IT проти паперів: у президента придумали, як скоротити третину чиновників
Заступник голови Адміністрації Президента Дмитро Шимків перетворює відомство в ITкомпанію. На основі програми Microsoft його підлеглі розробили систему електронного документообігу, яку тепер безкоштовно пропонують іншим держорганам. Впровадження системи дозволить звільнити близько третини чиновників і мінімізує маніпуляції з документами. Для її встановлення потрібно лише базове програмне забезпечення, вартістю в кілька мільйонів гривень.
Безпаперова ініціатива
Адміністрація Президента пропонує перевести в електронну форму документообіг у всіх державних відомствах. Систему електронного документообігу вже випробували в АП, там вона працює більше року. Як стверджують її адепти, за рік вдалося скоротити число співробітників на 28%, прискорити процеси розгляду та погодження документів, а частина зайвих операцій взагалі прибрати.
Директор ITдепартаменту АП Роман Бородін розповідає, що відомству доводиться працювати з великою кількістю папірців. В день на главу АП може заходити до 2 тис. документів, які він повинен завізувати. "Деякі з них зовсім не мають сенсу. Наприклад, щоб пересадити працівника на інше місце, переставити його комп'ютер, глава АП особисто повинен підписати документ", розповідає Бородін. АП досі доводиться працювати з документами, деякі з яких були прийняті в 80е роки. "У цих документах так і написано: прогрес - це зло. Тому потрібно всіляко сприяти збереженню поточного порядку. Ось з такими документами нам доводиться боротися", - розповідає Бородін.
У цілому за весь час роботи системи електронного документообігу через неї пройшло 92 тис. документів. А користується системою 527 співробітників. Швидкість проходження вхідного документа, за словами Бородіна, зросла на 60% порівняно з минулими періодами. Середній час реєстрації документа займає тепер не більше 5 хвилин.
Порахувати ефект у грошовому еквіваленті в АП поки не змогли, так як система працювала в пілотному форматі. Повний перехід на роботу електронного документообігу відомство планує з 1 квітня цього року. "Думаю, через кілька місяців спробуємо "оцифровати" дані", - говорить Бородін.
Скільки коштує рибка
Система електронного документообігу створена штатними ITфахівцями АП на базі програмного забезпечення Microsoft Share Point. Його відомство купило до 2015 року на кошти державного бюджету. Сума тендеру становила 2 987 442 гривень. "Це був відкритий тендер. Прошу, не треба тут нічого вигадувати", - обурюється заступник голови АП Дмитро Шимків. До призначення в АП він був генеральним директором корпорації Microsoft в Україні.
Як додає Роман Бородін, закупівля була плановою, так як ці ж продукти потрібні для нормальної роботи інфраструктури АП: внутрішнього порталу, календарів, системи управління життєвим циклом серверів і робочих станцій, поштової системи, системи моніторингу, служби каталогів, системи безпеки. "По суті, ми розробляли систему електронного документообігу на основі базових сертифікованих в Україні програмних продуктів, які працюють в Адміністрації президента", - пояснює Бородін.
За його словами, в комерційній розробці така система може коштувати десятки мільйонів гривень з урахуванням ринкової вартості команд програмістів, тестувальників, проектних менеджерів. В даному випадку АП довелося витратитися лише на зарплати 5 співробітників відділу документообігу.
Від нашого столу до вашого
Свою конфігурацію системи АП безкоштовно пропонує іншим відомствам. Але для встановлення налаштувань потрібно базове програмне забезпечення, яке є не у всіх. "Кожна інституція знаходиться на різному рівні технологічного розвитку - у багатьох вже є і устаткування, і ліцензії на софт, а у когото немає нічого", - говорить Бородін.
Для установки системи відомствам потрібні сервери, робочі станції, сканери, а також ліцензії на операційні системи, продукти SQL Server, SharePoint Server, офісні додатки. "Зрозуміло, що ліцензії на ці продукти необхідно купувати, але найчастіше вони вже є в розпорядженні айтішників держорганів", - розповідає Бородін. Що стосується підтримки системи, то АП пропонує два варіанти. Перший - це безкоштовно навчити "айтішників" з інших відомств. Другий варіант - закупити підтримку у коготой з партнерів, відібраних АП.
Шимків каже, що системою вже цікавляться деякі міністерства, Генпрокуратура, суди. Але є й ті, хто всіляко противиться електронного документообігу. "У нас є такий досвід, коли люди, які мене ненавидять, надсилають 36 сторінок тексту із зауваженнями до системи. У відповідь ми відправляємо їм 72 сторінки з посиланнями на законодавство і поясненням, чому це законно", - розповідає він. За його словами, система електронного документообігу виключає маніпуляції в процесі узгодження документа. Наприклад, можна на всіх стадіях її обробки відстежити, хто і які вніс правки. Тому багато чиновники не зацікавлені в її використанні. Тим більше, що перехід на електронний документообіг несе добровільний характер: поки що законодавство не зобов'язує чиновників відмовлятися від папірців.