Проголошення Каталонією - найбагатшим регіоном Іспанії - незалежності, зіграли з автономією злий жарт. Іспанські власті отримали законні підстави допускати регіональний уряд, каталонський бізнес - "переїхати" в інші іспанські регіони, а світове співтовариство - не визнати Каталонію окремою державою.
Спроби виторгувати у Іспанії можливість відраховувати менше коштів у державну скарбницю шляхом референдуму і оголошення незалежності, зіграли злий жарт з Каталонією. Тепер найбагатший регіон Іспанії залишає великий бізнес і банки, іспанські влади отримали абсолютно легальні підстави для відсторонення регіонального уряду від влади і кримінального переслідування її членів, а Європейський Союз, та й світ у цілому, не збирається визнавати Каталонію окремою державою.
Втім, поки в Європі думають, що робити з сепаратистськими настроями, колишній голова уряду Каталонії Карлес Пучдемон, за інформацією деяких іспанських ЗМІ, має намір просити політичного притулку в Брюсселі. Про те, чому давно добивається незалежності Каталонія змогла так далеко зайти, і чим загрожує "каталонський сепаратизм Європі - в матеріалі РБК-Україна.
королівства Іспанія багаторічний досвід боротьби з сепаратизмом. Баскська організація ЕТА десятиліттями вела збройне протистояння і здійснювала теракти. У Каталонії рух за незалежність також має свою історію. На території регіону "референдуми" про самовизначення проводилися не раз. Попереднє опитування жителів регіону, навіть після того, як каталонські влади оголосили його консультативним, був заблокований. У листопаді 2014 року його все одно провели. Як і в цьому році, тоді явка склала близько 40%, з яких переважна більшість проголосувала "за" створення окремої держави Каталонія.
Але досі так далеко - до введення прямого правління в автономному регіоні у відповідь на спробу проголосити незалежність - демократичної Іспанії ситуація ще не заходила. Чи Могла вона складеться по-іншому? Можливо, але напрямок було задано після виборів 2015 року в регіоні. Тоді сили, що підтримують незалежність, змогли завоювати більшість мандатів. Вони відразу прийняли "Декларацію про початок процесу незалежності Каталонії". Отже, призначеному в 2016 році прем'єром Каталонії Карлесу Пучдемону великого поля для маневру не залишалося.
У підсумку, незважаючи на заборону конституційного суду, уряд Каталонії 1 жовтня все-таки провело "референдум", вже, на його думку, не консультативний. Згідно заявам регіональних влад, в ньому взяли участь 43% каталонців (з них 92% проголосували за відділення від Іспанії).
Незадовго до початку референдуму були змінені його правила - дозволили проголосувати на будь-якій ділянці. Крім того, в день голосування відбулися зіткнення між поліцією і тими, хто хотів віддати свої голоси. Регіональні власті визнали референдум таким, що відбувся, хоча майже місяць тягли, перш ніж 27 жовтня каталонські парламентарії 70 голосами з 135 проголосували за незалежність. Депутати-прихильники єдиної Іспанії визнали за краще покинути засідання регіонального парламенту.
В той же день сенат Іспанії дозволив національному уряду усунути кабінет Пучдемона від влади і ввести в Каталонії пряме правління. Сьогодні, 30 жовтня, генпрокуратура Іспанії висунула проти Карлеса Пучдемона та інших членів регіонального уряду звинувачення в заколоті. За цією статтею їм загрожує до 30 років позбавлення волі.
У ході розвитку нинішньої кризи Мадрид і Барселона говорили на різних мовах. У Каталонії питання незалежності - емоційний. Але крім бажання мати свою державу, виспівування гімну Каталонії, вивішування на балконах прапорів Каталонії, звучала лише одна раціональна причина бажання відділення: залишати більше грошей у регіоні і менше платити в центральний бюджет.
Мадрид реагував мовою права: відділення Каталонії не передбачено конституцією країни. А в разі спроби проголошення незалежності буде задіяна стаття 155 основного закону. І для дотримання законодавства центральне уряд був готовий використовувати силу, як це і відбулося 1 жовтня, під час проведення так званого "референдуму".
