року. Але "газове питання" став одним із каменів спотикання для подальшої співпраці з Фондом. Після публікації Міненерговугілля нового проекту постанови про спецобязательствах, в МВФ РБК-Україна офіційно підтвердили, що "консультації з українським урядом продовжуються", утримавшись від коментарів з приводу нещодавньої ініціативи чиновників. Неофіційно співрозмовник видання, знайоме з ходом консультацій, уточнив, що у Фонді документ Міненерговугілля сприйняли як "неузгоджену самодіяльність".
Положення про спецобязательствах, закріплене чинним постановою №187, зобов'язує "Нафтогаз" поставляти газ населенню та для потреб побутових споживачів за певною ціною – 4942 гривень за тис. кубометрів, тоді як промисловість у лютому буде купувати паливо за 7,7 тис. гривень за тис. кубометрів (без ПДВ).
Ціна газу для населення не еквівалентна паритетом імпорту, але розраховується з урахуванням того, як протягом 12 місяців, що передують розрахунку вартості газу в Україні, змінювалася в середньому ціна газу на німецькому хабі NCG. Крім того, діюча формула передбачає і вартість віртуальної транспортування палива до кордону з Україною, тарифи на точках входу-виходу в ГТС, курс долара та євро. Згідно з домовленостями з МВФ, якщо встановлена ціна газу на опалювальний період 2017-2018 років відхиляється від імпортної більше або менше, ніж на 10% - вона підлягає коригуванню. Такий перегляд повинен проходити раз на півроку – 1 квітня і 1 жовтня (початок і кінець опалювального сезону). Саме цю коригування український уряд відмовився провести з 1 жовтня, зберігши нинішню ціну на газ до квітня 2018 року.
Тепер, щоб уникнути значного зростання тарифів на газ, в новому проекті постанови про спецобязательствах, чиновники пропонують встановити ціну на рік – з 1 квітня 2018 по 1 квітня 2019 року. Але вона буде розраховуватися не з урахуванням середньорічної ціни газу на європейському хабі, а в період, коли ціни на імпортний газ були мінімальні – за півріччя минулого року з 1 квітня по 1 жовтня. Традиційно цей час – основний період купівлі та закачування газу в підземні сховища. Крім того, при формуванні ціни не буде враховуватися вартість транзиту до кордону з Україною ("хаб нуль"). Як пояснили РБК-Україна в уряді, згідно з новою формулою, ціна на газ з 1 квітня 2018 року може зрости на 8,3% - до майже 5,4 тис. гривень за тис. кубометрів (без ПДВ).
досі продавати газ для потреб населення - обов'язок виключно "Нафтогазу". Але держкомпанія безпосередньо паливо, яке вона купує у своєї дочірньої компанії "Укргазвидобування", побутовим споживачам не продає – займаються постачанням газорозподільні компанії – облгази, левова частка яких в країні належить бізнесменові Дмитру Фірташу. Уряд вирішив змінити цю схему, усунувши з неї "Нафтогаз". Якщо документ буде прийнятий, "Укргазвидобування" буде зобов'язана продавати газ всім гравцям ринку, готовим постачати газ населенню, а сам "Нафтогаз" буде зобов'язаний забезпечити паливом теплокомуненерго і своєчасно закачувати в сховища необхідний обсяг газу (близько 17-17,5 млрд кубометрів). Очевидно, що учасників ринку, які можуть забезпечити поставки газу населенню не так багато. В основному це ті ж облгази, у яких є абонентські бази і контроль за розподілом ресурсу в мережі. У проекті зазначається, що торгова націнка постачальників газу "не повинна перевищувати 10%". Для розуміння – зараз така надбавка у облгазів становить не більше 2-3%. Спецобязательства всіх гравців, а також регульована урядом ціна газу будуть діяти до 2021 року.
Голова правління НАК "Нафтогаз" Андрій Коболєв, відповідаючи на питання РБК-Україна публічно, ініціативи Кабміну, з яким у держкомпанії напружені відносини, прокоментував стримано. "Цей проект досі не переданий в Кабінет міністрів, і ми очікуємо, що він буде істотно змінений. Ми також очікуємо, що, згідно із законом про ринок газу, повинні пройти консультації з Секретаріатом енергетичного співтовариства Єврокомісії", - заявив він, при цьому додавши, що деякі цифри в постанові потребують аргументації. "Приміром, звідки взялася націнка 10%? Чому вирішили продовжити спецобязательства до 2021 року? Це потрібно обговорювати предметно", - підкреслив Коболєв.
В Міненерговугілля РБК-Україна пояснили, що ініціатива зі зміною положення про спецобязательствах продиктована вимогами Секретаріату енергоспівтовариства Єврокомісії. Дійсно, в серпні минулого року СЕС направляв уряду листа з вимогами виправити постанова №187. В Енергоспівтоваристві висловлювали невдоволення з приводу того, що, постійно продовжуючи дію спецобязательств, уряд "консервує ситуацію і не дає розвиватися ринку". "Це не припустимо, коли під виглядом заходів соцзахисту (утримування зростання тарифів на газ, - ред.) закріплюється концентрація ринку (привілеї облгазів, - ред.)", - цитувало тоді DW представника СЕС Дірка Бушле. Враховуючи, що новий документ посилює консервацію ринку, навряд чи українським чиновникам варто розраховувати на схвалення європейський колег.
Не краща ситуація і з МВФ. У проекті прописані практично всі пропозиції, які Україна вже півроку обговорює з Фондом в ході консультацій. Поки ні по одному з пунктів консенсусу досягти не вдалося. Прийняття неузгоджених з кредитором рішень за ціною газу може ускладнити і без того непрості відносини з МВФ. "Фонд не може закрити очі на те, що Україна бере на себе зобов'язання, бере гроші і не виконує обіцяне. Але, з іншого боку, у Фонді теж повинні розуміти, що ми не можемо наосліп і відразу все виконувати. Країна не витримає зростання тарифів, у нас не буде коштів на субсидії. Ми готові співпрацювати з Фондом, але все потрібно робити продумано і поступово", - зазначило джерело в уряді, знайоме з ситуацією.
Справедливості заради, варто відзначити, що зобов'язання, покладені на НАК та "Укргазвидобування" односторонні. У документі нічого не говориться про механізми, що гарантують своєчасні розрахунки за поставлений НАКом газ. Заборгованість ТКЕ, ТЕЦ і промисловості за попередні періоди перевищує 34 млрд гривень, а облгазів – понад 20 млрд гривень. Крім того, існує ризик, що при зростанні цін на європейському хабі і девальвації гривні ціна, за якою НАК купує імпортний газ, буде значно вище регульованої ціни, прописаним у постанові. Компенсатори у проекті постанови поки не передбачені.
Якщо Володимир Гройсман і його кабінет не знайдуть аргументи, щоб переконати західних кредиторів у доцільності своїх ініціатив, прем'єру доведеться вибирати – або залишитися без кредитів та макрофінансової допомоги, або залишитися без виборців. Зростання тарифів може спровокувати криза платіжної дисципліни з боку населення, а економіку країни буде важко стабілізувати без траншу Фонду. В уряді усвідомлюють серйозність ситуації. За інформацією РБК-Україна, 17 та 18 січня під керівництвом віце-прем'єра Володимира Кістіона чиновники обговорювали це питання, готуючись представити новий документ іноземним партнерам.