Хроніки російської авіації: 12 катастроф за 11 років
У Росії в тюменському аеропорту Рощіно вранці 2 квітня 2012 р. при зльоті розбився пасажирський літак ATR 72, що виконував рейс Тюмень - Сургут. За попередніми даними, на борту повітряного судна знаходилися 43 людини: 31 загинула, 12 госпіталізовані з опіками і важкими травмами.
З 2000 р. стався ряд аварій російських літаків, як на території РФ, так і за кордоном. 3 липня 2001 р. при заході на посадку в Іркутській аеропорт розбився Ту-154 авіакомпанії "Владивосток Авіа", що здійснював рейс за маршрутом Єкатеринбург - Іркутськ - Владивосток. У результаті авіакатастрофи загинули 145 людей.
4 жовтня 2001 року над Чорним морем вибухнув на висоті 11 км і впав у воду за 180 км на південь від Новоросійська літак Ту-154 авіакомпанії "Сибір" рейсу Бен-Гуріон (Тель-Авів) - Новосибірськ. Загинули всі 65 пасажирів (15 громадян РФ і 51 громадянин Ізраїлю) і 12 членів екіпажу. Згідно з основною версією, літак було збито українською зенітною ракетою з території Криму.
1 липня 2002 р. в результаті суперечливих інструкцій авіадиспетчера системи TCAS (система попередження небезпечного зближення, що розводить літаки за ешелонами (висотами) сталося зіткнення Boeing 757 (рейс DHL) і Ту Ту-154 "Башкирських авіаліній" на території Німеччини в районі Боденського озера. Катастрофа забрала життя всіх, хто перебував на борту обох літаків (71 людина, зокрема 52 дитини).
24 серпня 2004 р. практично одночасно в результаті спрацьовування вибухових пристроїв, які пронесли на борт терористки-смертниці, зазнали катастрофи Ту-154 авіакомпанії "Сибір" (загинули 46 людей) і Ту-134 авіакомпанії "Волга-Авіаекспрес" (загинули 44 людини).
В ніч з 2 на 3 травня 2006 р. в акваторії Чорного моря поблизу міста Сочі впав літак Airbus A320 авіакомпанії "Армавіа". Після падіння літакзанурився на глибину 400 метрів. На борту лайнера перебували 113 осіб, у тому числі 8 членів екіпажу, всі вони загинули.
У ніч з 8 на 9 липня 2006 р. при посадці в аеропорту Іркутська літак Airbus A310 авіакомпанії "Сибір", що прямував із Москви, викотився за межі злітно-посадочної-посадкової смуги, після чого сталося загоряння літака внаслідок зіткнення з перешкодою біля аеродрому. На борту літака перебували 193 пасажирів і 10 членів екіпажу, загинули 125 осіб.
22 серпня 2006 р. рейс літак Ту-154М, що виконував рейс Анапа - Санкт-Петербург, намагаючись проскочити над грозою, втратив керування і впав у плоский штопор. Повітряне судно зазнало аварії поблизу населеного пункту Суха Балка неподалік від Донецька. На борту літака перебували 170 осіб (160 пасажирів і 10 членів екіпажу), всі вони загинули.
14 вересня 2008 р. при заході на посадку в аеропорт Пермі зазнав аварії літак Boeing 737-500 російської авіакомпанії "Аерофлот-Норд". В результаті зіткнення літака із землею і наземними предметами загинули всі, хто перебував на борту 88 осіб - 6 членів екіпажу і 82 пасажири, у тому числі герой Росії генерал-полковник Геннадій Трошев, який командував федеральними військами в ході бойових дій у Чечні та Дагестані.
10 квітня 2010 р. при заході на посадку в аеропорт Північний під Смоленськом розбився Ту-154М, на якому летів Президент Польщі Лех Качиньський і польська делегація у складі 87 осіб. Всі вони, а також 8 членів екіпажу загинули.
20 червня 2011 р. в Прионежському районі Республіки Карелія розбився пасажирський літак Ту-134 авіакомпанії "РусЕйр". Лайнер прямував рейсом РЛУ-243 за маршрутом Москва - Санкт-Петербург. Згідно з відомістю реєстрації, на борту літака знаходилися 43 пасажири і 11 членів екіпажу. В результаті аварії сталося загоряння літака. Загинули 47 людей.
7 вересня 2011 р. при вильоті з ярославського аеропорту Туношна розбився літак Як-42, на борту якого перебував основний склад хокейного клубу "Локомотив". На зльоті літак не зміг набрати безпечну висоту, врізався в антену маяка, що знаходився за злетно-посадочній смузі і впав поблизу аеропорту. На борту літака перебували 45 людей, усі вони загинули.
У підсумку, у цих пригодах загинуло понад 1 тис. осіб. Експерти відзначають, що російська цивільна авіація знаходиться на рівні африканських країн, а літати на російських літаках небезпечно.
В Україні за цей відрізок часу подібних авіакатастроф, крім вищезазначених у Донецькій обл. і над Чорним морем, не було зовсім. Проте в нашій країні запам'яталася дещо іншого роду трагедія. 27 липня 2002 р. під час авіашоу на честь 60-річчя 14 авіаційного корпусу на аеродромі Скнилів, розташованому недалеко від Львова, сталася катастрофа винищувача Су-27 українських ВПС. Під час виконання фігури вищого пілотажу літак впав на натовп глядачів: 77 осіб, з них 28 дітей загинули, постраждалими визнано 543 людини. Володимир Топонар, який керував літаком Су-27, засуджений до 14 років позбавлення волі і штрафу в 7,2 млн грн.