Однак проблема Каталонії - політична, тому для її розв'язання ні одних емоцій і бажання, ні мови права і сили - недостатньо. Адже для утворення окремої держави потрібно вирішити цілий ряд питань, серед яких введення своєї валюти, створення окремого законодавства і судової системи, формування силових структур. Але все це уряд Пучдемона поки не підготувало.
Чому центральний уряд Іспанії не запобігло такий розвиток ситуації? Його голова Маріано Рахой - прихильник жорсткої лінії. Ще в 2006 році, будучи главою опозиційної "Народної партії", він подав до конституційного суду скаргу на "Статут автономії Каталонії", про який змогли домовитися тодішні уряду в Мадриді і Барселоні. У 2010 році суд змінив ряд норм цього документа, зокрема, визнав недійсним характеристику Каталонії як "нації".
Але крім переговорів з Каталонією у Рахоя були і інші засоби. Наприклад, можна було розпочати інформаційну кампанію про те, що відділення регіону лише створить нові проблеми, а не вирішить наявні. Не виключено, Рахой думав, виходячи з тривалої історії сепаратизму в Іспанії, що до проголошення незалежності не дійде. Може йому не вистачило політичної креативності. А може він принципово не хотів виходити в цьому питанні на політичний рівень, щоб не дати підстав сепаратистам сказати, що їх визнають.
Уряд Пучдемона не могло керуватися одними лише емоціями і надіями. Швидше за все, розрахунок був отримати важіль тиску, і з його допомогою посадити уряд Рахоя за стіл переговорів. І там виторгувати більшу автономію, зокрема, максимально зменшити відрахування коштів з регіону в центральний бюджет. Виходячи з цієї логіки, референдум повинен був показати всю серйозність ситуації, а застосування іспанськими правоохоронними органами сили повинно було сприяти втручання ЄС як посередника.
На користь цієї версії говорить і те, що Пучдемон регулярно закликав до діалогу Мадрид. 10 жовтня, коли від нього очікували проголошення незалежності, у своїй промові перед регіональним парламентом він сказав наступне: "Я приймаю мандат народу, що Каталонія стане незалежною державою з республіканською формою правління. Уряд і я сам пропонуємо парламенту відкласти дію проголошення незалежності, щоб ми в наступні тижні провели діалог, без якого узгоджене рішення неможливо". Після цих слів Мадриду довелося двічі робити запит про те, чи була проголошена незалежність чи ні.
Якщо намір Пучдемона було саме таким, то він повторив помилку екс-прем'єра Великобританії Девіда Кемерона. Той свого часу задумав референдум про Brexit як засіб тиску на ЄС в рамках переговорів за умовами членства Великобританії. Виходу з Євросоюзу він не хотів і не припускав. Але гра з націоналізмом і популізмом - небезпечна. Карлес Пучдемон потрапив в ту ж пастку, що й Кемерон.
Мадрид на шантаж не піддався, ЄС залишився осторонь, а просто повернутися до вихідного стану справ неможливо - адже суспільні процеси мають свою динаміку.
Прояви сепаратизму останніх декількох років в Європі істотно відрізняються між собою. Референдум 2014 року в Шотландії, наприклад, відповідав прийнятим у світі правилами, а саме - був проведений за домовленістю з офіційним Лондоном. Жовтневий референдум в італійських регіонах Ломбардія і Венеція також відповідав законодавству. На ньому йшлося не про відділення від Італії, а лише про розширення автономії.
В Каталонії, на відміну від Шотландії, як не було серйозної суспільної дискусії з приводу практичних питань реалізації ідеї відокремлення від Іспанії, так і референдум був організований в односторонньому порядку. І це головна причина, чому його в світі не визнали і не визнають. Адже, на відміну від Косово, на випадок якого так любить вказувати Москва, центральні влади демократичної Іспанії не ущемляли права автономії Каталонії, не здійснювали там злочинів проти людяності. Але навіть і при тому, що Косово було частиною Югославії, яка розпалася, далеко не всі держави визнали його незалежність (серед них Україна і Іспанія).
