Президент Петро Порошенко не відмовився від ідеї "піти" Арсенія Яценюка. Але для початку йому потрібно переконати західних партнерів, що відставка голови уряду здатна вирішити нинішню політичну кризу і зібрати в Раді голоси за нового прем'єра. Про те, що для цього може зробити президент - в матеріалі РБК-Україна.
Президент Петро Порошенко не відмовився від ідеї "піти" Арсенія Яценюка. Але для початку йому потрібно переконати західних партнерів, що відставка голови уряду здатна вирішити нинішню політичну кризу і зібрати в Раді голоси за нового прем'єра. Про те, що для цього може зробити президент - в матеріалі РБК-Україна.
Епопея з відставкою прем'єра Арсенія Яценюка триває. Після того як президент в минулий вівторок, 16 лютого, під тиском Білого дому змушений був "відіграти" звільнення прем'єра в парламенті, Петро Порошенко вирішив взяти главу уряду змором.
Вустами лідера фракції БПП Юрія Луценка він зажадав від Яценюка або піти у відставку добровільно, або запропонувати парламенту такий склад Кабміну, який буде користуватися підтримкою більшості депутатів.
Фракції "Батьківщина" Юлії Тимошенко і "Самопоміч" Андрія Садового прем'єру дали чітко зрозуміти, що їх підтримки йому шукати не варто. Минулого тижня вони вийшли з коаліції.
Більш того, вони впевнені, що більшість у парламенті перестало існувати. За їх версією, в коаліції після цього залишилися тільки БПП і "Народний фронт", у яких на двох 215 голосів.
Соратники президента і прем'єра вважають інакше: в коаліції з ними досі РПЛ. Мовляв, Олег Ляшко восени минулого року хоч і заявив про вихід "радикалів" з більшості, відповідні заяви своїх депутатів не зареєстрував, а отже, формально залишився в коаліції.
Ляшко також вважає, що він не в більшості, але заявив, що готовий повернутися в коаліцію. На відміну від "Батьківщини" і "Самопомочи", РПЛ не наполягає, щоб в уряді не було Яценюка.
У такій ситуації вирішувати, чи є в Раді більшість чи ні, буде спікер парламенту Володимир Гройсман. Адже за законом саме він офіційно має оголосити про те, що коаліція припинила існування. Але голова парламенту поки що цього не робить.
Таким чином, де-юре доля уряду зараз в руках парламенту, де-факто - в руках президента. Адже Гройсмана прийнято вважати "на 100% людиною Порошенка".
"Підвісивши" ситуацію в парламенті, глава держави відновив переговори з прем'єром про переформатування Кабміну. РБК-Україна спробував проаналізувати сценарії вирішення політичної кризи, які зараз на руках у президента і наслідки, до яких може призвести їх реалізація.
"Якщо б президент не вірив у те, що Яценюк може піти сам, він би публічно не пропонував йому зробити це", - пояснив РБК-Україна співрозмовник в команді Порошенко.
Оточення президента впевнено - голоси "за" відставку прем'єра є, тому звільнити його - не проблема. Питання, як переконати погодитися на цей сценарій західних партнерів.
В першу чергу, віце-президента США Джо Байдена і директора-розпорядника МВФ Крістін Лагард. За останній тиждень Порошенко кілька разів спілкувався по телефону з Байденом. Загальною зміст цих розмов люди з команди президента описують так: прем'єра звільнити можна, але тільки при гарантії того, що Рада тут же призначить нового главу Кабміну.
З цим у Порошенка проблеми. Після провалу голосування за відставку уряду наступного разу парламент може підняти це питання тільки на наступній сесії, яка стартує у вересні нинішнього року. Втім, юридична лазівка для того, щоб "прибрати Сєню" раніше, існує.
В законодавстві немає норми про те, що розвал коаліції означає відставку Кабміну. Зате в ст. 83 Конституції сказано, що нова більшість подає президентові кандидатуру на посаду прем'єр-міністра. Цим намагається скористатися Юлія Тимошенко. Вона впевнена, що законодавство дає підстави парламенту підняти питання про відставку Яценюка, і навіть пообіцяла зареєструвати в Раді відповідний проект постанови. Правда, з Тимошенко не згодні навіть в РПЛ. "З Конституції не випливає, що в разі розвалу коаліції уряд автоматично йде у відставку. Швидше, прем'єр може зробити це добровільно", - вважає народний депутат від РПЛ Ігор Попов.
Власне, добровільна відставка Яценюка - єдиний можливий сценарій для призначення нового прем'єра. Адже, тільки в такому випадку в коаліції може залишитися "Народний фронт".
Для того, щоб все ж таки змусити Яценюка написати заяву про звільнення президенту досить не втручатися в роботу своєї фракції БПП і не вимагати депутатів голосувати "за" законопроекти уряду. Тоді Кабмін до вересня, фактично, не зможе реалізувати жодної серйозної реформи.
Це продемонструє недієздатність прем'єра, в першу чергу, перед Заходом. У свою чергу, Порошенко формально зможе виправдатися перед "кураторами" з Білого дому тим, що він не впливає на ситуацію, оскільки не втручається у стосунки прем'єра і парламенту.
