Кабінет міністрів розробив механізм, який дозволить, на думку чиновників, посилити контроль і поліпшити якість дорожніх робіт в країні. Якщо досі Укравтодор і ремонтував дороги, і контролював виконання цих робіт, то тепер функції нагляду уряд вирішив передати незалежним інженерам-консультантам. Замовник дорожніх робіт зобов'язаний залучати їх послуги в ході конкурсу, і вони будуть не тільки стежити за якістю будівництва і ремонту доріг, але і висувати технічні вимоги до його проведення. Вартість послуг таких консультантів буде коштувати не менше 5% від бюджету будівництва інфраструктури, що призведе до подорожчання дорожніх робіт, впевнені експерти. РБК-Україна розбиралося, як будуть будуватися дороги за новими правилами, які остаточно вступлять в силу в 2018 році.
В кінці грудня 2016 року Кабінет міністрів затвердив нові вимоги до контролю за якістю робіт з будівництва, реконструкції та ремонту доріг.
Тепер, згідно з урядовою постановою, замовник будівництва або ремонту трас, наприклад, Укравтодор, буде зобов'язаний за допомогою тендера залучити інженерів-консультантів. Ці фахівці потрібні для розробки вимог і рекомендацій до компаніям-підрядникам. Завданням консультантів також контроль за якісним і своєчасним виконанням підрядниками встановлених вимог.
Крім того, на вимогу інженерів-консультантів підрядники повинні будуть усувати виявлені недоробки та дефекти, а, у разі систематичного порушення порядку виконання будівельних робіт консультант може навіть рекомендувати замовнику розірвати договір з підрядником. Втім, в які терміни, компанія, яка виконує роботи, повинна буде "виправити помилки" в урядовій постанові не вказується.
При цьому інженери-консультанти повинні будуть мати сертифікат FIDIC - Міжнародної федерації інженерів-консультантів, повідомив на своїй сторінці у Facebook міністр інфраструктури Володимир Омелян.
"Міжнародний контроль якості FIDIC відтепер є обов'язковим для здійснення технічного нагляду за ходом виконання ремонтно-будівельних робіт на українських дорогах. Замовники дорожніх робіт (служби автомобільних доріг в областях, підпорядковані Укравтодору) будуть зобов'язані залучати до таких робіт інженерів-консультантів, які мають сертифікат FIDIC", - заявив чиновник.
За словами начальника відділу інвестицій у транспортний комплекс Одеської облдержадміністрації Володимира Шемаева (курирує реконструкцію траси Одеса-Рені), норми FIDIC визнаються під час світі в якості стандартів, в тому числі, міжнародними фінансовими організаціями.
"Щоб отримати сертифікат цієї організації, необхідно пройти відповідне навчання за стандартами і процедурами FIDIC, після чого з різною періодичністю підтверджувати свої навички. Такі сертифікати в майбутньому можуть отримати фахівці компанії "Укрдорякисть", що працює у зв'язці з Укравтодором", - розповів РБК-Україна Володимир Шемаев. Президент Асоціації інженерів-консультантів України (представник FIDIC в Україні) Яна Щигурова уточнила виданню, що навчання і семінари - платні, а після бажаючі отримати сертифікат повинні будуть пройти співбесіду.
Зараз, за інформацією Володимира Омеляна, в Україні 100 інженерів-консультантів з сертифікатами FIDIC.
Користуючись послугами консультантів, Кабінет міністрів намрен не тільки домогтися високої якості дорожньої інфраструктури, але і подолати корупцію в цьому секторі.
Адже зараз в Україні найчастіше функції замовника, контролера і будівництва доріг об'єднані під одним початком. Зокрема, обласні служби автомобільних доріг Укравтодору є балансоутримувачами доріг і одночасно виступають замовниками будівельних робіт, а також здійснюють контроль за їх виконанням. Частина ремонтних робіт виконує держкомпанія "Автомобільні дороги України", яка на 100% належить Укравтодору.
"Таким чином, у сфері дорожнього господарства фактично створена система, яка поєднує в одній особі замовника і підрядника, що негативно позначається на якості виконання дорожніх робіт", - зазначено у пояснювальний записці до ухваленого постановою Кабміну.
Втім, за словами експерта транспортної галузі Олега Гостроверхого, контроль за якістю робіт та матеріалів - це функція замовника, яку він сам і виконує. "У штаті замовника є інженери технагляду, які отримують зарплату за свою роботу. Ці інженери - не просто люди з вулиці. Вони сертифікуються Гільдією інженерів України - саморегулівної громадською організацією. Кожен такий інженер нарівні з керівниками замовника несе юридичну відповідальність, аж до кримінальної", - розповів РБК-Україна експерт.
За його словами, якщо замовник буде наймати сторонніх інженерів-консультантів, їх "залежність" від замовника не зникне. "В результаті все одно виникає залежність від одного з учасників дорожніх робіт. Щоб ця залежність негативно не впливала на роботу інженерів, необхідно чітко прописати механізм взаємодії між усіма учасниками дорожніх робіт", - уточнив Гостроверхий.
Працювати незалежні консультанти будуть не безкоштовно. За словами Володимира Омеляна, при розрахунку вартості будівельних робіт будуть передбачатися кошти на здійснення контролю якості дорожніх робіт.
У зв'язку з цим експерти вже прогнозують подорожчання будівництва і ремонту доріг, але поки не можуть назвати наскільки. "Подорожчання відбудеться не тільки у зв'язку з необхідністю оплачувати послуги з технічного нагляду, але і з-за використання підрядниками більш якісних матеріалів, необхідності більш чіткого дотримання технології", - пояснила директор національного секретаріату міжнародної організації по прозорості будівництва CoST Наталія Форсюк.
За словами Яни Щигуровой, вартість послуг консультантів у міжнародних проектах можуть скласти близько 10%. Разом з тим, на її думку, в Україні, їх оплата становитиме до 2,5% від вартості робіт.
При цьому екс-директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури Роман Хміль вважає, що за послуги контролю консультантам необхідно платити все ж не менш 5% від бюджету дорожніх робіт. "Інакше, якщо зроблено погано, то дорога коштує не 10 років, а два-три роки, а потім треба робити ремонт. А це в 10 разів дорожче. Скупий платить двічі", - вважає експерт.
Але поки нові вимоги до контролю за якістю поки не отримають широкого застосування в Україні. У прийнятій постанові уряду зазначено, що його дія не поширюється на поточний середній і дрібний ремонти доріг до 2018 року. "По суті, вимоги щодо застосування норм FIDIC будуть діяти тільки на нове будівництво та капітальний ремонт до 2018 року, тобто приблизно на 5% від всіх дорожніх робіт. Тому в 2017 році поки що не будуть діяти вимоги FIDIC до середнього і так званого поточного ямкового" ремонту", - зазначив Володимир Шемаев.
Разом з тим, впровадження вимог FIDIC не вирішить на 100% проблему з якістю дорожніх робіт. Чиновникам також необхідно активно використовувати й інші вже передбачені в українському законодавстві механізми.
"Це стосується не тільки нагляду. Це і питання реальної відповідальності за довговічність виконаних робіт і наданих послуг, це і реальна юридична відповідальність посадових осіб за невиконання своїх обов'язків на різних рівнях. Тобто, повинна бути відповідальність підрядника не на словах, а на ділі. Фактично ці механізми існують, ними потрібно тільки користуватися", - впевнений Олег Гостроверхий.