ua en ru

Досить пити: чому Київ ввів заборону на нічний продаж алкоголю

Досить пити: чому Київ ввів заборону на нічний продаж алкоголю Купити в Києві спиртне вночі скоро стане неможливо

Легально придбати вночі алкоголь у Києві стане неможливо. Слідом за іншими містами столична влада ввела обмеження на продаж міцних та слабоалкогольних напоїв, а також пива з 23:00 до 10:00. Таким чином, депутати відреагували на звернення громадян, і в перспективі розраховують на зниження споживання алкоголю і рівня злочинності. Бізнес вже заявив про незаконність даного рішення, оскільки до повноваження місцевих органів влади не входить регулювання торгівлі підакцизними товарами. Крім того, обмеження призведуть до зростання тіньового ринку, як це відбулося, наприклад, у Росії, де випивку на будинок готові доставляти таксисти.

Допилися до першого місця

Депутати Київради відреагували на звернення столичних жителів і ввели заборону на продаж алкоголю у нічний час. Горілку, слабоалкогольні напої, пиво буде неможливо придбати легально з 23:00 до 10:00. Обмеження будуть поширюватися на ларьки, "Магазини біля дому", супермаркети. Налити у цей час, за законом, зможуть тільки у кафе та ресторанах. За порушення заборони спіймані продавці будуть позбавлені ліцензії. Текст рішення столичної міськради, яке було прийнято 22 вересня, іще не опублікований. Крім того, документ ще повинен підписати мер Віталій Кличко, який зараз перебуває у відпустці.

Практика введення заборони на нічний продаж алкоголю вже діє у ряді обласних центрів України - Львові, Івано-Франківську, Хмельницькому, Тернополі, Сумах. Їх введення викликало масу обурень з боку бізнесу і з 2009 року, коли була введена перша заборона, тягнуться судові процеси про визнання незаконними рішення місцевих органів влади. Дійшло до того, що у травні цього року Верховний суд України дав роз'яснення, згідно із яким "встановлення постійних заборон і обмежень щодо торгівлі алкогольними напоями виходить за межі повноважень органів місцевого самоврядування". "Ми розуміємо, що прийнята нами норма - політична. Але ви не уявляєте собі, яка була кількість звернень громадян, - до сотень заявок щодня - із проханням припинити цілодобову пиятику і цілодобовий Октоберфест у дворах та біля магазинів!", - розповів РБК-Україна депутат Київради - Владислав Михайленко, - один з авторів заборони на нічний продаж алкоголю.

Депутати посилаються на досвід українських міст, які практикують заборону, і країн, де працюють обмеження: прийняті тут заходи дали результат і обсяг споживання алкоголю знизився. А це потягло за собою і зменшення рівня злочинності. Владислава Михайленко нагадує, що у 2015 році Україна посіла "почесне п'яте місце" у світі за рівнем алкоголізму і перше - у підлітковій алкогольній залежності. Крім того, щороку від алкоголю в країні помирає 40 тисяч осіб. "Ми вже зіткнулися із осудом, із заявами, що наше рішення не буде мати сенсу. Але з такою статистикою час щось робити", - резюмує Михайленко.

Колишній головний нарколог України - Анатолій Вієвський - погоджується з тим, що країна за обсягами споживання алкоголю, знаходиться на досить високих позиціях. Він охарактеризував її як "середньовисоку", і порівняв Україну із Великобританією. Різниця у тому, що у нас 70% громадян віддають перевагу міцним напоям. "Я - прихильник регулювання споживання, але законними способами. Я розумію, що депутати виходили із благих намірів, але є роз'яснення Верховного суду, тому, у першу чергу, це рішення нелегітимне. Ми зараз обговорюємо якусь комедію", - говорить Вієвський.

Законний дзвін келихів

В Європі заборона нічної торгівлі алкоголем застосовується давно і успішно. Купити його там вночі можна тільки у ресторанах, клубах і на заправках. Нічна ліцензія коштує дорого, відповідно і дорогий сам алкоголь, розповів голова правління Української таксомоторної асоціації (УТА) - Андрій Антонюк. Заборона хоч і діє у Львові, але вночі, за його словами, купити алкоголь у магазинах не становить великих зусиль. "Дехто, все-таки, офіційно або майже зовсім легально отримає монополію і буде торгувати. Таких, на відміну від конкурентів, не будуть помічати контролюючі органи", - припускає Антонюк.

