ua en ru

Ігор Скляревський: "Повага до пасажира метро проявляється в тому, щоб дати йому потрібну інформацію зрозумілою мовою"

Ігор Скляревський: "Повага до пасажира метро проявляється в тому, щоб дати йому потрібну інформацію зрозумілою мовою" Кілька років тому Скляревський показував керівництву метрополітену нову схему. Тоді на нього подивилися як на інопланетянина
Гостем другого випуску подкасту "Технократи сьогодні" став Ігор Скляревський. Лідер і ідейний натхненник команди дизайнерів-волонтерів "Агенти змін", він вже кілька років працює над тим, щоб київська міська навігація була зрозумілою і естетично приємною.

Гостем другого випуску подкасту "Технократи сьогодні" став Ігор Скляревський. Лідер і ідейний натхненник команди дизайнерів-волонтерів "Агенти змін", він вже кілька років працює над тим, щоб київська міська навігація була зрозумілою і естетично приємною. Першим реалізованим проектом Скляревского у цій сфері стало оновлення зовнішнього вигляду фунікулера, який обзавівся власним логотипом, новою навігацією і схемою забарвлення. Після цього, завдяки об'єднанню "Агенти змін", київське метро заговорило з пасажирами зрозумілою людською мовою, позбувшись від канцелярщини. А минулого тижня була представлена нова офіційна схема Київського метрополітену, яка незабаром з'явиться у всіх вагонах. Чим ця схема буде відрізнятися від попередньої, і чи легко було переконати керівництво "підземки" в тому, що вона потрібна, Ігор Скляревський розповів ведучим подкасту Андрію Хветкевичу і Марині Зайцевій.

Слухайте підкаст зараз:

Основні тези Ігоря Скляревского читайте в цьому матеріалі. В повній версії підкасту гість більш докладно розповідає про те, як крок за кроком йому вдавалося популяризувати ідею про те, що хороший дизайн - це не тільки красиво, але і практично. Залишити коментар і задати питання Ігорю Скляревському можна на сторінці в Facebook.

Народний фільтр

- Нова схема метро. Як вона створювалася і що з нею буде далі?

Ігор Скляревський: Йшли до нової схеми ми досить довго. Один тільки процес її публічного обговорення тривав близько семи місяців і проводився в кілька етапів. Ми для себе вирішили, що всі наші проекти, які ми робимо для міста безкоштовно, ми будемо робити публічно, і на це є кілька причин. По-перше, люди повинні знати, хто це робить, а якщо у них будуть якісь пропозиції, як зробити краще, - куди з цими пропозиціями йти. Раніше, коли кияни стикалися з поганим дизайном, вони навіть не знали, умовно кажучи, кого за це бити. По-друге, коли люди критикують і обговорюють, це дозволяє зробити фінальний варіант досконалішим. Якщо говорити про схему метро, то ми абсолютно впевнені, що на ній немає жодної фактичної або орфографічної помилки, тому що на це все дивилися багато тисяч пар очей, які не залишили помилкам жодних шансів.

- А що в ній змінилося?

Ігор Скляревський: По-перше, з'явився швидкісний трамвай. Ним користується більше людей, ніж міською електричкою, але раніше його чомусь на схемі не було. По-друге - транспорт до аеропортів, так як схема метро насправді важливіша для туристів, ніж для киян. Третє нововведення - це доступність. Ми збільшили розміри написів, а також врахували той факт, що частина людей не розрізняє червоний і зелений кольори, а це 8% чоловіків і 1% жінок. Ну і в цілому дотримувалися принципи універсального дизайну.

- Які були етапи створення схеми?

Ігор Скляревський: Ми зробили свій варіант схеми. Це була не чернетка, а цілком закінчений і якісний проект. Опублікували її в інтернеті і супроводили статтею з детальним поясненням кожного дизайнерського рішення. Люди почали критикувати, вказувати на помилки, а ми цю інформацію збирали і систематизували. Через три місяці ми підготували виправлений варіант - тестову версію, яку розмістили в десяти поїздах "червоної" лінії метро. На ній теж було запрошення написати нам зауваження і побажання. Таким чином, ми ще три місяці збирали відгуки, але на цей раз від людей, які бачать схему не на моніторі, а в реальних умовах. Результатом стала фінальна версія, яка буде поступово з'являтися у всіх вагонах.

- Чи багато було відгуків на другому етапі?

Ігор Скляревський: На порядок менше, ніж в інтернеті. Я думаю, що це пов'язано з кількома причинами. По-перше, ця схема обговорювалася в інтернеті і частина пасажирів її бачила. По-друге, на ній вже були виправлені всі можливі помилки. Крім того, написати коментар до посту у Facebook простіше, ніж запам'ятати або сфотографувати адресу у вагоні, доїхати до будинку і написати листа. Ми отримали близько 120 листів, а тих, хто коментував в інтернеті, було більше тисячі. А ось загальна аудиторія, яка прочитала всі пости на Facebook - близько 150 тисяч чоловік.

- Ось такий приклад. У моєї сусідки Людмили Іванівни немає інтернету. Вона могла якимось чином залишити відгук, якщо б захотіла? Може, через міську лінію 15-51?

Ігор Скляревський: На схемах завжди вказана гаряча лінія метрополітену, якою теж можна скористатися. Але, наскільки мені відомо, через цей канал побажання не надходили.

Світло в кінці тунелю

- Кілька років тому ви вже показували керівництву метрополітену нову схему. Що змінилося в цей раз?