Президент може і не чекати закінчення піврічного імунітету Яценюка. Для цього Гройсману досить оголосити, що коаліція припинила існування, запустивши тим самим відлік дострокових парламентських виборів.
У такій ситуації Порошенко може розраховувати, що під загрозою перевиборів нардепи, в тому числі з "Народного фронту", згідливішими і, врешті-решт, погодяться створити нову коаліцію та призначити новий уряд, але вже без Яценюка.
Головна проблема цього сценарію в тому, що проти дострокових виборів категорично виступають західні партнери. У той же час, за законом, розпускати чи не розпускати Раду, в якій більше 30 днів немає коаліції - право, а не обов'язок президента. Таким чином, якщо депутати не домовляться, і Петро Порошенко розпустить парламент, він фактично проігнорує вимогу західних партнерів з усіма витікаючими наслідками.
Співрозмовник РБК-Україна в АП запевняє: позиція Білого дому в тому, що парламентські вибори точно не мають відбутися раніше, ніж президентські у США. Нагадаємо, американці обиратимуть нового главу Білого дому 8 листопада.
Втім, у цій ситуації для українського президента відкриваються можливості більш вишуканої гри. Її суть, знову-таки, спробувати переконати "кураторів з Вашингтона", що тільки добровільний відхід Яценюка здатен перезавантажити коаліцію.
По ідеї, сценарій з непрацюючим парламентом розрахований в першу чергу не на Яценюка, а на Байдена. Адже, якщо президент переконає чиновника з Білого дому в тому, що прем'єр повинен піти, той може дохідливо пояснити Яценюку, що пора прощатися з посадою.
Джо Байден наполягає, щоб президент і прем'єр об'єдналися навколо сильної правлячої коаліції і програми реформ". Минулої п'ятниці він намагався по телефону по черзі переконати в цьому Порошенко і Яценюка.
Домовитися команди президента і прем'єра намагалися в минулий четвер, 18 лютого, на засіданні так званої "Стратегічної ради", який неформально називають G-7 (у нього входять Порошенко, Яценюк, секретар РНБО Олександр Турчинов, спікер парламенту Володимир Гройсман, голова АП Борис Ложкін, міністр внутрішніх справ Арсен Аваков і голова фракції БПП Юрій Луценко)
За підсумками засідання, команда президента "злила" в пресу інформацію про те, що розглядає можливість призначення на посаду першого віце-прем'єра Бориса Ложкіна. Нагадаємо, раніше соратники президента наполягали, що це крісло має отримати заступник глави АП Віталій Ковальчук. Соратники прем'єра в неофіційних бесідах стверджують, що не проти кандидатури Ложкіна.
Якщо президент серйозно готовий направити в уряд Ложкіна, то це можна розцінювати як поступку з його боку.
Але до компромісу з кадрових питань далеко. Паралельно з інформацією про призначення Ложкіна, команда президента пустила слух, що новим міністром юстиції може стати заступник глави АП Олексій Філатов. У відповідь "Народний фронт", який наполягає на тому, щоб Мін'юст і далі очолював Павло Петренко, поширила інформацію, що Філатов розглядається на посаду Генпрокурора. Як відомо, на цей пост всерйоз претендує глава фракції БПП Юрій Луценко.
По суті, команди президента і прем'єра "інформаційно потроллілі" один одного.
Втім, варіант, що президент і прем'єр все ж домовляться і все-таки переформатовано уряд, не виключений. Щоправда, для цього їм доведеться паралельно задовольнити кадровий апетит Олега Ляшка.
За версією депутатів від БПП і НФ, лідер "радикалів" має намір "вибити" посаду міністра екології для свого соратника Андрія Артеменка і домагається призначення Віктора Галасюка міністром економічного розвитку і торгівлі. Більш того, для себе Ляшко нібито вимагає в партнерів посаду спікера парламенту. Правда, офіційно лідер РПЛ цю інформацію заперечує.
Для Порошенка "світова" має як "плюси", так і "мінуси". Перевага в тому, що президент може розраховувати на подальшу лояльність Заходу і відновлення кредитування України з боку МВФ.
З іншого боку, союз з Яценюком неминуче відіб'ється на рейтингу президента, який і без того продовжує падати. Згідно з останніми соцопитуваннями, зараз він не перевищує 16%. Якщо падіння рейтингу Порошенко не сповільниться, то до осені їй не буде ніякого сенсу проводити перевибори в парламент. Адже в результаті він тільки погіршить свої позиції в Раді. А в такому випадку, Яценюк і зовсім може залишитися прем'єром до кінця президентської каденції Порошенко.
Крім того, збереження Яценюком прем'єрського крісла не дозволить президенту "добити" ключових олігархів - власника СКМ Ріната Ахметова і співвласника групи "Приват" Ігоря Коломойського. Обидва голосами своїх депутатів підтримують Яценюка в Раді, за що розраховують на лояльність з боку уряду.
Який із сценаріїв вибере Порошенко, поки не зрозуміло. Тому главі держави належить вирішити, що йому важливіше: лояльність Заходу або популярність в Україні.