Міська туга: інтернет-користувачів мегаполісів перестав влаштовувати "Укртелеком"
Найбільший в Україні оператор "Укртелеком" втрачає інтернет-абонентів в містах-мільйонниках, де характеристики мережі вже не відповідають вимогам користувачів. Паралельно компанія будує мережу в селах, але нові підключення вже ледве перекривають втрати. Експерти вважають, що якщо компанія не вживе заходів, то в майбутньому відтік абонентів тільки збільшиться.
Біг на місці
Найбільший в Україні провайдер інтернету "Укртелеком" починає втрачати інтернет-абонентів в містах. За підсумками третього кварталу цього року кількість користувачів послуги "ОГО!" склало 1,631 млн - це стільки ж, як і в другому кварталі. При цьому з початку року оператор значно розширив покриття в регіонах, підключивши до інтернету 186 сіл та селищ, понад 20 з них - у третьому кварталі. Це повинно було позитивно відбитися на абонентській базі.
Якщо порівнювати 9 місяців цього року і минулого, то абонбаза незначно зросла на 3%. Однак за підсумками останнього, третього, кварталу зростання не було.
В компанії зізнаються, що в ряді великих міст абонбаза зменшується. Як пояснили в прес-службі "Укртелекому", це відбувається через високу конкуренцію та численні крадіжки кабелю, які відображаються на безперервності надання послуг.
Крім того, на кількість абонентів за останній рік вплинуло кілька факторів: бойові дії на сході країни, загальна економічна ситуація. У лютому "Укртелеком" також втратив активи в Криму - оператор до останнього намагався втриматися на півострові.
Ці ж фактори вплинули на відтік абонентів у ще одного оператора, телекомунікаційної групи Vega. Рік тому компанія обслуговувала 160,1 тис. інтернет-абонентів, а зараз - 156,9 тис. У Vega з "Укртелекомом" загальні власники, група СКМ Ріната Ахметова. Але вони підключають абонентів за різними технологіями: Vega прокладає оптоволоконні лінії зв'язку (технологія FTTB), а "Укртелеком", в основному, користується старою мідною інфраструктурою (ADSL). На територіях, яких не торкнулися військові дії, абонентська база Vega постійно зростає, повідомили в прес-службі групи.
Вихід для "Укртелекому"
Керуючий партнер компанії Expert&Consulting Анатолій Фроленков вважає, що для "Укртелекому" одним з оптимальних варіантів є технічний розвиток мережі. ADSL вже не дає абонентам тих швидкостей, які їм потрібні, а одночасна заміна мідного кабелю на оптику у всіх містах буде для компанії надто витратною.
Враховуючи це, Фроленков рекомендував "Укртелекому" сконцентруватися на містах з населенням від 50 до 100 тис. жителів. Там у "Укртелекому" досить хороші позиції і модернізація дозволить утримати існуючих абонентів.
"В містах-мільйонниках покриття мережами швидкісного інтернету вже досягає 90%, а в менших містах - 60-70%, і там все ще є потенціал для зростання", - пояснив він.
Фроленков також додав, що в малих містах і селах покриття ще нижче: до 40%. Відповідно, потенціал зростання ще більше. Хоча там вже у всю прокладають оптику локальні оператори з районних центрів, а вони конкурують з "Укртелекомом" не тільки по швидкості доступу, але і за вартістю послуг. "Але такі міста потребуватимуть великих фінансових вливань", - підкреслив він.
Важливим елементом стратегії для "Укртелекому" є утримання його абонентської бази, так як компанія з відривом лідирує за кількістю абонентів. Тому Фроленков вважає, що оператору варто сконцентруватися на не уніфікованій стратегії для всієї України, а "воювати" за кожне місто.
Такої стратегії дотримуються, наприклад, мобільні оператори. У містах, де більшість абонентів користується послугами "Київстар", "МТС Україна" пропонує більш низькі тарифи, і навпаки.
Ціна і швидкість
У прес-службі "Укртелекому" повідомили, що для абонентів у містах компанія розробляє спеціальні пропозиції. Наприклад, інтернет за 39,90 грн в місяць - це майже в два рази дешевше, ніж в середньому у конкурентів.
Така тарифна політика допоможе компанії утримати абонентів, але тільки тих, які не принесуть їй великого доходу. За даними операторів, в мегаполісах все менше абонентів, для яких ціна - основний аргумент. І все більше тих, хто, в першу чергу, звертає увагу на швидкість підключення.
"Ми спостерігаємо перерозподіл абонентської бази на користь більш швидкісних тарифів і двох послуг: телебачення й швидкісного інтернет-доступу", - розповів директор з маркетингу компанії "Воля" Вікторія Цомая.
За її словами, у Києві, де живуть найбільш вимогливі і "просунуті" користувачі, відтік у "Волі" був найнижчим по країні.
Хоча темпи зростання ринку швидкісного інтернету і знижуються, представники операторів вважають, що про стагнацію говорити рано. Він росте і буде рости в найближчі 3-5 років, так як проникнення швидкісного інтернету не досягло свого максимуму, впевнені аналітики Vega. В разі підйому економіки в країні і добробуту населення з другої половини 2016 р. темпи зростання ринку можуть навіть збільшитися.