Згідно профільного закону про держрегулювання виробництва та обігу підакцизних товарів та "Правил роздрібної торгівлі алкогольними товарами", до повноважень сільських, селищних і місцевих органів влади входить встановлення зручного режиму роботи підприємств. Зручний для населення режим роботи спецмагазинів, відділів і секцій повинен узгоджуватися із власниками таких об'єктів. Нічого про локальну заборону торгівлі, у відведений час, у регулюючих документах не йдеться.

"Якщо допускаються такі речі, як рішення Київради, і не тільки на тлі роз'яснення Верховного суду, а й рішення Антимонопольного комітету, то так ми скоро дійдемо до заборон конкретно по районах, по вулицях, по прізвищах, - обурений президент Національної організації роздрібної торгівлі - Юрій Бондарєв. - Ми виходимо із того, що якщо реалізація регулюється законом, то держава й повинна ініціювати зміни на рівні Верховної Ради".

Крім того, що подібним рішенням Київрада перевищила свої повноваження, воно ще й веде до додаткових обмежень законних гравців на ринку торгівлі, які отримали ліцензії на реалізацію підакцизних товарів, додає генеральний директор "Метро Кеш енд Кері Україна" - Мартін Шумахер. "Ми, як іноземний інвестор, проти рішень, які обмежують права на ринку і ведуть до обмежень щодо роботи приватних підприємців, які у світі є основою для розвитку економіки", - заявив він РБК-Україна.

Тільки у "Метро Кеш енд Кері Україна" щодня більша половина закупівель здійснюється суб'єктами малого підприємництва-власниками ліцензій на продаж алкоголю. Що примітно - закуповуються оптовики, в основному, вранці. Відповідно, заборона призведе до того, що будуть збиватися графіки роботи, виникнуть простої, з'являться додаткові витрати на доставку. Крім того, столичний бюджет, за підрахунками мережі, тільки від "Метро Кеш енд Кері Україна" недоотримає близько 1 мільйона гривень акцизного податку в рік.

Пити у тіні

Якщо рішення про обмеження нічної торгівлі буде закріплено на загальнонаціональному рівні, то необхідний і жорсткий контроль за виконанням норм, впевнений Юрій Бондарєв. Поки що нинішні заборони можуть сприяти тільки зростання тіньового ринку. Обсяг "тіні" на ринку горілки перевищує 40%. "У нас нація не зовсім здорова, але заборони призведуть до появи альтернативних поставок і продажів. З'являться "бабусі", таксі-сервіси, через інтернет-магазин можна здійснити замовлення і проконтролювати, у який час привезли товар, - неможливо", - пояснив він.

Генеральний директор "Карлсберг Україна" - Євген Шевченко додає, що обмеження нічних продажів, зокрема, пива не призводило до зниження споживання алкоголю, а викликало збільшення попиту на фальсифікований або нелегально зроблений міцний алкоголь. "У Латвії виросли продажі фальсифікату, який бабусі продавали ночами через вікно у пластикових пляшках з-під газованої води. Його називали "крутка". У Росії після заборони нічних продажів алкогольної продукції, з'явилися "таксі із подарунком", і алкоголь невідомого походження всім бажаючим продавав таксист. Можливо, хтось пам'ятає, що у СРСР горілкою теж торгували таксисти, - розповідає Шевченко. - Важливо відзначити, що при подібних заборонах трапляється ефект, зворотній від задуманого, і сильно зростають продажі міцного, найчастіше, нелегального алкоголю, так як нелегального пива просто немає".

Прогнозоване рішення Київради він вважає популістським, і пропонує знижувати рівень споживання алкоголю в Україні шляхом боротьби із нелегальним ринком і встановленням рекомендованого Євросоюзом співвідношення акцизу на пиво і міцний алкоголь. "Зараз ми не просто далекі від цього, а, схоже, рухаємося у зворотному напрямку", - резюмує Євген Шевченко.

Андрій Антонюк з УТА не виключає появи тіньового ринку, у тому числі і з допомогою таксі, хоча і не в масштабних обсягах. "Сьогодні таксисти за певну плату возять по Києву речі і небезпечніші, і цікавіші. Всі здогадуються, але таксистів взагалі ніхто не може проконтролювати, тінізація ринку 99% - при обороті у 30 мільярдів гривень на рік, - а для перевезення - це дуже зручно. На питання: "Чиє це?" завжди можна відповісти, що попередній пасажир забув".