Керівництво операцією переходить від Служби безпеки України, яка на сьогоднішній день керує АТО, до Збройних сил.
18 січня 2017 року Верховна Рада ухвалила закон про реінтеграцію Донбасу. Документом, зокрема, прописана зміна формату операції із визволення окупованих територій на сході України. В кінці лютого начальник Генштабу Віктор Муженко проанонсував, що антитерористична операція на Донбасі буде завершена. Замість цього у східних регіонах почнеться операція Об'єднаних сил (ООС). Як заявив президент Петро Порошенко, перехід від АТО до ООС відбудеться 30 квітня. Що зміниться на Донбасі - в матеріалі РБК-Україна.
Законом про реінтеграцію Донбасу передбачено переформатування АТО в "заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі збройної агресії РФ в Донецькій і Луганській областях" - операцію Об'єднаних сил (ООС). Початок і кінець такої операції визначає глава держави. Стратегічне керівництво силами і засобами здійснює Генштаб Збройних сил. А керувати операцією безпосередньо в Донецькій і Луганській областях буде командувач Об'єднаного оперативного штабу ЗСУ. Таким чином, керівництво операцією переходить від Служби безпеки України, яка на сьогоднішній день керує АТО, до Збройних сил.
Перехід від АТО до ООС ще в кінці лютого, після підписання документа президентом, анонсував начальник Генерального штабу Збройних сил Віктор Муженко. "Закон... систематизує задіяння ЗСУ для виконання тих завдань, які вони виконували в АТО, і зміна формату основної операції. Буде завершена АТО, і ми перейдемо до операції Об'єднаних сил", - сказав Муженко в інтерв'ю "Радіо Свобода".
16 березня президент Петро Порошенко призначив командувачем Об'єднаних сил генерал-лейтенанта Сергія Наєва. Раніше, 7 березня, Наєв був призначений заступником начальника Генштабу ЗСУ. До цього він обіймав посаду начальника штабу - першого заступника командувача Сухопутних військ ЗСУ.
13 квітня Порошенко в інтерв'ю українським телеканалам заявив, що завершення АТО і початок ООС відбудеться 30 квітня. "Формат повинен змінитися 30 квітня. Це кардинально змінює організацію управління військовою структурою", - повідомив Порошенко. За його словами, взаємодія між СБУ та доданими підрозділами ЗСУ, Нацполіції, Нацгвардії абсолютно відрізняється від тої, яка передбачена в законі про реінтеграцію Донбасу. "Керівництво переходить у Збройні сили України. У ЗСУ з'являються додаткові повноваження щодо реагування на агресію, а частини і підрозділи Національної гвардії, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби, Національної поліції та інші силові органи переходять у підпорядкування Збройним силам України", - заявив президент.
Як пояснює начальник Генштабу, операція Об'єднаних сил передбачає централізацію управління. "Раніше це була антитерористична операція, яка де-юре, відбувалася під керівництвом АТЦ - антитерористичного центру СБУ. Зараз операція вийшла за антитерористичні рамки. Зараз відбувається операція Об'єднаних сил, що означає, в першу чергу, централізацію управління. Головним органом військового управління є Об'єднаний оперативний штаб, який очолює командувач Об'єднаних сил і через нього реалізує всі свої рішення. Командувачу підпорядковуються всі силові структури", - розповів Муженко в інтерв'ю "Укрінформу". Тобто командувач ОС буде керувати підготовкою і керівництвом усіх сил оборони - не тільки ВСУ, але і СБУ, поліції, Нацгвардії, прикордонників.
За словами Муженка, це дасть можливість зосередити всі ресурси - економічні, військові, матеріальні та інші - під єдиним управлінням. "Це дозволить більш ефективно відновлювати райони, які ми контролюємо, і, відповідно, реагувати на ті загрози, які можуть виникати на лінії зіткнення. Централізація управління під керівництвом Збройних Сил дозволить більш ефективно вирішувати цілу низку важливих питань. Зокрема, це стосується впорядкування ротацій особового складу, дозволить уточнити деякі терміни та за виконанням завдань, і за відновленням боєздатності. Відповідно - передбачити можливість відновлення сил особового складу, його психологічної реабілітації та відпочинку, насамперед", - зазначив Муженко.
З початком операції Об'єднаних сил встановлюється чітке правове поле для застосування ЗСУ, що значно розширить їх можливості, додав начальник Генштабу. "Це стосується і посилення правового захисту військовослужбовців. Щоб ніхто не ставив нам у провину те, що ми діємо, мовляв, поза рамками закону, і не погрожував відповідальністю за дії із захисту Батьківщини", - сказав він.
За словами командувача ОС Сергія Наєва, перехід від АТО до ООС передбачає початок військової операції. "Бойовики так званих "ДНР" і "ЛНР" перейшли під контроль офіцерів Збройних сил РФ, до того ж створені 1-й і 2-й армійські корпуси російсько-окупаційних військ, які комплектуються російською технікою і найманцями, а також знаходяться в оперативному підпорядкуванні командування 8-ї армії Південного військового округу ЗС РФ. Протистояти їм у форматі АТО складно. Таким чином, операція Об'єднаних сил має зовсім іншу мету і передбачає виконання інших бойових завдань", - зазначив Наєв в інтерв'ю "Фактам".