Як результат, ніхто в ЄС не визнав Каталонію. На це навіть не мало сенсу розраховувати. Дотримання міжнародного права і територіальної цілісності є настільки важливою цінністю для Євросоюзу, що він пішов проти своїх економічних інтересів і ввів санкції щодо Росії. А визнання Каталонії і, відповідно, руйнування відносин з Іспанією, нікому в Євросоюзі невигідно. Але навіть і без цього, ніхто б і не думав ставити під сумнів цілісність дружньої країни.
Стати невизнаною державою у Каталонії також мало шансів. І в цьому полягає головна відмінність від українського Донбасу, де мова йде не стільки про сепаратизм, але і про агресію Росії. Без її підтримки найманцями, зброєю, грішми та іншими ресурсами, а головне регулярними військами, все б закінчилося ще в 2014 році.
І хоча в Іспанії є свій потужний "північний сусід" - Франція - це не Росія. Міністр закордонних справ Франції Жан-Ів Ле Дріан відразу ж увечері 27 жовтня опублікував заяву про невизнання декларації незалежності. "Франція хоче, щоб Іспанія була сильною і єдиною... Каталонський питання має розглядатися в рамках верховенства права", - зазначив міністр.
Євросоюз, швидше за все, так і залишиться в стороні. Хоча з-за цього на його адресу лунала критика, втручання ЄС можна було б розглядати як надання певної легітимності і ваги каталонським сепаратистам.
"Для ЄС нічого не змінюється. Іспанія залишається нашим єдиним співрозмовником. Я сподіваюся, що уряд Іспанії віддасть перевагу силу аргументу, а не аргумент сили", - написав у Twitter президент Європейської Ради Дональд Туск.
Більш того, у неофіційній розмові з виданням в Єврокомісії на питання про те, чи залишиться Каталонія частиною ЄС після проголошення незалежності, відповіли, що Іспанія є членом ЄС, а Каталонія - частина Іспанії.
Розумним кроком уряду Маріано Рахоя було одночасно з введенням прямого правління призначити проведення виборів у Каталонії 21 грудня. Це шлях до деескалації, адже у каталонських сепаратистів тепер немає підстав заявляти, що їх хочуть позбавити автономії.
Згідно з проведеним 23-26 жовтня опитування за замовленням газети El Mundo, три партії, що виступають за незалежність Каталонії, втратять більшість після виборів. Їх готові підтримати 42,5%, тоді як три партії, що виступають за єдину країну, можуть розраховувати на 43,4%.
Поки невідомо, чи відбудуться ці вибори, і які партії в них візьмуть участь - адже вже звучали заяви про бойкот. У ході наступних двох місяців цифри підтримки можуть істотно змінитися, але і численні інші опитування показували, що суспільство в Каталонії розколоте приблизно навпіл.
У регіоні багато тих, у кого ідентичність - каталонець. Однак багато і тих, хто підтримує єдину країну. Протягом жовтня чимало оглядачів вказували на пробудження мовчав досі більшості. Свідчення тому - в неділю,29 жовтня, сотні тисяч людей вийшли на вулиці Барселони за Каталонію в складі Іспанії.
Головне питання наступних тижнів і місяців - чи вдасться втримати ситуацію від вибуху насильства як між прихильниками і супротивниками відділення, так і між каталонськими та іспанськими правоохоронними органами.
В економіці, тим часом, відбувається протилежне тому, на що розраховували поборники незалежності. Каталонія дійсно найбагатший регіон Іспанії - приблизно одна п'ята економіки країни, - який платить істотно більше податків у бюджет, ніж отримує з нього коштів. Але з 2 по 26 жовтня майже 1700 компаній перенесли свої юридичні адреси з Каталонії в інші регіони країни. Серед них великі банки Sabadell і CaixaBank. Туризм також постраждав.
Сьогодні відразу кілька іспанських ЗМІ опублікували інформацію про те, що Карлес Пучдемон прилетів до Брюсселя і має намір просити політичний притулок. Втім, поки цю інформацію в ЄС офіційно не підтверджують.