Хілларі Клінтон програла вибори: чому перемога не дісталася лідеру соцопитувань
Для багатьох перемога кандидата в президенти США від Республіканської партії Дональда Трампа була несподіваною. Фаворитом називали кандидата від Демократичної партії Хілларі Клінтон. Кілька місяців поспіль вона лідирувала в електоральних симпатіях американців.
За даними телевізійної компанії АВС станом на 23 жовтня Клінтон випереджала Трампа на 12%. Трьома днями пізніше The New York Times повідомила, що кандидату від Демократичної партії симпатизують на 6% більше виборців, ніж республіканцю. Проте ближче до виборів настрої у американців змінилися. Фінальне Національне опитування від Bloomberg показало, що Клінтон випереджала Трампа всього на 3% - на рівень соціологічної похибки.
Коментарі соціологів з приводу поразки Хілларі Клінтон на виборах президента Америки РБК-Україна.
Євген Головаха, завідувач відділу методології і методів Інституту соціології НАН України
На відміну від України в США практично вже не використовують опитування face-to-face, коли інтерв'юєр безпосередньо розмовляє з респондентом. Зараз проводять переважно опитування по телефону або по Інтернету. В цьому теж є певна проблема. Навіть у США, наприклад, Інтернету немає у людей з дуже низьким рівнем освіти.
Ймовірну перемогу віддавали Клінтон не соціологи, а політичні експерти. Соціологи ж фіксували стан підтримки в день проведення опитувань. За 10 днів до виборів Хілларі Клінтон мала 5-7% переваги. Соціологи могли б зробити висновок, що вона переможе, але такого не зробили - вони знають, як можуть вплинути окремі події на результат виборчих перегонів. Наприклад, як у цьому випадку, ФБР знову нагадала виборцям про те, що вона використовувала приватну електронну пошту. Стали шукати інформацію про можливе порушення державної таємниці з боку Клінтон. Як результат - між кандидатами стрімко почав зменшуватися розрив.
Засоби масової інформації та соціологи повинні роз'яснювати суспільству - ми не пророки, не можемо сказати заздалегідь, хто виграє.
Ірина Бекешкіна, директор Фонду Демократичні ініціативи
Взагалі, дані досліджень дуже вагалися. Можна було прочитати, що у Трампа плюс один відсоток, а на наступний день - плюс чотири у Клінтон. Це - телефонні опитування. Кількість респондентів – стандартне, 900 або не більше 1000. Такі дослідження не можна вважати надійними. Зазвичай медіа замовляють телефонні опитування. Але Захід звик до них. По-перше, це - швидко. По-друге, не так дорого.
Але в той же час, коли з'явилися мобільні телефони, стало складно проводити такі опитування. Якщо навіть мати базу мобільних номерів, незрозуміло з якого міста респондент. В телефонних опитуваннях є ще одна особливість - "легкість відмови". Крім того, ви не знаєте, якого соціального шару або скільки років виборцю, який вам відмовив. Питання в наступному: чи була перевага у Трампа з самого початку? Більше відмовлялися брати участь в опитуваннях саме його прихильники.
Володимир Паніотто, генеральний директор Київського міжнародного інституту соціології
Похибка соціологічних досліджень - 3%. Це - випадкова похибка, тому що ми опитуємо не всіх людей.
У ході опитування перед виборами президента США були деякі систематичні похибки, які соціологи ще будуть аналізувати. Скажімо, віце-президент Всесвітньої організації досліджень громадської думки Клер Дюрант стверджувала, що в електорату Трампа значно вище "ефект мовчання" (ситуація, за якої люди приховують свої погляди, якщо вони не підтримуються більшістю, - ред.). На американців тиснули ЗМІ - більшість з них в Америці підтримувала Клінтон і говорили про її перемогу. Тому різниця між Клінтон і Трампом буде менше, ніж показують дані соціологічних досліджень.
Через кілька днів американські соціологи будуть активно аналізувати дослідження. Але при всіх видах опитування зараз падає кількість людей, котрі погоджуються відповідати на питання. Тому пишуть про кризу цих методів. Але поки адекватної заміни немає.