У понеділок уряд вніс у парламент і через кілька годин відкликав проект бюджету на 2016 р. Офіційна версія - його необхідно доопрацювати з урахуванням податкової реформи, так як попередній варіант головного фінансового документа країни розроблений на старій законодавчій базі. Він, зокрема, передбачав зростання доходів зведеного бюджету майже на 70 млрд грн. У дохідній частині враховані надходження в результаті скасування спецрежиму для аграріїв, зниження ставки ренти при видобутку газу і введення рентних платежів при видобуванні бурштину, а також індексація акцизів. У той же час запропоновані правки до податкового законодавства можуть скоротити відрахування в казну на 55 млрд грн. В уряді не виключають, що глобальна реформа податкової системи буде провалена, і правки держбюджету будуть тільки косметичними.
У понеділок уряд вніс у парламент і через кілька годин відкликав проект бюджету на 2016 р. Офіційна версія - його необхідно доопрацювати з урахуванням податкової реформи, так як попередній варіант головного фінансового документа країни розроблений на старій законодавчій базі. Він, зокрема, передбачав зростання доходів зведеного бюджету майже на 70 млрд грн. У дохідній частині враховані надходження в результаті скасування спецрежиму для аграріїв, зниження ставки ренти при видобутку газу і введення рентних платежів при видобуванні бурштину, а також індексація акцизів.
У той же час запропоновані правки до податкового законодавства можуть скоротити відрахування в казну на 55 млрд грн. В уряді не виключають, що глобальна реформа податкової системи буде провалена, і правки держбюджету будуть тільки косметичними.
Як і обіцяли Міністерстві фінансів, законопроект "Про держбюджет на 2016 рік" у понеділок був затверджений Кабміном і відразу ж направлений в парламент. В системі Верховної ради документ був зареєстрований під №3000, проте тексту так і не з'явилося. А вже увечері він був відкликаний урядом. Хоча в Мінфіні до останнього вважали, що публікувати текст все ж необхідно, з цим не погоджувався Кабмін.
Таким чином, формально Мінфіном були дотримані норми Бюджетного кодексу, які передбачають подачу головного фінансового документи країни на наступний рік до 15 вересня. Однак основною і офіційною версією його відкликання з парламенту стало те, що його параметри ґрунтуються на основі чинної податкової бази.
Але з урахуванням законодавчих процесів, що відбуваються в Україні, вже найближчим часом дохідна і видаткова частини бюджету можуть зазнати суттєвих змін. Як йдеться в прес-релізі Мінфіну, на це будуть впливати зміни в податкове законодавство, реструктуризація боргів, а також оцінка РНБО оборонних потреб країни.
"Таким чином, проект закону буде вимагати подальшого доопрацювання", - зазначили в міністерстві.
У той же час, відповідно до статті 28 Бюджетного кодексу, Мінфін зобов'язаний забезпечити оприлюднення проекту бюджету. Крім цього, документ повинен бути опублікований в "Урядовому кур'єрі" не пізніше, ніж через сім днів після його подачі в парламент, а бюджетні запити розпорядників коштів повинні бути розміщені на офіційних сайтах.
Але, як запевнив перший заступник голови парламентського комітету з питань бюджету Василь Амельченко, проект офіційно так в комітет і не надходив. А перший заступник голови фракції "Блоку Петра Порошенко" Ігор Кононенко взагалі запропонував не звертати на факт реєстрації законопроекту уваги, так як бюджет-2016 "все одно буде доопрацьовуватися".
За даними РБК-Україна, прогнозні показники доходів зведеного бюджету повинні збільшитися на 11,5% або майже на 70 млрд грн порівняно з 2015 р. та змінами, запропонованими урядом у зв'язку з збільшенням соцвидатків. У тому числі, загальний фонд повинен зрости на 67,5 млрд грн, спеціальний - на 1,8 млрд грн.
Фото: доходи бюджету-2016
У розпорядженні РБК-Україна опинилася аналітична записка про основні параметри бюджету на 2016 р. Згідно неї, дохідна частина розроблена з урахуванням продовження дії військового збору, зниження навантаження на громадян за рахунок надання податкової соціальної пільги в розмірі 100% від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (зараз - 50%).
Крім того, база враховує використання системи електронного адміністрування ПДВ, реєстрації податкових накладних незалежно від розміру податку в одній накладній, а також поновлення дії оподаткування операцій по експортних поставках зернових за нульовою ставкою.
У цілому план з відшкодування ПДВ у наступному році має перевищити 80 млрд грн. Що робити зі старими боргами, Мінфін ще буде погоджувати з Міжнародним валютним фондом, місія якого прибуває в Україну 22 вересня і буде працювати тут близько трьох тижнів.