Ігор Скляревський: Це було в 2011 році, і це була моя особиста, не колективна робота. На мене в метрополітені подивилися просто як на інопланетянина. Там люди в цьому питанні були абсолютно дрімучі, а схемою завідувала служба руху, яка насправді відповідає за безпеку. Вони мене абсолютно не зрозуміли, ставили дивні питання. Я побачив, що з ними нічого не вийде. А ось після Майдану, обрання нового мера та Київради, до комунальних підприємств, в тому числі і в метрополітен, прийшли нові люди. Працювати з ними - одне задоволення. Затвердження схеми, наприклад, тривало хвилин десять. Вони сказали, що стежать за громадським обговоренням, і довіряють нам як професіоналам, і тому готові розмістити схему в тому вигляді, в якому ми її віддамо. Це звучить занадто добре, щоб бути правдою, але це правда. В державі, безумовно, щось змінилося.

- Що ви ще міняєте в метро крім схеми?

Ігор Скляревський: В касах продаються проїзні з новим дизайном, на які можна дивитися без болю. Крім того, ми скоротили кількість написів на них. На старому варіанті була інструкція по використанню, яка складається з чотирьох пунктів. Ми ж залишили тільки те, що важливо для пасажира: щоб скористатися карткою, треба прикласти її до турнікету. Ще ми робили інформаційні плакати. Хоча їх технічно робити простіше всього, сила їх впливу велика. Ми фактично змінили спосіб спілкування міста зі своїми жителями. Поки що тільки в метро, і на невеликій кількості плакатів, але це розмова зовсім іншою мовою. Повага проявляється не словами "Шановні пасажири" на кожному оголошенні, як це було раніше. Воно в тому, щоб сказати те, що вам дійсно потрібно, і в такому вигляді, щоб він це сприйняв простіше і швидше. Всі наші плакати лаконічні і написані простою мовою.

- Чи правильно ми розуміємо, що ви працюєте безкоштовно і економите значні кошти державі?

Ігор Скляревський: Так, все, що ми робимо для міста, ми робимо абсолютно безкоштовно. Хоча, об'єктивно, створення дизайну - це дослідницька робота. Вона не може коштувати мільйони, але з нею не впорається і людина, що завантажила собі графічний редактор. Приміром, у Києві логотип метро - зелену букву "М" - раніше всі малювали як завгодно. Потрібно було все систематизувати. Нам потрібен був варіант, який добре буде читатися і у великому і маленькому розмірі. Це зовсім не проста робота.

Команда однодумців

- Як вийшло зібрати команду?

Ігор Скляревський: Ми починали роки два тому, коли місто не був готове до таких проектів. Але я вважав, що зупинятися не треба, а треба працювати "в стіл". Коли можливість реалізовувати ідеї з'явиться, всі ці напрацювання неодмінно знадобляться. Я кинув клич, підготував конкурсне завдання, щоб відібрати нехай не багато людей, але професіоналів. Тоді відгуків було не дуже багато. А от коли я зібрав команду "Агентів змін", на той момент вже була домовленість з метрополітеном. Мабуть, це зіграло роль, мені стали активно допомагати. З нами в різний час працює від 10 до 20-30 чоловік. Це не тільки дизайнери, але і журналісти, літредактори. У всіх, хто з нами працює, є досвід, а головне - інтерес до справи.

- Як ви в команді визначаєте собі терміни?

Ігор Скляревський: Всі проекти проходять дуже багато ітерацій. Ми періодично збираємося, обговорюємо нашу роботу і домовляємося, хто і що буде робити. А в улюблених ситуаціях чиновників, коли треба встигнути до якоїсь дати, ми більше не беремо участь.

- Якщо б ви працювали за гроші, чи покращився б результат?

Ігор Скляревський: Якість би точно не покращилася. Ми і так дуже строго стежимо за нею - робимо або добре, або ніяк. Це один з наших основних законів. Але так як у кожного з нас є основне місце роботи, проекти просуваються досить повільно. Якщо ж коли-небудь "Агенти змін" самі перетворяться на місце роботи, проектів стане більше, і вони будуть просуватися швидше.

- Як ваша команда ставиться до неконструктивної критики? У тому ж Facebook вона зустрічається дуже часто.

Ігор Скляревський: Філософськи. Раніше сильно ранило, що люди не розуміють, що ти витрачаєш свій особистий час на те, щоб зробити місто кращим, а бачать в цьому якийсь черговий розпил бабла. Тепер я просто не звертаю уваги. На щастя, є велика кількість людей, які це цінують, і які дякують за роботу.

У наступному випуску ми поговоримо з Дмитром Дубілетом, керівником IT-напрямку Приватбанку, ініціатором проекту igov.org.ua - порталу державних послуг.

Підпишіться на підкаст, щоб не пропустити:

Ігор Скляревський: "Повага до пасажира метро проявляється в тому, щоб дати йому потрібну інформацію зрозумілою мовою" Ігор Скляревський: "Повага до пасажира метро проявляється в тому, щоб дати йому потрібну інформацію зрозумілою мовою" Ігор Скляревський: "Повага до пасажира метро проявляється в тому, щоб дати йому потрібну інформацію зрозумілою мовою" Ігор Скляревський: "Повага до пасажира метро проявляється в тому, щоб дати йому потрібну інформацію зрозумілою мовою"

Задавайте питання наступному гостю, залишайте коментарі до цього випуску або пишіть свої пропозиції на сторінці в Facebook.