Незважаючи на певну стабілізацію в країні, українці продовжують відмовлятися від відпочинку за кордоном. Подорожчання турів за два роки в три рази (у гривні) не могло не позначитися на уподобаннях співвітчизників. При цьому періодична поява в продажу "гарячих турів" не сприяє активізації продажів. Адже навіть такі пропозиції залишаються недоступними для більшої частини любителів закордонного відпочинку.
Незважаючи на певну стабілізацію ситуації в країні, українці продовжують відмовлятися від відпочинку за кордоном. Подорожчання турів за два роки в три рази (у гривні) не могло не позначитися на уподобаннях співвітчизників. При цьому періодична поява в продажу "гарячих турів" не сприяє активізації продажів. Адже навіть такі пропозиції залишаються недоступними для більшої частини любителів закордонного відпочинку.
За підсумками літнього сезону 2015 р., з квітня по вересень, організований виїзний туризм в Україні склав 700-800 тис. осіб. Про це РБК-Україна розповів генеральний директор одного з найбільших туроператорів TUI Ukraine Володимир Щупак. Тим самим падіння турпотоку порівняно з аналогічним періодом минулого року склало 25-30%, вважає він.
Директор з розвитку туроператора TPG Валерій Паренчук також припустив, що в минулому літньому сезоні організований виїзний туризм становив близько 800 тис. чоловік.
За словами директора мережі турагентств "Сезон відпустки" Катерини Цулаї, сезон став "поганим" для учасників туристичного ринку. Вона пояснює це падінням кількості туристів та погіршенням їх платоспроможності.
"Частина туристів стала вибирати більш економні тури, а багато хто взагалі вирішив відпочити на внутрішніх курортах або й залишитися вдома", -зазначила вона.
Разом з тим директор мережі туристичних агенцій "Поїхали з нами" Олег Кулик розповів, що ще взимку очікування щодо наступаючого літнього сезону були навіть більш песимістичними, ніж все виявилося в реальності. Правда, і він зазначив, що туристи стали вибирати більш економні тури, або скорочувати тривалість відпочинку.
"Люди стали менше замовляти тури на 10 або 14 днів, а більше - на тиждень", - уточнив він.
При цьому минулого літа було менше пропозицій "гарячих турів", ніж у літньому сезоні 2014 р., зазначив Олег Кулик. Сталося це за рахунок більш обережного замовлення авіачартерів туристичними операторами.
За інформацією Володимира Щупака, у літньому сезоні поточного року найбільше українців поїхало до Туреччини. За його оцінкою, їх число склало 350-400 тис. чоловік, тобто приблизно половина турпотоку з України припала на курорти цієї країни.
Популярність Туреччини пояснюється відносною ціновою доступністю, відсутністю віз для українців і надто спекотною погодою в цей час року в основного конкурента - в Єгипті.
Крім цього, за оцінкою Володимира Щупака, у першу трійку країн по популярності серед українських туристів в цьому році потрапили Болгарія і все той же Єгипет. За його підрахунками, в Болгарію в минулому літньому сезоні з'їздили на відпочинок 100-150 тис. туристів, а в Єгипет - близько 100 тис.
Володимир Щупак зазначив також зростання популярності серед українців відпочинку у Болгарії та Чорногорії, а падіння - у Греції, Іспанії та Тунісі. Він пояснив збільшення попиту на Болгарію й Чорногорію тим, що ціни на відпочинок у цих країнах істотно нижче інших європейських курортів.
Падіння ж популярності Греції та Іспанії він пояснив тим, що у "шенгенських країнах" стало складніше отримувати візи, так як з червня вони ввели збір біометричних даних. Для цього туристам необхідно самостійно відвідати візові центри або консульства. Раніше вони здавали всі необхідні документи в турагентства, працівники яких самі займалися отриманням віз для туристів.
У той же час падіння попиту на поїздки в Туніс пояснюється почастішанням терактів у цій країні.
Слова гендиректора TUI Ukraine підтвердили і інші учасники турринку. Так, Олег Кулик розповів, що в минулому сезоні попит на тури до Греції впав в 3 рази, до Іспанії - в 2-2,5 рази. При цьому він також відзначив зростання популярності Чорногорії і Туреччини, але падіння - Болгарії.
За інформацією комерційного директора туроператора "Наталі Турс Україна" Іванни Чучман, в минулому літньому сезоні туристичний потік в більшість країн Європи, як-то Греція, Іспанія і т. д., впав, порівняно з літнім сезоном-2014, на 50%.
При цьому вона додала, що ще більше - на 70% - він знизився до Об'єднаних Арабських Еміратів. Іванна Чучман пояснила зниження попиту на "еміратський" напрямок більш високою середньою вартістю відпочинку у порівнянні з основним конкурентом - Єгиптом.
"Крім того, серед причин - те, що ніхто з туроператорів в цьому році не брав жорсткі блоки крісел на регулярних рейсах в ОАЕ, тобто не був зобов'язаний продати тури в будь-якому випадку", - зазначила вона.
Олег Кулик зазначив, що середній чек (на двох туристів) у літньому сезоні-2015 склав близько 30 тис. грн. Це приблизно на 10 тис. грн більше, ніж у попередньому сезоні. Разом з тим, в доларах, за його словами, він впав приблизно з 1500 дол. до 1300-1400 дол.
Трохи відрізняється динаміка у валюті однієї з найбільших мереж турагентств. За даними начальника аналітичного відділу "Мережі агенцій горящих путівок" Євгена Мандзюка, середній чек у літньому сезоні 2015 р. на одного туриста Туреччини склав 622 дол., що на 24,2% менше, ніж у попередньому сезоні. Крім того стали більш економними тури в Єгипет - їх вартість знизилася на 16%, до 525 дол. Разом з тим незначно подорожчала Болгарія - на 5%, до 294 євро.
Крім того, зросли в ціні середні тури в Грецію (на 11,8%, до 709 євро), на Кіпр (на 8,8%, до 729 євро), до Чорногорії (на 22,1%, до 508 євро), Іспанії (на 1,6%, до 754 євро), в Домініканську республіку (на 39,5%, до 1216 дол.) і ряд інших напрямків.
У той же час середній чек впав по турам в такі країни, як Об'єднані Арабські Емірати (на 0,3%, до 964 дол.), Шрі-Ланка (на 10,7%, до 948 дол.) та ін.
При цьому Іванна Чучман заявила, що через низьку платоспроможність українців в наступаючому зимовому сезоні не варто очікувати зростання організованого виїзного туризму. Традиційне ж лідерство в сегменті пляжного туризму залишиться за Єгиптом, уточнила вона.
"Це єдине "море", яке зараз можуть собі дозволити українські туристи", - зазначила Іванна Чучман.
Разом з тим ОАЕ - основний конкурент Єгипту у боротьбі за українських туристів у зимовий сезон - продовжить втрачати серед них популярність.
"Я дуже сумніваюся, що нам вдасться завантажити всі рейси", - визнала Іванна Чучман.
Перша і основна причина в тому, що ОАЕ вже почали шукати інші ринки для продажу тієї частки, яка раніше виділялася у них для туристів з країн СНД, в тому числі і з України, пояснила вона.
"Готелі з ОАЕ стали шукати клієнтів в інших, більш платоспроможних країнах. Тому, швидше за все, вони не будуть давати нам промо-тарифи на проживання і тримати під нас номери", - з жалем констатувала Іванна Чучман.