На думку члена комітету ВР з питань національної безпеки і оборони, екс-командира батальйону "Миротворець", першого заступника голови фракції "Народний фронт" Андрія Тетерука, переформатування АТО дасть українським військовим більше можливостей для виконання своїх бойових завдань. "Те, що ми прийняли законопроект 7163 про деокупацію, яким, власне, і визнали Російську Федерацію країною-агресором, дозволило формування Об'єднаного оперативного штабу. Він перебере на себе функцію управління тим форматом АТО, який існує з березня 2014 року. Це дозволить нашим Збройним силам значно якісніше, ефективніше діяти при виконанні головного завдання - відсічі збройній агресії і повернення тимчасово окупованих територій", - розповів РБК-Україна депутат.
Те, що заступнику голови СБУ, який керував антитерористичною операцією згідно із законом України про боротьбу з тероризмом, підпорядковувалися армійські підрозділи, підрозділи Нацгвардії, міністерство внутрішніх справ, створювало абсолютно незрозумілу і неефективну модель управління, вважає Тетерук.
"Після того, як призначено відповідних керівників президентом України управління операцією беруть на себе військові, які вивчили ситуацію, отримали необхідний досвід, належним чином підготовлені, екіпіровані та забезпечені всім необхідним для виконання ними бойових завдань. Тепер всі рішення будуть приймати не співробітники Служби безпеки, а наші військові. Вони отримають чітку і зрозумілу для них модель управління, яка не передбачає подвійного трактування того чи іншого застосування військ. Тобто мова йде про підвищення ефективності використання всіх задіяних підрозділів у зоні АТО", - пояснив парламентарій.
За словами Тетерука, це дозволить українським військовим у найкоротші терміни бути готовими для виконання завдань, і головне - значно скоротити часові терміни перебування територій під окупацією. Для населення, яке проживає в зоні операції, можуть бути введені тимчасові обмеження в зв'язку з діями військових. "Про це буде заздалегідь попереджатись. Оскільки при передислокації, накопичення резервів чи інших заходах, що проводяться військовими в рамках своїх повноважень, можуть бути введені обмежувальні заходи щодо переміщення або знаходження в тих чи інших місцях. Обмеження волі або прав людей не буде. Будуть створюватися додатково контрольно-пропускні пункти або обмежуватися перетин лінії, яка існує з тимчасово окупованою територією, в таких пунктах, якщо буде загроза життю тих, хто перетинає лінію. Оскільки бойовики нехтують позицією української сторони про тимчасове перемир'я, вони завжди його порушують, здійснюють провокаційні постріли", - пояснив виданню Тетерук.
Як вважає секретар комітету ВР з питань національної безпеки і оборони, нардеп від фракції БПП Іван Вінник, для військових, які безпосередньо беруть участь у проведенні заходів, за великим рахунок нічого не зміниться. Проте стане більш ефективною стратегічна координація операцій, зазначив парламентарій.
На думку Вінника, з переходом від АТО до ООС значущі зміни відбудуться в дипломатичній і політичній площині. "В антитерористичній операції не ідентифікований ворог. Ми воюємо з терористами. І максимум, в чому ми можемо звинувачувати РФ - в тому, що вони забезпечують терористичний рух. Хоча, насправді, у нас законом визначено, що жодного терористичного руху у нас немає - у нас є збройна агресія РФ, що є міжнародним злочином. І ми сьогодні вживаємо заходів для відсічі збройної агресії у відповідності зі статтею 51 статуту ООН", - розповів РБК-Україна Вінник.
На сьогоднішній день звільнення окупованих територій на Донбасі - АТО - відбувається в рамках закону про боротьбу з тероризмом, підкреслює член оборонного комітету ВР, народний депутат від фракції "Самопоміч" Тарас Пастух. "Ми чудово розуміємо, що сьогодні йде війна і потрібно жити не за законом про боротьбу з тероризмом, а законом воєнного часу. Бо рано чи пізно все одно це питання буде розглядатися в міжнародній юстиції, і Україна повинна мати сильну правову базу застосування збройних сил. Адже це стосується життя і смерті людей, їх здоров'я і майна, і хтось все одно повинен нести за це відповідальність. Якщо ми зараз реагуємо на події на Сході емоційно, то пройде час, і про ці події будуть говорити з точки зору закону. Важливо, щоб до того часу в нас була потужна правова основа", - сказав у коментарі виданню Пастух.
"Президент ввів новий термін, який не був прописаний в Конституції, в іншому законодавстві - це відсіч збройної агресії. Під час операції Об'єднаних сил командування переймають ВСУ і вводиться військова вертикаль командування. Частково це вирішує деякі конфліктні ситуації щодо управління. Однак в цілому воно не дає правового захисту нашим військовослужбовцям. Тому що, якщо зараз звернути увагу на справи, які є в судах, то навіть українська військова прокуратура виносить обвинувальні акти за законами мирного часу", - вважає нардеп.
Крім того, Пастух сумнівається, чи здатне переформатування АТО наблизити звільнення українських територій на сході країни. "Давайте згадаємо, як це все починалося. Дійсно, в Донецьк, Луганськ, Слов'янськ приїздили так звані туристичні групи з Росії у складі 300-400 осіб. Вони стали центром цих протистоянь. Але без підтримки місцевого населення, очевидно, це неможливо було б здійснити. Адже місцеві допомагали тим людям блокувати наші військові колони, допомагали блокувати адміністративні будівлі. Тому, коли ми сьогодні говоримо про звільнення цих територій, ми не можемо говорити виключно про військовий шлях, якщо цього не буде вимагати населення, яке перебуває на окупованій території", - говорить депутат.
На його думку, якщо місцеві жителі створять умови, коли окупантові буде неможливо перебувати на українських територіях, тоді Збройні сили набагато швидше зможуть впоратися зі своїм завданням. "І тут точно не законами потрібно вирішувати ситуацію, а політикою щодо цих людей", - вважає Пастух.