Також показники доходів проекту бюджету враховують зниження прибутку від Нацбанку в 2016 р. на 26,4 млрд грн (план склав 34,1 млрд грн), відсутність імпортного збору, введеного з 25 лютого 2015 р. (-17,6 млрд грн).
"Більше 2 млрд грн приносить імпортний збір, був би сенс його залишити і з СОТ у нас в цьому питанні проблем немає", - прокоментувало ситуацію джерело РБК-Україна в уряді.
Мінус за доходами у розмірі 4,5 млрд грн дає також податкова соціальна пільга, а скасування з 1 січня збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на газ для всіх споживачів обійдеться бюджету в 2,8 млрд грн.
У той же час додаткові доходи, які Мінфіном також враховані в попередній версії бюджету, дає скасування спецрежиму ПДВ для аграріїв (10,8 млрд грн), запровадження рентної плати за користування надрами при видобутку бурштину (1,4 млрд грн) та плати за ліцензії на здійснення букмекерської діяльності, організацію та проведення азартних ігор у казино, недержавних лотерей (2,4 млрд грн), а також індексація акцизних ставок (9,2 млрд грн). У випадку з акцизом мова йде лише про збільшення податкового навантаження в рамках інфляції - на 26% - без підвищення в рамках зобов'язань перед ЄС.
Граничний обсяг дефіциту держбюджету пропонується встановити на рівні 3,5% від ВВП - 79,2 млрд грн. У відповідність з меморандумом МВФ, цей показник повинен скласти не більше 3,7% - 83,7 млрд грн. Надходження від приватизації, як і в поточному році прогнозується на рівні 17 млрд грн.
Видатки зведеного бюджету повинні скласти 757,3 млрд грн.
Фото: видатки бюджету-2016
Як уже повідомляло РБК-Україна, наступне підвищення мінімальної зарплати заплановано на 1 травня - на 72 грн до 1450 грн і з 1 грудня - до 1550 грн.
Перелік витрат:
Крім того, проект бюджету передбачає, що ресурс місцевих органів влади повинен збільшиться на 55,5 млрд грн порівняно з 2015 р. і скласти 332,2 млрд грн. Власні доходи складуть 119,3 млрд грн, трансферти - майже 213 млрд грн. У Держфонді регіонального розвитку передбачається передбачити 5,3 млрд грн.
Ресурс місцевих бюджетів. Прогнозні розрахунки мінфіну на 1 вересня
Так виглядають основні параметри попереднього проекту бюджету-2016. Якщо ж враховувати в документі запропоновану Мінфіном податкову реформу, то втрати бюджету можуть скласти 55 млрд грн. Дефіцит казни з урахуванням ще більш ліберальних підходів у системі, на якій наполягає глава комітету з питань податкової та митної політики Ніна Південця, може скласти 130 млрд грн.
"Тоді треба відмовлятися від пенсійних виплат, ліквідувати Пенсійний фонд, не фінансувати оборону", - заявило джерело РБК-Україна в уряді.
За результатами попередніх консультацій, зокрема з місцевими органами влади, взагалі прозвучали ідеї про перенесення строків запровадження податкової реформи на 1 січня 2017 р.
"Податкова реформа не відпрацьована, вона несе ризики, - розповів один з представників місцевих органів влади. - Коли працювали над децентралізацією, обговорювали конкретні законопроекти. Їх було кілька: перший в серпні минулого року, другий - у вересні, третій - у грудні. Але це був документ. А що з податковою реформою? Обговорюємо моделі і концепції, створюємо чергові робочі групи".
Заступник виконавчого директора "Асоціації міст України" Олександр Слободян додав, що тільки підвищення рівня податкової соціальної пільги до 100% прожиткового мінімуму скоротить доходи місцевих бюджетів від податку на доходи фізосіб на 28%.
"Громадяни будуть платити менше, значить, за логікою, буде менше ПДФО. Не зможуть виграти місцеві бюджети, їм потрібні компенсатори", - зазначив він.
"Ми пишемо проект. Він готовий на 80-90%. Виписуються технічні моменти, йдуть консультації з ГФС, щоб не було проблем з адмініструванням", - запевнила заступник міністра фінансів Олена Макеєва.
Поки що особливої депутатської підтримки реформі від уряду немає. Тому в Кабміні не виключають, що проект бюджету в основних моментах так і залишиться в нинішньому вигляді. А проект податкової реформи буде, звичайно, поданий, але провалений у Верховній раді. Щоб доходи і видатки бюджету залишилися в балансі, можливі лише косметичні правки в Податковий кодекс.
У той же час, МВФ може оцінити тільки те, що, образно кажучи, може помацати. І, оскільки податкової реформи досі немає у фонді можуть оцінювати лише бюджет в його нинішньому вигляді, і він для них буде більш реалістичним, ніж ще не написаний під нові правила в податковій системі.