Україна - європейська держава з "неєвропейськими" проблемами. Кожного дня з Росії в Україну потрапляють люди та зброя для підсилення проросійського тероризму. Перший рубіж між ними та нами - українські прикордонники, яких вже багато років позбавляють сил та повноважень, прикриваючись курсом на євроінтеграцію.
Україна - європейська держава з "неєвропейськими" проблемами. Кожного дня з Росії в Україну потрапляють люди та зброя для підсилення проросійського тероризму. Перший рубіж між ними та нами - українські прикордонники, яких вже багато років позбавляють сил та повноважень, прикриваючись курсом на євроінтеграцію.
У 2012 році, сповідуючи істинно євроатлантичні прагнення, Президент Віктор Янукович підпорядкував Державну прикордонну службу Міністерству внутрішніх справ. Таке рішення суттєво посилило його корупційну вертикаль та позбавило прикордонників переваг у захисті держави - майже усього озброєння і повноважень у протидії терористичній та розвідувально-диверсійній діяльності.
Такий курс був небажаним, проте не критичним для мирної України. Зараз же бездумне переписування європейських законів та ослаблення прикордонників - ніж у спину нашій країні.
"Європейський підхід" до прикордонної служби - дитя єдиного безпекового простору НАТО, рішучого просування інтеграційних процесів та політики сусідства. Довіра, підкріплена всебічною залежністю один від одного та різноманіттям багатосторонніх механізмів, які впорядковують відносини на кордонах між членами ЄС, дійсно призвела до скорочення військового аспекту захисту їх кордонів.
Основні проблеми європейців: нелегальна міграція, обіг наркотиків, контрабанда, організована злочинність - типові правоохоронні питання, тому включення прикордонників до міліції - це логічна відповідь на виклики часу. Логічна для Європи, і абсурдна для країни у стані війни.
Реформування Державної прикордонної служби конче необхідне, й виходити воно повинно з реалій нашого життя.
Насамперед треба повернути прикордонникам зброю. Зараз біля східних кордонів діють численні добре озброєні банди. Натомість наші захисники не мають адекватних засобів захисту. Наприклад, під забороною бронетранспортери та інше тяжке озброєння. Ця проблема не дає нашим вартовим можливості рівноправно відповідати на дії бандитів та російських диверсантів.
Не менш важливо дати прикордонникам повноваження, щоб вони могли діяти швидше, якісніше, оперативніше. Саме на східному кордоні зосереджені терористичні та розвідувально-диверсійні зусилля сепаратистів.
Зараз прикордонники жорстко обмежені й мало що можуть протиставити цим бандам. Зберігати подібний порядок речей - злочин проти України.
По-третє, потрібно вивести Державну прикордонну службу з-під керівництва МВС і повернути їй статус "спеціального уповноваженого органу центральної влади". Це рішення створить умови для швидкого прийняття рішень і нормальної взаємодії з іншими органами влади та правоохоронними структурами.
Адже сьогодні, щоб вирішити навіть банальне питання, прикордонники проходять усі "сім кіл бюрократії". Деякі питання просто втрачають актуальність, так і не дочекавшись активних дій влади. Це рішення поставить прикордонну службу на один щабель з іншими силовими структурами, які забезпечують національну безпеку та прямо підпорядковуються Президенту.
Однак, потрібно розуміти, що Україна на роздоріжжі між партнерами та ворогом. Східний кордон - це війна, західний - шлях до європейських сердець, цінностей та гаманців. Озброєність на сході має переходити в привітність та простоту на заході - так має діяти нова прикордонна служба. Такого ефекту можна досягти лише одним способом - гнучкістю самих прикордонників й законодавства, що регулює їх діяльність.
Це невичерпний перелік кроків на шляху до ефективної та сучасної Державної прикордонної служби України. Це - напрям руху, курс, який треба взяти негайно, адже на кону стоять життя наших воїнів, безпека громадян та українська державність.